Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

I vår barnehage er åpningstiden 07.30-16.30. Det holder i massevis for oss, vi er der sjelden før 07.45, og henter aldri senere enn 16.15.

En barnehage er der for foreldrene, og det burde da være foreldrene som også er med på å bestemme tidene den skal være åpen. Slik er det hos oss, og ingen kommer før åpningstid/henter etter stengetid. Noen gang.

Og vi er innstilt på å betale for det, fordi vi vil at våre unger skal ha et godt tilbud som passer vår hverdag.

Åpningstidene er fast post på høstens første foreldremøte, og reguleres ved behov.

"En barnehage er der for foreldrene"

Nei, den er der for barna!

"og det burde da være foreldrene som også er med på å bestemme tidene den skal være åpen."

Eh nei, det er opp til barnehagen å bestemme det - og det varierer ut fra behov, økonomi og tilgjengelighet. Det er urimelig at foreldre skal bestemme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

Det tar ikke vekk det faktum at barnehagen er i en serviceposisjon overfor de betalende foreldre.

Men man kan godt ha litt respekt for de menneskene som jobber for en likevel.

Det vitner om veldig liten respekt for andre menneskers tid og liv når man stadig kommer for sent fordi man ikke klarer å disponere sin egen tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Hvilke vakter har dere da? Hvor mange timer etc. Synes det bare er kjempeint å lese om, jeg. Fint med lange svar! :)

."..forskjell på folk.. jeg er stressa hvis jeg kommer etter 17, og bruker maks tre minutter på..."

Jeg er helt enig!! Hvis det er noen som blir forsinket av en eller annen grunn og som vanligvis aldri er sein, så gidder jeg ikke bli irritert. Men når det er de samme gang på gang. De bruker så lang tid på dilling, jeg fatter ikke hva de gjør!

"De bruker så lang tid på dilling, jeg fatter ikke hva de gjør! "

*ler*

Det har jeg lurt på også? Jeg har jo stått og sett på dem noen ganger, og det ingenting som blir gjort egentlig - de bare vaser rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Men man kan godt ha litt respekt for de menneskene som jobber for en likevel.

Det vitner om veldig liten respekt for andre menneskers tid og liv når man stadig kommer for sent fordi man ikke klarer å disponere sin egen tid.

Det er sant, men slik er det overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest så mye i tråden, men hva om dere får ungene i yttertøyet rundt 1600-1615 - avhengig av været?

Da skulle de være klappet og klar til stengetid. Eller?

I barnehagene vi brukte, var det 'bot'system. For sent hentede unger ga 'bot'. Helt greit, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Synes dette er vanskelig, jeg...

Egentlig så skulle jeg ønske at hadde en regel om at alle barna skulle vært hentet til kvart over, så kunne vi brukt det siste kvarteret til å rydde og stenge.

(Åpningstidene våre er bestemt av foreldrene)

Sånn har vi det?

Foreldrene må være i bhg innen 16.30 - vi stenger 16.45.

Da kan de bruke det kvartere på hva de vil, spiller ingen rolle for oss. Vi har ikke ansvaret for barnet lenger, og det er meningen at man skal få dette kvarteret i "fred og ro" for å gjøre klart til neste dag...

Fungerer veldig bra!

Og så har vi en avtale med én far. Han jobber på andre siden av byen, kan ikke gå før 16 - og kommer alltid for sent. Han henter en eller to dager i uken, og det er greit fordi han rekker det før 16.45. De er veldig søte, kommer alltid med blomster til ferier etc, bidrar når ting skal gjøres og fikses, har med frukt/leker/ting til barna rett som det er etc - og veier virkelig opp for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at det er irriternde. Men ofte kommer det vel av at de som henter er i samme situasjon selv? De skal stenge butikken, men kunder presser seg på i ssite sekund. De løper fra jobb så raskt de kan, men bilkøen står bom fast, toget kom ikke, eller bussen var forsinka. De jobber selv i barnehage, og må vente på en sen forelder.

