Gå til innhold

Godtestopp


påskelilje

Anbefalte innlegg

På ‎18‎.‎02‎.‎2017 den 23.32, cilie skrev:

Bra jobbet👏👏

Jeg drømmer fortsatt om brus og godteri, men hjelper litt med vin her og!

Det ble bursdagsselskap i går også, med kaker, vafler og is. Men jeg holdt meg borte fra brus og chips.

Men nå er bursdagsraidet over for en stund, heldigvis :rolleyes:

Skal derimot sitte på toget en hel dag denne uka, og da er det ny trening av viljestyrken å stå over reisegodteri.... Men jeg SKAL klare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, påskelilje skrev:

Det ble bursdagsselskap i går også, med kaker, vafler og is. Men jeg holdt meg borte fra brus og chips.

Men nå er bursdagsraidet over for en stund, heldigvis :rolleyes:

Skal derimot sitte på toget en hel dag denne uka, og da er det ny trening av viljestyrken å stå over reisegodteri.... Men jeg SKAL klare det!

Bra! 

Vedr. togturen så kan du jo ha m deg jordbær, blåbær osv og feks rundstykke m godt pålegg, salat eller noe. + lesestoff og musikk. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Bra! 

Vedr. togturen så kan du jo ha m deg jordbær, blåbær osv og feks rundstykke m godt pålegg, salat eller noe. + lesestoff og musikk. God tur!

Lurt! Skal kjøpe inn noe god frukt :-) Har bok og strikketøy klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig skulle jeg starte med trening igjen i går, og det gikk i akkurat 5 minutter før jeg lå på bakken etter et ekkelt knas i ankelen. Ble kvalm og kaldsvettende, men klarte å slepe beinet, få dusjet, før jeg iset det og la det høyt.

I dag har jeg ikke sjans til å trå på det. Må hinke rundt, el få meg krykker. Sukk!! Er det mulig?

Har aldri tråkket over før og ligger nå stuck med et smertefullt bein på sofaen. Håper ikke noe er ødelagt inni der. 

Så nå blir det enda viktigere å holde på "pakten" vår. Jeg er jo vant til å kose meg for "trøst", så må virkelig stålsette meg videre her nå... Eneste som hadde trøstet synes å være et glass brus og noe søtt... samtidig som jeg vet at det egentlig bare gjør alt verre. Merker hvor tungt det er å hinke på venstre fot. 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, cilie skrev:

Endelig skulle jeg starte med trening igjen i går, og det gikk i akkurat 5 minutter før jeg lå på bakken etter et ekkelt knas i ankelen. Ble kvalm og kaldsvettende, men klarte å slepe beinet, få dusjet, før jeg iset det og la det høyt.

I dag har jeg ikke sjans til å trå på det. Må hinke rundt, el få meg krykker. Sukk!! Er det mulig?

Har aldri tråkket over før og ligger nå stuck med et smertefullt bein på sofaen. Håper ikke noe er ødelagt inni der. 

Så nå blir det enda viktigere å holde på "pakten" vår. Jeg er jo vant til å kose meg for "trøst", så må virkelig stålsette meg videre her nå... Eneste som hadde trøstet synes å være et glass brus og noe søtt... samtidig som jeg vet at det egentlig bare gjør alt verre. Merker hvor tungt det er å hinke på venstre fot. 😱

Stakkars mummitrollet :) 

Det er veldig ekkelt når det skjer. Både fysisk og psykisk, man går jo i sin egen verden og nyter naturen, og plutselig blir det smerter og ekle lyder og redselen for å ikke komme seg vekk derfra. Heldigvis klarte du å gå. Da tviler jeg på at noe er brukket eller røket, men sjekk med lege hvis usikker og utrygg.

Du har gjort mye riktig, fortsett å holde beinet høyt, få lagt på en kompresjonsbandasje, is ned med jevne mellomrom (dempe hevelsene), ikke belast beinet. Nå må senene i ankelen få ro på seg slik at inflammasjonen dempes. Som du merker er det hevelsen som kommer etterhvert som skaper smerter og gjør at det er vondt å gå. Du klarte jo å gå da det ikke hadde blitt så mye hevelse. Det er vanlig at det er sånn, men derfor er kompresjon og støtte lurt. 

Ikke tenke så mye på det du ikke får gjort, prøv å ta livet med ro, les litt, føl deg stolt av deg selv som er flink og ikke spiser søtt. Det er uvant, jeg vet det, men noe man bare må venne seg av med (trøstespising). Det gjør det bare verre med at man skuffer seg selv. 

