Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Nei, det var til deg - du svarte på noe jeg hadde skrevet til en annen. Og så svarte jeg deg igjen.

Da har du mistet meg, finner ingen sammenheng mellom min kommentar og din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

Det er nemlig det det handler om, respekt for andre. Det må imidlertid gå begge veier.

Av og til høres det nemlig ut som om hele verden skal legges opp etter barnehagene, når det i virkeligheten er slik at barnehagene er ett av mange nødvendig elementer i samfunnet - slik at AS Norge skal gå rundt. Min og din jobb er akkurat like viktig, på hver sin måte.

Vi er ikke uenige, sitter selv i styret for min barnehage og ser ting fra den "andre siden". Det handler bare om å kunne se at det finnes flere perspektiver enn ens eget.

Ja, det er to-veis. Vi åpner når vi skal og vil gjerne også stenge når vi skal. Vi leier inn vikarer når det er sykdom - men trenger penger på konto for å gjøre det. Det samme med husleie.

Poenget mitt er; når barnehagen ikke har vikar, eller noen forsover seg - så blir det ramaskrik blant foreldre; men så fort noen sier at foreldrene må passe på de også, hente i tide, betale regninger og ha riktig utstyr tilgjengelig for barna - ja da er det barnehagene som krever for mye og ikke har noen rett til å diktere oss som foreldre.

Min barnehage er relativt perfekt i forhold til dette - alle foreldrene henter i tide, alle barna har klær, de ansatte er sjelden syke, de betaler (nesten alltid) i tide, og jeg er VELDIG fornøyd med det! Men jeg er også opptatt av at alle foreldrene som velter ut edder og galle om barnehageansatte i tråder om dette skal forstå at det handler ikke bare om dem.

Og når barnehagen har brukt masse penger på overtid til ansatte fordi de samme tre foreldrene aldri henter i tide, og så ikke har råd til vikar - da burde de kanskje sagt akkurat det. "Vi har ikke råd til vikar i dag fordi x, y og z har hentet for sent 28 ganger i år - det betyr 14 timer overtid". Men det kan man ikke gjøre...

Da må man ta pepper for dårlig planlegging, for høy fortjeneste, i det hele tatt...

Foreldre som gruppe er flinke til å klandre personene bak de tjenestene vi benytter oss av - men vi er ikke så flinke til å passe på at vår side av bordet er helt ren først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

Du kan ikke mene at du er like kompetent pedagogisk som en utdannet førskolelærer?

Hva er vitsen med førskolelærere da? Om alle skal inneha den kompetansen?

I mitt hjem, i forhold til mitt barn, så mener jeg at jeg kan gi mitt barn akkurat like mye som en førskolelærer kan. Hva mener du at en førskolelærer kan gjøre med mitt barn som jeg ikke kan?

I større grupper, derimot, må man ha en person som kan organisere opplæring som rettes mot alle, slik at alle kan få nytte av lærdommen.

Det er stor forskjell på grupper og enkeltindivider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Da har du mistet meg, finner ingen sammenheng mellom min kommentar og din.

Du skrev:

"Jeg tror at de fleste velges barnehage fordi man trenger barnepass fordi man må på jobb. I tillegg ønsker man et godt tilbud. "

Og jeg svarte på siste del av ditt innlegg. Man ønsker et godt tilbud, derfor velger man barnehage fremfor dagmamma f.eks.

Videre skrev du at man valgte barnehage fordi man må jobb - og da skrev jeg at om det var det eneste grunnlaget for valget (barnehage fremfor dagmamma) - så MÅ man akseptere å forholde seg til reglene bhg har bestemt.

Skjønner du nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

I mitt hjem, i forhold til mitt barn, så mener jeg at jeg kan gi mitt barn akkurat like mye som en førskolelærer kan. Hva mener du at en førskolelærer kan gjøre med mitt barn som jeg ikke kan?

I større grupper, derimot, må man ha en person som kan organisere opplæring som rettes mot alle, slik at alle kan få nytte av lærdommen.

Det er stor forskjell på grupper og enkeltindivider.

