Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

"sluppet alt maset med å drive barnehage selv".

Synes jeg har lest lignende utsagn fra deg tidligere. Reagerer på at du synes å drive en barnehage er så fryktelig fælt, et nødvendig onde. Dette må da foreldrene merke? Kan du gi et noenlunde OK tilbud med den innstillingen? Eller er din barnehage et nødvendig onde også for de andre foreldrene?

Og ellers synes jeg de syv andre barna vi har er så fantastisk gode - at jeg har ikke hjerte til å gjøre noe annet enn det beste for dem, selv om det betyr mye slit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

Men kjære deg!

Slik er det i alle yrkesgrupper. Det vil alltid finnes folk som er misfornøyde med tilbudet de får. Kunder som klager uten grunn. Pasienter som er misfornøyd med tilbudet osv osv.

noen er takknemlig og viser det, andre kommer med surmaga kritikk.

Hvis det er slik at det bare er sure, gretne og misfornøyde foredre i barnhagen din, har du enten hatt veldig uflaks, eller du fokuserer bar på det negative.

Jeg er så glad for at det i mitt barns barnehage er dyktig personell som ser ut til å like jobben. Det er jeg svært takknemlig for.

Det er ikke bare sure og gretne foreldre hos oss - de er stort sett veldige fornøyde faktisk, og det er jeg både glad for - og stolt av. Det betyr jo at det jeg gjør er bra!

Det som provoserer meg er at dere er så raske til å irettesette barnehageansatte som klager sin nød over egoistiske foreldre - for det er faktisk en del av dem.

Selv om du bare har hentet for sent en gang, så har foreldrene til de andre 30 også bare gjort det en gang - og da blir det hver dag...

Og selv om du bare betaler regningen to dager for sent - så betyr det kanskje at huseieren må betale lånet to dager for sent, og får anmerkningen i banken.

Så veldig små ting for deg kan bety veldig mye for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg er ikke vrang. Problemet til Glimtipper her er jo nettopp at foreldre ikke klarer å gjøre det? At de tar egoistiske valg som går utover andre.

Jeg skjønner også at folk må jobbe - jeg gjør det jo selv? Og jeg skjønner at man ikke bare kan gå fra jobben i alle situasjoner - men det er faktisk foreldrenes problem, ikke de ansatte i barnehagen sitt.

Om du ikke kan gå fra jobben før 16.00, og må være i bhg til 16.30 uten å klare det mer enn 40% av tiden - så er det kanskje en idé å alliere seg med noen som kan hente for deg?

Jeg vet at det ikke gjelder deg spesifikt, poenget mitt er bare at man får ta ansvar for sin egen situasjon - og løse problemet.

Når jeg sier at jeg må gå fra jobb fordi jeg må rekke barnehagen sier mine kolleger "hæ? det er jo din barnehage? Kan du ikke bare be dem bli litt lenger?" Nei, jeg kan ikke det. De er ansatt til å jobbe mellom da og da - og det er det jeg må forholde meg til, på samme måte som alle de andre foreldrene.

"Problemet til Glimtipper her er jo nettopp at foreldre ikke klarer å gjøre det? At de tar egoistiske valg som går utover andre"

Kanskje du skal endre holdning bittelitt, og tenke at det kanskje ikke er egoisme som ligger bak? Kanskje du vil irritere deg litt mindre da?

Jeg kan ikke tenke meg at problemet er så stort, at alle foredre kommer for sent hver dag i din barnehage. Slik høres det nesten ut som.

Det er et prakk med disse foredrene høres det ut som.

Kanskje på tide å innføre bot da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage (kommunal) har de ansatte på senvakten arbeidstid 30 minutter etter at åpningstiden er slutt. Vet ikke om det er vanlig, men det burde i hvert fall være det...

Det høres ut som det eneste fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det er ikke bare sure og gretne foreldre hos oss - de er stort sett veldige fornøyde faktisk, og det er jeg både glad for - og stolt av. Det betyr jo at det jeg gjør er bra!

Det som provoserer meg er at dere er så raske til å irettesette barnehageansatte som klager sin nød over egoistiske foreldre - for det er faktisk en del av dem.

