Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Barnehagens opprinnelse var jo at foreldre skulle få jobbe og tilføre samfunnet noe, ergo - barnehagene er et tilbud til foreldre som vil jobbe.

At innholdet i barnehagetilbudet har blitt endret med årene er jo bra, men fortsatt er det slik at de aller, aller fleste foreldre bruker barnehage fordi de selv vil ut i jobb - ikke fordi innholdet er så flott.

Om dere vil ha et opplegg tilrettelagt for akkurat deres familie - så skaff en aupair eller dagmamma som kan være hjemme hos dere. Hvis ikke må man faktisk bare akseptere at det er et tilbud som skal gjelde flere enn akkurat deg og dine.

Den vanligste grunnen til at foreldre velger barnehage fremfor overnevnte løsninger - er faktisk barnehagens innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Vi skriver ned og gir beskjed til styrer. Hun avgjør når det er på tide med et møte, mellom henne og foreldrene. Da har hun også konkrete datoer og tidspunkter å vise til.

Det er vanskelig å si til allerede stressa foreldre at de er sent ute. Samtidig så står jeg der og venter, og blir lei meg fordi jeg mister tid med sønnen min.

Alle har vi ting vi gjerne vil hjem til på ettermiddagen, men ting har en tendes til å forplante seg. En somlete kunde i en butikk fører til at butikkens ansatte kommer seg av gårde 5 min for sent, som igjen kan føre til at et barn blir hentet 5 minutter for sent.

Siden du har en bortimot nyfødt sønn burde du få ordnet med vaktene dine. Jeg er i tillegg utrolig imponert over at du har klart å få en sånn leggerutine på babyen. Kanskje dere burde justere den litt, slik at han legger seg litt senere? På den måten får du bedre tid med ham.

Det er ikke alt som kan gjøres noe med, tror det er best at du ser på din egen situasjon først og ser på hva som kan gjøres emd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagens åpningstid er 7.30 til 16.30 - at jeg har en assistent som begynner 8.45 og slutter 16.45 er ikke noe som trenger å stå i vedtektene.

Uttrykk som "vi stenger" er for meg (og de fleste andre skulle man tro?) det samme som åpningstid. Beklager misforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det blir litt annerledes i private bhg da - der er økonomien en annen...

Og dette innlegget er jo ikke myntet på de som kommer for sent en sjelden gang - det er til de som gjør det flere ganger i uken, og uheldigvis er det flere av dem.

Hos oss må foreldrene _være_ i bhg 16.30, men vi stenger 16.45. Foreldrene tror vi stenger 16.30 - og jeg har ikke tenkt å opplyse om noe annet. Da har de ansatte tid til å ordne, og foreldrene forter seg for å komme seg ut. De vet at de ansatte ikke får overtidsbetalt - og at konsekvensene for dem kan være å ikke rekke transport videre til noe de f.eks må betale for (tannlege, frisør).

Jeg har det som et punkt i kontrakten at vi ber foreldre respektere dette - på samme måte som vi respekterer at vi må forholde oss til å åpne hver morgen senest 7.30 - at det ikke er anledning til å forsove seg.

Men; skulle noen forsove seg, eller komme forsent - så er det sånt som skjer innimellom, med oss alle. Og ingen blir sure av den grunn :)

"Hos oss må foreldrene _være_ i bhg 16.30, men vi stenger 16.45. Foreldrene tror vi stenger 16.30 - og jeg har ikke tenkt å opplyse om noe annet."

Jeg mener du gjør noe riv ruskende ulovlig. Foreldrene har krav på å vite åpningstidene. De betaler for det, for svingende.

Det er ikke foreldrenes problem at barnehageansatte ikke blir ferdig med dagens gjøremål innen stengetid. Det er ÅPNINGSTIDEN vi skal forholde seg til. Og hvis den er satt til 16.45, så har du plikt om å opplyse om det.

Så lenge de kommer 16.30 og kommer seg ut innen åpningstiden, har du ingenting du skulle ha sagt.

Om jeg forstår deg rett, så lurer du foredrene til å tro at åpningstiden er satt til 16.30, og da må foreldrene komme i god tid før det. Det kan gjøre det veldig vanskelig for mange foreldre som jobber til 16.00.

For min del måtte jeg skifte arbeidstid.

