Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Barnehager er der for at barna skal ha en plass å være når mor og far er på jobb...

Jeg ser ikke min lille jente noe mer enn deg på kvelden. og jeg vil også veldig gjærne hjem. men jeg er ikke ferdig før 16.00 på jobb.

15 minutter opp til barnehagen, på med vintertøy. få med skittentøy, si hadet til tanten i barnehagen... og ut døren. VI rekker det til 16.30. MEN jeg har egen bil, skulle jeg tatt buss måtte jeg nok ventet litt på den, det er mange stopp... tiden går.

vi er stresset nok som det er etter en dag på jobb, i lik linje som deg. det siste vi trenger er en barnehage tante som står med gjeipen på tredje knappehull og tripper etter å gå.

en arbeidsdag er en arbeidsdag.. for alle.

mange har fått justert arbeidsstarten en halv time fordi barnehagene ikke åpner før halv 8, da kan mann ikke forlange å gå tiligere eller.

Bytt eller til en barnehage men riktige åpningstider i forhold til din egen arbeisdag.

Min datter sin barnehage er helt utrolige... De er alltid blide og imøtekommende. men det er kanskje fordi jeg rekker å være ute av porten til halv 5 det da???

Og viss du måtte rekke en buss for å rekke din barnehage, og noen notorisk nesten daglig sørget for at du ikke rakk den bussen....

Ville du vært like kjepphøy da?

Jeg er enig med deg i at både myndigheter og den enkelte barnehage burde vurdere om åpningstidene er adekvate i forhold til folks behov.

Men det blir vel drøyt å lange ut mot en barnehageansatt som mister 2 timer fritid per uke pga at noen ikke kan/vil komme i tide å hente barna.

Siden dette er en bedriftsbarnehage burde det finnes gode muligheter til at bedriften som eier barnehagen enten tilpasser de aktuelle ansattes arbeidstid, eller barnehagens åpningstid om nødvendig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • PieLill

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest surreal

Hva med å be din sjef, eller sammen med din sjef, gå lengre opp i systemet og få velsignelse til å si til disse foreldrene at de faktisk stjeler 2 timer av din tid med dine barn.

Om dette problemet ikke skyldes umulige åpningstider fra barnehagens side, bør faktisk disse foreldrene få din frustrasjon i klartekst. Enten ved at du selv får lov å si din hjertens mening. Helst utenfor barnets hørevidde. Eller ved at avdelingsleder og/eller styrer innkaller disse foreldrene til samtale, med eller uten ditt nærvær, etter ditt ønske, og forteller disse folkene hvor uakseptabelt dette er, og at det rett og slett går ut over din trivsel i jobben. Et annet alternativ er at avdelingsleder eller styrer sender et meget formelt brev direkte rettet til de aktuelle foreldrene, der de gjøres uttvetydig oppmerksomme på hvor lite OK dette systematiske tidsrøveriet er og hvilke konsekvenser det får for deg. Lag gjerne et regnestykke på hvor mange timer det blir i året.

Voksenoppdragelse er ufyselig å holde på med og burde vært fullstendig unødvendig, men må man så må man.

Sitter med tanker om at sørger de for at du ikke rekker bussen kan de jo kjøre deg hjem eller spandere drosje.

Det du og barnehagen nå risikerer er at du til slutt smeller av mens barnet/barna hører det. Virker som du har lang lunte, men den har vel en ende den også. Om foreldrene får så ørene flagrer noen mil avgårde, bekymrer meg ikke en plass. Har de valgt å utnytte din tolmodighet og velvilje har de fortjent minimum det. Men det vil være vanskelig for barnet og ditt vidre forhold til det.

mvh

Regner med at barnehagen har en "mislighold av plassen"-paragraf som de kan benytte? Den brukes vel primært som middel mot manglende betaling. Men med litt "snedig" ordformulering er kanskje dette i _ytterste konsekvens_ et pressmiddel å bruke ovenfor foreldrene? Altså oppsigelse av plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å be din sjef, eller sammen med din sjef, gå lengre opp i systemet og få velsignelse til å si til disse foreldrene at de faktisk stjeler 2 timer av din tid med dine barn.

Om dette problemet ikke skyldes umulige åpningstider fra barnehagens side, bør faktisk disse foreldrene få din frustrasjon i klartekst. Enten ved at du selv får lov å si din hjertens mening. Helst utenfor barnets hørevidde. Eller ved at avdelingsleder og/eller styrer innkaller disse foreldrene til samtale, med eller uten ditt nærvær, etter ditt ønske, og forteller disse folkene hvor uakseptabelt dette er, og at det rett og slett går ut over din trivsel i jobben. Et annet alternativ er at avdelingsleder eller styrer sender et meget formelt brev direkte rettet til de aktuelle foreldrene, der de gjøres uttvetydig oppmerksomme på hvor lite OK dette systematiske tidsrøveriet er og hvilke konsekvenser det får for deg. Lag gjerne et regnestykke på hvor mange timer det blir i året.

