Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Nei - en ansatt skrev om sin fortvilelse, du har ikke vist forståelse for hennes problem i ett eneste svar.

Hva ville "den ansatte" med sitt innlegg? Få allmenn støtte og unnskyldninger på vegne av alle trenge foreldre? I så fall burde hun legge ut innlegget på et sted der ingen kjenne rproblemet fra "den andre siden": Det gjør nemlig folk på dette forumet, og det er derfor natulig at man forsøker å belyse _hvorfor_ folk er sene, med forslag til _hva_ som kan gjøres med det og _hvordan_ hverdagen til "den ansatte" kan gjøres lettere.

Altså, at det utvises forståelse _begge_ veier, bl.a. slik at de barnehageansatte kan forstå at deres problem også er et problem i mange yrkesgrupper. I serviceyrker må man av og til jobbe noen minutter ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Nei, det har det ikke.

Samlet sett skal de aller fleste barn i Norge gjennom det samme og forberedes til det samme gjennom de første seks årene av sitt liv.

Jeg klarer ikke se ett godt argument for at dette er noe foreldre skal klare/gjøre alene.

Utrolig at det har gått så bra i så mange generasjoner. Jeg har f.eks. aldri gått i barnehage, men det ble da "folk" av meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Hva ville "den ansatte" med sitt innlegg? Få allmenn støtte og unnskyldninger på vegne av alle trenge foreldre? I så fall burde hun legge ut innlegget på et sted der ingen kjenne rproblemet fra "den andre siden": Det gjør nemlig folk på dette forumet, og det er derfor natulig at man forsøker å belyse _hvorfor_ folk er sene, med forslag til _hva_ som kan gjøres med det og _hvordan_ hverdagen til "den ansatte" kan gjøres lettere.

Altså, at det utvises forståelse _begge_ veier, bl.a. slik at de barnehageansatte kan forstå at deres problem også er et problem i mange yrkesgrupper. I serviceyrker må man av og til jobbe noen minutter ekstra.

Hvorfor du er for sen er ikke relevant!

Er det stengt - så er det stengt, det må du forholde deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har det ikke.

Samlet sett skal de aller fleste barn i Norge gjennom det samme og forberedes til det samme gjennom de første seks årene av sitt liv.

Jeg klarer ikke se ett godt argument for at dette er noe foreldre skal klare/gjøre alene.

Hmm, jeg har fulgt denne tråden med stor interesse, og har TIL NÅ klart å se saken fra begge sider.

Men nå må jeg si du provoserer meg litt...Mener du virkelig at foreldrene ikke klarer å gi barna nok input til at de skal være rustet til å begynne på skolen?? At en må gå tre år på høyskole for å forberede sin egne barn på å begynne på skolen?

Hmm, nå er mine barn store, da, men ellers må jeg si at jeg hadde vært fristet til å ta den utfordringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

"En 18-åring eller hva annet tull du foreslo vil selvfølgelig ikke være greit"

Hvorfor ikke?

Du kan jo ta den ped. delen på kvelden når dere er hjemme? Evnt. i helgene?

Igjen har du bevist din inkompetanse.

Takk for laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall inn til et ekstra foreldremøte og ta dette opp med foreldrene.

Fortell hva dere føler ang. dette, fortell at dere selv har barn som skal hentes, følges opp på ettermiddagen.

Nå har ikke jeg så mye greie på hva som er lov og ikke, men kanskje det er mulig å ta ekstra betalt hvis de er for sen, f.eks kr 100,- pr påbegynt time?

De må da for pokker klare og hente ungene sine til rett tid? At det kan skje engang at det f.eks var en ulykke el som dannet kø, kan man ikke gjøre så mye med, men det er ikke noe som skjer flere ganger i uken, dessuten har jo alle mobil i dag, så det går an å ringe og høre om andre har mulighet til å hente, eller i verste fall ringe og gi beskjed til barnehagen om at en blir sen, selv om det da medfører at de ansatte må vente. Men her er det snakk om unntakstilfeller.

Iallefall vil jeg anbefale deg til å ta det opp med foreldrene, vær streng og fortell at det ikke blir godtatt, kanskje de våkner opp da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet for en suppe denne tråden har blitt til.

De aller, aller fleste foreldre tror jeg forholder seg helt greit til hva åpningstider er, dersom det er kunngjort ordentlig hva barnehagen mener med å stenge. Altså f.eks. at alle skal være _ute_ av døra før et klokkeslett, ikke at den som skal hente rekker å komme _innenfor_ døra (slik det er i butikker). Men ikke ta det som en selvfølge at alle forstår dette av seg selv, du ser jo hvor mange ulike løsninger som er nevnt i denne tråden.

