Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Javel. Da har du en del barnehager å ta opp den kampen med.

Og nå vet vi jo faktisk hvor foreldrene i vår barnehage jobber og hvor lang arbeidstid de har...

Nå har du kommet med en del utfyllende informasjon etter at jeg skrev dette innlegget, som var en umiddelbar reaksjon på ditt øfrste innlegg. Jeg visst f.eks. ikke at dette var en spesiell barnehage for ansatte ved en institusjon etc.

Uansett, hvorfor denne sure tonen fra dere barnehageansatte? Er det sånn at siden det alltid vil være bruk for dere så trenger ikke dere å føre en noenlunde OK tone, selv her anonymt på nettet?

Bare fatter det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest surreal

Du får det til å høres ut som om dere er de eneste i hele verden som må jobbe med andre ting i tillegg til å passe barna!!

Horibelt!

I de aller fleste yrker har man arbeidsoppgaver som er i tillegg til det vanlige arbeidet som folk ser.

Dette må gjøres på overtid, taes som hjemmearbeid eller som ekstra oppsamlingskvelder/fridager for å rekke over alt. (avhengig av hvilket yrke man er i)

I tillegg har mange arbeid i helgene, noe som dere slipper.

Så slutt å klage for at noen foreldre er sene og dillete i noen minutter over stengetid.

Stengetid er stengetid og arbeidstid er arbeidstid. Klart vi gjør ting utenom arbeidstid som ikke regnes med, men ingen kan pålegge oss det. Å passe barn utenfor arbeidstid er derimot ikke en del av disse tingene.

Men jeg tror ikke vi blir enige uansett hvor lenge dette diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Unnskyld meg, men jeg synes faktisk du virker vrang og vanskelig nå. Hvis tiden sammen med ditt barn skal bli så lenge som mulig må du lete etter muligheter og ikke begrensninger. Du har et serviceyrket, og jo, en del av dine oppgaver er faktisk å kle av og på barn - hele dagen lang!

Sammen med resten av personalgruppa må dere finne smidige løsninger så alle er fornøyd. Du kan ikke endre andre, den lærdommen er viktig for at du skal unngå frustrasjoner som likevel er så bortkastede.

Noen mennesker er alltid sen, uansett hva det måtte være, ikke bare henting av barn. Vi som er av den mer presise sorten må bare lære oss å leve med dette i stedet for å bruke energien på å irritere oss over ting vi ikke har påvirkning på likevel.

Hva om dere blir enig om at rydding tar den som kommer om morgenen og f.eks. starter dagen ti minutter før? Sånn at DU skal rekke bussen.

For det er vel det dette handler om, at du skal rekke din buss? Det må da også bli billigere for barnehagen å gjøre det på den måten i stedet for å betale overtid 5 dager i uka?

..dette var vel ikke til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Jeg er overrasket! Overrasket over vanskelige foreldre og overrasket vanskelige barnehageansatte som det kommer frem i denne tråden.

I vår barnehage er ofte sønnen min den som hentes sist. Beklageligvis, men jeg er alene og avhengig av å ha full jobb for at ting skal å rundt. Barnehagen stenger 16.30 og jeg er der senest 16.20. Dersom flere barn blir hentet sent, så møter vi som regel foreldrene i porten på tur ut. Jeg har absolutt ikke inntrykk av at foreldrene er sløve og henter barna sine for sent. Er det så vanlig altså?

Men noen ganger kan det selvsagt skje. Og barnehagepersonalet sier at det har de selvsagt forståelse for, bare vi ringer og sier ifra så de vet at vi er på vei.

Jeg tror at holdningene til barnehagepersonalet og foreldrene påvirker hverandre. Barnehagen hadde nok neppe vært like vennlig innstilt dersom enkelte barn hadde blitt hentet 10 minutter etter stengetid flere ganger i uka. Og foreldrene hadde kanskje ikke gått sånn inn for å hente ungene i rett tid dersom barnehagen hadde anlagt en slik innstilling mot foreldrene som det det gis uttrykk for i denne tråden.

Jeg er glad vi har den barnehagen vi har!!

Så lenge dere går ut av døra innen stengetid er det vel ikke noe problem at du kommer 10 på hver dag vel?

Det er ikke det som blir diskutert her heller, det handler om foreldre som kommer FOR sent, altså ETTER stengetid. Samt også de som kommer 5 min før stengetid og går 10 over (pga. somling). Det er DISSE som utgjør størstedelen av problemet for oss som jobber i bhg.