Voksenoppdragelse er ufyselig å holde på med og burde vært fullstendig unødvendig, men må man så må man.

Sitter med tanker om at sørger de for at du ikke rekker bussen kan de jo kjøre deg hjem eller spandere drosje.

Det du og barnehagen nå risikerer er at du til slutt smeller av mens barnet/barna hører det. Virker som du har lang lunte, men den har vel en ende den også. Om foreldrene får så ørene flagrer noen mil avgårde, bekymrer meg ikke en plass. Har de valgt å utnytte din tolmodighet og velvilje har de fortjent minimum det. Men det vil være vanskelig for barnet og ditt vidre forhold til det.

mvh

Takk for mange gode råd.

Disse foreldrenes hentetider er et kjent problem i barnehagen og vi jobber med det. Jeg skal ta forslagene dine (som er gjennomtenkte og gode :)), med meg på jobb på mandag. Jeg har uansett tenkt å si noe til faren, når han dukker opp for sent neste gang. Om jeg ikke akkurat uttrykker mitt sinne, så skal jeg i hvert fall gi han en bit av min frustrasjon.

Til hans forsvar, så har han tilbudt seg å kjøre et par ganger, når jeg har nevnt at nå må jeg løpe til bussen. Men jeg har ikke hatt samvittighet til å si ja, siden reiseveien er temmelig lang og han sikkert vil hjem til kona si. Men jeg aksepterer kanskje neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at barnehagen har en "mislighold av plassen"-paragraf som de kan benytte? Den brukes vel primært som middel mot manglende betaling. Men med litt "snedig" ordformulering er kanskje dette i _ytterste konsekvens_ et pressmiddel å bruke ovenfor foreldrene? Altså oppsigelse av plassen?

Denne pappaen er ganske høyt opp i systemet og kjenner lederen for styret. Betviler at det vil være aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at barnehagen har en "mislighold av plassen"-paragraf som de kan benytte? Den brukes vel primært som middel mot manglende betaling. Men med litt "snedig" ordformulering er kanskje dette i _ytterste konsekvens_ et pressmiddel å bruke ovenfor foreldrene? Altså oppsigelse av plassen?

Og hvorfor var jeg ikke overrasket over "høyt oppe i systemet"...

Det kan bety at han har en jobb der det forventes at han ikke løper ut døren på slaget. En mulighet kan være å ta opp med han om barnehagens åpningstider ikke er tilstrekkelige. Hvis det er tilfelle burde han ta dette videre. Om det som i praksiss er deres felles arbeidsgiver hindrer en ansatt i å overholde barnehagens åpningstider som den samme arbeidsgiveren har vært med på å fastsette... Men på en eller annen måte må denne mannen ansvarliggjøres for forsentkommingen.

Men man fristes jo til å tenke at han har en holdning vel mye preget av at hans tid er mye viktigere enn din. Og at hans stilling gir ham rett til...

Håper dere får til en løsning raskt uten for mange utriveligheter. Det fortjener både du og barnet ditt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at barnehagen har en "mislighold av plassen"-paragraf som de kan benytte? Den brukes vel primært som middel mot manglende betaling. Men med litt "snedig" ordformulering er kanskje dette i _ytterste konsekvens_ et pressmiddel å bruke ovenfor foreldrene? Altså oppsigelse av plassen?

Et siste desperat virkemiddel, kanskje.

Men da er man langt nede i skyttergraven og utrivelighet. Ville nok prøvd alt annet først.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest surreal

Et siste desperat virkemiddel, kanskje.

Men da er man langt nede i skyttergraven og utrivelighet. Ville nok prøvd alt annet først.

mvh

Ja, der er jeg enig. Det meste må nok prøves, over lang tid før man går til slike tiltak.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

jeg leser mil's innlegg som en "støtteerklæring" til Persille (hehe, det høres ut som en krig). Hvis hun har ment det som noe annet, bør hun kanskje konkretisere det, for da er ironien godt skjult.

mener nå

Ja, det gjør jeg også det.

Litt over kommenterte jeg hav jeg mente. Jeg leser også noe annet der, som jeg hadde lyst til å kommentere.

Jeg synes det var et bra innlegg, og den støtten hun fikk,kan hun også få av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

?????????????????

Denne "deltråden" handlet vel om at Persille misforsto det JEG skrev. Om det var med vilje, kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg misforsto ingenting.

