Gå til innhold

jeg var på youngstorget i dag...


huufsa

Anbefalte innlegg

Gjest QuePasta

Tja - Irak har hatt samme president i snart 25 år. Det er rimelig "stabilt".

Derutover, kan jeg ikke tenke meg at du seriøst påstår at regionen skal bli mer stabil av å starte en krig der!?

Med vennlig hilsen

"Irak har hatt samme president i snart 25 år. Det er rimelig "stabilt"."

Skal man kverulere så kan man hevde at S.A's kongedømme har vært noenlunde 1932. Men det var ikke poenget - poenget var at S.A har vært en stabiliserende faktor, mens Irak ikke har vært det.

"Derutover, kan jeg ikke tenke meg at du seriøst påstår at regionen skal bli mer stabil av å starte en krig der!?"

Absolutt ikke - det har jeg heller ikke hevdet.

Igjen - jeg har forsøkt vise at det kan være andre motiver enn oljen som ligger bak USAs handlinger. Det er uansvarlig å slenge rundt seg med ubegrunnede beskyldninger, slik du gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    85

  • Goliath

    47

  • huufsa

    17

  • Grip

    9

Mest aktive i denne tråden

"Det har trolig aldri vært så mange/store demonstrasjoner før."

Mulig det sør, men hva avdanka hippier og uvitende husmødre mener - tror jeg er av liten betydning.

Hvor mange av de som er med i slike demonstrasjoner vet hva de går for/mot egentlig. Tror de fleste tar det som en spasertur sammen med gode venner, og regner med de gjør noe lurt.

Var du med forresten?

Fint at ikke alle har samme instilling som deg... for da hadde det ikke skjedd en dritt... da hadde ingen giddi å si noen ting..

Det virket som om de fleste som var på youngstorget hadde en sunn mening... som de ville formidle videre.

Det møter ikke opp så mange for ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det har trolig aldri vært så mange/store demonstrasjoner før."

Mulig det sør, men hva avdanka hippier og uvitende husmødre mener - tror jeg er av liten betydning.

Hvor mange av de som er med i slike demonstrasjoner vet hva de går for/mot egentlig. Tror de fleste tar det som en spasertur sammen med gode venner, og regner med de gjør noe lurt.

Var du med forresten?

Hei,

Du skriver: "hva avdanka hippier og uvitende husmødre mener - tror jeg er av liten betydning."

Noe av det fine med demokratiet er at deres stemmer teller akkurat like mye som min og din stemme!

Det vet politikerene.

===

Du skriverr: "Hvor mange av de som er med i slike demonstrasjoner vet hva de går for/mot egentlig."

De er nok langt mer oppegående og bevisst enn dem som holder seg hjemme!

===

(Jeg kunne ikke gå i toget pga sykdom, selv om jeg hadde planlagt å delta.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett er sikkert - det bør komme en løsning snart:

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=356&a=13785

Det minner litt om da Rumsfeld/Powell (husker ikke hvem) hadde med seg prøverør med miltbrann-pulver i en pressekonferanse.

"Problemet" var bare at det var produsert i USA. Iraks miltbrann-program produserte det i flytende form.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at ikke alle har samme instilling som deg... for da hadde det ikke skjedd en dritt... da hadde ingen giddi å si noen ting..

Det virket som om de fleste som var på youngstorget hadde en sunn mening... som de ville formidle videre.

Det møter ikke opp så mange for ingenting...

Svært mange møtte opp for Hitler også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Irak har hatt samme president i snart 25 år. Det er rimelig "stabilt"."

Skal man kverulere så kan man hevde at S.A's kongedømme har vært noenlunde 1932. Men det var ikke poenget - poenget var at S.A har vært en stabiliserende faktor, mens Irak ikke har vært det.

"Derutover, kan jeg ikke tenke meg at du seriøst påstår at regionen skal bli mer stabil av å starte en krig der!?"

Absolutt ikke - det har jeg heller ikke hevdet.

Igjen - jeg har forsøkt vise at det kan være andre motiver enn oljen som ligger bak USAs handlinger. Det er uansvarlig å slenge rundt seg med ubegrunnede beskyldninger, slik du gjorde.

Begrunnelsen er selvsagt at bensin selges til 17 ØRE literen i Irak, fordi oljen faktisk flyter ut av jorden av seg selv!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

Begrunnelsen er selvsagt at bensin selges til 17 ØRE literen i Irak, fordi oljen faktisk flyter ut av jorden av seg selv!

Med vennlig hilsen

Eh... er det en begrunnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange møtte opp for Hitler også....

Forskjeller er at her var det ingen som stilte opp 'FOR' noe eller noen...

Her ble det demonstrert MOT krig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjeller er at her var det ingen som stilte opp 'FOR' noe eller noen...

Her ble det demonstrert MOT krig...

Det er her naivismen kommer inn.

Jeg er i mot krig.

Jeg er i mot Saddam og hans styre.

Må jeg velge så er jeg mindre i mot en militær aksjon i Irak for å få fjernet Saddam, enn jeg er i mot at Saddam (og andre tilsvarende despoter verden over) skal kunne true den vestlige verden i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

Det minner litt om da Rumsfeld/Powell (husker ikke hvem) hadde med seg prøverør med miltbrann-pulver i en pressekonferanse.

"Problemet" var bare at det var produsert i USA. Iraks miltbrann-program produserte det i flytende form.

