Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica

Åpningstiden i barnehagen vesla går i har akkurat blitt utvidet til 16.30 - å si at barna måtte bli hentet et kvarter før ville jo egentlig blitt å returnere åpningstiden til 16.15.

Kan jo like gjerne vedta at den ordinære arbeidsdagen pågår 15 minutter etter stengetid.

Det blir jo ikke det samme, for da blir jo arbeidstiden vår lengre.

Men ja, skjønner hva du mener. Og det gjelder sef. å møtes på halvveien. Jeg synes et godt foreldresamarbeid er alfa omega! Men det gjelder jo å ha respekt for hverandre. Jeg har ingen problem med å gå fem ekstra fordi de er så lang tid etc. Men jeg har problem med at det er de samme som er sene så og si hver dag, og de bruke veldig lang tid på henting! De diller og daller, mens vi står klar til å stenge. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke er innført bøter for sen henting. Selv om det er en personalbarnehage.

Dere driver da ikke med veldedighet fordi om dere jobber i barnehage.

Regner med at du får overtidsbetaling når du må være lenger enn din arbeidstid?

Hva med å kontakte fagforeningen din, hvis du har noen?

Hva med å stå ferdig påkledd utenfor barnehagen sammen med barna når foreldrene kommer for sent?

Vår barnehage stenger også 16.30.

Synes nok det er litt tidlig, men det går.

Stresser for at vårt barn ikke skal være det siste som blir hentet..........

Tror ikke det blir gitt noen overtidsbetaling nei, de må nok heller avspasere noe som til syvende og sist går ut over barna når denne avspaseringstiden skal benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frustrasjonen jeg også... Hos oss er bhg åpen til 1715, og det er vedtatt at man får bot for å komme for sent. Tror det er veldig sjelden noen henter for sent, i og med den lange åpningstiden... Skjønner at det ikke er så lett å endre på dette, men hvis du fører statistikk over alle som kommer for sent (trenger jo ikke skrive opp navnene akkurat), slik at du har beviser for at du stadig blir forsinket fordi foreldrene henter for sent, burde det være mulig å få forståelse for at det blir innført en bot?

Tenkte når jeg så at dere hadde åpent til 17.15 så kom det sikkert noen i de siste minuttene da også, men det går altså ikke det da-bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er vanskelig, jeg...

Egentlig så skulle jeg ønske at hadde en regel om at alle barna skulle vært hentet til kvart over, så kunne vi brukt det siste kvarteret til å rydde og stenge.

(Åpningstidene våre er bestemt av foreldrene)

16:15???? Da hadde jeg slitt da! Som regel er jeg i bhg ca. 16:10 (den stenger 16:45), men da har jeg gått 15-30 min før tiden fra min egen jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i et serviceyrke, men ovenfor barna. Det er de jeg er der for. At foreldrene ikke får hverdagen til å gå opp er ikke mitt problem. Siden jeg alltid har senvakt, så blir det faktisk en halvtime ekstra nesten annenhver dag.

Jeg har jobbet i butikk og der sa jeg rett og slett at kundene fikk komme til kassen og betale, når klokka var noen minutter på stengetid. Der var da også stenging av kassen og opprydding en del av arbeidstiden min og dette skjedde etter at dørene var låst, så det gjorde ikke så mye.

To ting:

1) Det er faktisk foreldrene som betaler for tjenesten du leverer, og dermed også dem du yter service til

2) Ba du kundene om å betale før lukketiden? Hehe. Det har jeg aldri hørt om før. Det er vanlig å låse DØRENE når klokken er slagen. De kundene som er innenfor får gjøre seg ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

16:15???? Da hadde jeg slitt da! Som regel er jeg i bhg ca. 16:10 (den stenger 16:45), men da har jeg gått 15-30 min før tiden fra min egen jobb!

Ja, jeg vet det er tidlig. Men poenget mitt var at man kunne ha en regel om at barna skulle vært hentet et kvarter før man vakten var ferdig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Dette kan vel ikke helt sammenlignes.

Når vi må gå 5-10 min ekstra så går dette fra budsjettet. Og da går utover ungene. Kanskje får man ikke råd å leie inn vikar når det er sykdom e.l blant personalet.

Og som Glimtipper skriver, dette er jo snakk om barn! For ofte er det jo de som blir levert først som blir sist hentet.

Jeg har skiftet arbeidstid jeg, fordi jeg løp så jeg var gjennomvåt av svette hver gang jeg skulle hente i barnehage.

