Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Jeg har jobbet i mange barnehager før denne og har aldri hatt dette problemet. Og jeg yter service hver eneste dag. Jeg kler av og på barna ved avlevering/henting, fordi mødrene er gravide. Jeg skjærer brødskiver til de som har glemt matpakke. Jeg skriver ned fine hendelser, som jeg vil huske å fortelle foreldrene om. Jeg gir informasjon flere ganger (om vi har planleggingsdag og slikt), fordi jeg vet at mange foreldre har for mye å holde styr på til å få med seg skrivet fra styrer. Det er masse jeg gjør hver eneste dag, som ikke er en del av jobben min. Men jeg gjør det fordi jeg tross alt liker det.

Å gå fra det, til å komme sent hjem hver eneste dag, på grunn av de samme to foreldrene... Da er det ikke service lengere.

Forresten synes jeg innlegget ditt er barnslig og et ganske latterlig personangrep, som er totalt feilplassert.

Ikke bry deg om dem - de skjønner ikke problemet likevel :)

Alle vi som har med barnehager å gjøre fra arbeidssiden her er enige med deg i alt du skriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • PieLill

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

Du kan jo tydelig ikke lese.

Prøv å forstå poenget;

hvorfor velger du en nestbest-løsning for barnet ditt? Du utsetter jo barnet for en enorm risiko dersom du sender barnet til noen du ikke mener er kompetent nok til å lære det alt det du kan? Er det virkelig verdt de ekstra pengene?

:)

Hvilken del av "VI JOBBER" er det du ikke forstår?

Et barn trenger pass når foreldrene jobber (eller er det dette med jobbingen du ikke forstår?), og da er barnehagen vår helt glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det begynner å bli på tide med nye åpningstider i barnehagene og sfo nå.

Hvis det da skal skje så må det bli en lov som sier at ingen barn får være mer enn 8 timer pr dag.

Det som antagelig gjør en sånn åpningstid vanskelig er at det da må inn flere arbeidere og det blir to skift.

"...ingen barn får være mer enn 8 timer pr dag"

Eh - hallo, hvordan skal man få den kabalen til å gå opp, når foreldrene oftest har 8 timers arbeidsdag (inkl lunsjpause), samt ofte noe reisetid mellom arbeid/barnehage/hjem? Ikke alle barn har foreldre som kan dele på å levere og hente. Da sier det seg sjøl at barnet må være i barnehagen noe lenger enn mor eller fars arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...ingen barn får være mer enn 8 timer pr dag"

Eh - hallo, hvordan skal man få den kabalen til å gå opp, når foreldrene oftest har 8 timers arbeidsdag (inkl lunsjpause), samt ofte noe reisetid mellom arbeid/barnehage/hjem? Ikke alle barn har foreldre som kan dele på å levere og hente. Da sier det seg sjøl at barnet må være i barnehagen noe lenger enn mor eller fars arbeidstid.

Sant det, jeg tenkte på 7,5 timers arbeidsdag så det ble litt feil.

9 timer skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke at jeg har prøvd å fremstille det som om folk flest henter for sent. Jeg mener helt bestemt at jeg har understreket gang på gang at det er disse NOEN som er problemet og ikke ALLE eller FLESTEPARTEN.

Hvordan DU oppfatter det jeg har skrevet får du stå for selv.. På meg virker det absolutt som om du selv mfl. prøver å misforstå med vilje. Men nok om det. Tror saken i seg selv er rimelig utdebattert nå.

Innlegget var et svar til Persille, ikke til deg. Er for øvrig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slikt er det overalt.

Jeg har jobbet i mange barnehager før denne og har aldri hatt dette problemet. Og jeg yter service hver eneste dag. Jeg kler av og på barna ved avlevering/henting, fordi mødrene er gravide. Jeg skjærer brødskiver til de som har glemt matpakke. Jeg skriver ned fine hendelser, som jeg vil huske å fortelle foreldrene om. Jeg gir informasjon flere ganger (om vi har planleggingsdag og slikt), fordi jeg vet at mange foreldre har for mye å holde styr på til å få med seg skrivet fra styrer. Det er masse jeg gjør hver eneste dag, som ikke er en del av jobben min. Men jeg gjør det fordi jeg tross alt liker det.

Å gå fra det, til å komme sent hjem hver eneste dag, på grunn av de samme to foreldrene... Da er det ikke service lengere.

