Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Gebyr for forsentkomming er tingen.

Dessverre, får man si.

Jeg skulle ønske vi slapp det. Ikke alle har god råd og da vil det ramme selv de som en sjelden gang blir forsinket av forhold utenfor deres kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Nå har jeg ikke lest så mye i tråden, men hva om dere får ungene i yttertøyet rundt 1600-1615 - avhengig av været?

Da skulle de være klappet og klar til stengetid. Eller?

I barnehagene vi brukte, var det 'bot'system. For sent hentede unger ga 'bot'. Helt greit, spør du meg.

Det vil ta for lang tid, da vi bare er 2 stykker på 2 avdelinger den siste timen. Og de fleste barna blir hentet ca. ti over 4. Da vil for mye tid gå bort til påkledning og diverse.

Det vil heller ikke hjelpe på, når foreldrene dukker opp ti minutter _etter_ stengetid. Noen ganger så sent at jeg har vurdert om jeg må ta barnet med meg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er irriternde. Men ofte kommer det vel av at de som henter er i samme situasjon selv? De skal stenge butikken, men kunder presser seg på i ssite sekund. De løper fra jobb så raskt de kan, men bilkøen står bom fast, toget kom ikke, eller bussen var forsinka. De jobber selv i barnehage, og må vente på en sen forelder.

Det som er ille her, synes jeg, er at komunen ikke betaler en ansatt for å være i barnehagen en god stund etter at det er slutt for barna. Man må ta høyde for at noen blir hentet i det barnehagen stenger, eller at ting skjer slik at noen er forsinka.Det er jo ingen som gjør slikt for morro skyld, og alikevel så skjer det hver dag, i alle barnehager. Man må rett og slett se på det som forventet -fra kommunen sin side.

Dette er en personalbarnehage. Alle jobber og bor like i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vi ting vi gjerne vil hjem til på ettermiddagen, men ting har en tendes til å forplante seg. En somlete kunde i en butikk fører til at butikkens ansatte kommer seg av gårde 5 min for sent, som igjen kan føre til at et barn blir hentet 5 minutter for sent.

Siden du har en bortimot nyfødt sønn burde du få ordnet med vaktene dine. Jeg er i tillegg utrolig imponert over at du har klart å få en sånn leggerutine på babyen. Kanskje dere burde justere den litt, slik at han legger seg litt senere? På den måten får du bedre tid med ham.

Det er ikke alt som kan gjøres noe med, tror det er best at du ser på din egen situasjon først og ser på hva som kan gjøres emd den.

Jeg forstår at det kan være vanskelig å komme fra jobb noen dager. Men hver eneste dag?

Jeg skal gjøre noe med vaktene, men det er umulig for øyeblikket.

Denne leggerutinen er best, siden han da våkner før jeg drar og jeg får sett han en halvtime da også. Hvis jeg mister det, så blir dagen så fryktelig lang :( Og ja, han er veldig rutinert på sovingen sin. Han har vært rolig og flott så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vikar i en barnehage i en periode. Når det var 10-12 minutter igjen av åpningstiden begynte vi å kle på barnet og å pakke sammen alle sakene dets, og vise til foreldrene at vi hadde det veldig travelt i det de kom, og liksom bare "dytte" barn, pakkenelliker og forelder ut av døra. Hehe, nei, ikke helt sånn, da. Men jeg tror foreldrene som kom sent og så en ferdigpåkledt unge halvveis på vei ut av døra skjønte at de var litt sent ute. Når klokka slo det magiske slaget for stengetiden, så kledte vi personalet på oss også, og slukket lysene, og så sto vi i gangen og ventet med barnet til foreldrene kom. Men om vi hadde merket at noen av barna ble lei seg eller følte seg uønsket fordi vi gjorde det slik, så ville vi ikke gjort det. Stort sett tror jeg bare barna gledet seg til å komme hjem, og de sto og trippet selv og ventet på mamma eller pappa.

Dessverre jobbet jeg i barnehagen i en såpass kort periode at jeg fikk ikke sett om det fungerte på lengre sikt. Jeg kan ikke huske at det var noen det gjentok seg -hver- dag med. Kanskje en gang i uka eller en gang annenhver uke. Men det er fortsatt slik at man ser et mønster.

De barna det gjelder hos oss, blir veldig såret bare vi setter stolene opp på bordene. De er jo _alltid_ sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Barnehageloven regulerer det. Et barn kan maksimalt være i bhg 10 timer i løpet av en dag. Dispensasjon blir gitt til bhg med døgnåpent. Når barnet sover i bhg kan det være der mer enn ti timer i strekk.

Trodde det var 9, jeg?

Iallfall det vi har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke ungene være med på noe av dette da? Hos oss er ungene med på å rydde både inne og ute før dagens slutt i alle fall. Unger elsker jo vanligvis å hjelpe til!

Nå er det ikke ryddingen som er problemet. Kommer foreldrene akkurat når jeg skal stenge, så er det greit. Men at de kommer opptil femten minutter _etter_ stengetid er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke der "Glimtipper" jobber, tydeligvis.

Barna skal hentes 16.20, siden barnehagen stenges fysisk 16.30. Så det er jo i prinsippet samme løsning. Bare så mange som ikke respekterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare hive meg å det med generelle beskjeder:

Om problemet er enkelte foreldrepar, så må dette taes opp på en grei, real, klar og skikkelig måte med de det gjelder.

Ingenting annet hjelper, og det er da også den eneste ryddige måten å gjøre det på. Da kan man også få avdekket grunnen til at det skjer. Det som kan se ut som "slepphendthet" fra foreldre kan vise seg å være noe helt annet, enten foreldrene virkelig sliter for å hente barn a i tide, eller de rett og slett ikke har tenkt over at de irriterer barnehagepersonalet. Det kan også avdekke omsorgssvikt, om det viser seg at foreldre rett og slett ikke prioriterer ungene.

