Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Gjest surreal

"Hvorfor er det så mange foreldre som henter barna sine for sent?"

Har styret/eier stilt seg dette spørsmålet?

Er det fordi enkelte foreldre notorisk nekter å respektere andres tid. Den rasen finnes så absolutt. I så fall kan de jo betale overtiden for de ansatte.

Eller er det fordi barnehagens åpningstid setter foreldrene i en umulig situasjon. Det er jo ikke slik at man kan vrake å velge i barnehageplass. Som regel må man ta til takke med det man får. Hva gjør så foreldre som får en barnehage som har åpningstider som er nesten umulig å klare?

Er disse foreldrene så frustrete at de ikke orker å stå å bukke og skrape hver dag?

I samfunnet for øvrig er det et stadig økende krav tilgjengelighet og service både i det offentlige og private. Da er det ingen som forteller hvordan personer som selv må vise stor felksibilitet, skal klare å rekke barnehagen, eller i det hele tatt finne en barnehage med åpningstider forenelig med arbeidstidene.

Utvidede åpningstider behøver ikke bety økte utgifter, bare at man må organisere de ansattes arbeidstider litt annerledes.

Hvordan forholder eier/styret seg til ansatte som kommer en halv time senere hjem om de må jobbe fem minutter over? Er det da en avtale om at man da heller jobber 30 minutter ekstra og får overtidsbetalt / avspasering for dette.

mvh

Bare en kommentar til at man kan rokkere på arbeidstidene;

Hos oss er åpningstiden 7:30-17:00. Man kan komme 7:30 men ikke gå før 7:45 (pga diverse praktiske gjøremål på morgenen). Det er 4 avdelinger, dvs. 4 ansatte på hver vakt.

Vaktene er som følger:

Tidligvakter: 7:30-15:00.

Pedledere: 7:45-14:00.

Mellomvakter: 8:30-16:00.

Pedledere:9:00-15:45.

Senvakter: 9:30-17:00.

Pedledere: 10:00-17:00.

Altså på hver vakt er det en (pedleder) som kommer senere og går før. Tror tidspunktene er sånn _nogenlunde_ lik rundtomkring (med samme åpningstid).

Hvordan ser du for deg at vaktene kan rokkeres?

I vår (kommunale) bhg har vi nettopp hatt oppe dette spørsmålet til diskusjon, og kommet fram til at det er vanskelig å gjennomføre pga. størst "trøkk" mellom 8:30 og 16:30. Dersom man skal justere littegrann, blir det som konsekvens at det blir stående 2 igjen på avdelingen med 18-20 barn.

Det er ikke forsvarlig i enhver situasjon. Det blir kaotisk for både barn og voksne og _veldig_ slitsomt.

Det jeg veldig ønsker meg er litt ekstra personale så man kunne sjonglere litt mer, og virkelig ha anledning til å være der for barna. Ingen har godt av at omgivelsene blir kaotiske i perioder hver morgen eller ettermiddag pga. for lite personale. Men det er jo dessverre bare å drømme om...

En løsning er som noen nevnte nedi her et sted å gå et kvarter ekstra på senvakt og samle opp avspasering i ny og ne. Jeg ser for meg at det kan bli problematisk også, for vi har vanskeligheter med å få gjennomført den avspaseringen vi allerede har i utgangspunktet.. Og det går jo ut over barna når en er vekke fra avd... Ikke så lett dette nei. :|

Det vi kom fram til under vår diskusjon var at vi skal samle oss på en avdeling med de barna som er igjen, ca 15-20 min før stengetid. På den måten slipper de å sitte alene på hver sin tue og føle seg som den eneste som ikke er hentet, og resten av personalet blir frigjort til å rydde i en fei. Det gjenstår å se hvordan det funker i praksis siden vi knapt har begynt å prøve det ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • PieLill

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

Utrolig at det har gått så bra i så mange generasjoner. Jeg har f.eks. aldri gått i barnehage, men det ble da "folk" av meg også.

Det var mange som overlevde uten barnesikring i bil i gamledager også.

Det betyr ikke at vi trenger å gjøre de samme feilene av den grunn.

Det er ikke noen grunn til at du skal ta dette som kritikk? Eller bli oppgitt/sint?

Kan du ikke heller sette pris på at noen bidrar til å ruste barna dine til et best mulig utgangspunkt for verden?