Vi kan ha all forståelse i verden for at foreldre er i tidsklemma og sliter med å få minuttene til å gå opp. (Mange av oss er da foreldre selv) Men det hjelper ikke oss i det daglige, for vi som jobber kommunalt kan iallefall ikke gjøre noe med arbeidstidene våre. (Men det kan kanskje dere foreldrene?...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Nå har du kommet med en del utfyllende informasjon etter at jeg skrev dette innlegget, som var en umiddelbar reaksjon på ditt øfrste innlegg. Jeg visst f.eks. ikke at dette var en spesiell barnehage for ansatte ved en institusjon etc.

Uansett, hvorfor denne sure tonen fra dere barnehageansatte? Er det sånn at siden det alltid vil være bruk for dere så trenger ikke dere å føre en noenlunde OK tone, selv her anonymt på nettet?

Bare fatter det ikke.

Nå skjærer du alle over en kam. Glimtipper har da _mange_ ganger understreket at hun ikke lar frustrasjonen sin gå ut over foreldrene i hentesituasjonen. Det skal hun heller ikke gjøre.

Om du opplever barnehagepersonalet generelt som surt, har du nok vært uheldig, for jeg tror nok de aller fleste er veldig bevisst på å gjøre samarbeidet så godt som mulig, og sin rolle i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan et enhetsstyre med foreldrerepresentanter ha endret/utvidet åpningstid som sak der problemet er stort?"

Ja, man har anledning til å legge fram forslag til vedtektsendring i barnehagen. Så må man regne ut hva utvidet åpningstid betyr for økonomien i bhg. Men makspris har man svært må muligheter til å øke inntektene, altså må man redusere utgiftene i de fleste tilfeller. Det betyr ofte dårligere kvalitet på tilbudet til barna.

Er det mange som ønsker utvidet åpningstid, er kanskje svaret gitt. Men dersom det er to foreldrepar av 50 som trenger utvidet åpningstid, er det ikke sikkert de andre 48 er villig til å la det gå ut over øvrig drift. Demokrati :-))

Det behøver ikke koste noe ekstra. Det kan være så enkelt som å rokkere litt på arbeidstidene. Både morgen og ettermiddag er det jo som regel ferre barn til stedet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hvorfor er det så mange foreldre som henter barna sine for sent?"

Har styret/eier stilt seg dette spørsmålet?

Er det fordi enkelte foreldre notorisk nekter å respektere andres tid. Den rasen finnes så absolutt. I så fall kan de jo betale overtiden for de ansatte.

Eller er det fordi barnehagens åpningstid setter foreldrene i en umulig situasjon. Det er jo ikke slik at man kan vrake å velge i barnehageplass. Som regel må man ta til takke med det man får. Hva gjør så foreldre som får en barnehage som har åpningstider som er nesten umulig å klare?

Er disse foreldrene så frustrete at de ikke orker å stå å bukke og skrape hver dag?

I samfunnet for øvrig er det et stadig økende krav tilgjengelighet og service både i det offentlige og private. Da er det ingen som forteller hvordan personer som selv må vise stor felksibilitet, skal klare å rekke barnehagen, eller i det hele tatt finne en barnehage med åpningstider forenelig med arbeidstidene.

Utvidede åpningstider behøver ikke bety økte utgifter, bare at man må organisere de ansattes arbeidstider litt annerledes.

Hvordan forholder eier/styret seg til ansatte som kommer en halv time senere hjem om de må jobbe fem minutter over? Er det da en avtale om at man da heller jobber 30 minutter ekstra og får overtidsbetalt / avspasering for dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i barnehage, og hos oss er det veldig skjeldent at noen kommer forseint. Nå kjører jeg selv og det får heller ikke så store konsekvenser om noen er litt seint ute.

Jeg skjønner godt at du er frustrert om dette er en vane, om vi hadde noen gjengangere i barnehagen som ofte kom forseint, så ville jeg faktisk forklart dem problemet at du har en buss etc å rekke og at det er lenge til neste går, skulle selvsagt være unødvendig, men kanskje er det det som må til. Om dette gjelder mange av foreldrene så kan dere jo lage et skriv om det og dele ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når syns du det er passende å levere og hente ungen i forhold til barnehagens åpningstid? Bare lurer på når vi blir "stemplet" av barnehagen??

Vi ugleser ikke foreldre som kommer å hnenter i siste liten, så lenge de er ute av barnehagen til stengetid, vi kjenner foreldrenes aarbeidstid og vet at noen ikke har anledning å komme før.

