Gå til innhold

Veie oss hver fredag?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Lillemus
stjernestøv skrev (23 minutter siden):

Mest lavkarbo ja siden tirsdag, man må da få veldig lavt blodsukker av det? Har spist en skive til kvelds da. Må ha noe karbo. Vet ikke om jeg klarer lavkarbo. 

Nei, du får ikke veldig lavt blodsukker, du får et veldig stabilt blodsukker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Lillemus skrev (10 minutter siden):

Nei, du får ikke veldig lavt blodsukker, du får et veldig stabilt blodsukker. :)

Ok :) Men det er jo ingen sukker man skal spise? Og jeg leste man måtte ta det opp med lege om man skulle gå på ketogent kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Ok :) Men det er jo ingen sukker man skal spise? Og jeg leste man måtte ta det opp med lege om man skulle gå på ketogent kosthold. 

Du trenger ikke gå så lavt i karbohydrater at du spiser ketogent, ved vanlig lavkarbo (max. 50-100 g kh/dag) er det ikke noe man trenger å kontakte lege for. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (6 minutter siden):

Du trenger ikke gå så lavt i karbohydrater at du spiser ketogent, ved vanlig lavkarbo (max. 50-100 g kh/dag) er det ikke noe man trenger å kontakte lege for. :) 

Ok da så :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær
Nicklusheletida skrev (På 23.3.2024 den 1.03):

Vi trenger litt karbohydrater for å orke å trene . Du har falt ut av treningsttrådene, men det er kanskje andre grunner til det. 

Du spiser ikke veldig ulikt det jeg gjør, men jeg spiser havregryn nesten hver dag, grove knekkebrød hver dag og vanlig brød bare av og til. Innimellom har jeg noen utskeielser. Jeg er opptatt av sunn kost, men ikke på en slik måte at det går til hodet på meg. Jeg har sett for mange rundt meg som predikerer om nye dietter og som er av og på ditt og datt. Opp og ned som en jo jo. 

Et kosthold som er noenlunde i tråd med det helsedirekroratet anbefaler, har jeg mest tro på. 

Er ikke noe å utsette på mitt blodtrykk heller, selv om jeg legger til karbohydrater .

 

20240312_185238.jpg

Folk er forskjellige - det er sikkert og visst. Mange tåler store mengder karbohydrater, mens andre blir dårlige og får fedme, diabetes og det som verre er av et sånt kosthold. Selv har jeg levd med lavkarbo noen år, og er man i ketose kan en trene riktig hardt uten å tilføre karbohydrater - det er helt sikkert. 

Jeg kan ikke fordra "misjonering" om verken det ene eller det andre kostholdet. Folk må få velge selv + ta konsekvensene hvis en spiser noe en blir dårlig av.  Helsedirektoratet kan heller ikke gå bort fra sine råd. Det vil være en katastrofe for norsk landbruk og verdens matvaresituasjon hvis alle gikk på lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Stikkelsbær skrev (22 minutter siden):

Folk er forskjellige - det er sikkert og visst. Mange tåler store mengder karbohydrater, mens andre blir dårlige og får fedme, diabetes og det som verre er av et sånt kosthold. Selv har jeg levd med lavkarbo noen år, og er man i ketose kan en trene riktig hardt uten å tilføre karbohydrater - det er helt sikkert. 

Jeg kan ikke fordra "misjonering" om verken det ene eller det andre kostholdet. Folk må få velge selv + ta konsekvensene hvis en spiser noe en blir dårlig av.  Helsedirektoratet kan heller ikke gå bort fra sine råd. Det vil være en katastrofe for norsk landbruk og verdens matvaresituasjon hvis alle gikk på lavkarbo.

Hvorfor nevnes aldri økt risiko for hjerteinnfarkt og diabetes når man diskuterer lavkarbo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Hvorfor nevnes aldri økt risiko for hjerteinnfarkt og diabetes når man diskuterer lavkarbo ?

Hvordan kan redusert inntak av stivelse/raske karbohydrater og å spise mat laget fra bunnen av, bestående av masse grønnsaker, rent kjøtt/fisk og sunne fettkilder føre til hjerteinfarkt eller diabetes?? 

Lavkarbo handler for folk flest ikke om knaske i seg mengder med bacon og skylle det ned med fløte, altså. 

