Gå til innhold

Veie oss hver fredag?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Lillemus skrev (8 timer siden):

Jeg er så overbevist om at du ville hatt enormt utbytte av å følge en ketogen kostplan, alt sukkeret du spiser gjør så mange dumme ting med kroppen din og også den mentale helsen. Inntak av sukker og raske karbohydrater (deriblant også mye frukt) trigger bare søtsuget enda mer. Mange opplever at hjernetåka forsvinner, kroppen faller liksom til ro, søtsuget forsvinner og kroppssmerter blir borte når de går over på ketogen kost. Det er på ingen måte farlig, man spiser litt karbohydrater i form av grønnsaker og kroppen produserer også ca. 30 g / døgn helt på egenhånd og man spiser helt vanlig mat som kjøpes på Rema eller Kiwi. :)

Jeg er også overbevist om at det er bra, men det er så sykt vanskelig å klare det. Tenker ev. middelhavskosthold. Hadde det enda vært mulig med råvarene «derfra». 
 

Når det er sagt fikk jeg hodepine, enda verre søvn, hjertebank og til og med uregelmessige blødninger til tross for kontinuerlig P-pillebruk på det tidspunktet. Men jeg mistet 10-12 kg og hadde en bedre sommer 😅

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
cilie skrev (4 minutter siden):

Jeg er også overbevist om at det er bra, men det er så sykt vanskelig å klare det. Tenker ev. middelhavskosthold. Hadde det enda vært mulig med råvarene «derfra». 
 

Når det er sagt fikk jeg hodepine, enda verre søvn, hjertebank og til og med uregelmessige blødninger til tross for kontinuerlig P-pillebruk på det tidspunktet. Men jeg mistet 10-12 kg og hadde en bedre sommer 😅

Hva er det som er vanskelig, helt konkret? Jeg lever på et slikt kosthold og forstår aldri helt hva folk mener med at det er så sykt vanskelig?  

Anonymkode: 9c8a3...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det som er vanskelig, helt konkret? Jeg lever på et slikt kosthold og forstår aldri helt hva folk mener med at det er så sykt vanskelig?  

Anonymkode: 9c8a3...e99

Å motstå karbohydrater! Hvis det var så enkelt, hadde jo ingen inntatt for mye fett, sukker, alkohol, snus, røyk, kalorier osv. Det er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
cilie skrev (9 minutter siden):

Å motstå karbohydrater! Hvis det var så enkelt, hadde jo ingen inntatt for mye fett, sukker, alkohol, snus, røyk, kalorier osv. Det er vanskelig. 

Når du først har fått tømt sukkerlagrene i kroppen, vanligvis etter 1-2 uker så forsvinner stort sett sukkersuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (11 minutter siden):

Å motstå karbohydrater! Hvis det var så enkelt, hadde jo ingen inntatt for mye fett, sukker, alkohol, snus, røyk, kalorier osv. Det er vanskelig. 

Åja, ja det varer jo en 14 dagers tid og så avtar et suget fullstendig. Men man må jo hold ut de to ukene. Jeg var helt ekstrem på sukker og raske karber.

Anonymkode: 9c8a3...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Jeg har skjønt at du er imot lavkarbo, men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor - hva er så farlig med å spise grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, kylling, nøtter og frø? Man trenger ikke sukker eller raske karbohydrater på noen som helst måte. Og mange, mange har spist seg friske ved å gå over til lavkarbo eller ketogen kost, det er helt vanlige matvarer som kjøpes på Kiwi og Rema. Et måltid bestående av 100 g laks og 3-500 g grønnsaker (stort sett det vokser over bakken) og et par ss saus dekker alt du trenger og er godt sammensatt ernæringsmessig.

Noen tåler godt sukker, korn og denslags, andre blir overvektige og syke av det. Ketogen kost ble tidligere brukt som medisin for barn med epilepsi f.eks. Har man diabetes 2 kan man spise seg symptomfri fremfor å bruke medisiner, det må jo være mye bedre for kroppen! Jeg skjønner virkelig ikke denne innbitte motstanden du har mot et rent og naturlig kosthold.

Jeg er ikke i mot lavkarbo, men jeg er i mot at det for tiden fremmes mye kostholdsideologi, som er lite forankret i forskning. De som er minst skråsikre er forskerne, mens de mest skråsikre er influenserne. 

Det er en grunn til at kostholdsrådene som gis av Helsedirektoratet, ser annerledes ut enn et ketogent kosthold. 

Og for ordens skyld: jeg har tilgode å se at noen fremsnakker å spise mye sukker, - og jeg synes ikke "sukker, korn og denslas" tilhører samme kategori. Hvor bra eller dårlig et ketogent kosthold er ernærmingsmessig, vil avhenge av hvilke fett og proteinkilder man bruker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
frosken skrev (30 minutter siden):

Jeg er ikke i mot lavkarbo, men jeg er i mot at det for tiden fremmes mye kostholdsideologi, som er lite forankret i forskning. De som er minst skråsikre er forskerne, mens de mest skråsikre er influenserne. 