Selv om du bare har hentet for sent en gang, så har foreldrene til de andre 30 også bare gjort det en gang - og da blir det hver dag...

Og selv om du bare betaler regningen to dager for sent - så betyr det kanskje at huseieren må betale lånet to dager for sent, og får anmerkningen i banken.

Så veldig små ting for deg kan bety veldig mye for andre...

"Det som provoserer meg er at dere er så raske til å irettesette barnehageansatte som klager sin nød over egoistiske foreldre - for det er faktisk en del av dem"

Nei, det tror jeg ikke noe på.

Jeg tror mange har nøyaktig de samme problmene som dere. De kommer seg ikke ut nøyaktig ved ved arbeidstidens slutt.

Det har ingenting med egoisme å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare sure og gretne foreldre hos oss - de er stort sett veldige fornøyde faktisk, og det er jeg både glad for - og stolt av. Det betyr jo at det jeg gjør er bra!

Det som provoserer meg er at dere er så raske til å irettesette barnehageansatte som klager sin nød over egoistiske foreldre - for det er faktisk en del av dem.

Selv om du bare har hentet for sent en gang, så har foreldrene til de andre 30 også bare gjort det en gang - og da blir det hver dag...

Og selv om du bare betaler regningen to dager for sent - så betyr det kanskje at huseieren må betale lånet to dager for sent, og får anmerkningen i banken.

Så veldig små ting for deg kan bety veldig mye for andre...

"Selv om du bare har hentet for sent en gang, så har foreldrene til de andre 30 også bare gjort det en gang - og da blir det hver dag..."

Det gjelder vel bare dersom vi snakker om "bare" én gang denne måneden eller noe sånt.

Hvis vi hentet for sent én gang i løpet av de 5 årene junior gikk i barnehagen, og alle de andre foreldrene gjorde tilsvarende, tror jeg barnehagen kunne levd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest endel av innleggene nedenunder (men ikke alle)

Dette er jo en problemstilling som kommer opp med jevne mellomrom.

Problemstillingen er todelt:

Foreldre som er nonsjalante i forhold til åpningstider.

Foreldre som faktisk har arbeidstid som ligger tett opptil stengetid i bhg.

På de fleste arbeidsplasser, diskuteres det ofte endringer internt i forhold til behovet til deres kunder.

Dette må også bgh gjøre. Jeg opplever flere som ikke "tåler" et par ekstra biler i bilkø uten å komme for seint, og jeg opplever at mange er faktisk avhengig av en "real" arbeidsgiver og får gå 10 min tidligere.

Kan et enhetsstyre med foreldrerepresentanter ha endret/utvidet åpningstid som sak der problemet er stort?

En annen ting er de foreldre som ikke bryr seg særlig hardt om åpningstidene og som kanskje trådstarter m fl. er irritert på.

I vår barnehage måtte jeg ta det opp med personalet at enkelte beskjeder og meldinger faktisk måtte taes direkte med de det gjelder. Alfor mange "irritasjonsbeskjeder" ble hengt opp i garderoben eller varlset i fellesskap.

Jeg kan si det med en gang: dette hjelper ikke på de det gjelder.

Vel, dette var litt synsing fra min side uten de store konklusjoner.

"Kan et enhetsstyre med foreldrerepresentanter ha endret/utvidet åpningstid som sak der problemet er stort?"

Ja, man har anledning til å legge fram forslag til vedtektsendring i barnehagen. Så må man regne ut hva utvidet åpningstid betyr for økonomien i bhg. Men makspris har man svært må muligheter til å øke inntektene, altså må man redusere utgiftene i de fleste tilfeller. Det betyr ofte dårligere kvalitet på tilbudet til barna.

Er det mange som ønsker utvidet åpningstid, er kanskje svaret gitt. Men dersom det er to foreldrepar av 50 som trenger utvidet åpningstid, er det ikke sikkert de andre 48 er villig til å la det gå ut over øvrig drift. Demokrati :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

Nei - da kunne jeg hatt barnehageplass til barnet mitt i en annen barnehage, og sluppet alt maset med å drive barnehage selv fordi jeg ikke har noe alternativ.