Det som er ille her, synes jeg, er at komunen ikke betaler en ansatt for å være i barnehagen en god stund etter at det er slutt for barna. Man må ta høyde for at noen blir hentet i det barnehagen stenger, eller at ting skjer slik at noen er forsinka.Det er jo ingen som gjør slikt for morro skyld, og alikevel så skjer det hver dag, i alle barnehager. Man må rett og slett se på det som forventet -fra kommunen sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Vi skriver ned og gir beskjed til styrer. Hun avgjør når det er på tide med et møte, mellom henne og foreldrene. Da har hun også konkrete datoer og tidspunkter å vise til.

Det er vanskelig å si til allerede stressa foreldre at de er sent ute. Samtidig så står jeg der og venter, og blir lei meg fordi jeg mister tid med sønnen min.

Bra opplegg, og riktig måte å gjøre det på!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

"En barnehage er der for foreldrene"

Nei, den er der for barna!

"og det burde da være foreldrene som også er med på å bestemme tidene den skal være åpen."

Eh nei, det er opp til barnehagen å bestemme det - og det varierer ut fra behov, økonomi og tilgjengelighet. Det er urimelig at foreldre skal bestemme det.

""En barnehage er der for foreldrene"

Nei, den er der for barna!""

Nei, den er for barna OG foreldrene.

Barnet går i barnehagen FORDI vi jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det prøver vi å gjøre. Synes det er en god løsning. Det dumme er da de som likevel bruker kjempelang tid på ting jeg ikke vet helt hva er (les.dilling) =)

Altså, du synes folk er dumme fordi _du_ ikke skjønner hva de bruker tiden på?

Mange barnehager oppfordrer jo nettopp til at foreldre skal bruke tid i barnehagen med barna. Se på ting de har gjort i løpet av dagen, få fortalt hva som har skjedd. Noen mener at man skal være sammen med barnet en stund, og ikke bare dra det ut av leken og hjem, men la barnet avslutte det det er i gang med.

At du ikke forstår "dillinga" skjønner jeg ikke hva har med saken å gjøre, men det gir meg i alle fall en del fordommer til deg som barnehageansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du synes folk er dumme fordi _du_ ikke skjønner hva de bruker tiden på?

Mange barnehager oppfordrer jo nettopp til at foreldre skal bruke tid i barnehagen med barna. Se på ting de har gjort i løpet av dagen, få fortalt hva som har skjedd. Noen mener at man skal være sammen med barnet en stund, og ikke bare dra det ut av leken og hjem, men la barnet avslutte det det er i gang med.

At du ikke forstår "dillinga" skjønner jeg ikke hva har med saken å gjøre, men det gir meg i alle fall en del fordommer til deg som barnehageansatt.

Jeg skjønner selfølgelig at en ikke skal "dille" når det nærmer seg stengetid, men jeg reagerte på at det ble komentert lengre oppe i tråden, når det ble påpekt at folk kom tidlig men "dillet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Jeg skjønner at det er irriternde. Men ofte kommer det vel av at de som henter er i samme situasjon selv? De skal stenge butikken, men kunder presser seg på i ssite sekund. De løper fra jobb så raskt de kan, men bilkøen står bom fast, toget kom ikke, eller bussen var forsinka. De jobber selv i barnehage, og må vente på en sen forelder.

Det som er ille her, synes jeg, er at komunen ikke betaler en ansatt for å være i barnehagen en god stund etter at det er slutt for barna. Man må ta høyde for at noen blir hentet i det barnehagen stenger, eller at ting skjer slik at noen er forsinka.Det er jo ingen som gjør slikt for morro skyld, og alikevel så skjer det hver dag, i alle barnehager. Man må rett og slett se på det som forventet -fra kommunen sin side.

Det blir litt annerledes i private bhg da - der er økonomien en annen...

Og dette innlegget er jo ikke myntet på de som kommer for sent en sjelden gang - det er til de som gjør det flere ganger i uken, og uheldigvis er det flere av dem.

Hos oss må foreldrene _være_ i bhg 16.30, men vi stenger 16.45. Foreldrene tror vi stenger 16.30 - og jeg har ikke tenkt å opplyse om noe annet. Da har de ansatte tid til å ordne, og foreldrene forter seg for å komme seg ut. De vet at de ansatte ikke får overtidsbetalt - og at konsekvensene for dem kan være å ikke rekke transport videre til noe de f.eks må betale for (tannlege, frisør).