Det er jo nok av eksempler på barn som har vært hjemme med mor helt til skolestart og ikke er sosialisert i forhold til andre barn i det hele tatt - og dermed heller ikke kjenner samfunnets normer.

Jeg mener faktisk at en førskolelærer kan tilby barn læring på et annet plan enn vi foreldre kan. Det er jo en grunn til at man har foreldresamtaler f.eks - hvor bhg. kommer med forslag til ting man bør jobbe med hjemme? Det er jo fordi foreldre ikke ser det selv, eller ikke vet.

Om alle foreldrene er de beste for barna - så har det jo ingen hensikt at vi har pedagogisk personell i barnehagene, assistenter kan også fint organisere dagen i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

Det er jo nok av eksempler på barn som har vært hjemme med mor helt til skolestart og ikke er sosialisert i forhold til andre barn i det hele tatt - og dermed heller ikke kjenner samfunnets normer.

Jeg mener faktisk at en førskolelærer kan tilby barn læring på et annet plan enn vi foreldre kan. Det er jo en grunn til at man har foreldresamtaler f.eks - hvor bhg. kommer med forslag til ting man bør jobbe med hjemme? Det er jo fordi foreldre ikke ser det selv, eller ikke vet.

Om alle foreldrene er de beste for barna - så har det jo ingen hensikt at vi har pedagogisk personell i barnehagene, assistenter kan også fint organisere dagen i barnehagen.

Hvilke andre plan?

Og nei, jeg kjenner ikke til noen som kommer i den kategorien der, med unntak av de foreldre som allerede er i barnevernets lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo nok av eksempler på barn som har vært hjemme med mor helt til skolestart og ikke er sosialisert i forhold til andre barn i det hele tatt - og dermed heller ikke kjenner samfunnets normer.

Jeg mener faktisk at en førskolelærer kan tilby barn læring på et annet plan enn vi foreldre kan. Det er jo en grunn til at man har foreldresamtaler f.eks - hvor bhg. kommer med forslag til ting man bør jobbe med hjemme? Det er jo fordi foreldre ikke ser det selv, eller ikke vet.

Om alle foreldrene er de beste for barna - så har det jo ingen hensikt at vi har pedagogisk personell i barnehagene, assistenter kan også fint organisere dagen i barnehagen.

Foreslår dere hva foreldrene kan gjøre hjemme på foreldresamtalene? Hos oss er det motsatt, vi snakker om hva barnehagen skal gjøre for det enkelte barnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nok av eksempler på barn som har vært hjemme med mor helt til skolestart og ikke er sosialisert i forhold til andre barn i det hele tatt - og dermed heller ikke kjenner samfunnets normer.

Jeg mener faktisk at en førskolelærer kan tilby barn læring på et annet plan enn vi foreldre kan. Det er jo en grunn til at man har foreldresamtaler f.eks - hvor bhg. kommer med forslag til ting man bør jobbe med hjemme? Det er jo fordi foreldre ikke ser det selv, eller ikke vet.

Om alle foreldrene er de beste for barna - så har det jo ingen hensikt at vi har pedagogisk personell i barnehagene, assistenter kan også fint organisere dagen i barnehagen.

"Det er jo en grunn til at man har foreldresamtaler f.eks - hvor bhg. kommer med forslag til ting man bør jobbe med hjemme? Det er jo fordi foreldre ikke ser det selv, eller ikke vet."

Jøss, er det der det pedagogiske kommer inn, ved å belære foreldrene? Kan ikke huske at det jeg har fått en eneste slik beskjed disse årene fra barnehagepersonalet. Ellers så er mitt barn helt unik, oppfører seg likedan hjemme som i barnehagen - for jeg har enda til gode å høre noe "nytt"/noe jeg ikke visste fra før i de samtalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan et enhetsstyre med foreldrerepresentanter ha endret/utvidet åpningstid som sak der problemet er stort?"

Ja, man har anledning til å legge fram forslag til vedtektsendring i barnehagen. Så må man regne ut hva utvidet åpningstid betyr for økonomien i bhg. Men makspris har man svært må muligheter til å øke inntektene, altså må man redusere utgiftene i de fleste tilfeller. Det betyr ofte dårligere kvalitet på tilbudet til barna.