Forresten synes jeg innlegget ditt er barnslig og et ganske latterlig personangrep, som er totalt feilplassert.

Du tror altså at når du jobber i barnehagen så er det eneste du skal gjøre er å være ved siden av ungene og ikke gjøre noe av det andre? Alt du beskriver i ditt innlegg hører under det å jobbe i en barnehage. Og det virker som du synes det er et ork. Derfor synes jeg at du kanskje ikke passer i denne type jobb.

Tenk deg en lærejobb da. Tror du at de bare skal lære fra seg en læreplan? Nei, deres hverdag handler om like mye andre ting som det du beskriver. Noen av barna i skolen må jo nesten oppdraes pånytt fordi deres foreldre ikke tar slikt så nøye uansett hvor mye en lærer prøver å kommunisere med dem. osv..osv...

Jeg gidder ikke fortelle deg mer.

Du er alikevel så veldig opptatt av deg selv og dine meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det begynner å bli på tide med nye åpningstider i barnehagene og sfo nå.

Hvis det da skal skje så må det bli en lov som sier at ingen barn får være mer enn 8 timer pr dag.

Det som antagelig gjør en sånn åpningstid vanskelig er at det da må inn flere arbeidere og det blir to skift.

Loven sier i dag maks 10 timer pr dag. Selv det er faktisk vanskelige nok å klare for en del foreldre i pendlerkommuner. Litt trist, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En observatør

Jeg har jobbet i mange barnehager før denne og har aldri hatt dette problemet. Og jeg yter service hver eneste dag. Jeg kler av og på barna ved avlevering/henting, fordi mødrene er gravide. Jeg skjærer brødskiver til de som har glemt matpakke. Jeg skriver ned fine hendelser, som jeg vil huske å fortelle foreldrene om. Jeg gir informasjon flere ganger (om vi har planleggingsdag og slikt), fordi jeg vet at mange foreldre har for mye å holde styr på til å få med seg skrivet fra styrer. Det er masse jeg gjør hver eneste dag, som ikke er en del av jobben min. Men jeg gjør det fordi jeg tross alt liker det.

Å gå fra det, til å komme sent hjem hver eneste dag, på grunn av de samme to foreldrene... Da er det ikke service lengere.

Forresten synes jeg innlegget ditt er barnslig og et ganske latterlig personangrep, som er totalt feilplassert.

Men kjære deg. Det aller meste av det du regner opp her er da vitterlig del av jobben din. Tror du at du bare skal stå og se på ungene og evnt dytte dem litt på huska og synge litt for dem du?

*rister på hodet*

Sånn er det forøvrig i _alle_ andre yrker også - Det er alltid mye mer som skal gjøres enn det man først tror når man tenker på det yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i mange barnehager før denne og har aldri hatt dette problemet. Og jeg yter service hver eneste dag. Jeg kler av og på barna ved avlevering/henting, fordi mødrene er gravide. Jeg skjærer brødskiver til de som har glemt matpakke. Jeg skriver ned fine hendelser, som jeg vil huske å fortelle foreldrene om. Jeg gir informasjon flere ganger (om vi har planleggingsdag og slikt), fordi jeg vet at mange foreldre har for mye å holde styr på til å få med seg skrivet fra styrer. Det er masse jeg gjør hver eneste dag, som ikke er en del av jobben min. Men jeg gjør det fordi jeg tross alt liker det.

Å gå fra det, til å komme sent hjem hver eneste dag, på grunn av de samme to foreldrene... Da er det ikke service lengere.

Forresten synes jeg innlegget ditt er barnslig og et ganske latterlig personangrep, som er totalt feilplassert.

Du/dere i barnehagen er i deres fulle rett til å søke å overholde arbeidstiden deres. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk her våger å etterprøve :din: arbeidstid med alskens rare argumenter.

At det kan skje glipper hos enhver, vet alle. Men at noen systematisk saboterer, holder bare ikke.

Stå på ditt!

PS: At kritikk og personangrep signers alskens tøvete nick for anledningen, sier i grunnen mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Innlegget var et svar til Persille, ikke til deg. Er for øvrig enig.

Det er bra at du er enig. Men da skjønner jeg ikke helt poenget med å bruke så mye energi på å flisespikke på enkeltord, som om du misforstår med vilje. Debatten blir jo en helt annen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehager er der for at barna skal ha en plass å være når mor og far er på jobb...