Nå leverer jeg 9.30 og henter ca 14.40. Det er deilig det.

En gang da jeg jobbet fra 8-16 (bare annenhver dag den gangen) ville barenhagen gi meg 200 i bot, fordi jeg ikke greide å vekke henne å rive henne med meg ut innen stengetid. Det var snakk om ett minutt, mener jeg å huske. Den bota betalte jeg selvsagt aldri, og jeg har ikke hørt mer heller.

Fikk en bot senere også, som var vel fortjent og den ble betalt med en gang.

Så jeg passet på å komme meg ut innen 16.30, men fy fasan som jeg måtte løpe. Fikk ihverfall god kondis.Men fikk aldri kontakt med personalet, for jeg måtte skynde meg ut så fort som f...

Egentlig skal man være der 16.15, men det er jo plent umulig å få til. Det sier seg selv når man jobber til 16.00.

Er ingen tryllekunstner jeg ihvertfall.

Jeg leser stadig vekk om barnehagepersonell som er på minuttet firkanta, men jeg forstår selvsagt irritasjonen over gjengangere.

For meg høres det mer ut som åpningstidene i barnehagene ikke er tilpasset vanlig arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting:

1) Det er faktisk foreldrene som betaler for tjenesten du leverer, og dermed også dem du yter service til

2) Ba du kundene om å betale før lukketiden? Hehe. Det har jeg aldri hørt om før. Det er vanlig å låse DØRENE når klokken er slagen. De kundene som er innenfor får gjøre seg ferdig.

Kunden betaler bare deler av det det koster å drive en barnehage. Tilskuddet fra det offentlige er _vesentlig_.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det er tidlig. Men poenget mitt var at man kunne ha en regel om at barna skulle vært hentet et kvarter før man vakten var ferdig =)

Det er jeg helt enig i! Nå har det vel ikke hendt mer enn 2-3 ganger på tilsammen 9 barnehageår at jeg har hentet så sent da, hva pappan har gjort vet jeg ikke, men jeg har mine mistanker innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Ja, jeg vet det er tidlig. Men poenget mitt var at man kunne ha en regel om at barna skulle vært hentet et kvarter før man vakten var ferdig =)

Man betaler da til 16.30.

Så du mener alle andre yrkesgrupper skal stenge av tidligere, for å ta hensyn til barnehagetantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet arbeidstid jeg, fordi jeg løp så jeg var gjennomvåt av svette hver gang jeg skulle hente i barnehage.

Nå leverer jeg 9.30 og henter ca 14.40. Det er deilig det.

En gang da jeg jobbet fra 8-16 (bare annenhver dag den gangen) ville barenhagen gi meg 200 i bot, fordi jeg ikke greide å vekke henne å rive henne med meg ut innen stengetid. Det var snakk om ett minutt, mener jeg å huske. Den bota betalte jeg selvsagt aldri, og jeg har ikke hørt mer heller.

Fikk en bot senere også, som var vel fortjent og den ble betalt med en gang.

Så jeg passet på å komme meg ut innen 16.30, men fy fasan som jeg måtte løpe. Fikk ihverfall god kondis.Men fikk aldri kontakt med personalet, for jeg måtte skynde meg ut så fort som f...

Egentlig skal man være der 16.15, men det er jo plent umulig å få til. Det sier seg selv når man jobber til 16.00.

Er ingen tryllekunstner jeg ihvertfall.

Jeg leser stadig vekk om barnehagepersonell som er på minuttet firkanta, men jeg forstår selvsagt irritasjonen over gjengangere.

For meg høres det mer ut som åpningstidene i barnehagene ikke er tilpasset vanlig arbeidstid.

"For meg høres det mer ut som åpningstidene i barnehagene ikke er tilpasset vanlig arbeidstid."

Barnehagen vår har opp fra 7:15-16:45 så det bør holde, men når jeg jobber på den andre siden av byen og må med to busser for å komme hjem og slutter kl. 16 så er det ikke mulig... Heldigvis har jeg fått til en avtale som gjør at jeg får gå 15 min før tiden 1 og 2 dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler da til 16.30.

Så du mener alle andre yrkesgrupper skal stenge av tidligere, for å ta hensyn til barnehagetantene?

Da bør barnehagepersonalet (kall dem ikke tantene! ærlig talt!) ha arbeidstid til 16:45 og være lønnet til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunden betaler bare deler av det det koster å drive en barnehage. Tilskuddet fra det offentlige er _vesentlig_.