Det er ingen som sier at du gjør en dårlig jobb - men du kan jo ikke dekke over alle felt alene? F.eks vil det antagelig oppstå situasjoner ift andre barn og voksne i en barnehage - som man aldri vil oppleve i et hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forakt for ansatte? Hvor fikk du det fra?

Og det er ikke forakt for foreldre heller - det handler om å se et større bilde enn sitt eget ego.

Jeg tror på ingen måte det er nødvendig med barnehage for å forberede barna på skolen, nei.

Her vi bor har en stor andel av barna gått i park. Det fungerer like fint som barnehage. Ikke kan ejg se noe forskjell på de ungne som hverken har hatt park eller barnehage heller.

Og vil man ha barnehage som skoleforberedende, så holder det jo med halv plass i et år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Igjen har du bevist din inkompetanse.

Takk for laget.

Nei, faktisk ikke.

Du sier at du klarer det like bra eller bedre alene enn kombinasjonen foreldre/pedagog.

Om du mener det så har du faktisk en mulighet til å gjennomføre det - men du velger en annen løsning. Hvorfor velger du en løsning du ikke mener er til det beste for barnet ditt?

Du sier du må jobbe, og trenger noen til å passe barnet - javel, det er mange som kan gjøre det som ikke inngår i et pedagogisk opplegg. Kan du ikke bruke dem da? Så kan de som ønsker at barna skal gå i bhg få bruke den plassen?

Jeg har aldri påstått at du er en dårlig forelder - det eneste jeg sier er at jeg mener at den beste løsningen er kombinasjonen foreldre/barnehage, ingen av delene alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Du blir overrasket over alt jeg sier hele tiden!

Mener du virkelig alvorlig at barn ikke bør tilvennes skole etc via barnehage først? At foreldre er overlegne alle andre i hele verden? Og at ingen andre har noe positivt å tilføye verken ditt barn eller din familie?

Om du mener det er jeg langt mer bekymret for ditt barn enn gjennomsnittsbarnet...

Guriland!

Jeg mener alvorlig talt at jeg kan greie å forberede mine to barn til skolestart akkurat som jeg gjorde med mine to eldste barn, og akkurat som mine foreldre greide det med meg.

Jeg har så god tro på meg selv, at jeg tror til og med jeg har noe egenskaper, som gjør at jeg er bedre rustet enn en enkelte pedagoger.

Det hjelper med en utadannelse absolutt, men dessverre så er det ikke alltid nok for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Forakt for ansatte? Hvor fikk du det fra?

Og det er ikke forakt for foreldre heller - det handler om å se et større bilde enn sitt eget ego.

Fy f..., du er så arrogant at jeg vet ikke om det har noe poeng å diskutere mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

Bare en kommentar til at man kan rokkere på arbeidstidene;

Hos oss er åpningstiden 7:30-17:00. Man kan komme 7:30 men ikke gå før 7:45 (pga diverse praktiske gjøremål på morgenen). Det er 4 avdelinger, dvs. 4 ansatte på hver vakt.

Vaktene er som følger:

Tidligvakter: 7:30-15:00.

Pedledere: 7:45-14:00.

Mellomvakter: 8:30-16:00.

Pedledere:9:00-15:45.

Senvakter: 9:30-17:00.

Pedledere: 10:00-17:00.

Altså på hver vakt er det en (pedleder) som kommer senere og går før. Tror tidspunktene er sånn _nogenlunde_ lik rundtomkring (med samme åpningstid).

Hvordan ser du for deg at vaktene kan rokkeres?

I vår (kommunale) bhg har vi nettopp hatt oppe dette spørsmålet til diskusjon, og kommet fram til at det er vanskelig å gjennomføre pga. størst "trøkk" mellom 8:30 og 16:30. Dersom man skal justere littegrann, blir det som konsekvens at det blir stående 2 igjen på avdelingen med 18-20 barn.

Det er ikke forsvarlig i enhver situasjon. Det blir kaotisk for både barn og voksne og _veldig_ slitsomt.

Det jeg veldig ønsker meg er litt ekstra personale så man kunne sjonglere litt mer, og virkelig ha anledning til å være der for barna. Ingen har godt av at omgivelsene blir kaotiske i perioder hver morgen eller ettermiddag pga. for lite personale. Men det er jo dessverre bare å drømme om...

