Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Du er litt ute etter å kritisere meg i dag eller?

Jeg mener faktisk helt alvorlig at foreldre ikke kan tilby barna sine det samme som en pedagog kan når det kommer til læring.

Ikke vi som selv har ped utdanning heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

Her sier du en del ting jeg ikke er enig i -men det er stoff nok til i alle fall tre andre tråder, så jeg tror jeg lar det vær ;o)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - den var ikke det.

Jeg skrev til KK at om det ikke gikk an å forholde seg til reglene bhg setter, så får man velge en annen løsning, som f.eks dagmamma eller aupair. De er gjerne langt mer fleksible og man kan ha særskilte ordninger.

Men; argumentet for å velge barnehage FREMFOR de to andre - er at tilbudet for barna der er bedre. Dermed er ikke barnehagen hovedsaklig til for foreldrene (slik en aupair er) - men for barna.

:)

Tilgjengelighet er en annen grunn. Her vi bor er det mer en nok barnehageplasser, men jeg har enda ikke sett en lapp om dagmammapass. Aupair, det handler jo om å ha plass og overskudd til å ha et menneske til i huset, samt at en au-pair ikke skal jobbe full dag med pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Ikke vi som selv har ped utdanning heller?

Jo - til dels kan dere det. Men det er noe med bakerens barn...

Vi har en mamma i bhg som er førskolelærer - og gutten hennes har hatt enkelte adferdsproblemer som biting og slåing. Hun er helt klar på hvordan hun håndterer dette på jobb - men å få ham til å slutte? Det klarte hun ikke...

Pedagogen min og mammaen har hatt god dialog - og sammen har de klart å løse det. Så noen ganger hjelper det litt med innspill fra andre også.

Psykologer er det mest gærne, og samlivsterapauter er skilt alle sammen :)

*ler*

Du vet hvordan det er...

Poenget mitt er bare at det er en grunn til at det kreves mange års utdannelse og erfaring for å bli førskolelærer - det er ikke noe hvermansen kan ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen steinerbarnehager praktiserer de to forskjellige priser -de som vil være i barnehagen "siste timen" må betale ekstra for det. Kanskje en mulighet for flere?

I flere bhg rundt her er det en avdeling som er såkalt fleksiavdeling. Den har åpnet fra 1/2 7 til 21 eller hva det er. Plass på den avdelingen koster mer enn på de andre avdelingene. Dette er en annen måte å løse problemet på.

Uansett så krever det at det er mer enn ett foreldrepar som har "utvidet behov". Du får ikke nok foreldre med deg til å dekke dine kostnader dersom du er den eneste med ekstra behov.

Jeg synes det er greit. Jeg forventer ikke at 50 foreldrepar skal betale for ekstra bhg fordi jeg som den eneste ikke får åpningstiden til å harmonere med min arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempeslitsomt, mange utakknemlige foreldre som ikke ser innsatsen jeg/vi gjør, og ufortjent mye problemer økonomisk.

Tilbudet vårt er helt knall, pedagog på fulltid, åpningstider foreldrene selv har vært med på å bestemme, bra pedagogisk opplegg, lite sykdom og fravær blant de ansatte, nye leker, nye lokaler, god parkering til alle. Ferieåpent dersom det er nødvendig, mye aktiviteter og turer, ingen bøter for for sen henting, og ingen dugnadsplikt - og alt dette til makspris.

Og nettopp derfor - fordi jeg og mine ansatte faktisk gjør en kjempeinnsats for at dere som foreldre, og ikke minst barna deres skal ha det bra - blir jeg så utrolig provosert over at dere kan ha så liten respekt for oss og vår tid.

Dere henter for sent, betaler regningene for sent, glemmer klær til ungene så jeg må åpne barnehagen på kveldene så dere får hentet det, glemmer soveposer/klær/sko etc så ungene ikke kan være ute og jeg låner ut av mitt (og andres) private utstyr...

Hver eneste gang dere klager på barnehagene deres - så kan dere ta dere ett minutt ekstra og tenke over maskineriet bak og at vi også bare er mennesker. Og så kan dere tenke på alle de bra tingene vi faktisk gjør - og huske på å takke for dem innimellom.

Og til slutt - jeg har lært MASSE dette året!! Om lover og regler, pedagogikk, psykologi, økonomi - i det hele tatt, en erfaring jeg ikke ville vært foruten! Men at det er slitsomt er det ingen tvil om :)

Hm.... hvem er "dere" her?