Er det mange som ønsker utvidet åpningstid, er kanskje svaret gitt. Men dersom det er to foreldrepar av 50 som trenger utvidet åpningstid, er det ikke sikkert de andre 48 er villig til å la det gå ut over øvrig drift. Demokrati :-))

I noen steinerbarnehager praktiserer de to forskjellige priser -de som vil være i barnehagen "siste timen" må betale ekstra for det. Kanskje en mulighet for flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er to-veis. Vi åpner når vi skal og vil gjerne også stenge når vi skal. Vi leier inn vikarer når det er sykdom - men trenger penger på konto for å gjøre det. Det samme med husleie.

Poenget mitt er; når barnehagen ikke har vikar, eller noen forsover seg - så blir det ramaskrik blant foreldre; men så fort noen sier at foreldrene må passe på de også, hente i tide, betale regninger og ha riktig utstyr tilgjengelig for barna - ja da er det barnehagene som krever for mye og ikke har noen rett til å diktere oss som foreldre.

Min barnehage er relativt perfekt i forhold til dette - alle foreldrene henter i tide, alle barna har klær, de ansatte er sjelden syke, de betaler (nesten alltid) i tide, og jeg er VELDIG fornøyd med det! Men jeg er også opptatt av at alle foreldrene som velter ut edder og galle om barnehageansatte i tråder om dette skal forstå at det handler ikke bare om dem.

Og når barnehagen har brukt masse penger på overtid til ansatte fordi de samme tre foreldrene aldri henter i tide, og så ikke har råd til vikar - da burde de kanskje sagt akkurat det. "Vi har ikke råd til vikar i dag fordi x, y og z har hentet for sent 28 ganger i år - det betyr 14 timer overtid". Men det kan man ikke gjøre...

Da må man ta pepper for dårlig planlegging, for høy fortjeneste, i det hele tatt...

Foreldre som gruppe er flinke til å klandre personene bak de tjenestene vi benytter oss av - men vi er ikke så flinke til å passe på at vår side av bordet er helt ren først...

He, he... Les det siste innlegget ditt en gang til og bytt ut "foreldre" med "barnehageansatte", så skjønner du kanskje hva jeg mener:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

I noen steinerbarnehager praktiserer de to forskjellige priser -de som vil være i barnehagen "siste timen" må betale ekstra for det. Kanskje en mulighet for flere?

Det var jo faktisk en ganske god idé...

Må jo bli litt ekstra administrasjon da? Og hva da når de som ikke betaler for den siste timen likevel overskrider tiden - da er jo de ansatte allerede på jobb? Blir det vanskelig å forsvare?

Skal tenke litt på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev:

"Jeg tror at de fleste velges barnehage fordi man trenger barnepass fordi man må på jobb. I tillegg ønsker man et godt tilbud. "

Og jeg svarte på siste del av ditt innlegg. Man ønsker et godt tilbud, derfor velger man barnehage fremfor dagmamma f.eks.

Videre skrev du at man valgte barnehage fordi man må jobb - og da skrev jeg at om det var det eneste grunnlaget for valget (barnehage fremfor dagmamma) - så MÅ man akseptere å forholde seg til reglene bhg har bestemt.

Skjønner du nå? :)

Nå skjønner jeg hvordan du leste mitt innlegg. Det jeg mente var selvsagt å beyse hovedårsaken til at folk velger å kjøpe seg barnepass (barnehage/dagmamma/au pair/what ever) versus å være hjemme med barnet selv.

For øvrig har jeg veldig gode erfaringer med dagmamma, særlig til små barn.

Nå skal jeg imdilertid hente poden i barnehagen (har enda til gode å være for sen/siste som henter), så dere får ha en fortsatt frisk debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Det er jo en grunn til at man har foreldresamtaler f.eks - hvor bhg. kommer med forslag til ting man bør jobbe med hjemme? Det er jo fordi foreldre ikke ser det selv, eller ikke vet."

Jøss, er det der det pedagogiske kommer inn, ved å belære foreldrene? Kan ikke huske at det jeg har fått en eneste slik beskjed disse årene fra barnehagepersonalet. Ellers så er mitt barn helt unik, oppfører seg likedan hjemme som i barnehagen - for jeg har enda til gode å høre noe "nytt"/noe jeg ikke visste fra før i de samtalene.