En løsning er som noen nevnte nedi her et sted å gå et kvarter ekstra på senvakt og samle opp avspasering i ny og ne. Jeg ser for meg at det kan bli problematisk også, for vi har vanskeligheter med å få gjennomført den avspaseringen vi allerede har i utgangspunktet.. Og det går jo ut over barna når en er vekke fra avd... Ikke så lett dette nei. :|

Det vi kom fram til under vår diskusjon var at vi skal samle oss på en avdeling med de barna som er igjen, ca 15-20 min før stengetid. På den måten slipper de å sitte alene på hver sin tue og føle seg som den eneste som ikke er hentet, og resten av personalet blir frigjort til å rydde i en fei. Det gjenstår å se hvordan det funker i praksis siden vi knapt har begynt å prøve det ut. :)

"Det jeg veldig ønsker meg er litt ekstra personale så man kunne sjonglere litt mer, og virkelig ha anledning til å være der for barna. Ingen har godt av at omgivelsene blir kaotiske i perioder hver morgen eller ettermiddag pga. for lite personale. Men det er jo dessverre bare å drømme om..."

*skriver under på det*

Tenk så fantastisk det hadde vært om man kunne hatt én ekstra person hele tiden - som man kunne sjonglere litt med ift tid...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke det.

Men jeg mener at det er en grunn til at det tar mange år å utdanne seg til å bli førskolelærer - det er ikke noe alle kan ta på strak arm.

Og jeg tror faktisk at det er svært få foreldre som kan tilby barna sine like som de får når man kombinerer hjem og barnehage.

Et barn som "aldri" er sammen med foreldrene men kun i barnehagen vil også få mangler i forhold til læring.

Jeg tror på kombinasjonen. Jeg tror at barna tilføyes mye positivt i barnehagen som foreldre ikke har kunnskap til, erfaring med, eller viten om - på samme måte som foreldre tilfører barna mye barnehagen ikke kan gjøre.

Nei, alle kan ikke ta på strak arm å være førskolelærer, men de aller fleste kan oppdra sine egne på strak arm. Det en lærer i barnehagen, så som empati, vente på tur, ta hensyn osv., kan de fleste foreldre lære barna selv!

Tror ikke det er så mange som sender barna i barnehage for at de skal LÆRE så mye.

For min del sendte jeg barna i barnehagen for at de skulle få være sammen med andre barn. "Alle andre" gikk jo der, og da er det stusselig å gå hjemme med mamma... Vi hadde økonomi til at en av oss (meg da..:-)) kunne være hjemme, men vi ville ikke at de skulle gå hele dagen og vente på at de andre barna skulle komme hjem. DERFOR gikk våre barn der! Dersom noen hadde kommet og fortalt meg "hva dere kan jobbe med hjemme", er jeg redd jeg hadde blitt mer irritert enn godt er!

Jeg er eksperten på mine egne barn, så sant det ikke "feiler" dem noe da, men da skal jeg selv oppsøke nødvendig ekspertise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Fy f..., du er så arrogant at jeg vet ikke om det har noe poeng å diskutere mer.

Helt ærlig - hvor fikk du det fra??

Jeg har da ikke skrevet ett negativt ord verken om mine eller andre barnehageansatte i denne tråden?

Jeg har da derimot bedt blant annet deg respektere dem og deres tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Guriland!

Jeg mener alvorlig talt at jeg kan greie å forberede mine to barn til skolestart akkurat som jeg gjorde med mine to eldste barn, og akkurat som mine foreldre greide det med meg.

Jeg har så god tro på meg selv, at jeg tror til og med jeg har noe egenskaper, som gjør at jeg er bedre rustet enn en enkelte pedagoger.

Det hjelper med en utadannelse absolutt, men dessverre så er det ikke alltid nok for noen.

"Det hjelper med en utadannelse absolutt, men dessverre så er det ikke alltid nok for noen. "

Nei, det er det ikke.

På samme måte som foreldre. Hva du mener er nok selv er dessverre ikke alltid nok det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Helpe meg, hvis dette er det eneste du står igjen med etter denne diskusjonen, har du ikke skjønt mye.

Er glad jeg ikke er nødt til å overlate barnet mitt i din varetekt.

Nei, det er det ikke.