Hadde jeg ment at det var bedre for datteren min å være med én voksenperson foruten meg hele tiden hadde jeg leid inn noen til det. Men jeg mener at en barnehage er bedre for henne - og har gjort noe med det.

Alle foreldre som har barnehageplass til ungene sine foretrekker det fremfor dagmamma og aupair - ikke påstå at de gjør det fordi de ikke kan velge en annen løsning.

Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener - mener du at det er bedre for barnet å være i barnehage enn sammen med en forelder?

Hvis det er det du mener, så er vi grunnleggende uenige om hvem som er beste omsorgspersonen for barnet. Ingen av våre hadde vært i barnehage dersom ikke vi begge jobbet! Det er vi, foreldre, som er best skikket til å ta vare på våre egne barn, den trua har jeg faktisk på meg selv og mannen.

Når situasjonen da er slik at vi jobber, velger vi barnehage fordi det er det nest beste tilbudet. Dersom barnehagen hadde vært en så firkantet institusjon som det beskrives her, hadde vi valgt au-pair eller dagmamma. Men nå har ikke vi en slik barnehage, de justerer åpningstider og innhold etter foreldrenes behov, derfor er de i barnehagen.

Jeg synes litt synd på deg dersom du ikke opplever deg selv om god nok omsorgsperson for ditt eget barn, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Kan et enhetsstyre med foreldrerepresentanter ha endret/utvidet åpningstid som sak der problemet er stort?"

Ja, man har anledning til å legge fram forslag til vedtektsendring i barnehagen. Så må man regne ut hva utvidet åpningstid betyr for økonomien i bhg. Men makspris har man svært må muligheter til å øke inntektene, altså må man redusere utgiftene i de fleste tilfeller. Det betyr ofte dårligere kvalitet på tilbudet til barna.

Er det mange som ønsker utvidet åpningstid, er kanskje svaret gitt. Men dersom det er to foreldrepar av 50 som trenger utvidet åpningstid, er det ikke sikkert de andre 48 er villig til å la det gå ut over øvrig drift. Demokrati :-))

Og faktisk en veldig reell problemstilling i veldig mange barnehager :)

Hva veier mest? Vikarer, åpningstider, lønn til ansatte, turer, nye leker, aktiviteter - alle har forskjellig mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener - mener du at det er bedre for barnet å være i barnehage enn sammen med en forelder?

Hvis det er det du mener, så er vi grunnleggende uenige om hvem som er beste omsorgspersonen for barnet. Ingen av våre hadde vært i barnehage dersom ikke vi begge jobbet! Det er vi, foreldre, som er best skikket til å ta vare på våre egne barn, den trua har jeg faktisk på meg selv og mannen.

Når situasjonen da er slik at vi jobber, velger vi barnehage fordi det er det nest beste tilbudet. Dersom barnehagen hadde vært en så firkantet institusjon som det beskrives her, hadde vi valgt au-pair eller dagmamma. Men nå har ikke vi en slik barnehage, de justerer åpningstider og innhold etter foreldrenes behov, derfor er de i barnehagen.

Jeg synes litt synd på deg dersom du ikke opplever deg selv om god nok omsorgsperson for ditt eget barn, faktisk.

Nei, jeg mener ikke det.

Nå man må jobbe - som de aller fleste må, så må man velge noen til å passe barnet. For de fleste står det i barnehage, dagmamma eller aupair.

Om man har en arbeidstid eller andre forhold som gjør at man ikke kan innrette seg etter de reglene laget for å omfavne mange (barnehage) så burde man velge noe som er mer fleksibelt. Sånn sett er aupair det beste.

Men; om man ønsker det beste pedagogiske og utviklingsmessige tilbudet til barna - så velger man barnehage.

Uansett hvilket valg man tar er det fordeler og ulemper - og så må man velge de fordelene som er mest viktige, og ulempene som er minst viktige.

Om det er kjempekrise å forholde seg til en fast åpningstid - så får man velge noe annet enn barnehage.

Når det er sagt - så mener jeg faktisk at jeg alene ikke er det beste for barnet mitt. Jeg er den som kan tilby henne mest kjærlighet og omsorg. Men jeg kan ikke tilby henne nok tid - og jeg har ikke nok kompetanse til å tilby henne det beste pedagogisk, og de fleste har ikke evner til det heller.