Det er en grunn til at kostholdsrådene som gis av Helsedirektoratet, ser annerledes ut enn et ketogent kosthold. 

Og for ordens skyld: jeg har tilgode å se at noen fremsnakker å spise mye sukker, - og jeg synes ikke "sukker, korn og denslas" tilhører samme kategori. Hvor bra eller dårlig et ketogent kosthold er ernærmingsmessig, vil avhenge av hvilke fett og proteinkilder man bruker. 

Det er ganske klart at et ketogent kosthold som består av mye ultraprosesserte matvarer ikke er stort bedre enn et "vanlig" kosthold med mye ultraprosessert mat. Men hva som skal være galt med et kosthold hvor man spiser masse grønnsaker, rent og ubearbeidet kjøtt, fisk, kylling og egg + rene fettkilder som smør (margariner er ultraprosesserte så det holder!) og olivenolje f.eks.

Selv tok jeg en blodprøve etter 10 mnd på lavkarbo og har aldri hatt så gode verdier på noe, aldri hatt så høye jernlagre og heller aldri hatt så lavt blodtrykk. Og dette gjelder mange! Hvor sikker kan man være på at kostholdsrådene fra Helsedirektoratet er sunne for folk flest? Jeg tror de er noe på villspor for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det er ganske klart at et ketogent kosthold som består av mye ultraprosesserte matvarer ikke er stort bedre enn et "vanlig" kosthold med mye ultraprosessert mat. Men hva som skal være galt med et kosthold hvor man spiser masse grønnsaker, rent og ubearbeidet kjøtt, fisk, kylling og egg + rene fettkilder som smør (margariner er ultraprosesserte så det holder!) og olivenolje f.eks.

Selv tok jeg en blodprøve etter 10 mnd på lavkarbo og har aldri hatt så gode verdier på noe, aldri hatt så høye jernlagre og heller aldri hatt så lavt blodtrykk. Og dette gjelder mange! Hvor sikker kan man være på at kostholdsrådene fra Helsedirektoratet er sunne for folk flest? Jeg tror de er noe på villspor for å si det sånn.

Ketogent er for mange synonymt å drikke baconfett og å bade i majones...husk det :D 

Anonymkode: 9c8a3...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ketogent er for mange synonymt å drikke baconfett og å bade i majones...husk det :D 

Anonymkode: 9c8a3...e99

Jah... Jeg blir så oppgitt! Jeg spiser faktisk mindre fett nå som jeg spiser ketogent etter en kostplan enn jeg gjorde tidligere. Det har jo med sammensetningen av måltidet å gjøre og som du nok vet har jo fett mye mer energi pr. gram enn kh og proteiner så man trenger ikke så mye fett (men det må være av god kvalitet). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jah... Jeg blir så oppgitt! Jeg spiser faktisk mindre fett nå som jeg spiser ketogent etter en kostplan enn jeg gjorde tidligere. Det har jo med sammensetningen av måltidet å gjøre og som du nok vet har jo fett mye mer energi pr. gram enn kh og proteiner så man trenger ikke så mye fett (men det må være av god kvalitet). :)

Dette 👏👏👏

Anonymkode: 9c8a3...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har faktisk gått opp 2 kg+ siden sist jeg oppdaterte her for noen måneder siden. Æsj. Skikkelig demotiverende! Jeg veier nå 71 kg og har en BMI på 27,7. Så jeg trenger jo å gå ned i vekt, det er bare så UTROLIG vanskelig for meg å holde meg til å spise sunt og spise normale porsjoner. Jeg ender alltid opp med å kjøpe godteri flere ganger i ukedagene (i tillegg til helg) også å spise flere porsjoner eller bare veldig store porsjoner. 

Anonymkode: 2f392...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Når du først har fått tømt sukkerlagrene i kroppen, vanligvis etter 1-2 uker så forsvinner stort sett sukkersuget.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åja, ja det varer jo en 14 dagers tid og så avtar et suget fullstendig. Men man må jo hold ut de to ukene. Jeg var helt ekstrem på sukker og raske karber.

Anonymkode: 9c8a3...e99

Det gjorde ikke det for meg. Da må jeg i så fall hekt tilbake til ungdommen hvor jeg levde uten søtsaker - men karbo - i årevis. Jeg får stålsette meg. Det går ikke sånn det er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
cilie skrev (37 minutter siden):

 

Det gjorde ikke det for meg. Da må jeg i så fall hekt tilbake til ungdommen hvor jeg levde uten søtsaker - men karbo - i årevis. Jeg får stålsette meg. Det går ikke sånn det er nå. 