Jeg har det som et punkt i kontrakten at vi ber foreldre respektere dette - på samme måte som vi respekterer at vi må forholde oss til å åpne hver morgen senest 7.30 - at det ikke er anledning til å forsove seg.

Men; skulle noen forsove seg, eller komme forsent - så er det sånt som skjer innimellom, med oss alle. Og ingen blir sure av den grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest endel av innleggene nedenunder (men ikke alle)

Dette er jo en problemstilling som kommer opp med jevne mellomrom.

Problemstillingen er todelt:

Foreldre som er nonsjalante i forhold til åpningstider.

Foreldre som faktisk har arbeidstid som ligger tett opptil stengetid i bhg.

På de fleste arbeidsplasser, diskuteres det ofte endringer internt i forhold til behovet til deres kunder.

Dette må også bgh gjøre. Jeg opplever flere som ikke "tåler" et par ekstra biler i bilkø uten å komme for seint, og jeg opplever at mange er faktisk avhengig av en "real" arbeidsgiver og får gå 10 min tidligere.

Kan et enhetsstyre med foreldrerepresentanter ha endret/utvidet åpningstid som sak der problemet er stort?

En annen ting er de foreldre som ikke bryr seg særlig hardt om åpningstidene og som kanskje trådstarter m fl. er irritert på.

I vår barnehage måtte jeg ta det opp med personalet at enkelte beskjeder og meldinger faktisk måtte taes direkte med de det gjelder. Alfor mange "irritasjonsbeskjeder" ble hengt opp i garderoben eller varlset i fellesskap.

Jeg kan si det med en gang: dette hjelper ikke på de det gjelder.

Vel, dette var litt synsing fra min side uten de store konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

""En barnehage er der for foreldrene"

Nei, den er der for barna!""

Nei, den er for barna OG foreldrene.

Barnet går i barnehagen FORDI vi jobber.

Nei, ikke bare det - det er ikke alle foreldre som jobber.

Barnehagen er blant annet til for å gi barna en pedagogisk utvikling, læring, samhandling med andre barn - og tilvenning til livet generelt. Om du betrakter bhg som en institusjon tilrettelagt for deg å dine behov bør du vurdere å tenke over det en gang til.

Om du kommer et kvarter forsent til frisøren - forventer du da at h*n fortsatt skal klippe deg i en halvtime selv om det betyr forsinkelse for neste kunde? Eller aksepterer du hastverksarbeid på et kvarter? Eller skjønner du at det er din egen feil at du er for sen, betaler for tiden du har opptatt - og bestiller en ny time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Det er sant, men slik er det overalt.

Ja, det er det - men det er ingen unnskyldning for at vi skal gjøre de samme feilene :)

Det blir jo litt som å si at alle andre snyter på skatten så da kan jeg gjøre det også. Eller andre bruker egenmeldingsdager som ferie - så da er det greit at jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt annerledes i private bhg da - der er økonomien en annen...

Og dette innlegget er jo ikke myntet på de som kommer for sent en sjelden gang - det er til de som gjør det flere ganger i uken, og uheldigvis er det flere av dem.

Hos oss må foreldrene _være_ i bhg 16.30, men vi stenger 16.45. Foreldrene tror vi stenger 16.30 - og jeg har ikke tenkt å opplyse om noe annet. Da har de ansatte tid til å ordne, og foreldrene forter seg for å komme seg ut. De vet at de ansatte ikke får overtidsbetalt - og at konsekvensene for dem kan være å ikke rekke transport videre til noe de f.eks må betale for (tannlege, frisør).

Jeg har det som et punkt i kontrakten at vi ber foreldre respektere dette - på samme måte som vi respekterer at vi må forholde oss til å åpne hver morgen senest 7.30 - at det ikke er anledning til å forsove seg.

Men; skulle noen forsove seg, eller komme forsent - så er det sånt som skjer innimellom, med oss alle. Og ingen blir sure av den grunn :)

"Foreldrene tror vi stenger 16.30 - og jeg har ikke tenkt å opplyse om noe annet."