Har vi derimot barn som er fra barnehagen åpner til den stenger og vi ser at det blir for slitsomt for barnet gir vi beskjed om at det hadde vært fint for barnet om det enkelte dager kunne hatt kortere dager.Min erfaring for barn er at det er bedre å begynne tidlig enn å slutte sent. For oss i personalet spiller det jo ingen rolle vi har jo uansett arbeidstid fram til siste barn er hentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar ang det med butikk.=)

De aller fleste butikkene nå har jo åpen til både 22 og 23. Der jeg jobbet hadde vi åpent til kl 22. Det var så og si ingen kunder der mellom 21 og 22.50. Men de siste ti min strømmet det på med kunder.

Så jeg tror neppe at det er så vanskelig å nå butikken i tide =)

De aller fleste matbutikker og senter/kjedebutikker, ja, men ikke alle slags spesialforretninger. Og dem er det mange av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjærer du alle over en kam. Glimtipper har da _mange_ ganger understreket at hun ikke lar frustrasjonen sin gå ut over foreldrene i hentesituasjonen. Det skal hun heller ikke gjøre.

Om du opplever barnehagepersonalet generelt som surt, har du nok vært uheldig, for jeg tror nok de aller fleste er veldig bevisst på å gjøre samarbeidet så godt som mulig, og sin rolle i så måte.

De ansatte i min barnehage er greie nok, men så henter jeg aldri for sent heller. Vet ikke hvordan de opptrer overfor foreldre som evt henter for sent. Det var vel helst sånne som Glimtipper o.a. jeg siktet til. Pussig at disse biter det i seg overfor de få personene det faktisk gjelder, sor så å kjefte på "alle foreldre" gjennom dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det kan være vanskelig å komme fra jobb noen dager. Men hver eneste dag?

Jeg skal gjøre noe med vaktene, men det er umulig for øyeblikket.

Denne leggerutinen er best, siden han da våkner før jeg drar og jeg får sett han en halvtime da også. Hvis jeg mister det, så blir dagen så fryktelig lang :( Og ja, han er veldig rutinert på sovingen sin. Han har vært rolig og flott så langt :)

Alle forslag er altså avvist, det er ingenting annet som kan gjøre din hverdag bedre enn at hele verden innpasser seg etter stengetiden i barnehagen (inkl. sjefer og kunder på foreldrenes arbeidsplass, trafikk, vær og føreforhold osv)?

Nei, da får du visst leve med problemet.

Da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

"Hvorfor er det så mange foreldre som henter barna sine for sent?"

Har styret/eier stilt seg dette spørsmålet?

Er det fordi enkelte foreldre notorisk nekter å respektere andres tid. Den rasen finnes så absolutt. I så fall kan de jo betale overtiden for de ansatte.

Eller er det fordi barnehagens åpningstid setter foreldrene i en umulig situasjon. Det er jo ikke slik at man kan vrake å velge i barnehageplass. Som regel må man ta til takke med det man får. Hva gjør så foreldre som får en barnehage som har åpningstider som er nesten umulig å klare?

Er disse foreldrene så frustrete at de ikke orker å stå å bukke og skrape hver dag?

I samfunnet for øvrig er det et stadig økende krav tilgjengelighet og service både i det offentlige og private. Da er det ingen som forteller hvordan personer som selv må vise stor felksibilitet, skal klare å rekke barnehagen, eller i det hele tatt finne en barnehage med åpningstider forenelig med arbeidstidene.

Utvidede åpningstider behøver ikke bety økte utgifter, bare at man må organisere de ansattes arbeidstider litt annerledes.

Hvordan forholder eier/styret seg til ansatte som kommer en halv time senere hjem om de må jobbe fem minutter over? Er det da en avtale om at man da heller jobber 30 minutter ekstra og får overtidsbetalt / avspasering for dette.

mvh

Veldig bra innlegg PieLill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

"Altså, du synes folk er dumme fordi _du_ ikke skjønner hva de bruker tiden på?"

Akkurat hvor har jeg skrevet at folk er dumme?? Jeg skrev at jeg synes det var dumt at mange bruker mye tid på dilling. Jeg snakker ikke om det å være sammen med barna i lek, se hva de har lagd etc. Jeg snakker om dilling som i å rusle rundt i garderoben, la barna vaske hendene leeeeeeenge, la de sitte på do enda lenger (selv om de akkurat har vært på do), Dille som å stå å prate i mobiltlf, dille som at barna slår seg vrange og de bare lar barna springe ut og gjemme seg. Dette skjer min. før b.hg stenger!!