Det klages forøvrig på alt og alle. Det er ikke noe spesielt for barnehager. Og at foreldre klager mer på barnehagen, enn de ansatte på foreldrene, det er jeg ikke helt med på ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

Jo - til dels kan dere det. Men det er noe med bakerens barn...

Vi har en mamma i bhg som er førskolelærer - og gutten hennes har hatt enkelte adferdsproblemer som biting og slåing. Hun er helt klar på hvordan hun håndterer dette på jobb - men å få ham til å slutte? Det klarte hun ikke...

Pedagogen min og mammaen har hatt god dialog - og sammen har de klart å løse det. Så noen ganger hjelper det litt med innspill fra andre også.

Psykologer er det mest gærne, og samlivsterapauter er skilt alle sammen :)

*ler*

Du vet hvordan det er...

Poenget mitt er bare at det er en grunn til at det kreves mange års utdannelse og erfaring for å bli førskolelærer - det er ikke noe hvermansen kan ta seg av.

Jeg synes du snakker bare tull og sprøyt her, det du sier er jo at foreldre indirekte er for dårlige læremestre for sine barn?!? Ærlig talt!

Det er da ikke slik at man må ha førskoleutdanning/ped-utdanning for å få bli foreldre! Og det står ingenting i norsk lov om at man MÅ ha barna i barnehage fra 10 mnd fordi det er for dårlig tilbud til dem hjemme???

Seriøst, nå drar du strikken for langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - til dels kan dere det. Men det er noe med bakerens barn...

Vi har en mamma i bhg som er førskolelærer - og gutten hennes har hatt enkelte adferdsproblemer som biting og slåing. Hun er helt klar på hvordan hun håndterer dette på jobb - men å få ham til å slutte? Det klarte hun ikke...

Pedagogen min og mammaen har hatt god dialog - og sammen har de klart å løse det. Så noen ganger hjelper det litt med innspill fra andre også.

Psykologer er det mest gærne, og samlivsterapauter er skilt alle sammen :)

*ler*

Du vet hvordan det er...

Poenget mitt er bare at det er en grunn til at det kreves mange års utdannelse og erfaring for å bli førskolelærer - det er ikke noe hvermansen kan ta seg av.

Men dette handle rom å få innspill, og det kan vi alle trenge. Men den må ikke nødvendigvis kommer fra barnehagen til foreldrene.

Likeledes -de jeg kjenner som drar rundt og hjelper barnehager med å takle problembarn kan underhodle deg en hel kveld med barnehageansatte som har "låst seg" i forhold til et eller flere barn, og som trenger hjelp utenfra for å komme videre.

Det betyr ikke at førskolelærere er bedre til å takle mine barn enn jeg er, eller at barnehagepersonell er like inkompetente som enhver forelder, det betyr bare at vi alle trenger hjelp en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

Og jeg vet ikke om noen andre foreldre enn deg som påstår de dyktigere eller like gode som pedagoger når det kommer til læring - så da er vi nok bare forskjellige. Og jeg kjenner heller ingen foreldre som er involvert med barnevernet.

Hvorfor i all verden har du barnet ditt i barnehage da? Kan du ikke bare leie inn en aupair eller en 18-åring uten jobb? Så kan de ta seg av det daglige passet, og du all læringen og forberedelsene til skolealder. Det må jo bli en både billigere og mer praktisk løsning for dere?

Unødvendig spydig vil du kanskje si - greit nok. Men jeg synes du setter deg selv vel høyt ved å likestille deg med folk med mange års utdanning bak seg for å lære seg å håndtere den læringen.

"Hvorfor i all verden har du barnet ditt i barnehage da? Kan du ikke bare leie inn en aupair eller en 18-åring uten jobb? Så kan de ta seg av det daglige passet, og du all læringen og forberedelsene til skolealder. Det må jo bli en både billigere og mer praktisk løsning for dere?"

Vi har barnet vårt i barnehage fordi VI JOBBER! Og fordi barnehage er det nest beste tilbudet for våre barn. En 18-åring eller hva annet tull du foreslo vil selvfølgelig ikke være greit, når VI JOBBER har vi naturlig nok ikke den tiden til overs for å være sammen med vårt eget barn nok.

Kjære vene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen - vi har jo en barnehage som passer for meg og mine og alle de andre 24 ungene m/foreldre! Det er det som er poenget - vår barnehage er til for oss, ikke omvendt!