Du skrev: "Om det er din tolkning av mitt innlegg, så får det være ditt problem, ikke mitt. "

Det synes jeg var en unødvendig ekkel kommentar til svaret du fikk. Og det var det jeg skrev, ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingmamma

I vår barnehage begynner personalet å kle på barna når klokken nærmer seg "låse døren tid". Så er barnet klart, sekken pakket og alle kan gå ut av døren til tiden... Og er man for sen 3 ganger etter hverandre får man en "bot"...

Så er også foreldrene flinke til å ringe hvis det har skjedd noe på veiene som gjør at trafikken står, og da er det som regel flere foreldre som kommer sent.

Men det at de gjør barnet "ferdig" synes jeg er flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan godt ha litt respekt for de menneskene som jobber for en likevel.

Det vitner om veldig liten respekt for andre menneskers tid og liv når man stadig kommer for sent fordi man ikke klarer å disponere sin egen tid.

Det har jeg aldri protestert på, jeg er fullstendig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

Det har jeg aldri protestert på, jeg er fullstendig enig.

Godt å høre :)

Det er det som forundrer meg sånn med en del av innleggene her - det er liksom greit å komme for sent om man har en god nok unnskyldning. Men hvem skal vurdere det da?

At bussen var forsinket er ikke godt nok for meg - da burde man tatt den som går tidligere for å være sikker på å rekke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :)

Det er det som forundrer meg sånn med en del av innleggene her - det er liksom greit å komme for sent om man har en god nok unnskyldning. Men hvem skal vurdere det da?

At bussen var forsinket er ikke godt nok for meg - da burde man tatt den som går tidligere for å være sikker på å rekke det :)

Fullstendig enig. Det er respektløst å stjele fritid fra barnehageansatte. Vi har aldri hentet for sent, skjer det noe uforutsett har vi i det minste alliert oss med en nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Fullstendig enig. Det er respektløst å stjele fritid fra barnehageansatte. Vi har aldri hentet for sent, skjer det noe uforutsett har vi i det minste alliert oss med en nabo.

Jeg har heldigvis mamma og eksen i umiddelbar nærhet. Eksen jobber han også - så mamma stiller opp for oss begge om det er noe (hun er lærer og slutter ofte tidligere).

En gang måtte jeg ty til en nabo, da var hele sentrum stengt av og jeg satt på andre siden av byen inni en tunnel :(

Det rare er; har man bestilt time hos frisøren (eller noe annet som koster mye) så passer man alltid på å være ute i god tid slik at man kommer i tide og ikke må betale for ubrukt time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis mamma og eksen i umiddelbar nærhet. Eksen jobber han også - så mamma stiller opp for oss begge om det er noe (hun er lærer og slutter ofte tidligere).

En gang måtte jeg ty til en nabo, da var hele sentrum stengt av og jeg satt på andre siden av byen inni en tunnel :(

Det rare er; har man bestilt time hos frisøren (eller noe annet som koster mye) så passer man alltid på å være ute i god tid slik at man kommer i tide og ikke må betale for ubrukt time...

Ikke sant? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har det ikke.

Samlet sett skal de aller fleste barn i Norge gjennom det samme og forberedes til det samme gjennom de første seks årene av sitt liv.

Jeg klarer ikke se ett godt argument for at dette er noe foreldre skal klare/gjøre alene.

Jøye. Her er det noe som skurrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Jøye. Her er det noe som skurrer.

Neida, jeg mener bare at barn ikke har godt av å være alene med mor (evnt. far) helt til det begynner i skolen - det er nok av eksempler jeg kjenner til (som av forskjellige årsaker ikke kan publiseres) som viser at det ikke fungerer...

Jeg tror noen timer i barnehage hver dag, eller flere timer noen dager i uken er bra for alle. Barna, foreldrene og skolen som skal ta dem imot senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg mener bare at barn ikke har godt av å være alene med mor (evnt. far) helt til det begynner i skolen - det er nok av eksempler jeg kjenner til (som av forskjellige årsaker ikke kan publiseres) som viser at det ikke fungerer...

Jeg tror noen timer i barnehage hver dag, eller flere timer noen dager i uken er bra for alle. Barna, foreldrene og skolen som skal ta dem imot senere :)

Greit nok, alle barn har behov for annen kontakt enn kun med mor/far. MEN jeg er er høyst uenig i at det KUN er pedagoger som kan tilby dette. Du snakker om sosialisering - det er det faktisk ikke bare pedagoger som kan ta seg av. Det kommer helt naturlig, i samspill med andre voksne og barn. Noen timer i park gir verdifull input og stimuli for barn. Frilek er undervurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...