Håper du får en fin kveld og at beinet ditt blir bra om ikke så lenge. Om en ukes tid er du nok mye bedre.

klem :) 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Stakkars mummitrollet :) 

Det er veldig ekkelt når det skjer. Både fysisk og psykisk, man går jo i sin egen verden og nyter naturen, og plutselig blir det smerter og ekle lyder og redselen for å ikke komme seg vekk derfra. Heldigvis klarte du å gå. Da tviler jeg på at noe er brukket eller røket, men sjekk med lege hvis usikker og utrygg.

Du har gjort mye riktig, fortsett å holde beinet høyt, få lagt på en kompresjonsbandasje, is ned med jevne mellomrom (dempe hevelsene), ikke belast beinet. Nå må senene i ankelen få ro på seg slik at inflammasjonen dempes. Som du merker er det hevelsen som kommer etterhvert som skaper smerter og gjør at det er vondt å gå. Du klarte jo å gå da det ikke hadde blitt så mye hevelse. Det er vanlig at det er sånn, men derfor er kompresjon og støtte lurt. 

Ikke tenke så mye på det du ikke får gjort, prøv å ta livet med ro, les litt, føl deg stolt av deg selv som er flink og ikke spiser søtt. Det er uvant, jeg vet det, men noe man bare må venne seg av med (trøstespising). Det gjør det bare verre med at man skuffer seg selv. 

Håper du får en fin kveld og at beinet ditt blir bra om ikke så lenge. Om en ukes tid er du nok mye bedre.

klem :) 

Takk for gode råd - igjen - du😊 Ser an til i morgen vedr. lege. Ja, jeg prøver å slappe av her jeg ligger og får tross alt være glad for at jeg er ferdig med avbrusingen og ikke spiser søtt. Så får det bli lavkarbo om det blir vanskelig m trening framover. Veldig flink om dagen selv du👍 Ja, regner med at det er bedre om en uke😊

Ha en god kveld du og!

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei så kjipt da, Cilie! Uflaks 😑

Jeg holder ut og takker nei til sjokolade og annet godt på både togtur og skitur.

Hils foten høyt og kjøl gjerne ned hvis det er hovent. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Nei så kjipt da, Cilie! Uflaks 😑

Jeg holder ut og takker nei til sjokolade og annet godt på både togtur og skitur.

Hils foten høyt og kjøl gjerne ned hvis det er hovent. God bedring!

Takk for det! Innmari tråkig vinterferie... Kan fortsatt ikke stå på foten.

Høres ut som du er flink på tur👍 Fortsatt god ferie😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå greier jeg å ta flere og flere gode valg ang mat. Og vekta går nedover.

Idag hendte det noe uforutsett og jeg ble opptatt i 8 timer med noe. Fikk etterhvert mulighet til å kjøpe noe på en bensinstasjon. Der bugnet det over av usunne alternativer, alt fra boller, pølser og snop. Fant en skyr og noen bananer pluss litt nøtter. Det holdt meg gående til jeg kom hjem. 

Før hadde jeg nok gått for pølse og sjokolade.

Tenker nå oftere på hvilket valg jeg faktisk har og prøver mer å mer og velge et sunt alternativ. Er mer fokusert kjenner jeg. Og kroppen kjennes alt gladere, den fungerer bedre på sunn mat kjenner jeg. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!

Etter store helseproblemer det siste året har det sunne kostholdet løpt på skogen og nektet å returnere, men jeg er friskere og mer motivert. Jeg har stort studiepress de neste to månedene, så jeg trenger et fungerende hode og mer energi. Treningen starter denne uka, nå som jeg har fått klarsignal igjen.

Skal ha fridag hver lørdag sammen med samboer (lov med godteri/snacks), men håper jeg er velkommen her allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Solemnity skrev:

Jeg er med!

Etter store helseproblemer det siste året har det sunne kostholdet løpt på skogen og nektet å returnere, men jeg er friskere og mer motivert. Jeg har stort studiepress de neste to månedene, så jeg trenger et fungerende hode og mer energi. Treningen starter denne uka, nå som jeg har fått klarsignal igjen.

Skal ha fridag hver lørdag sammen med samboer (lov med godteri/snacks), men håper jeg er velkommen her allikevel :)

Koselig å se deg igjen her :) Tenker av og til på deg - synes du er så tøff som holder på med et langt studium med de utfordringer du og familien har. Hvor lenge har du igjen nå?