Derfor er jeg kjempeglad for at barnehagen kan supplere på de punktene jeg ikke strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Det som provoserer meg er at dere er så raske til å irettesette barnehageansatte som klager sin nød over egoistiske foreldre - for det er faktisk en del av dem"

Nei, det tror jeg ikke noe på.

Jeg tror mange har nøyaktig de samme problmene som dere. De kommer seg ikke ut nøyaktig ved ved arbeidstidens slutt.

Det har ingenting med egoisme å gjøre.

Jo - det er endel egostiske foreldre. Det er det ikke tvil om.

Jeg sier ikke at det gjelder alle som kommer for sent - men det er endel av dem.

Når det er sagt handler det ofte om prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

Nei, jeg mener ikke det.

Nå man må jobbe - som de aller fleste må, så må man velge noen til å passe barnet. For de fleste står det i barnehage, dagmamma eller aupair.

Om man har en arbeidstid eller andre forhold som gjør at man ikke kan innrette seg etter de reglene laget for å omfavne mange (barnehage) så burde man velge noe som er mer fleksibelt. Sånn sett er aupair det beste.

Men; om man ønsker det beste pedagogiske og utviklingsmessige tilbudet til barna - så velger man barnehage.

Uansett hvilket valg man tar er det fordeler og ulemper - og så må man velge de fordelene som er mest viktige, og ulempene som er minst viktige.

Om det er kjempekrise å forholde seg til en fast åpningstid - så får man velge noe annet enn barnehage.

Når det er sagt - så mener jeg faktisk at jeg alene ikke er det beste for barnet mitt. Jeg er den som kan tilby henne mest kjærlighet og omsorg. Men jeg kan ikke tilby henne nok tid - og jeg har ikke nok kompetanse til å tilby henne det beste pedagogisk, og de fleste har ikke evner til det heller.

Derfor er jeg kjempeglad for at barnehagen kan supplere på de punktene jeg ikke strekker til.

Som forelder bør man klare å være også det pedagogisk beste tilbudet for sine barn opp til skolealder, men klart - klarer man ikke det, er barnehage et tilbud også for de som ikke jobber.

Vår barnehage er fleksibel, som sagt, det passer oss veldig godt. Sikkert uvanlig, men de er der for OSS, det er de veldig bevisst på og vi foreldre setter stor pris på det. Skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

"Problemet til Glimtipper her er jo nettopp at foreldre ikke klarer å gjøre det? At de tar egoistiske valg som går utover andre"

Kanskje du skal endre holdning bittelitt, og tenke at det kanskje ikke er egoisme som ligger bak? Kanskje du vil irritere deg litt mindre da?

Jeg kan ikke tenke meg at problemet er så stort, at alle foredre kommer for sent hver dag i din barnehage. Slik høres det nesten ut som.

Det er et prakk med disse foredrene høres det ut som.

Kanskje på tide å innføre bot da?

Mine foreldre kommer ikke forsent.

Vi har en ordning der foreldrene skal være i barnehagen til 16.30 - og det er sjelden det ikke skjer.

Men; jeg har forståelse for de ansattes problem. For meg personlig er det ikke noe problem at foreldrene kommer for sent - men for hun som ikke rekker bussen fordi hun kommer av gårde for sent og dermed må vente en halvtime - så er det et problem. Og problemet er langt større i store barnehager enn små, det sier seg selv.

Det irriterer meg litt at du kverulerer sånn på dette. Du må da ha forståelse for at man ikke synes det er noe hyggelig å måtte være igjen på jobben flere dager i uken fordi andre ikke klarer å passe tiden?

Kommer du ikke tidsnok til bussen kjører den - ferdig med det. Ingen kjefter på buss-sjåføren av den grunn? Han gjør bare jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare sure og gretne foreldre hos oss - de er stort sett veldige fornøyde faktisk, og det er jeg både glad for - og stolt av. Det betyr jo at det jeg gjør er bra!

Det som provoserer meg er at dere er så raske til å irettesette barnehageansatte som klager sin nød over egoistiske foreldre - for det er faktisk en del av dem.