Hvis de har så utrolig stor behov får å dille med så unødvendige ting, så kan de heller komme en halvtimer før!

Jeg er FOR at foreldrene setter seg ned og leker med barna, prater med personalet og bruker tid på det.

Men jeg er i MOT at de ikke kan respektere vår arbeidstid og feks ikke kler barnet sitt selv en gang, men tar heller mobiltlf som ringer. -Minutter før b.hg stenger!!

"At du ikke forstår "dillinga" skjønner jeg ikke hva har med saken å gjøre, men det gir meg i alle fall en del fordommer til deg som barnehageansatt."

Da må jeg si du er et veldig dømmende menneske. Du er herved i innvitert til å jobbe en uke med oss, så får du se hvordan ting virkelig kan være!

Jeg har et kjempegodt forhold til foreldrene og synes det er kjempekjekt når de bruker tid i b.hg med oss. Men det blir helt feil når de kommer min før det stenger, kun deres barn er igjen og vi står klar til stenging, og de allikevel allverdens tid på gud vet hva. Dette kaller jeg respektløst!

Heia! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Men jeg er også opptatt av at alle foreldrene som velter ut edder og galle om barnehageansatte i tråder om dette skal forstå at det handler ikke bare om dem"

Men her er det jo motsatt.

Nei - en ansatt skrev om sin fortvilelse, du har ikke vist forståelse for hennes problem i ett eneste svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Foreldre er lynraske til å klage, barnehageansatte pleier ikke å gjøre det før det har gått virkelig langt"

Jeg synes du sa at de var så fornøyd?

Jeg skiller mellom dere her inne - og de i min barnehage.

Dere foreldre her inne er lynraske til å klage - bhg.ansatte her inne klager lite i forhold...

I de bhg jeg har erfaring med i RL er det akkurat det samme. Foreldre klager med en gang det er noe, om en ansatt forsover seg f.eks - men når de henter for sent er det ikke greit å si noe; "det har jo bare skjedd én gang"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Hvorfor i all verden har du barnet ditt i barnehage da? Kan du ikke bare leie inn en aupair eller en 18-åring uten jobb? Så kan de ta seg av det daglige passet, og du all læringen og forberedelsene til skolealder. Det må jo bli en både billigere og mer praktisk løsning for dere?"

Vi har barnet vårt i barnehage fordi VI JOBBER! Og fordi barnehage er det nest beste tilbudet for våre barn. En 18-åring eller hva annet tull du foreslo vil selvfølgelig ikke være greit, når VI JOBBER har vi naturlig nok ikke den tiden til overs for å være sammen med vårt eget barn nok.

Kjære vene.

"En 18-åring eller hva annet tull du foreslo vil selvfølgelig ikke være greit"

Hvorfor ikke?

Du kan jo ta den ped. delen på kvelden når dere er hjemme? Evnt. i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Jeg synes du snakker bare tull og sprøyt her, det du sier er jo at foreldre indirekte er for dårlige læremestre for sine barn?!? Ærlig talt!

Det er da ikke slik at man må ha førskoleutdanning/ped-utdanning for å få bli foreldre! Og det står ingenting i norsk lov om at man MÅ ha barna i barnehage fra 10 mnd fordi det er for dårlig tilbud til dem hjemme???

Seriøst, nå drar du strikken for langt!

Jeg sier ikke at du er en dårlig læremester - jeg sier du alene ikke er god nok.

Stor forskjell på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Jeg mener faktisk helt alvorlig at foreldre ikke kan tilby barna sine det samme som en pedagog kan når det kommer til læring"

Dette har mye med personlighet å gjøre også. Og hva som skal læres bort osv osv.

Nei, det har det ikke.

Samlet sett skal de aller fleste barn i Norge gjennom det samme og forberedes til det samme gjennom de første seks årene av sitt liv.

Jeg klarer ikke se ett godt argument for at dette er noe foreldre skal klare/gjøre alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Om det er kjempekrise å forholde seg til en fast åpningstid - så får man velge noe annet enn barnehage"

Er det ikke mer riktig at man tilpasser åpningstidene etter hva som er den mest vanlige arbeidstiden?

Ikke når det gjelder bare deg, nei?

Når 18 foreldrepar klarer å forholde seg til det som er helt fint - så er det faktisk de to siste som har et problem.

Du må bare slutte å forvente at alle instanser skal innrette seg etter dine behov. Det er det ikke rom for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...