Du er litt ute etter å kritisere meg i dag eller?

Jeg mener faktisk helt alvorlig at foreldre ikke kan tilby barna sine det samme som en pedagog kan når det kommer til læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

Foreslår dere hva foreldrene kan gjøre hjemme på foreldresamtalene? Hos oss er det motsatt, vi snakker om hva barnehagen skal gjøre for det enkelte barnet...

Nei - ikke alltid. Men noen ganger trenger foreldre veiledning, og da er en pedagog med utdannelse som vet hva de snakker om gode å ha.

Det er jo mange som har skrevet her at de har blitt kalt inn til møter i bhg for bhg har foreslått forskjellige tiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo faktisk en ganske god idé...

Må jo bli litt ekstra administrasjon da? Og hva da når de som ikke betaler for den siste timen likevel overskrider tiden - da er jo de ansatte allerede på jobb? Blir det vanskelig å forsvare?

Skal tenke litt på den...

Det vet jeg ikke, men du kan jo bare ringe en av de barnehagene som har slik ordning å spørre?

http://www.steinerbarnehagene.no/

Om jeg hsusker rett, så tror jeg i alle fall Lørenskog steinerbarnehage hadde et slikt opplegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Hvilke andre plan?

Og nei, jeg kjenner ikke til noen som kommer i den kategorien der, med unntak av de foreldre som allerede er i barnevernets lys.

Og jeg vet ikke om noen andre foreldre enn deg som påstår de dyktigere eller like gode som pedagoger når det kommer til læring - så da er vi nok bare forskjellige. Og jeg kjenner heller ingen foreldre som er involvert med barnevernet.

Hvorfor i all verden har du barnet ditt i barnehage da? Kan du ikke bare leie inn en aupair eller en 18-åring uten jobb? Så kan de ta seg av det daglige passet, og du all læringen og forberedelsene til skolealder. Det må jo bli en både billigere og mer praktisk løsning for dere?

Unødvendig spydig vil du kanskje si - greit nok. Men jeg synes du setter deg selv vel høyt ved å likestille deg med folk med mange års utdanning bak seg for å lære seg å håndtere den læringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

He, he... Les det siste innlegget ditt en gang til og bytt ut "foreldre" med "barnehageansatte", så skjønner du kanskje hva jeg mener:)

Nei - jeg mener faktisk foreldre er verre. Og jeg har mye med begge gruppene å gjøre hver eneste dag.

Foreldre er lynraske til å klage, barnehageansatte pleier ikke å gjøre det før det har gått virkelig langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nok av eksempler på barn som har vært hjemme med mor helt til skolestart og ikke er sosialisert i forhold til andre barn i det hele tatt - og dermed heller ikke kjenner samfunnets normer.

Jeg mener faktisk at en førskolelærer kan tilby barn læring på et annet plan enn vi foreldre kan. Det er jo en grunn til at man har foreldresamtaler f.eks - hvor bhg. kommer med forslag til ting man bør jobbe med hjemme? Det er jo fordi foreldre ikke ser det selv, eller ikke vet.

Om alle foreldrene er de beste for barna - så har det jo ingen hensikt at vi har pedagogisk personell i barnehagene, assistenter kan også fint organisere dagen i barnehagen.

Her sier du en del ting jeg ikke er enig i -men det er stoff nok til i alle fall tre andre tråder, så jeg tror jeg lar det vær ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Nå skjønner jeg hvordan du leste mitt innlegg. Det jeg mente var selvsagt å beyse hovedårsaken til at folk velger å kjøpe seg barnepass (barnehage/dagmamma/au pair/what ever) versus å være hjemme med barnet selv.

For øvrig har jeg veldig gode erfaringer med dagmamma, særlig til små barn.

Nå skal jeg imdilertid hente poden i barnehagen (har enda til gode å være for sen/siste som henter), så dere får ha en fortsatt frisk debatt!

Er også enig i at dagmamma kan være det beste for de minste. Alternativt familiebarnehager.

Men fra tre år og opp mener jeg barnehager er best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...