Det er uansett vondt å ha det slik, føler med deg. Det å være avhengig av den type mat er j**** slitsomt. Kanskje en annen type diett eller kostholdsomlegging fungerer bedre for deg. Men skal du begynne så vent nå til etter påsken... hører rykter om anton berg på tilbud :D 

Anonymkode: 9c8a3...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (5 timer siden):

Det er ganske klart at et ketogent kosthold som består av mye ultraprosesserte matvarer ikke er stort bedre enn et "vanlig" kosthold med mye ultraprosessert mat. Men hva som skal være galt med et kosthold hvor man spiser masse grønnsaker, rent og ubearbeidet kjøtt, fisk, kylling og egg + rene fettkilder som smør (margariner er ultraprosesserte så det holder!) og olivenolje f.eks.

Selv tok jeg en blodprøve etter 10 mnd på lavkarbo og har aldri hatt så gode verdier på noe, aldri hatt så høye jernlagre og heller aldri hatt så lavt blodtrykk. Og dette gjelder mange! Hvor sikker kan man være på at kostholdsrådene fra Helsedirektoratet er sunne for folk flest? Jeg tror de er noe på villspor for å si det sånn.

Vi trenger litt karbohydrater for å orke å trene . Du har falt ut av treningsttrådene, men det er kanskje andre grunner til det. 

Du spiser ikke veldig ulikt det jeg gjør, men jeg spiser havregryn nesten hver dag, grove knekkebrød hver dag og vanlig brød bare av og til. Innimellom har jeg noen utskeielser. Jeg er opptatt av sunn kost, men ikke på en slik måte at det går til hodet på meg. Jeg har sett for mange rundt meg som predikerer om nye dietter og som er av og på ditt og datt. Opp og ned som en jo jo. 

Et kosthold som er noenlunde i tråd med det helsedirekroratet anbefaler, har jeg mest tro på. 

Er ikke noe å utsette på mitt blodtrykk heller, selv om jeg legger til karbohydrater .

 

20240312_185238.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Nicklusheletida skrev (6 timer siden):

Vi trenger litt karbohydrater for å orke å trene . Du har falt ut av treningsttrådene, men det er kanskje andre grunner til det. 

Du spiser ikke veldig ulikt det jeg gjør, men jeg spiser havregryn nesten hver dag, grove knekkebrød hver dag og vanlig brød bare av og til. Innimellom har jeg noen utskeielser. Jeg er opptatt av sunn kost, men ikke på en slik måte at det går til hodet på meg. Jeg har sett for mange rundt meg som predikerer om nye dietter og som er av og på ditt og datt. Opp og ned som en jo jo. 

Et kosthold som er noenlunde i tråd med det helsedirekroratet anbefaler, har jeg mest tro på. 

Er ikke noe å utsette på mitt blodtrykk heller, selv om jeg legger til karbohydrater .

 

20240312_185238.jpg

Jeg har falt ut av treningstrådene, men går en del tur altså. :) Kroppen føles lett og fin den og jeg burde trene, men når jeg drar hjemmefra kl. 6:40 og ikke er hjemme igjen og ferdig med middagen før 12-13 timer senere så er ikke trening det første jeg tenker på.

Jeg gikk opp i vekt da jeg begynte med hormonplaster og selv om jeg spiste lite og som deg - havregrøt og fullkornsknekkebrød av rug så gikk jeg ikke ned ett gram. Det er forskjell på kroppene våre, sånn er det bare. Min kropp trives med lite karbohydrater rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg skal prøve det kostholdet for det meste men litt karbohydrater skal jeg spise, det sto at man kunne bli dårlig og det orker jeg ikke. Har nok å stri med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Har gått ned 2 kilo siden tirsdag. Men i dag er det visst overspisedag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Har gått ned 2 kilo siden tirsdag. Men i dag er det visst overspisedag. 

Du har begynt med lavkarbo? Da er det helt vanlig, kroppen din er nok superforvirret og skjønner ikke hvorfor den ikke får sukkeret sitt. :) Bare spis når du er sulten, så lenge du holder deg til lavkarbomat, det vil dukke opp noen slike dager innimellom, spesielt frem til kroppen skjønner hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (12 minutter siden):

Du har begynt med lavkarbo? Da er det helt vanlig, kroppen din er nok superforvirret og skjønner ikke hvorfor den ikke får sukkeret sitt. :) Bare spis når du er sulten, så lenge du holder deg til lavkarbomat, det vil dukke opp noen slike dager innimellom, spesielt frem til kroppen skjønner hva du vil.

Mest lavkarbo ja siden tirsdag, man må da få veldig lavt blodsukker av det? Har spist en skive til kvelds da. Må ha noe karbo. Vet ikke om jeg klarer lavkarbo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...