Det er ikke slik i min omgangskrets at foreldre velger barnehage foran seg selv, for som KariK sier - det er det nest beste tilbudet etter oss som foreldre.

Hei

Jeg personlig tror en kombinasjon av barnehage med et godt pedagogisk tilbud og foreldre er det beste i hvertfall fra barna er 3år. Etter min mening, hvis foreldre har mulighet og økonomi til det,ville det ideelle være kortere dager for barna i barnehagen og mer tid sammen med foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal man stå i barnehagen et kvarter om morran? Min pode er i alle fall i full gang med lek lenge før den tid.

Fordi man må kle av ungene, finne tøfler, si ha det og snakke med den som er på jobb. Minstemann var den første de dagene jeg jobbet og var alene i barnehagen en time før de andre kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Mine foreldre kommer ikke forsent.

Vi har en ordning der foreldrene skal være i barnehagen til 16.30 - og det er sjelden det ikke skjer.

Men; jeg har forståelse for de ansattes problem. For meg personlig er det ikke noe problem at foreldrene kommer for sent - men for hun som ikke rekker bussen fordi hun kommer av gårde for sent og dermed må vente en halvtime - så er det et problem. Og problemet er langt større i store barnehager enn små, det sier seg selv.

Det irriterer meg litt at du kverulerer sånn på dette. Du må da ha forståelse for at man ikke synes det er noe hyggelig å måtte være igjen på jobben flere dager i uken fordi andre ikke klarer å passe tiden?

Kommer du ikke tidsnok til bussen kjører den - ferdig med det. Ingen kjefter på buss-sjåføren av den grunn? Han gjør bare jobben sin.

"Det irriterer meg litt at du kverulerer sånn på dette. Du må da ha forståelse for at man ikke synes det er noe hyggelig å måtte være igjen på jobben flere dager i uken fordi andre ikke klarer å passe tiden?"

Da har du ikke helt fått med deg hva jeg har skrevet i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Nei, jeg mener ikke det.

Nå man må jobbe - som de aller fleste må, så må man velge noen til å passe barnet. For de fleste står det i barnehage, dagmamma eller aupair.

Om man har en arbeidstid eller andre forhold som gjør at man ikke kan innrette seg etter de reglene laget for å omfavne mange (barnehage) så burde man velge noe som er mer fleksibelt. Sånn sett er aupair det beste.

Men; om man ønsker det beste pedagogiske og utviklingsmessige tilbudet til barna - så velger man barnehage.

Uansett hvilket valg man tar er det fordeler og ulemper - og så må man velge de fordelene som er mest viktige, og ulempene som er minst viktige.

Om det er kjempekrise å forholde seg til en fast åpningstid - så får man velge noe annet enn barnehage.

Når det er sagt - så mener jeg faktisk at jeg alene ikke er det beste for barnet mitt. Jeg er den som kan tilby henne mest kjærlighet og omsorg. Men jeg kan ikke tilby henne nok tid - og jeg har ikke nok kompetanse til å tilby henne det beste pedagogisk, og de fleste har ikke evner til det heller.

Derfor er jeg kjempeglad for at barnehagen kan supplere på de punktene jeg ikke strekker til.

"Om det er kjempekrise å forholde seg til en fast åpningstid - så får man velge noe annet enn barnehage"

Er det ikke mer riktig at man tilpasser åpningstidene etter hva som er den mest vanlige arbeidstiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Du kan ikke mene at du er like kompetent pedagogisk som en utdannet førskolelærer?

Hva er vitsen med førskolelærere da? Om alle skal inneha den kompetansen?

"Du kan ikke mene at du er like kompetent pedagogisk som en utdannet førskolelærer?"

Jo det mener jeg faktisk. For mitt barn er jeg det.

Da jeg skaffet meg barn, var det ikke for at en pedagog skulle ta seg av de.

En pedagog får jobb i barnehage, fordi foreldre skal på jobb.

Så enkelt er det.

Da jeg var lita, var det svært få mødre som jobbet, og vi ungene hadde hverandre å leke med i byggefeltet der jeg bodde. Vi hadde ikke behov for barnehage.

Ikke dermed sagt at jeg setter pris på pedagogene i barnehage. Men samfunnet er slik bygget opp at vi er avhengig av hverandre. Jeg av deres velvilje og omsorg. Du av betalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Nei - jeg mener faktisk foreldre er verre. Og jeg har mye med begge gruppene å gjøre hver eneste dag.