Jeg ser ikke min lille jente noe mer enn deg på kvelden. og jeg vil også veldig gjærne hjem. men jeg er ikke ferdig før 16.00 på jobb.

15 minutter opp til barnehagen, på med vintertøy. få med skittentøy, si hadet til tanten i barnehagen... og ut døren. VI rekker det til 16.30. MEN jeg har egen bil, skulle jeg tatt buss måtte jeg nok ventet litt på den, det er mange stopp... tiden går.

vi er stresset nok som det er etter en dag på jobb, i lik linje som deg. det siste vi trenger er en barnehage tante som står med gjeipen på tredje knappehull og tripper etter å gå.

en arbeidsdag er en arbeidsdag.. for alle.

mange har fått justert arbeidsstarten en halv time fordi barnehagene ikke åpner før halv 8, da kan mann ikke forlange å gå tiligere eller.

Bytt eller til en barnehage men riktige åpningstider i forhold til din egen arbeisdag.

Min datter sin barnehage er helt utrolige... De er alltid blide og imøtekommende. men det er kanskje fordi jeg rekker å være ute av porten til halv 5 det da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Barnehager er der for at barna skal ha en plass å være når mor og far er på jobb...

Jeg ser ikke min lille jente noe mer enn deg på kvelden. og jeg vil også veldig gjærne hjem. men jeg er ikke ferdig før 16.00 på jobb.

15 minutter opp til barnehagen, på med vintertøy. få med skittentøy, si hadet til tanten i barnehagen... og ut døren. VI rekker det til 16.30. MEN jeg har egen bil, skulle jeg tatt buss måtte jeg nok ventet litt på den, det er mange stopp... tiden går.

vi er stresset nok som det er etter en dag på jobb, i lik linje som deg. det siste vi trenger er en barnehage tante som står med gjeipen på tredje knappehull og tripper etter å gå.

en arbeidsdag er en arbeidsdag.. for alle.

mange har fått justert arbeidsstarten en halv time fordi barnehagene ikke åpner før halv 8, da kan mann ikke forlange å gå tiligere eller.

Bytt eller til en barnehage men riktige åpningstider i forhold til din egen arbeisdag.

Min datter sin barnehage er helt utrolige... De er alltid blide og imøtekommende. men det er kanskje fordi jeg rekker å være ute av porten til halv 5 det da???

..hvor leser du at Glimtipper står der med geipen på tredje knapphull når et barn blir hentet for sent? Hun sier jo mange ganger at hun gjør det motsatte.

Ja, vi har alle arbeidstider (også vi barnehagepersonalet). Men så lenge stengetiden i barnehagen er det den er, _må man_ forholde seg til den. Det er ikke den som kommer for sent en gang i året eller lignende som blir klagd på her, men de som gjentatte ganger kommer for sent. Det er dessverre ikke barnehagens problem at foreldrenes arbeidstid ikke passer med stengetiden.

Da må foreldrene gå til de riktige kanalene for å få dette forandret. Hvis ikke det går (hvilket kan være umulig, feks i Oslo kommune), så må foreldrene rett og slett finne andre løsninger for henting eller vurdere om de må bytte til en barnehage med mer passende åpningstider for seg.

Det er noe som heter mislighold av plassen. Det blir primært brukt pga manglende betaling, så det skal nok mye til for å bruke denne paragrafen mot foreldre som kommer for sent veldig mye, men det kan gå så langt at plassen kan bli sagt opp dersom man er notorisk for sent. Det går som sagt ut over et overtidsbudsjett, noe som er stramt nok fra før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet generelt når de kan slutte, ja... Og i den familien som kommer ofte sent, så er moren til og med hjemmeværende.

Vet du om denne gjengangeren er avhengig av bil både for å komme på jobb og for å hente barnet i rett tid? Er det faren eller den hjemmeværende moren som henter?

Hva har sier dine overordnede om dette? Har du tatt det opp evt. skriftlig?

Får du kompensasjon for dette?

Det vil ikke være urimelig å be ledelsen for barnehagen å skaffe en løsning, enten ved å gi rimelig overtidsbetaling/avspasering per begynte halvtime, utvidede åpningstider, eller ved å stramme opp foreldre fullstendig mangler respekt for andres tid.