Nei, fy fasan! Nå ble jeg provosert. Foreldrene har krav på å vite hva de betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere vil ha et opplegg tilrettelagt for akkurat deres familie - så skaff en aupair eller dagmamma som kan være hjemme hos dere. Hvis ikke må man faktisk bare akseptere at det er et tilbud som skal gjelde flere enn akkurat deg og dine.

Den vanligste grunnen til at foreldre velger barnehage fremfor overnevnte løsninger - er faktisk barnehagens innhold.

Jeg tror at de fleste velges barnehage fordi man trenger barnepass fordi man må på jobb. I tillegg ønsker man et godt tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Nei, ikke bare det - det er ikke alle foreldre som jobber.

Barnehagen er blant annet til for å gi barna en pedagogisk utvikling, læring, samhandling med andre barn - og tilvenning til livet generelt. Om du betrakter bhg som en institusjon tilrettelagt for deg å dine behov bør du vurdere å tenke over det en gang til.

Om du kommer et kvarter forsent til frisøren - forventer du da at h*n fortsatt skal klippe deg i en halvtime selv om det betyr forsinkelse for neste kunde? Eller aksepterer du hastverksarbeid på et kvarter? Eller skjønner du at det er din egen feil at du er for sen, betaler for tiden du har opptatt - og bestiller en ny time?

"Barnehagen er blant annet til for å gi barna en pedagogisk utvikling, læring, samhandling med andre barn - og tilvenning til livet generelt. Om du betrakter bhg som en institusjon tilrettelagt for deg å dine behov bør du vurdere å tenke over det en gang til."

Selvsagt er den det. men den er også til for meg og pappaen.

Hadde ikke vi jobbet, så hadde vi passet barnet vårt selv, og du hadde ikke fått noen betaling, og du kunne ikke ha drevet noen barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hos oss må foreldrene _være_ i bhg 16.30, men vi stenger 16.45. Foreldrene tror vi stenger 16.30 - og jeg har ikke tenkt å opplyse om noe annet."

Jeg mener du gjør noe riv ruskende ulovlig. Foreldrene har krav på å vite åpningstidene. De betaler for det, for svingende.

Det er ikke foreldrenes problem at barnehageansatte ikke blir ferdig med dagens gjøremål innen stengetid. Det er ÅPNINGSTIDEN vi skal forholde seg til. Og hvis den er satt til 16.45, så har du plikt om å opplyse om det.

Så lenge de kommer 16.30 og kommer seg ut innen åpningstiden, har du ingenting du skulle ha sagt.

Om jeg forstår deg rett, så lurer du foredrene til å tro at åpningstiden er satt til 16.30, og da må foreldrene komme i god tid før det. Det kan gjøre det veldig vanskelig for mange foreldre som jobber til 16.00.

For min del måtte jeg skifte arbeidstid.

Nei, fy fasan! Nå ble jeg provosert. Foreldrene har krav på å vite hva de betaler for.

I bhg vår har de ansatte arbeidstid et kvarter lenger enn åpningstiden, dette er helt vanlig i både kommunale og private barnehager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Om dere vil ha et opplegg tilrettelagt for akkurat deres familie - så skaff en aupair eller dagmamma som kan være hjemme hos dere. Hvis ikke må man faktisk bare akseptere at det er et tilbud som skal gjelde flere enn akkurat deg og dine.

Den vanligste grunnen til at foreldre velger barnehage fremfor overnevnte løsninger - er faktisk barnehagens innhold.

Du er jo helt på jordet nå.

Jeg velger barnehage fordi jeg må jobbe, og fordi barnehage er det nest beste tilbudet etter meg selv til å passe barnet, når det er 4 år gammelt.

De fleste andre jobber også. Derfor kryr det ikke av barn ute i gatene lenger, og barnehage er derfor det mest solsiale tilbudet til en 4-åring, mens jeg og andre er på jobben.

Hvis ingen hadde jobbet, hadde vi ikke hatt behov for barnehage, for da hadde ungene befunnet seg utenfor husveggene hjemme isteden.

Ergo er barnehagen for foreldre og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

I bhg vår har de ansatte arbeidstid et kvarter lenger enn åpningstiden, dette er helt vanlig i både kommunale og private barnehager.

Ja, men det var ikke det Persille sa.

Det du skriver om, er jo den beste løsningen slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Barnehagens åpningstid er 7.30 til 16.30 - at jeg har en assistent som begynner 8.45 og slutter 16.45 er ikke noe som trenger å stå i vedtektene.