Javisst er du velkommen, selv om du har en fridag i godtestoppen av og til :-) Poenget her er jo å bli mer bevisst på hva vi putter i oss, og endre vanene til mer positive vaner. Jeg har satt reglene slik at jeg ikke får spise godteri eller chips eller brus i det hele tatt, men jeg får lov til å spise kaker, is, øl og vin :P I går da jeg var i butikken, hadde jeg SÅÅÅÅÅ lyst på noe godt. Men det får jeg jo ikke lov til - så da kjøpte jeg en berlinerbolle i stedet.... vel.... ikke så himla lurt kanskje, men det var veldig godt (og innenfor mine rigide regler :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, påskelilje skrev:

Koselig å se deg igjen her :) Tenker av og til på deg - synes du er så tøff som holder på med et langt studium med de utfordringer du og familien har. Hvor lenge har du igjen nå?

Javisst er du velkommen, selv om du har en fridag i godtestoppen av og til :-) Poenget her er jo å bli mer bevisst på hva vi putter i oss, og endre vanene til mer positive vaner. Jeg har satt reglene slik at jeg ikke får spise godteri eller chips eller brus i det hele tatt, men jeg får lov til å spise kaker, is, øl og vin :P I går da jeg var i butikken, hadde jeg SÅÅÅÅÅ lyst på noe godt. Men det får jeg jo ikke lov til - så da kjøpte jeg en berlinerbolle i stedet.... vel.... ikke så himla lurt kanskje, men det var veldig godt (og innenfor mine rigide regler :P)

Ja, så lenge vi holder oss til reglene 😉 Jeg spiser selv pannekaker innimellom - regner det som mat, selv om det selvfølgelig er sunnere med en kyllingfilet. 

Jeg føler meg bedre uten alt sukkeret. Gleder meg fortsatt intenst til 2 påskedager hvor jeg skal spise smågodt og boller og brus... non stop... før reglene starter igjen😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Koselig å se deg igjen her :) Tenker av og til på deg - synes du er så tøff som holder på med et langt studium med de utfordringer du og familien har. Hvor lenge har du igjen nå?

Javisst er du velkommen, selv om du har en fridag i godtestoppen av og til :-) Poenget her er jo å bli mer bevisst på hva vi putter i oss, og endre vanene til mer positive vaner. Jeg har satt reglene slik at jeg ikke får spise godteri eller chips eller brus i det hele tatt, men jeg får lov til å spise kaker, is, øl og vin :P I går da jeg var i butikken, hadde jeg SÅÅÅÅÅ lyst på noe godt. Men det får jeg jo ikke lov til - så da kjøpte jeg en berlinerbolle i stedet.... vel.... ikke så himla lurt kanskje, men det var veldig godt (og innenfor mine rigide regler :P)

Hyggelig velkomst :)
Jeg har igjen 1,5 år av min 4 år lange grad, men så går jeg muligens videre til doktorgrad. Blir nok i hvert fall en master i ett eller annet.

Hah, om jeg hadde "lov" til å spise bakevarer og kaker, så hadde jeg ikke spist sunt i det hele tatt ;) Spiser litt riskaker og slikt en gang i blant, om blodsukkeret dypper mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.2.2017 den 22.45, påskelilje skrev:

Jeg og Cilie har avtalt godtestopp 😊 Jeg begynte på mandag, og har da selvsagt ikke spist verken godteri eller chips, eller drukket brus disse tre dagene. 

Flere som blir med? 

Hei!

Nei jeg spiser sunt og koser meg gjerne med noe snacks en dag det passer inn med agendaen.

Jeg kunne sikkert trappet ned på saltede nøtter, men jeg er usikker, de gir meg så mye glede.

Jeg sluttet for en tid siden å spise potetgull ofte, spiser det mindre enn en gang pr uke, men saltede nøtter, det spiser jeg, men jeg sper på med naturelle valnøtter ( min favoritt) mandler hasselnøtter m.m.

Man undrer seg over at Japanere generelt blir så gamle og har så god helse til tross for det høye saltinntaket, tror mye handler om måtehold, det meste er usunt om man blir ekstremist, selv steinalderkosthold:-)

Selv spiser jeg ganske japansk sånn som i Japan på 50 tallet, særlig slik som på øya Okinawa, så får ernæringsfysiologene mene hva de vil:-) (jeg er faktisk en selv:-) 

Jeg spiser lite søtt, men mye karbohydrater, når jeg tenker på grønnsaker og ris m.m. og ikke blir jeg tykk av det, også er det det deilige saltet da, som de sier er så farlig, 

som med alt handler det om måtehold, 

Men spiser man godteri hver dag, er det lurt å trappe litt ned,

så lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 timer siden, cilie skrev:

Ja, så lenge vi holder oss til reglene 😉 Jeg spiser selv pannekaker innimellom - regner det som mat, selv om det selvfølgelig er sunnere med en kyllingfilet. 