Alle arbeidstakere må fra tid til annen kunne tåle at noen skjer slik at man ikke kan slutte presis på slaget, akkurat som arbeidsgivere fra tid til annen må tåle at en ansatt kommer litt for sent eller må gå litt tidligere. En gjensidig romslighet på dette området er det beste.

Men når slike "uforutsette" ting blir så hyppige og systematiske at arbeidsavtalen ikke lengre representerer reell arbeidstid, bør det tas tak i.

Av det jeg leser av det du skriver, er jeg faktsik mer forundret over arbeidsgiver enn forsentkommende foreldre enten dette skyldes slurv eller at barnehagens åpningstider ikke er adekvate.

Om noen jobbet for meg ville jeg se det som et problem om de kom systematisk for sent, eller at de systematisk måtte jobbe litt over, uten at dette var avtalt på forhånd. Om en ansatt stadig vekk får arbeidsdagen forlenget med en halv time fordi vedkommende ikke rekker bussen pga "mini-overtid", er det et stort problem. Det vil jo på sikt gå ut over den ansattes trivsel og generelle velvilje overfor jobben.

Er dette problemet kammuflert for både ledelse og foreldre ved at dere smiler dere gjennom sinnet? Joda, både foreldre og ledelse burde både vite og se bedre, men iblant gjør de ikke det. Så lenge du smiler, vil mange falle for fristelsen til å tro at alt er i skjønneste orden.

Det øyeblikket du/dere har en avtale om 30 min. overtid/avspasering per påbegynte halvtime, vil problemet bli synlig i regnskapet. Da kan du være sikker på det skjer noe.

Det vanskelige med å ta opp noe slikt er at man kan bli sett på som surmaget og flisespikkende, og ligge dårlig an neste gang en selv trenger litt slingringsmonn. En god arbeidsgiver burde likevel klare å skille på reelle unntak og unntak som blir til regler.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra at du er enig. Men da skjønner jeg ikke helt poenget med å bruke så mye energi på å flisespikke på enkeltord, som om du misforstår med vilje. Debatten blir jo en helt annen..

?????????????????

Denne "deltråden" handlet vel om at Persille misforsto det JEG skrev. Om det var med vilje, kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror altså at når du jobber i barnehagen så er det eneste du skal gjøre er å være ved siden av ungene og ikke gjøre noe av det andre? Alt du beskriver i ditt innlegg hører under det å jobbe i en barnehage. Og det virker som du synes det er et ork. Derfor synes jeg at du kanskje ikke passer i denne type jobb.

Tenk deg en lærejobb da. Tror du at de bare skal lære fra seg en læreplan? Nei, deres hverdag handler om like mye andre ting som det du beskriver. Noen av barna i skolen må jo nesten oppdraes pånytt fordi deres foreldre ikke tar slikt så nøye uansett hvor mye en lærer prøver å kommunisere med dem. osv..osv...

Jeg gidder ikke fortelle deg mer.

Du er alikevel så veldig opptatt av deg selv og dine meninger.

-ler- Du er morsom, du.

Nei, å kle av og på barna _for_ foreldrene er ikke noe som er del av min jobb. Når de kommer med barna, har jeg ofte fem 1 åringer alene og burde helst være fire steder på en gang. Det samme gjelder når det kommer til henting. Det er ekstra service.

Å smøre mat er ikke en del av jobben min, fordi det da går av personalets mat. Og også utover budsjettet. Egentlig skal vi skrive regning, men det gjør jeg selvfølgelig ikke. Og det er ekstra service.

At _du_ ikke synes jeg burde jobbe i barnehage, tar jeg ikke til meg i det hele tatt. Det er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt. Innlegget ditt er heller ikke spesielt rasjonelt, med slike konklusjoner. Jeg er glad jeg ikke møter foreldre som deg der jeg jobber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg. Det aller meste av det du regner opp her er da vitterlig del av jobben din. Tror du at du bare skal stå og se på ungene og evnt dytte dem litt på huska og synge litt for dem du?

*rister på hodet*

Sånn er det forøvrig i _alle_ andre yrker også - Det er alltid mye mer som skal gjøres enn det man først tror når man tenker på det yrket.