Hinting, sure komentarer og irritasjoner som ikke blir komunisert på en real måte viser bare en ukultur i en dårlig fungerende barnehage.

Ingen hinter, ingen kommer med sure kommentarer. Det er styrers jobb å ta det opp med foreldrene. Vi bare skriver det ned og nevner ikke en gang at de er sent ute. Styrer bestemmer også hvor ofte er for ofte.

Det har selvfølgelig blitt nevnt for de aktuelle foreldrene, på møter. Men det har ingen effekt. De vet vel at vi er ganske maktesløse, vi kan jo ikke bare gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske vi slapp det. Ikke alle har god råd og da vil det ramme selv de som en sjelden gang blir forsinket av forhold utenfor deres kontroll.

Man kan ha et "prikkesystem". De som dette skjer sjeldent med slipper da å betale, men de som gjør dette ofte må betale desto mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlot

Jeg har hatt unger i fem forskjellige kommunale barnehager i Oslo. Samme regel alle steder. Man kan komme med ungen 7.30 men ikke forlate den før 7.45. Ved henting så skal man være der seinest 16.45 og være ute av barnehagen til 17.00.

Uhørt! Hva med oss som må levere i to forskjellige barnehager? Det er jo umulig å få til? Barna kan jo ikke være i barnehagen lenger enn 9 timer og jeg har en halvtimes reisevei til jobb.

Jeg rekker derfor heller ikke å snakke med noen som helst verken når jeg leverer eller henter. I den ene barnehagen er de ikke engang og tar i mot barna i garderoben. Er også uenig i at man skal hente ungene et kvarter før, man har jo faktisk betalt for hele tiden. Dersom personalet trenger tid alene i barnehagen så må de jo gjøre dette før og etter stengetid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ta for lang tid, da vi bare er 2 stykker på 2 avdelinger den siste timen. Og de fleste barna blir hentet ca. ti over 4. Da vil for mye tid gå bort til påkledning og diverse.

Det vil heller ikke hjelpe på, når foreldrene dukker opp ti minutter _etter_ stengetid. Noen ganger så sent at jeg har vurdert om jeg må ta barnet med meg hjem.

Men hvordan gjør dere det når dere skal ut på dagen? Eller er vaktene deres tynnest på morgen og ettermiddag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhørt! Hva med oss som må levere i to forskjellige barnehager? Det er jo umulig å få til? Barna kan jo ikke være i barnehagen lenger enn 9 timer og jeg har en halvtimes reisevei til jobb.

Jeg rekker derfor heller ikke å snakke med noen som helst verken når jeg leverer eller henter. I den ene barnehagen er de ikke engang og tar i mot barna i garderoben. Er også uenig i at man skal hente ungene et kvarter før, man har jo faktisk betalt for hele tiden. Dersom personalet trenger tid alene i barnehagen så må de jo gjøre dette før og etter stengetid!

Jeg slet virkelig jeg. Skikkelig stress hver dag for å rekke jobben om morgenen og rekke å hente om ettermiddagen. Jeg jobbet i Oslo Kommune og vi hadde ikke flexitid og vi skulle attpå til skifte klær før vi fikk stemplet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan gjør dere det når dere skal ut på dagen? Eller er vaktene deres tynnest på morgen og ettermiddag?

Tynnest på morgen og ettermiddag. Verst på ettermiddag, på morgenen er vi to fra 7.30 og fire fra 8.00. På ettermiddagen er vi kun to fra 15.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnest på morgen og ettermiddag. Verst på ettermiddag, på morgenen er vi to fra 7.30 og fire fra 8.00. På ettermiddagen er vi kun to fra 15.30.

Hvis det er mulig, kan dere kanskje ta opp saken på neste foreldremøte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhørt! Hva med oss som må levere i to forskjellige barnehager? Det er jo umulig å få til? Barna kan jo ikke være i barnehagen lenger enn 9 timer og jeg har en halvtimes reisevei til jobb.

Jeg rekker derfor heller ikke å snakke med noen som helst verken når jeg leverer eller henter. I den ene barnehagen er de ikke engang og tar i mot barna i garderoben. Er også uenig i at man skal hente ungene et kvarter før, man har jo faktisk betalt for hele tiden. Dersom personalet trenger tid alene i barnehagen så må de jo gjøre dette før og etter stengetid!

Er de så lenge som 9 timer pr dag i barnehagen? stakkars små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Det finnes foreldre som aller helst skulle hatt barnehager som åpner klokka 6 og stenger klokka 19, men det er ikke ønskelig for normale mennesker.

Nei, men folk flest jobber vel til ca 1600-1630. Da er 1630 for tidlig å stenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

De barna det gjelder hos oss, blir veldig såret bare vi setter stolene opp på bordene. De er jo _alltid_ sist.

Ja, det er klart at da blir det annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men folk flest jobber vel til ca 1600-1630. Da er 1630 for tidlig å stenge.

Javel. Da har du en del barnehager å ta opp den kampen med.

Og nå vet vi jo faktisk hvor foreldrene i vår barnehage jobber og hvor lang arbeidstid de har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlot

Er de så lenge som 9 timer pr dag i barnehagen? stakkars små!

De dagene JEG må både levere og hente må de være 9 timer ja. Og da må kan jeg heller ikke gå full dag, men må gå tidligere for å rekke å hente før stengetid. Idiotisk at vi ikke kan ha fleksitid for vi kunne ha levert tidligere om morgenen - det er stengetiden som er problemet å rekke i den ene barnehagen.

De dagene pappa kan levere eller hente, så regulerer vi det bedre slik at de ikke trenger å være så lenge. Han har litt mer fleksitid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...