Nei, det var ikke det du sa.

Du sa at foredrene TROR vi stenger 16.30, men dere i virkeligheten stenger 16.45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

Om dere vil ha et opplegg tilrettelagt for akkurat deres familie - så skaff en aupair eller dagmamma som kan være hjemme hos dere. Hvis ikke må man faktisk bare akseptere at det er et tilbud som skal gjelde flere enn akkurat deg og dine.

Den vanligste grunnen til at foreldre velger barnehage fremfor overnevnte løsninger - er faktisk barnehagens innhold.

Jammen - vi har jo en barnehage som passer for meg og mine og alle de andre 24 ungene m/foreldre! Det er det som er poenget - vår barnehage er til for oss, ikke omvendt!

Det er ikke slik i min omgangskrets at foreldre velger barnehage foran seg selv, for som KariK sier - det er det nest beste tilbudet etter oss som foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bhg vår har de ansatte arbeidstid et kvarter lenger enn åpningstiden, dette er helt vanlig i både kommunale og private barnehager.

Ikke der "Glimtipper" jobber, tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bhg vår har de ansatte arbeidstid et kvarter lenger enn åpningstiden, dette er helt vanlig i både kommunale og private barnehager.

Nei det er ikke helt vanlig.

Vi har hatt barn både i privat og kommunal barnehage.

Den private hadde åpningstid fra kl 0630 - 1700, kom aldri så sent å hentet, men personalet låser døren å drar hjem kl 1700, så sant barna er hentet. (Vet det, siden vi fikk informasjon om det på foreldremøtene)

Den kommunale barnehagen sine åpningstider er 0645 - 1615, her jobbet jeg for mange år siden, og vi dro hjem kl 1615. Sein vakta begynner å rydde ute / inne kl 1600, de få barna som var igjen i barnehagen var da med oss å ryddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

"Hos oss må foreldrene _være_ i bhg 16.30, men vi stenger 16.45. Foreldrene tror vi stenger 16.30 - og jeg har ikke tenkt å opplyse om noe annet."

Jeg mener du gjør noe riv ruskende ulovlig. Foreldrene har krav på å vite åpningstidene. De betaler for det, for svingende.

Det er ikke foreldrenes problem at barnehageansatte ikke blir ferdig med dagens gjøremål innen stengetid. Det er ÅPNINGSTIDEN vi skal forholde seg til. Og hvis den er satt til 16.45, så har du plikt om å opplyse om det.

Så lenge de kommer 16.30 og kommer seg ut innen åpningstiden, har du ingenting du skulle ha sagt.

Om jeg forstår deg rett, så lurer du foredrene til å tro at åpningstiden er satt til 16.30, og da må foreldrene komme i god tid før det. Det kan gjøre det veldig vanskelig for mange foreldre som jobber til 16.00.

For min del måtte jeg skifte arbeidstid.

Nei, fy fasan! Nå ble jeg provosert. Foreldrene har krav på å vite hva de betaler for.

Du kan bare roe deg ned.

Barnehagens åpningstid er fra 07.30 til 16.30. Det er stadfestet i vedtektene, og godkjent av kommunen, og foreldrene er informert. At jeg velger å ha en assistent på jobb et kvarter lenger hver dag - er ikke noe noen har noe med.

Imotsetning til andre barnehager skal foreldrene _være i_ barnehagen innen 16.30 - ikke ute av den til 16.30, så de har ingenting å klage over. Hadde jeg hatt åpningstid til 16.45 - måtte jeg hatt noen på jobb til 17.00.

Du legger sånn vekt på hva _du_ mener og trenger - men ser ikke ut til å ha respekt for at dette handler om flere enn deg og dine. Noen må lønne de som skal jobbe, de som jobber har krav på sin fritid som alle andre - og INGEN barn har godt av ni/ti timer i barnehagen hver eneste dag.

"Det er ikke foreldrenes problem at barnehageansatte ikke blir ferdig med dagens gjøremål innen stengetid."

Du kan velge - skal jeg sette opp prisen for å ansette noen til å vaske etter at dere har gått hjem, skal de ansatte gjøre dette i stedet for å være tilstede for barna, eller dagens løsning?

"Det er ÅPNINGSTIDEN vi skal forholde seg til. Og hvis den er satt til 16.45, så har du plikt om å opplyse om det."