Du tror at hva vi gjør i barnehagen er å se på ungene og dytte de når de husker?! Om du jobber i en barnehage, så gjør du i så fall en elendig jobb. Gjør du det ikke, så burde du prøve det i en ukes tid. Kanskje du innser at hvor mye praktiske gjøremål stjeler tiden som du skulle ha brukt på alt det _viktige_ arbeidet vi gjør i forhold til barna. Og at alt ekstra, stjeler _enda_ mer tid og at det gjør at man går med konstant dårlig samvittighet i forhold til ungene man skal veilede, leke med, underholde, ta på, snakke med, trøste og være forbilde for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du/dere i barnehagen er i deres fulle rett til å søke å overholde arbeidstiden deres. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk her våger å etterprøve :din: arbeidstid med alskens rare argumenter.

At det kan skje glipper hos enhver, vet alle. Men at noen systematisk saboterer, holder bare ikke.

Stå på ditt!

PS: At kritikk og personangrep signers alskens tøvete nick for anledningen, sier i grunnen mye.

Takk :) Jeg bryr meg ikke, for jeg vet at jeg gjør en god jobb med barna (og prøver alltid å bli enda bedre) og at foreldre som ikke forstår hvor viktig jobben vår er, ikke har forstått veldig mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehager er der for at barna skal ha en plass å være når mor og far er på jobb...

Jeg ser ikke min lille jente noe mer enn deg på kvelden. og jeg vil også veldig gjærne hjem. men jeg er ikke ferdig før 16.00 på jobb.

15 minutter opp til barnehagen, på med vintertøy. få med skittentøy, si hadet til tanten i barnehagen... og ut døren. VI rekker det til 16.30. MEN jeg har egen bil, skulle jeg tatt buss måtte jeg nok ventet litt på den, det er mange stopp... tiden går.

vi er stresset nok som det er etter en dag på jobb, i lik linje som deg. det siste vi trenger er en barnehage tante som står med gjeipen på tredje knappehull og tripper etter å gå.

en arbeidsdag er en arbeidsdag.. for alle.

mange har fått justert arbeidsstarten en halv time fordi barnehagene ikke åpner før halv 8, da kan mann ikke forlange å gå tiligere eller.

Bytt eller til en barnehage men riktige åpningstider i forhold til din egen arbeisdag.

Min datter sin barnehage er helt utrolige... De er alltid blide og imøtekommende. men det er kanskje fordi jeg rekker å være ute av porten til halv 5 det da???

Om du hadde lest tråden, så hadde du sett at jeg alltid er blid og imøtekommende.

Men dessverre, barnehagen og min arbeidstid kan ikke tilpasses _deg_. Passer ikke det tilbudet vi gir deg, så får du finne på noe annet. Sånn er det i et demokrati. Når det gjelder to foreldre av 30, så er det uaktuelt å forandre på åpningstidene. At du har liten tid til ditt barn, er heller ikke mitt problem. Jeg signerte en kontrakt, som sier at jeg slutter klokka 16.30. Foreldrene signerte en kontrakt, som sier at barnehagen stenger 16.30. Det får de forholde seg til, om det ikke er en veldig god grunn til at det skjer noe annet en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om denne gjengangeren er avhengig av bil både for å komme på jobb og for å hente barnet i rett tid? Er det faren eller den hjemmeværende moren som henter?

Hva har sier dine overordnede om dette? Har du tatt det opp evt. skriftlig?

Får du kompensasjon for dette?

Det vil ikke være urimelig å be ledelsen for barnehagen å skaffe en løsning, enten ved å gi rimelig overtidsbetaling/avspasering per begynte halvtime, utvidede åpningstider, eller ved å stramme opp foreldre fullstendig mangler respekt for andres tid.

Alle arbeidstakere må fra tid til annen kunne tåle at noen skjer slik at man ikke kan slutte presis på slaget, akkurat som arbeidsgivere fra tid til annen må tåle at en ansatt kommer litt for sent eller må gå litt tidligere. En gjensidig romslighet på dette området er det beste.

Men når slike "uforutsette" ting blir så hyppige og systematiske at arbeidsavtalen ikke lengre representerer reell arbeidstid, bør det tas tak i.

Av det jeg leser av det du skriver, er jeg faktsik mer forundret over arbeidsgiver enn forsentkommende foreldre enten dette skyldes slurv eller at barnehagens åpningstider ikke er adekvate.