 

Anonymkode: 37931...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mëmëso
Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Hvorfor nevnes aldri økt risiko for hjerteinnfarkt og diabetes når man diskuterer lavkarbo ?

Jeg trodde faktisk at lavkarbo er diabetikermat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Mëmëso skrev (58 minutter siden):

Jeg trodde faktisk at lavkarbo er diabetikermat? 

Jepp, det er det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 timer siden):

Hvorfor nevnes aldri økt risiko for hjerteinnfarkt og diabetes når man diskuterer lavkarbo ?

Det er få ting som er vanskeligere å få sikre resultater på enn kostholdsforskning. Forskerne får sjelden til å ha full kontroll på alle faktorer som kan påvirke i en eller annen retning.  Noen hevder å ha gode holdepunkter for at lavkarbo er bra for alt, mens andre mener å ha grunnlag for å si at det kan være betydelige risikomomenter forbundet med lavkarbokosthold, særlig dersom det inneholder mye mat med animalsk opphav. 

Et eksempel på de som hevder nettopp du påpeker er referert her: Lavkarbo: sunt eller farlig? - matforhelsen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mëmëso
frosken skrev (52 minutter siden):

Det er få ting som er vanskeligere å få sikre resultater på enn kostholdsforskning. Forskerne får sjelden til å ha full kontroll på alle faktorer som kan påvirke i en eller annen retning.  Noen hevder å ha gode holdepunkter for at lavkarbo er bra for alt, mens andre mener å ha grunnlag for å si at det kan være betydelige risikomomenter forbundet med lavkarbokosthold, særlig dersom det inneholder mye mat med animalsk opphav. 

Et eksempel på de som hevder nettopp du påpeker er referert her: Lavkarbo: sunt eller farlig? - matforhelsen.no

Ja, jeg ser de skriver at "Lavkarbo-diett er ellers ikke farlig for helsen. Derimot, er kosthold med redusert mengde karbohydrater en sunn tilnærming til blodsukkerkontroll ved diabetes og prediabetes. Problemet er at mange misforstår og erstatter karbohydratrike matvarer med proteinrike matvarer. Det å kutte ned på mat med tilsatt sukker er sunt uansett om man spiser lavkarbo eller vanlig kosthold."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Mëmëso skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg ser de skriver at "Lavkarbo-diett er ellers ikke farlig for helsen. Derimot, er kosthold med redusert mengde karbohydrater en sunn tilnærming til blodsukkerkontroll ved diabetes og prediabetes. Problemet er at mange misforstår og erstatter karbohydratrike matvarer med proteinrike matvarer. Det å kutte ned på mat med tilsatt sukker er sunt uansett om man spiser lavkarbo eller vanlig kosthold."

Enig i at det er sunt å kutte ut sukker. Det jeg er mer skeptisk til er å kutte ut grove kornprodukter som mange sverger til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan kan redusert inntak av stivelse/raske karbohydrater og å spise mat laget fra bunnen av, bestående av masse grønnsaker, rent kjøtt/fisk og sunne fettkilder føre til hjerteinfarkt eller diabetes?? 

Lavkarbo handler for folk flest ikke om knaske i seg mengder med bacon og skylle det ned med fløte, altså. 

 

Anonymkode: 37931...a09

Mulig det. Jeg er uansett skeptisk. Jeg tror lavkarbo gir en rask men kortvarig vektnedgang som er vanskelig å holde i lengden. Jeg har vært såpass mange år på dol at jeg ser det i praksis i vekttrådene, at det er veldig av og på og opp og ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg gått ned 200g siden påske. Noe jeg faktisk er svært fornøyd med, siden det ble ganske mange og ganske store utskeielser i påskeuka. Jeg hadde et tynt håp om å stå på stedet hvil, men mistenkte at jeg i stedet hadde gått opp. Men så har jeg fortsatt på veien ned, bare litt mindre. 

Nå er det ikke noen slike store utskeielser i sikte i overskuelig fremtid, så dette blir nok bra. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått opp 4 kg!! Det er jo helt sykt!! Hvordan er det i det hele tatt mulig? Æsj... 

Anonymkode: 2f392...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg være med?

Jeg har gått ned 1,3 kg siden forrige fredag - 11 kg siden 8. november 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Jeg datt helt av lasset :( 

Det hender de fleste. Bare å kaste seg på lasset igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått 2 kg- og skal opp 8 kg til. 

Anonymkode: 3bf87...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...