Men du og KK er ute etter å hakke på og kritisere alt jeg sier - fremfor å forholde dere til at dere (som alle andre) også må forholde dere til de reglene som er satt.

Hver eneste gang jeg stiller dere et spørsmål om noe - eller kritiserer noe dere skriver, så kommer dere med nedsettende kommentarer om meg, min barnehage, og måten jeg håndterer mine ansatte og foreldre på. Det har så liten hensikt, og tilfører diskusjonen lite.

Det jeg sitter igjen med etter denne diskusjonen er at det i denne tråden er en mengde relativt arrogante foreldre, som ikke har respekt for verken de som jobber i barnehagene, deres familier, tid - eller barnehagene som "institusjon".

Jeg er så UTROLIG glad for at jeg ikke har foreldre som dere hos meg. At jeg har foreldre som skjønner at man må komme i tide, verdsetter råd ped.leder gir dem - og som man kan snakke fornuftig med om gode løsninger for deres barn, uten at de tar det som kritikk.

Dere er så jævlig kjappe til å legge ut i det vide og brede om hvor forferdelig jeg er - og mitt elendige menneskesyn, og dårlige behandling av andre.

Men; om dere tar et kjapt gjennomsyn av det jeg har skrevet her inne - så vil dere ikke finne at jeg har kritisert dere som personer én eneste gang.

Nå har jeg helt glemt hva jeg svarer på, for jeg har svart på så mye, og vet derfor ikke om jeg har svart på det du egentlig spurte om - men da får jeg i så fall skrive en gang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Det har jeg overhodet ikke fått med meg.

Derimot har jeg fått med meg dine klager.

Mine klager? Over hva da?

Jeg har bare svar på innlegg her inne - ikke postet en eneste klage selv.

Jeg har sagt meg enige i enkeltes oppfatninger - og uenige i andre.

Finn en klage jeg har kommet med er du snill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange som overlevde uten barnesikring i bil i gamledager også.

Det betyr ikke at vi trenger å gjøre de samme feilene av den grunn.

Det er ikke noen grunn til at du skal ta dette som kritikk? Eller bli oppgitt/sint?

Kan du ikke heller sette pris på at noen bidrar til å ruste barna dine til et best mulig utgangspunkt for verden?

Det er ingen som sier at du gjør en dårlig jobb - men du kan jo ikke dekke over alle felt alene? F.eks vil det antagelig oppstå situasjoner ift andre barn og voksne i en barnehage - som man aldri vil oppleve i et hjem.

Tar det på ingen måte som kritikk, men rister oppgitt på hodet over hvor stort ego folk kan prestere å utvikle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

Jeg synes det begynner å bli på tide med nye åpningstider i barnehagene og sfo nå.

Hvis det da skal skje så må det bli en lov som sier at ingen barn får være mer enn 8 timer pr dag.

Det som antagelig gjør en sånn åpningstid vanskelig er at det da må inn flere arbeidere og det blir to skift.

Jeg er helt enig med deg - men det krever flere ansatte.

Om man skal ha åpent fra 07.00 til 18.00 - og alle bare skal jobbe 8 timer hver seg, så må man ha minst tre ansatte på hvert dag, og det er sjelden økonomi til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Om det er din tolkning av mitt innlegg, så får det være ditt problem, ikke mitt.

Hvorfor er du så ekkel?

Her fikk du bare et enkelt svar på at du hun ikke kjeftet på alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk ikke.

Du sier at du klarer det like bra eller bedre alene enn kombinasjonen foreldre/pedagog.

Om du mener det så har du faktisk en mulighet til å gjennomføre det - men du velger en annen løsning. Hvorfor velger du en løsning du ikke mener er til det beste for barnet ditt?

Du sier du må jobbe, og trenger noen til å passe barnet - javel, det er mange som kan gjøre det som ikke inngår i et pedagogisk opplegg. Kan du ikke bruke dem da? Så kan de som ønsker at barna skal gå i bhg få bruke den plassen?

Jeg har aldri påstått at du er en dårlig forelder - det eneste jeg sier er at jeg mener at den beste løsningen er kombinasjonen foreldre/barnehage, ingen av delene alene.

Hva pokker mener du egentlig med "ped.-delen"? Hva er det egentlig barna trenger å lære før de begynner på skolen som ikke foreldre flest kan lære dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Tar det på ingen måte som kritikk, men rister oppgitt på hodet over hvor stort ego folk kan prestere å utvikle.