Du får såpass mange svar som ikke bare er enige med deg i at alle er håpløse, fordi de fleste av oss her, har løpt, gjort betenkelige manøvre i trafikken, vært på grensen til det uhøflige overfor kunder og kolleger osv., for å rekke barnehagen. Vi vet at det likevel KAN gå galt etpar ganger i løpet av årene som barnehagebrukere - vi kan ikke ta høyde for f.eks. trafikkulykker som sperrer hele ringveien / tunellen / veikrysset i timevis HVER dag. Men vi kjenner oss ikke igjen i at dette skjer støtt og stadig.

Hvis det virkelig er sånn der du jobber at de samme kommer dinglende etter stengetid igjen og igjen, må det kunne gå an at styrer konfronterer dem med det på en klar og tydelig måte. De fleste vil unngå å være skyld i / årsak til at det f.eks. blir innført bøter eller i at åpningstiden innskrenkes enda mer.

Jeg synes også du skal slutte å smile pent mens du koker innvendig, til de som diller unødig etter stengetid. Voksne mennesker tåler å høre at "sånn, nå må vi forte oss ut, klokka er fem over halv og jeg skal rekke bussen!" De kan jo ellers tro at du synes det er greit. Blir de mot formodning sure, får du henvise dem til styrer.

Siden dette er en personalbarnehage, ser jeg for meg et sykehus eller noe sånt. Da kan problemet ligge i at noen ikke får avløsning og dermed ikke kan gå fra. Jeg kan tenke meg at selv DOL-mødrene ville mislike at f.eks. sykepleierne på prematuravdelingen lot de syke spebarna være uten tilsyn fordi de måtte rekke barnehagen. Hvis det er slike problemer med i bildet, må det gjøres noe i bedriften.

Og jeg synes ikke du skal være lei deg fordi de barna som nesten alltid blir hentet sist, ser at dere gjør det som må gjøres når stengetiden nærmer seg. Hvorfor er det så mye mer traumatisk for dem å se / vite at "nå vasker Glimtipper, da kommer snart mamma eller pappa", enn å se førstevakta drikke kaffe på kjøkkenet og slå på lyset på badet? Det er vel ikke meningen at de skal tro at barnehagen ryddes og vaskes på mystisk vis i løpet av natten, eller at du bor der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

De ansatte i min barnehage er greie nok, men så henter jeg aldri for sent heller. Vet ikke hvordan de opptrer overfor foreldre som evt henter for sent. Det var vel helst sånne som Glimtipper o.a. jeg siktet til. Pussig at disse biter det i seg overfor de få personene det faktisk gjelder, sor så å kjefte på "alle foreldre" gjennom dette forumet.

Hun har da heller ikke kjeftet på _alle_ foreldre. Om du oppfatter at hun gjør det og føler deg truffet, er du nok unødvendig hårsår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet for en suppe denne tråden har blitt til.

De aller, aller fleste foreldre tror jeg forholder seg helt greit til hva åpningstider er, dersom det er kunngjort ordentlig hva barnehagen mener med å stenge. Altså f.eks. at alle skal være _ute_ av døra før et klokkeslett, ikke at den som skal hente rekker å komme _innenfor_ døra (slik det er i butikker). Men ikke ta det som en selvfølge at alle forstår dette av seg selv, du ser jo hvor mange ulike løsninger som er nevnt i denne tråden.

Du får såpass mange svar som ikke bare er enige med deg i at alle er håpløse, fordi de fleste av oss her, har løpt, gjort betenkelige manøvre i trafikken, vært på grensen til det uhøflige overfor kunder og kolleger osv., for å rekke barnehagen. Vi vet at det likevel KAN gå galt etpar ganger i løpet av årene som barnehagebrukere - vi kan ikke ta høyde for f.eks. trafikkulykker som sperrer hele ringveien / tunellen / veikrysset i timevis HVER dag. Men vi kjenner oss ikke igjen i at dette skjer støtt og stadig.

Hvis det virkelig er sånn der du jobber at de samme kommer dinglende etter stengetid igjen og igjen, må det kunne gå an at styrer konfronterer dem med det på en klar og tydelig måte. De fleste vil unngå å være skyld i / årsak til at det f.eks. blir innført bøter eller i at åpningstiden innskrenkes enda mer.