Med vennlig hilsen

Den skjønte jeg ikke.

Prøver du å si at det ikke var Irak som tok kontakt med Finland/Sverige for å finne ut hvordan de kunne oppdage miltbrann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke.

Prøver du å si at det ikke var Irak som tok kontakt med Finland/Sverige for å finne ut hvordan de kunne oppdage miltbrann?

Hei,

Det var det sikkert, men det kan jo være av ørten forskjellige grunner.

Slikt er ikke begrunnelse for å bombe noen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her naivismen kommer inn.

Jeg er i mot krig.

Jeg er i mot Saddam og hans styre.

Må jeg velge så er jeg mindre i mot en militær aksjon i Irak for å få fjernet Saddam, enn jeg er i mot at Saddam (og andre tilsvarende despoter verden over) skal kunne true den vestlige verden i fremtiden.

Greit, men det er en hypotetisk situasjon.

Du kan ikke bombe ethvert land som muligvis kan utgjøre en trussel en gang i fremtiden....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QuePasta

Hei,

Det var det sikkert, men det kan jo være av ørten forskjellige grunner.

Slikt er ikke begrunnelse for å bombe noen.

Med vennlig hilsen

"Slikt er ikke begrunnelse for å bombe noen."

Hvem har sagt at det er det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du seriøst at vi skal oppgi vår selvstendighet, slik at vi ikke er "uenige" med USA?

La oss si at det var demokratiske avstemninger i Tyskland, Storbritannia, osv - og befolkningen stemte massivt (80%) mot krig.

Skulle regjeringen gå med USA, eller med egen befolkning?

Med vennlig hilsen

Det finnes ingen demokratiske avgjørelser i slike konflikter Sør - av den enkle grunn at det kan ikke gjennomføres.

Dette er svært intrikate og komplekse spørsmål som har en rekke sider som alle mås ta hensyn til. Og så må man velge det minste av flere onder.

Dine teoretiske prinsipper fungerer ikke i konflikter i en reell verden.

Nei - vi skal ikke oppgi vår selvstendighet. Hvem sier at vi skal gjøre det?

Det det er snakk om her er en "hestehandel" av samme type som alltid gjøres ved større internasjonale interessekonflikter.

Det skjer hver dag Sør. Og hvis du mener det er det samme som å oppgi vår selvstendighet, så har vi gjort det for lenge siden - og da kan vi like gjerne gjøre det en gang til.

For nå står det vesentlig mer på spill av noen gang tidligere.

Ærlig talt så tror jeg kun noen promille av de som deltok i demonstrasjonene i går helt forstår hva det er vi står ovenfor nå.

Innen utgangen av dette året vil det finnes et stort antall døde mennesker som følge av denne konflikten.

Og det som har hendt de siste ukene har høyst sansynlig bidratt til at det tallet blir vesentlig større enn hva det hadde behøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det var det sikkert, men det kan jo være av ørten forskjellige grunner.

Slikt er ikke begrunnelse for å bombe noen.

Med vennlig hilsen

Interessant hvordan du alltid tolker ting som kan brukes mot Irak i en positiv retning, men alt som kan brukes mot USA i en negativ retning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, men det er en hypotetisk situasjon.

Du kan ikke bombe ethvert land som muligvis kan utgjøre en trussel en gang i fremtiden....

Med vennlig hilsen

Det er en høyst reel situasjon, og hadde ikke USA (og vesten - den gang det fantes en "samlet vesten") gjort alt hva de har for å unngå spredning av denne type våpen - så hadde det vært vesentlig færre mennesker på denne jorden nå.

Hvordan tror du det sammarbeidet vil foregå i fremtiden?

Uten europas støtte vil USA i vesentlig større grad måtte ty til militær makt for å sikre sine egne interesser.

Og tror meg - det vil de ikke nøle med å gjøre.

Det blir jo en "fredligere verden" det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen demokratiske avgjørelser i slike konflikter Sør - av den enkle grunn at det kan ikke gjennomføres.

Dette er svært intrikate og komplekse spørsmål som har en rekke sider som alle mås ta hensyn til. Og så må man velge det minste av flere onder.

Dine teoretiske prinsipper fungerer ikke i konflikter i en reell verden.

Nei - vi skal ikke oppgi vår selvstendighet. Hvem sier at vi skal gjøre det?

Det det er snakk om her er en "hestehandel" av samme type som alltid gjøres ved større internasjonale interessekonflikter.

Det skjer hver dag Sør. Og hvis du mener det er det samme som å oppgi vår selvstendighet, så har vi gjort det for lenge siden - og da kan vi like gjerne gjøre det en gang til.

For nå står det vesentlig mer på spill av noen gang tidligere.

Ærlig talt så tror jeg kun noen promille av de som deltok i demonstrasjonene i går helt forstår hva det er vi står ovenfor nå.

Innen utgangen av dette året vil det finnes et stort antall døde mennesker som følge av denne konflikten.

Og det som har hendt de siste ukene har høyst sansynlig bidratt til at det tallet blir vesentlig større enn hva det hadde behøvd.

Hei,

Man kan like gjerne påstå at det er de som vil ha krig som "overhodet ikke fatter hva de snakker om".

===

Det er ingen grunn til at man ikke skulle stemme på om Norge, osv skal gå til krig.

Hele poenget med demokrati er jo nettopp at folk skal få stemme på de *viktige* sakene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...