Om noen jobbet for meg ville jeg se det som et problem om de kom systematisk for sent, eller at de systematisk måtte jobbe litt over, uten at dette var avtalt på forhånd. Om en ansatt stadig vekk får arbeidsdagen forlenget med en halv time fordi vedkommende ikke rekker bussen pga "mini-overtid", er det et stort problem. Det vil jo på sikt gå ut over den ansattes trivsel og generelle velvilje overfor jobben.

Er dette problemet kammuflert for både ledelse og foreldre ved at dere smiler dere gjennom sinnet? Joda, både foreldre og ledelse burde både vite og se bedre, men iblant gjør de ikke det. Så lenge du smiler, vil mange falle for fristelsen til å tro at alt er i skjønneste orden.

Det øyeblikket du/dere har en avtale om 30 min. overtid/avspasering per påbegynte halvtime, vil problemet bli synlig i regnskapet. Da kan du være sikker på det skjer noe.

Det vanskelige med å ta opp noe slikt er at man kan bli sett på som surmaget og flisespikkende, og ligge dårlig an neste gang en selv trenger litt slingringsmonn. En god arbeidsgiver burde likevel klare å skille på reelle unntak og unntak som blir til regler.

mvh

Sjefen min er svært forståelsesfull ang. dette problemet. Hun blir sint på mine vegne, selv om jeg bare blir mest lei meg. Vi får også betalt for hver påbegynte halvtime, men de pengene er så lite verdt for meg. Det erstatter ikke de 2 timene jeg mister med sønnen min i løpet av en uke.

Det som har blitt gjort så langt er: Møte med foreldrene ang. forsentkommingen (2 ganger, ingen forandring), forslag i styret om bot (ingen avgjørelse så langt) og et ekstra skriv til _alle_ foreldrene som minner de om barnehagens åpningstid og godt samarbeid fra deres side ang. det, som vil føre til mer slingringsmonn fra oss i _spesielle_ tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min er svært forståelsesfull ang. dette problemet. Hun blir sint på mine vegne, selv om jeg bare blir mest lei meg. Vi får også betalt for hver påbegynte halvtime, men de pengene er så lite verdt for meg. Det erstatter ikke de 2 timene jeg mister med sønnen min i løpet av en uke.

Det som har blitt gjort så langt er: Møte med foreldrene ang. forsentkommingen (2 ganger, ingen forandring), forslag i styret om bot (ingen avgjørelse så langt) og et ekstra skriv til _alle_ foreldrene som minner de om barnehagens åpningstid og godt samarbeid fra deres side ang. det, som vil føre til mer slingringsmonn fra oss i _spesielle_ tilfeller.

Hva med å be din sjef, eller sammen med din sjef, gå lengre opp i systemet og få velsignelse til å si til disse foreldrene at de faktisk stjeler 2 timer av din tid med dine barn.

Om dette problemet ikke skyldes umulige åpningstider fra barnehagens side, bør faktisk disse foreldrene få din frustrasjon i klartekst. Enten ved at du selv får lov å si din hjertens mening. Helst utenfor barnets hørevidde. Eller ved at avdelingsleder og/eller styrer innkaller disse foreldrene til samtale, med eller uten ditt nærvær, etter ditt ønske, og forteller disse folkene hvor uakseptabelt dette er, og at det rett og slett går ut over din trivsel i jobben. Et annet alternativ er at avdelingsleder eller styrer sender et meget formelt brev direkte rettet til de aktuelle foreldrene, der de gjøres uttvetydig oppmerksomme på hvor lite OK dette systematiske tidsrøveriet er og hvilke konsekvenser det får for deg. Lag gjerne et regnestykke på hvor mange timer det blir i året.

Voksenoppdragelse er ufyselig å holde på med og burde vært fullstendig unødvendig, men må man så må man.

Sitter med tanker om at sørger de for at du ikke rekker bussen kan de jo kjøre deg hjem eller spandere drosje.

Det du og barnehagen nå risikerer er at du til slutt smeller av mens barnet/barna hører det. Virker som du har lang lunte, men den har vel en ende den også. Om foreldrene får så ørene flagrer noen mil avgårde, bekymrer meg ikke en plass. Har de valgt å utnytte din tolmodighet og velvilje har de fortjent minimum det. Men det vil være vanskelig for barnet og ditt vidre forhold til det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...