Mvh

Det tar ikke vekk det faktum at barnehagen er i en serviceposisjon overfor de betalende foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

"For meg høres det mer ut som åpningstidene i barnehagene ikke er tilpasset vanlig arbeidstid."

Barnehagen vår har opp fra 7:15-16:45 så det bør holde, men når jeg jobber på den andre siden av byen og må med to busser for å komme hjem og slutter kl. 16 så er det ikke mulig... Heldigvis har jeg fått til en avtale som gjør at jeg får gå 15 min før tiden 1 og 2 dager i uka.

Barnehagen vår er åpen fra 7.30- 16.30.

Jeg har 25 min. joggetur til barnehagen fra jobben min. Men bare 20 min hvis jeg er i god form og greier å løpe fort. Og det greide jeg etter hvert. Men det var nødvendig med en dusj da jeg kom hjem.

Noen ganger tok jeg bussen, men det var mer usikkert fant jeg ut. Den kan man ikke stole på.

Skulle jeg ha vært der til 16.15, burde jeg ha kjørt fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Jeg har skiftet arbeidstid jeg, fordi jeg løp så jeg var gjennomvåt av svette hver gang jeg skulle hente i barnehage.

Nå leverer jeg 9.30 og henter ca 14.40. Det er deilig det.

En gang da jeg jobbet fra 8-16 (bare annenhver dag den gangen) ville barenhagen gi meg 200 i bot, fordi jeg ikke greide å vekke henne å rive henne med meg ut innen stengetid. Det var snakk om ett minutt, mener jeg å huske. Den bota betalte jeg selvsagt aldri, og jeg har ikke hørt mer heller.

Fikk en bot senere også, som var vel fortjent og den ble betalt med en gang.

Så jeg passet på å komme meg ut innen 16.30, men fy fasan som jeg måtte løpe. Fikk ihverfall god kondis.Men fikk aldri kontakt med personalet, for jeg måtte skynde meg ut så fort som f...

Egentlig skal man være der 16.15, men det er jo plent umulig å få til. Det sier seg selv når man jobber til 16.00.

Er ingen tryllekunstner jeg ihvertfall.

Jeg leser stadig vekk om barnehagepersonell som er på minuttet firkanta, men jeg forstår selvsagt irritasjonen over gjengangere.

For meg høres det mer ut som åpningstidene i barnehagene ikke er tilpasset vanlig arbeidstid.

Det gjelder selvsagt å ha et godt samarbeid =)

Vi bruker (så godt det lar seg gjøre) å kle ungene så de er klare til foreldrene kjem (de som er sen).

Men som jeg skrev i et annet innlegg, det er ikke de som av og til kommer for sent pga feks jobb en gang i blant man blir irritert på. Det de gjengangere som alltid bruker uendelig lang tid..

Jeg er enig det med åpningstidene. Vår b.hg har det hatt dette som tema, og tilpasset det foreldrene. (Dette skjedde før jeg begynte der) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke vekk det faktum at barnehagen er i en serviceposisjon overfor de betalende foreldre.

Nei, jeg er enig i det.

Jeg synes likevel man kan forlange noe mindre "service" av et i stor grad kommunalt finanisert tilbud med sterk fokus på budsjett, overtidsregler m.m. Dette er ikke akkurat en privat næringsdrivende som har fokus å tjene mest mulig og vise goddwill til kundene. Men for all del, foreldre er kunder, de betaler.. og bør forvente stor grad av service (hva nå som ligger i det).

;o)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Da bør barnehagepersonalet (kall dem ikke tantene! ærlig talt!) ha arbeidstid til 16:45 og være lønnet til da.

Unnskyld det utrykket. Det er sikkert noe gammelt som henger igjen:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Da bør barnehagepersonalet (kall dem ikke tantene! ærlig talt!) ha arbeidstid til 16:45 og være lønnet til da.

Det er det jeg mener. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det gjelder selvsagt å ha et godt samarbeid =)

Vi bruker (så godt det lar seg gjøre) å kle ungene så de er klare til foreldrene kjem (de som er sen).

Men som jeg skrev i et annet innlegg, det er ikke de som av og til kommer for sent pga feks jobb en gang i blant man blir irritert på. Det de gjengangere som alltid bruker uendelig lang tid..

Jeg er enig det med åpningstidene. Vår b.hg har det hatt dette som tema, og tilpasset det foreldrene. (Dette skjedde før jeg begynte der) =)

Ja,skjønner det.

Jeg brukte ihvertfall ikke uendelig lang tid. Jeg var rask som et olja lyn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...