Jeg synes også du skal slutte å smile pent mens du koker innvendig, til de som diller unødig etter stengetid. Voksne mennesker tåler å høre at "sånn, nå må vi forte oss ut, klokka er fem over halv og jeg skal rekke bussen!" De kan jo ellers tro at du synes det er greit. Blir de mot formodning sure, får du henvise dem til styrer.

Siden dette er en personalbarnehage, ser jeg for meg et sykehus eller noe sånt. Da kan problemet ligge i at noen ikke får avløsning og dermed ikke kan gå fra. Jeg kan tenke meg at selv DOL-mødrene ville mislike at f.eks. sykepleierne på prematuravdelingen lot de syke spebarna være uten tilsyn fordi de måtte rekke barnehagen. Hvis det er slike problemer med i bildet, må det gjøres noe i bedriften.

Og jeg synes ikke du skal være lei deg fordi de barna som nesten alltid blir hentet sist, ser at dere gjør det som må gjøres når stengetiden nærmer seg. Hvorfor er det så mye mer traumatisk for dem å se / vite at "nå vasker Glimtipper, da kommer snart mamma eller pappa", enn å se førstevakta drikke kaffe på kjøkkenet og slå på lyset på badet? Det er vel ikke meningen at de skal tro at barnehagen ryddes og vaskes på mystisk vis i løpet av natten, eller at du bor der?

Fornuftige ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor du er for sen er ikke relevant!

Er det stengt - så er det stengt, det må du forholde deg til.

Helpe meg, hvis dette er det eneste du står igjen med etter denne diskusjonen, har du ikke skjønt mye.

Er glad jeg ikke er nødt til å overlate barnet mitt i din varetekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har da heller ikke kjeftet på _alle_ foreldre. Om du oppfatter at hun gjør det og føler deg truffet, er du nok unødvendig hårsår. :)

Om det er din tolkning av mitt innlegg, så får det være ditt problem, ikke mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Nei - en ansatt skrev om sin fortvilelse, du har ikke vist forståelse for hennes problem i ett eneste svar.

Det har jeg da vitterlig. Jeg har skrevet at jeg forstår irritasjonen over somlere.

Men det er noe annet enn hva du og jeg har diskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Det finnes foreldre som aller helst skulle hatt barnehager som åpner klokka 6 og stenger klokka 19, men det er ikke ønskelig for normale mennesker.

Du trenger ikke være mer unormal enn å jobbe i butikk før barnehagens åpningstider skaper en nesten umulig hverdag.

Barnehager er tilpasset standard 8-16 arbeidstider. Stadig ferre har det, uten at de av den grunn bryr seg mindre om barna sine.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Jeg skiller mellom dere her inne - og de i min barnehage.

Dere foreldre her inne er lynraske til å klage - bhg.ansatte her inne klager lite i forhold...

I de bhg jeg har erfaring med i RL er det akkurat det samme. Foreldre klager med en gang det er noe, om en ansatt forsover seg f.eks - men når de henter for sent er det ikke greit å si noe; "det har jo bare skjedd én gang"...

Det har jeg overhodet ikke fått med meg.

Derimot har jeg fått med meg dine klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Nei, det har det ikke.

Samlet sett skal de aller fleste barn i Norge gjennom det samme og forberedes til det samme gjennom de første seks årene av sitt liv.

Jeg klarer ikke se ett godt argument for at dette er noe foreldre skal klare/gjøre alene.

Du verden!

Jeg blir stadig overasket over hvor stor forakt du viser både over foreldre og ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Herlighet for en suppe denne tråden har blitt til.

De aller, aller fleste foreldre tror jeg forholder seg helt greit til hva åpningstider er, dersom det er kunngjort ordentlig hva barnehagen mener med å stenge. Altså f.eks. at alle skal være _ute_ av døra før et klokkeslett, ikke at den som skal hente rekker å komme _innenfor_ døra (slik det er i butikker). Men ikke ta det som en selvfølge at alle forstår dette av seg selv, du ser jo hvor mange ulike løsninger som er nevnt i denne tråden.

Du får såpass mange svar som ikke bare er enige med deg i at alle er håpløse, fordi de fleste av oss her, har løpt, gjort betenkelige manøvre i trafikken, vært på grensen til det uhøflige overfor kunder og kolleger osv., for å rekke barnehagen. Vi vet at det likevel KAN gå galt etpar ganger i løpet av årene som barnehagebrukere - vi kan ikke ta høyde for f.eks. trafikkulykker som sperrer hele ringveien / tunellen / veikrysset i timevis HVER dag. Men vi kjenner oss ikke igjen i at dette skjer støtt og stadig.