Er det mitt ego du kritiserer nå?

Fordi jeg mener jeg alene som forelder ikke klarer å være det beste for barnet mitt? At det beste er å ha et samarbeid med en barnehage?

Kan du i så fall forklare meg hvilken del av det som er egoistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

"Det jeg veldig ønsker meg er litt ekstra personale så man kunne sjonglere litt mer, og virkelig ha anledning til å være der for barna. Ingen har godt av at omgivelsene blir kaotiske i perioder hver morgen eller ettermiddag pga. for lite personale. Men det er jo dessverre bare å drømme om..."

*skriver under på det*

Tenk så fantastisk det hadde vært om man kunne hatt én ekstra person hele tiden - som man kunne sjonglere litt med ift tid...

:)

ja... Det hadde vært toppen!!! :)

Mer tid skaper glade(re) og mer kreative voksne som kan få blomstre sammen med barna. Å føle at vi ikke har nok tid til barna er nok det som gnager oss mest i denne jobben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En observatør

Helt ærlig - hvor fikk du det fra??

Jeg har da ikke skrevet ett negativt ord verken om mine eller andre barnehageansatte i denne tråden?

Jeg har da derimot bedt blant annet deg respektere dem og deres tid!

Ikke i denne tråden nei, men din holdning til de ansatte har da vitterlig kommet klart fram tidligere.

Du har ikke holdt deg for god til å diskutere personalsaker i detalj, sånn at det blir lett gjenkjennelig for de som har lokalkunnskap.

Det er ikke bra, og i denne tråden har vi altså sett samme nedlatende holdning til foreldrene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke.

Men du og KK er ute etter å hakke på og kritisere alt jeg sier - fremfor å forholde dere til at dere (som alle andre) også må forholde dere til de reglene som er satt.

Hver eneste gang jeg stiller dere et spørsmål om noe - eller kritiserer noe dere skriver, så kommer dere med nedsettende kommentarer om meg, min barnehage, og måten jeg håndterer mine ansatte og foreldre på. Det har så liten hensikt, og tilfører diskusjonen lite.

Det jeg sitter igjen med etter denne diskusjonen er at det i denne tråden er en mengde relativt arrogante foreldre, som ikke har respekt for verken de som jobber i barnehagene, deres familier, tid - eller barnehagene som "institusjon".

Jeg er så UTROLIG glad for at jeg ikke har foreldre som dere hos meg. At jeg har foreldre som skjønner at man må komme i tide, verdsetter råd ped.leder gir dem - og som man kan snakke fornuftig med om gode løsninger for deres barn, uten at de tar det som kritikk.

Dere er så jævlig kjappe til å legge ut i det vide og brede om hvor forferdelig jeg er - og mitt elendige menneskesyn, og dårlige behandling av andre.

Men; om dere tar et kjapt gjennomsyn av det jeg har skrevet her inne - så vil dere ikke finne at jeg har kritisert dere som personer én eneste gang.

Nå har jeg helt glemt hva jeg svarer på, for jeg har svart på så mye, og vet derfor ikke om jeg har svart på det du egentlig spurte om - men da får jeg i så fall skrive en gang til...

Dette har jeg skrevet før en gang, men jeg skriver det igjen:

Søsteren min er enslig mor, og lege. Hun jobber på en avdeling med alvorlig syke mennesker. Dette lar seg stort sett greit kombinere, men hun har kommet et par ganger for sent i barnehage (dv. hun har kommet FØR den har stengt, men påkledning tar også tid). Dette har vært det ALLER vanskeligste for henne! Siste gangen gikk hun fra avdelingen kl. 16, da foreldrene til en dødssyk gutt spurte om hun hadde tid litt... Hun HADDE ikke tid, men hva kunne hun si? "Dere må respektere min arbeidstid"? Den dagen kom hun kl. 16.25 i barnehagen, og fikk gjennomgå så mye at hun gråt på telefonen til meg!

Gjett om jeg var rasende! Nesten så jeg håpet at de ansatte i barnehagen en dag skulle stå på avdelingen hennes i et slikt ærend, og hun skulle da be dem respektere hennes arbeidstid!

Skjelver av sinne når jeg tenker på det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...