Foreldre er lynraske til å klage, barnehageansatte pleier ikke å gjøre det før det har gått virkelig langt.

"Foreldre er lynraske til å klage, barnehageansatte pleier ikke å gjøre det før det har gått virkelig langt"

Jeg synes du sa at de var så fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Du er litt ute etter å kritisere meg i dag eller?

Jeg mener faktisk helt alvorlig at foreldre ikke kan tilby barna sine det samme som en pedagog kan når det kommer til læring.

"Jeg mener faktisk helt alvorlig at foreldre ikke kan tilby barna sine det samme som en pedagog kan når det kommer til læring"

Dette har mye med personlighet å gjøre også. Og hva som skal læres bort osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Ja, det er to-veis. Vi åpner når vi skal og vil gjerne også stenge når vi skal. Vi leier inn vikarer når det er sykdom - men trenger penger på konto for å gjøre det. Det samme med husleie.

Poenget mitt er; når barnehagen ikke har vikar, eller noen forsover seg - så blir det ramaskrik blant foreldre; men så fort noen sier at foreldrene må passe på de også, hente i tide, betale regninger og ha riktig utstyr tilgjengelig for barna - ja da er det barnehagene som krever for mye og ikke har noen rett til å diktere oss som foreldre.

Min barnehage er relativt perfekt i forhold til dette - alle foreldrene henter i tide, alle barna har klær, de ansatte er sjelden syke, de betaler (nesten alltid) i tide, og jeg er VELDIG fornøyd med det! Men jeg er også opptatt av at alle foreldrene som velter ut edder og galle om barnehageansatte i tråder om dette skal forstå at det handler ikke bare om dem.

Og når barnehagen har brukt masse penger på overtid til ansatte fordi de samme tre foreldrene aldri henter i tide, og så ikke har råd til vikar - da burde de kanskje sagt akkurat det. "Vi har ikke råd til vikar i dag fordi x, y og z har hentet for sent 28 ganger i år - det betyr 14 timer overtid". Men det kan man ikke gjøre...

Da må man ta pepper for dårlig planlegging, for høy fortjeneste, i det hele tatt...

Foreldre som gruppe er flinke til å klandre personene bak de tjenestene vi benytter oss av - men vi er ikke så flinke til å passe på at vår side av bordet er helt ren først...

"Men jeg er også opptatt av at alle foreldrene som velter ut edder og galle om barnehageansatte i tråder om dette skal forstå at det handler ikke bare om dem"

Men her er det jo motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

"De bruker så lang tid på dilling, jeg fatter ikke hva de gjør! "

*ler*

Det har jeg lurt på også? Jeg har jo stått og sett på dem noen ganger, og det ingenting som blir gjort egentlig - de bare vaser rundt...

He he..samme her.. prøver å observere..Men det er vanskelig å sette ord på hva som skjer! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Ja, det er det - men det er ingen unnskyldning for at vi skal gjøre de samme feilene :)

Det blir jo litt som å si at alle andre snyter på skatten så da kan jeg gjøre det også. Eller andre bruker egenmeldingsdager som ferie - så da er det greit at jeg gjør det.

Bra skrevet! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Jeg skjønner at det er irriternde. Men ofte kommer det vel av at de som henter er i samme situasjon selv? De skal stenge butikken, men kunder presser seg på i ssite sekund. De løper fra jobb så raskt de kan, men bilkøen står bom fast, toget kom ikke, eller bussen var forsinka. De jobber selv i barnehage, og må vente på en sen forelder.

Det som er ille her, synes jeg, er at komunen ikke betaler en ansatt for å være i barnehagen en god stund etter at det er slutt for barna. Man må ta høyde for at noen blir hentet i det barnehagen stenger, eller at ting skjer slik at noen er forsinka.Det er jo ingen som gjør slikt for morro skyld, og alikevel så skjer det hver dag, i alle barnehager. Man må rett og slett se på det som forventet -fra kommunen sin side.

Bare en liten kommentar ang det med butikk.=)

De aller fleste butikkene nå har jo åpen til både 22 og 23. Der jeg jobbet hadde vi åpent til kl 22. Det var så og si ingen kunder der mellom 21 og 22.50. Men de siste ti min strømmet det på med kunder.

Så jeg tror neppe at det er så vanskelig å nå butikken i tide =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...