Hvis det virkelig er sånn der du jobber at de samme kommer dinglende etter stengetid igjen og igjen, må det kunne gå an at styrer konfronterer dem med det på en klar og tydelig måte. De fleste vil unngå å være skyld i / årsak til at det f.eks. blir innført bøter eller i at åpningstiden innskrenkes enda mer.

Jeg synes også du skal slutte å smile pent mens du koker innvendig, til de som diller unødig etter stengetid. Voksne mennesker tåler å høre at "sånn, nå må vi forte oss ut, klokka er fem over halv og jeg skal rekke bussen!" De kan jo ellers tro at du synes det er greit. Blir de mot formodning sure, får du henvise dem til styrer.

Siden dette er en personalbarnehage, ser jeg for meg et sykehus eller noe sånt. Da kan problemet ligge i at noen ikke får avløsning og dermed ikke kan gå fra. Jeg kan tenke meg at selv DOL-mødrene ville mislike at f.eks. sykepleierne på prematuravdelingen lot de syke spebarna være uten tilsyn fordi de måtte rekke barnehagen. Hvis det er slike problemer med i bildet, må det gjøres noe i bedriften.

Og jeg synes ikke du skal være lei deg fordi de barna som nesten alltid blir hentet sist, ser at dere gjør det som må gjøres når stengetiden nærmer seg. Hvorfor er det så mye mer traumatisk for dem å se / vite at "nå vasker Glimtipper, da kommer snart mamma eller pappa", enn å se førstevakta drikke kaffe på kjøkkenet og slå på lyset på badet? Det er vel ikke meningen at de skal tro at barnehagen ryddes og vaskes på mystisk vis i løpet av natten, eller at du bor der?

Veldig bra svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Du verden!

Jeg blir stadig overasket over hvor stor forakt du viser både over foreldre og ansatte.

Du blir overrasket over alt jeg sier hele tiden!

Mener du virkelig alvorlig at barn ikke bør tilvennes skole etc via barnehage først? At foreldre er overlegne alle andre i hele verden? Og at ingen andre har noe positivt å tilføye verken ditt barn eller din familie?

Om du mener det er jeg langt mer bekymret for ditt barn enn gjennomsnittsbarnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Du verden!

Jeg blir stadig overasket over hvor stor forakt du viser både over foreldre og ansatte.

Forakt for ansatte? Hvor fikk du det fra?

Og det er ikke forakt for foreldre heller - det handler om å se et større bilde enn sitt eget ego.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være mer unormal enn å jobbe i butikk før barnehagens åpningstider skaper en nesten umulig hverdag.

Barnehager er tilpasset standard 8-16 arbeidstider. Stadig ferre har det, uten at de av den grunn bryr seg mindre om barna sine.

mvh

Jeg synes det begynner å bli på tide med nye åpningstider i barnehagene og sfo nå.

Hvis det da skal skje så må det bli en lov som sier at ingen barn får være mer enn 8 timer pr dag.

Det som antagelig gjør en sånn åpningstid vanskelig er at det da må inn flere arbeidere og det blir to skift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Hmm, jeg har fulgt denne tråden med stor interesse, og har TIL NÅ klart å se saken fra begge sider.

Men nå må jeg si du provoserer meg litt...Mener du virkelig at foreldrene ikke klarer å gi barna nok input til at de skal være rustet til å begynne på skolen?? At en må gå tre år på høyskole for å forberede sin egne barn på å begynne på skolen?

Hmm, nå er mine barn store, da, men ellers må jeg si at jeg hadde vært fristet til å ta den utfordringen!

Nei, jeg mener ikke det.

Men jeg mener at det er en grunn til at det tar mange år å utdanne seg til å bli førskolelærer - det er ikke noe alle kan ta på strak arm.

Og jeg tror faktisk at det er svært få foreldre som kan tilby barna sine like som de får når man kombinerer hjem og barnehage.

Et barn som "aldri" er sammen med foreldrene men kun i barnehagen vil også få mangler i forhold til læring.

Jeg tror på kombinasjonen. Jeg tror at barna tilføyes mye positivt i barnehagen som foreldre ikke har kunnskap til, erfaring med, eller viten om - på samme måte som foreldre tilfører barna mye barnehagen ikke kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...