Jeg føler meg bedre uten alt sukkeret. Gleder meg fortsatt intenst til 2 påskedager hvor jeg skal spise smågodt og boller og brus... non stop... før reglene starter igjen😅 

Pannekaker er der det samme som vafler :) Det er ikke mat. Det er som navnet sier. Det er kaker :)

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Pannekaker er der det samme som vafler :) Det er ikke mat. Det er som navnet sier. Det er kaker :)

Ja, det er close to vafler ja 😉 Men vokst opp med pannekaker til middag innimellom! og spist det mye i Frankrike hvor det er vanlig til lunch. Har derfor det som lovlig, men ikke vafler. Kan også ta kjeks til ost og vin, men ikke søt kjeks som Maryland cookies osv,

Det er ikke sjeldne pannekaker jeg legger på meg av i det lange løp; heller godteriet. Men jeg er helt enig i prinsippet dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
18 minutter siden, cilie skrev:

Ja, det er close to vafler ja 😉 Men vokst opp med pannekaker til middag innimellom! og spist det mye i Frankrike hvor det er vanlig til lunch. Har derfor det som lovlig, men ikke vafler. Kan også ta kjeks til ost og vin, men ikke søt kjeks som Maryland cookies osv,

Det er ikke sjeldne pannekaker jeg legger på meg av i det lange løp; heller godteriet. Men jeg er helt enig i prinsippet dit. 

Jeg er også vokst opp med det. Min mor pleide å lage ertersuppe og pannekaker. Det er lite næring i en slik middag , men godt er det jo. Jeg lager det ikke :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er også vokst opp med det. Min mor pleide å lage ertersuppe og pannekaker. Det er lite næring i en slik middag , men godt er det jo. Jeg lager det ikke :)

 

Irriterer meg grønn over skrivefeil i innlegget mitt over... 😅

Det skal ikke være fast på menyen her heller, men greier ikke å legge bort all karbo-maten som bakt potet, toast osv. Eller det vil si jeg vurderer / burde kjøre mer lavkarbo framover, særlig nå når foten ikke er treningsvillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 timer siden, påskelilje skrev:

Koselig å se deg igjen her :) Tenker av og til på deg - synes du er så tøff som holder på med et langt studium med de utfordringer du og familien har. Hvor lenge har du igjen nå?

Javisst er du velkommen, selv om du har en fridag i godtestoppen av og til :-) Poenget her er jo å bli mer bevisst på hva vi putter i oss, og endre vanene til mer positive vaner. Jeg har satt reglene slik at jeg ikke får spise godteri eller chips eller brus i det hele tatt, men jeg får lov til å spise kaker, is, øl og vin :P I går da jeg var i butikken, hadde jeg SÅÅÅÅÅ lyst på noe godt. Men det får jeg jo ikke lov til - så da kjøpte jeg en berlinerbolle i stedet.... vel.... ikke så himla lurt kanskje, men det var veldig godt (og innenfor mine rigide regler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 timer siden, påskelilje skrev:

Koselig å se deg igjen her :) Tenker av og til på deg - synes du er så tøff som holder på med et langt studium med de utfordringer du og familien har. Hvor lenge har du igjen nå?

Javisst er du velkommen, selv om du har en fridag i godtestoppen av og til :-) Poenget her er jo å bli mer bevisst på hva vi putter i oss, og endre vanene til mer positive vaner. Jeg har satt reglene slik at jeg ikke får spise godteri eller chips eller brus i det hele tatt, men jeg får lov til å spise kaker, is, øl og vin :P I går da jeg var i butikken, hadde jeg SÅÅÅÅÅ lyst på noe godt. Men det får jeg jo ikke lov til - så da kjøpte jeg en berlinerbolle i stedet.... vel.... ikke så himla lurt kanskje, men det var veldig godt (og innenfor mine rigide regler :P)

Rigide regler ? Nå synes du sikkert jeg er litt bitch, men leser innlegget med stor undring og lurer på hva du i alle dager holder på med ? :o Dette er ikke hva jeg vil kalle rigide regler. 

 

Tror du at du vil komme noen vei om du bare kutter godteri og erstatter det med kaker, is, øl og vin og berlinerboller ?

Hadde du hatt en regel om at du fikk lov til å spise de forskjellige tingene et visst antall ganger i måneden, ja da hadde det vært en mening i regelen. 

Men siden du ikke har lov til å spise godteri , kjøper du altså en berlinerbolle i steden. En berlinerbolle er det 400 kallorier i. Like mye som i en fullverdig middag. 

Jeg har fulgt med innleggene dine over lengre tid og stusset.  Tenkt at skal du lykkes må du være mer konsekvent over tid. 

Selv om jeg virker bitchete er det godt ment :) Vet jo at du så veldig gjerne vil ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...