Selv om du bare har hentet for sent en gang, så har foreldrene til de andre 30 også bare gjort det en gang - og da blir det hver dag...

Og selv om du bare betaler regningen to dager for sent - så betyr det kanskje at huseieren må betale lånet to dager for sent, og får anmerkningen i banken.

Så veldig små ting for deg kan bety veldig mye for andre...

Fornøyde kunder bør jo være normalen i alle slags serviceyrker, inkl. barnehager.

Det er vel bare som kunde i en barnehage (samt enkelte offentlige kontorer) at man opplever å bli irrettesatt av de ansatte.

Om man er uheldig og ikke rekker barnehagen en dag, kan man umulig stilles til ansvar for de andre foreldrene.

Om det at en forelder er to dager for sent ute med regninga gjør at du ikke klarer å betale ditt lånet to dager for sent, har du dårlig økonomisk styring. Man må fatisk påregne at det av og til er mellomrom mellom inntekter inn og ut. Slik er det i alle bedrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Som forelder bør man klare å være også det pedagogisk beste tilbudet for sine barn opp til skolealder, men klart - klarer man ikke det, er barnehage et tilbud også for de som ikke jobber.

Vår barnehage er fleksibel, som sagt, det passer oss veldig godt. Sikkert uvanlig, men de er der for OSS, det er de veldig bevisst på og vi foreldre setter stor pris på det. Skulle bare mangle.

Du kan ikke mene at du er like kompetent pedagogisk som en utdannet førskolelærer?

Hva er vitsen med førskolelærere da? Om alle skal inneha den kompetansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Fornøyde kunder bør jo være normalen i alle slags serviceyrker, inkl. barnehager.

Det er vel bare som kunde i en barnehage (samt enkelte offentlige kontorer) at man opplever å bli irrettesatt av de ansatte.

Om man er uheldig og ikke rekker barnehagen en dag, kan man umulig stilles til ansvar for de andre foreldrene.

Om det at en forelder er to dager for sent ute med regninga gjør at du ikke klarer å betale ditt lånet to dager for sent, har du dårlig økonomisk styring. Man må fatisk påregne at det av og til er mellomrom mellom inntekter inn og ut. Slik er det i alle bedrifter.

Men herregud - er det så forbannet vanskelig å forstå og akseptere at man bør forholde seg til de reglene som er satt? At man ikke bare kan ta seg til rette med andre menneskers tid og penger?

Det har da ingenting med økonomisk styring eller ledelse å gjøre?

Det handler om respekt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - den var ikke det.

Jeg skrev til KK at om det ikke gikk an å forholde seg til reglene bhg setter, så får man velge en annen løsning, som f.eks dagmamma eller aupair. De er gjerne langt mer fleksible og man kan ha særskilte ordninger.

Men; argumentet for å velge barnehage FREMFOR de to andre - er at tilbudet for barna der er bedre. Dermed er ikke barnehagen hovedsaklig til for foreldrene (slik en aupair er) - men for barna.

:)

Men om du skrev den til KK så var den feilpostet. Du hadde nemlig lagt den som svar til min kommentar. Sånt som skjer, ble bare litt forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Men om du skrev den til KK så var den feilpostet. Du hadde nemlig lagt den som svar til min kommentar. Sånt som skjer, ble bare litt forvirret.

Nei, det var til deg - du svarte på noe jeg hadde skrevet til en annen. Og så svarte jeg deg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud - er det så forbannet vanskelig å forstå og akseptere at man bør forholde seg til de reglene som er satt? At man ikke bare kan ta seg til rette med andre menneskers tid og penger?

Det har da ingenting med økonomisk styring eller ledelse å gjøre?

Det handler om respekt for andre.

Det er nemlig det det handler om, respekt for andre. Det må imidlertid gå begge veier.

Av og til høres det nemlig ut som om hele verden skal legges opp etter barnehagene, når det i virkeligheten er slik at barnehagene er ett av mange nødvendig elementer i samfunnet - slik at AS Norge skal gå rundt. Min og din jobb er akkurat like viktig, på hver sin måte.

Vi er ikke uenige, sitter selv i styret for min barnehage og ser ting fra den "andre siden". Det handler bare om å kunne se at det finnes flere perspektiver enn ens eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...