Er ikke dette alminnelig tilgjengelig informasjon, bl.a. i vedtekter etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

""En barnehage er der for foreldrene"

Nei, den er der for barna!""

Nei, den er for barna OG foreldrene.

Barnet går i barnehagen FORDI vi jobber.

Enig, KK, ungene er der fordi vi jobber. Derfor mener jeg at barnehagen er der for foreldrene, altså - uten foreldre som ønsker pass til ungene ville det ikke blitt noen barnehager.

At barnehagens innhold er for barna er så sin sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest endel av innleggene nedenunder (men ikke alle)

Dette er jo en problemstilling som kommer opp med jevne mellomrom.

Problemstillingen er todelt:

Foreldre som er nonsjalante i forhold til åpningstider.

Foreldre som faktisk har arbeidstid som ligger tett opptil stengetid i bhg.

På de fleste arbeidsplasser, diskuteres det ofte endringer internt i forhold til behovet til deres kunder.

Dette må også bgh gjøre. Jeg opplever flere som ikke "tåler" et par ekstra biler i bilkø uten å komme for seint, og jeg opplever at mange er faktisk avhengig av en "real" arbeidsgiver og får gå 10 min tidligere.

Kan et enhetsstyre med foreldrerepresentanter ha endret/utvidet åpningstid som sak der problemet er stort?

En annen ting er de foreldre som ikke bryr seg særlig hardt om åpningstidene og som kanskje trådstarter m fl. er irritert på.

I vår barnehage måtte jeg ta det opp med personalet at enkelte beskjeder og meldinger faktisk måtte taes direkte med de det gjelder. Alfor mange "irritasjonsbeskjeder" ble hengt opp i garderoben eller varlset i fellesskap.

Jeg kan si det med en gang: dette hjelper ikke på de det gjelder.

Vel, dette var litt synsing fra min side uten de store konklusjoner.

Jeg vil bare hive meg å det med generelle beskjeder:

Om problemet er enkelte foreldrepar, så må dette taes opp på en grei, real, klar og skikkelig måte med de det gjelder.

Ingenting annet hjelper, og det er da også den eneste ryddige måten å gjøre det på. Da kan man også få avdekket grunnen til at det skjer. Det som kan se ut som "slepphendthet" fra foreldre kan vise seg å være noe helt annet, enten foreldrene virkelig sliter for å hente barn a i tide, eller de rett og slett ikke har tenkt over at de irriterer barnehagepersonalet. Det kan også avdekke omsorgssvikt, om det viser seg at foreldre rett og slett ikke prioriterer ungene.

Hinting, sure komentarer og irritasjoner som ikke blir komunisert på en real måte viser bare en ukultur i en dårlig fungerende barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

Nei, ikke bare det - det er ikke alle foreldre som jobber.

Barnehagen er blant annet til for å gi barna en pedagogisk utvikling, læring, samhandling med andre barn - og tilvenning til livet generelt. Om du betrakter bhg som en institusjon tilrettelagt for deg å dine behov bør du vurdere å tenke over det en gang til.

Om du kommer et kvarter forsent til frisøren - forventer du da at h*n fortsatt skal klippe deg i en halvtime selv om det betyr forsinkelse for neste kunde? Eller aksepterer du hastverksarbeid på et kvarter? Eller skjønner du at det er din egen feil at du er for sen, betaler for tiden du har opptatt - og bestiller en ny time?

Barnehagens opprinnelse var jo at foreldre skulle få jobbe og tilføre samfunnet noe, ergo - barnehagene er et tilbud til foreldre som vil jobbe.

At innholdet i barnehagetilbudet har blitt endret med årene er jo bra, men fortsatt er det slik at de aller, aller fleste foreldre bruker barnehage fordi de selv vil ut i jobb - ikke fordi innholdet er så flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Foreldrene tror vi stenger 16.30 - og jeg har ikke tenkt å opplyse om noe annet."

Er ikke dette alminnelig tilgjengelig informasjon, bl.a. i vedtekter etc?

Barnehagens åpningstid er 7.30 til 16.30 - at jeg har en assistent som begynner 8.45 og slutter 16.45 er ikke noe som trenger å stå i vedtektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...