Du får lese nøyere - åpningstiden er 7.30 til 16.30.

"Nei, fy fasan! Nå ble jeg provosert. Foreldrene har krav på å vite hva de betaler for. "

Slapp av litt - les ordentlig, og ha forståelse for at dette handler om langt flere mennesker enn deg. De ansatte og deres liv og tid er ikke noe mindre verdt enn ditt. Og du har ingen rett til å gjøre overtramp på deres private tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Nei, det var ikke det du sa.

Du sa at foredrene TROR vi stenger 16.30, men dere i virkeligheten stenger 16.45.

For foreldrenes vedkommende stenger vi 16.30 - at døren fysisk låses kl. 16.45 er ikke noe de trenger å vite noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er irriternde. Men ofte kommer det vel av at de som henter er i samme situasjon selv? De skal stenge butikken, men kunder presser seg på i ssite sekund. De løper fra jobb så raskt de kan, men bilkøen står bom fast, toget kom ikke, eller bussen var forsinka. De jobber selv i barnehage, og må vente på en sen forelder.

Det som er ille her, synes jeg, er at komunen ikke betaler en ansatt for å være i barnehagen en god stund etter at det er slutt for barna. Man må ta høyde for at noen blir hentet i det barnehagen stenger, eller at ting skjer slik at noen er forsinka.Det er jo ingen som gjør slikt for morro skyld, og alikevel så skjer det hver dag, i alle barnehager. Man må rett og slett se på det som forventet -fra kommunen sin side.

I vår barnehage (kommunal) har de ansatte på senvakten arbeidstid 30 minutter etter at åpningstiden er slutt. Vet ikke om det er vanlig, men det burde i hvert fall være det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Barnehagen er blant annet til for å gi barna en pedagogisk utvikling, læring, samhandling med andre barn - og tilvenning til livet generelt. Om du betrakter bhg som en institusjon tilrettelagt for deg å dine behov bør du vurdere å tenke over det en gang til."

Selvsagt er den det. men den er også til for meg og pappaen.

Hadde ikke vi jobbet, så hadde vi passet barnet vårt selv, og du hadde ikke fått noen betaling, og du kunne ikke ha drevet noen barnehage.

Nei - da kunne jeg hatt barnehageplass til barnet mitt i en annen barnehage, og sluppet alt maset med å drive barnehage selv fordi jeg ikke har noe alternativ.

Hadde jeg ment at det var bedre for datteren min å være med én voksenperson foruten meg hele tiden hadde jeg leid inn noen til det. Men jeg mener at en barnehage er bedre for henne - og har gjort noe med det.

Alle foreldre som har barnehageplass til ungene sine foretrekker det fremfor dagmamma og aupair - ikke påstå at de gjør det fordi de ikke kan velge en annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Du er jo helt på jordet nå.

Jeg velger barnehage fordi jeg må jobbe, og fordi barnehage er det nest beste tilbudet etter meg selv til å passe barnet, når det er 4 år gammelt.

De fleste andre jobber også. Derfor kryr det ikke av barn ute i gatene lenger, og barnehage er derfor det mest solsiale tilbudet til en 4-åring, mens jeg og andre er på jobben.

Hvis ingen hadde jobbet, hadde vi ikke hatt behov for barnehage, for da hadde ungene befunnet seg utenfor husveggene hjemme isteden.

Ergo er barnehagen for foreldre og barn.

"Jeg velger barnehage fordi jeg må jobbe, og fordi barnehage er det nest beste tilbudet etter meg selv til å passe barnet, når det er 4 år gammelt."

Da må du også akseptere at du ikke kan komme og gå som du vil - og at det er flere å forholde seg til.

Hadde du leid inn en person til å være hjemme hos dere, så kunne du bestemt tidene selv, og gjort som du ville uten å ta hensyn til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Jeg tror at de fleste velges barnehage fordi man trenger barnepass fordi man må på jobb. I tillegg ønsker man et godt tilbud.

Ja, og en barnehage er et bedre tilbud enn dagmamma (mener jeg).

Men; da må man også akseptere å forholde seg til et sett med regler som er laget for å tekkes de aller fleste, ikke bare et fåtall.

Vi kunne jo hatt barnehage fra 07 til 18 hver dag? Men det hadde krevd flere ansatte, og mer penger - og det er det ingen som vil gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...