Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

"Man kan komme med ungen 7.30 men ikke forlate den før 7.45"

Den forsto jeg ikke helt.

Her kan man komme 7.30 her også. Men man må være ute av døra senest 16.30.

Jeg er glad jeg jobbet såpass nært, ellers hadde det ikke gått.

Man har ikke lov til å gå derfra før 7.45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

I tillegg skulle man egentlig ha vært der 16.15, men det er det mange som ikke overholder. Det er jo umulig for de fleste.

Jeg synes åpningstidene på SFO og barnehagen er hårreisende. Men det er bystyret og bydelene som bestemmer. Selv om jeg bor midt i byen måtte jeg kjøre bil for å rekke jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Det prøver vi å gjøre. Synes det er en god løsning. Det dumme er da de som likevel bruker kjempelang tid på ting jeg ikke vet helt hva er (les.dilling) =)

..men hvis de allerede er ute, og døra låst, så kan de bare dille det de orker, du trenger ikke være der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "mine" barnehager tror jeg ikke det er noe problem. Den ene stenger 16:15, såvidt jeg vet er alle barna hentet innen den tid.

Den andre stenger 16:30, og er en større barnehage, men jeg hørte aldri om at det var noe problem der heller.

I min 6 år lange karriere som barnehagemor har jeg kommet for seint to ganger, en gang pga et trafikkuhell som blokkerte veien, den andre gangen fordi mormora som skulle hente kjørte seg bort på veien. (fant ikke riktig hus!) Begge gangene hadde vi telefonkontakt i mellomtiden.

Heldigvis har vi en super assistent i den kommunale familiebarnehagen vår som forstår at det kan skjære seg i sjeldne tilfelle.

Begge gangene har vi lagt oss helt flate, og vært fryktelig flaue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Mitt største ønske de få gangene jeg kom til barnehagen omtrent ved stengetid var at barnet var påkledd og ute.

Det er en god ide å kle på barna og gå ut så slipper du å vente på at foreldrene kler på barna. Ta gjerne barnehagesekken med ut og lås døra, foreldre som vil inn og hente de livsnødvendige vottene får bare innfinne seg med at barnehagen er stengt og at du har en buss du må rekke.

Men litt av problemet er jo også at nettopp dette skjer så ofte, og særlig gjengangerne er problemet. Det er da ikke VÅR oppgave å kle på barnet deres hver dag? Foreldre _må_ beregne nok tid til å kle på barnet sitt og komme seg ut av døra innen stengetid. Personalet har MYE praktiske ting som skal gjøres på ettermiddagen som IKKE innebærer påkledning av barn. Kan liste opp noen ting; Rydding av leker, tøy, Kosting av gulv, Sette opp stoler og benker, Fjerne/kaste søppel, Rydde kjøkken, Rydde og ordne på vaskerommet mm.

I løpet av dagen har vi mange ekstra oppgaver i tillegg til å være sammen med barna, men det er ikke alltid vi rekker det hverken på morgenen eller i løpet av dagen. Da må vi benytte tiden på ettermiddagen når det vanligvis er få barn.

Det er slike oppgaver vi blir stående igjen å gjøre etter stengetid. (Velger selvsagt ut viktigheten av dem, men det som ikke blir gjort den ene dagen blir selvsagt overført til den andre..) Og sånn går no dagan.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest surreal

Men da må dere ihvertfall ikke la barna ligge å sove i bare strømpebuksa når vi kommer.

Såpass samarbeid bør det være.

hehe. Jeg husker den tråden. ;)

Men det er da en selvfølge. (mener nå jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke lov til å gå derfra før 7.45.

Hvorfor i all verden skal man stå i barnehagen et kvarter om morran? Min pode er i alle fall i full gang med lek lenge før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å pushe for det i barnehagen vår. Men siden det er en personalbarnehage og mange foreldre sitter i styret, så er det vanskelig å få det igjennom.

Hva er en "personalbarnehage"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men hvis de allerede er ute, og døra låst, så kan de bare dille det de orker, du trenger ikke være der da.

Unnskyld meg, men jeg synes faktisk du virker vrang og vanskelig nå. Hvis tiden sammen med ditt barn skal bli så lenge som mulig må du lete etter muligheter og ikke begrensninger. Du har et serviceyrket, og jo, en del av dine oppgaver er faktisk å kle av og på barn - hele dagen lang!

Sammen med resten av personalgruppa må dere finne smidige løsninger så alle er fornøyd. Du kan ikke endre andre, den lærdommen er viktig for at du skal unngå frustrasjoner som likevel er så bortkastede.

Noen mennesker er alltid sen, uansett hva det måtte være, ikke bare henting av barn. Vi som er av den mer presise sorten må bare lære oss å leve med dette i stedet for å bruke energien på å irritere oss over ting vi ikke har påvirkning på likevel.

Hva om dere blir enig om at rydding tar den som kommer om morgenen og f.eks. starter dagen ti minutter før? Sånn at DU skal rekke bussen.

For det er vel det dette handler om, at du skal rekke din buss? Det må da også bli billigere for barnehagen å gjøre det på den måten i stedet for å betale overtid 5 dager i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan vel ikke helt sammenlignes.

Når vi må gå 5-10 min ekstra så går dette fra budsjettet. Og da går utover ungene. Kanskje får man ikke råd å leie inn vikar når det er sykdom e.l blant personalet.

Og som Glimtipper skriver, dette er jo snakk om barn! For ofte er det jo de som blir levert først som blir sist hentet.

Også? Det tyder kanskje på at det er en som må jobbe full tid og har en tidsklemme uten like? Synes det er en uting at barnehageansatte skal gi foreldre som stresser og styrer og sikkert er neddynget av dårlig samvittighet enda dårligere samvittighet.

Jeg er helt sikker på at de som leverer tidlig og henter sent er fullstendig klar over det. Jeg tror ikke de føler seg særlig priviligert heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kommuner er det du vet av da som gir 10 min arbeidstid etter stengetiden i barnehagen?

Har aldri hørt om at noen har det sånn.(kommunen vil jo helst spare penger da) og det regnes ikke 10 minutter men halvtimer.

Det er ikke snakk om å øke stillingsandelen med ti minutter hver dag, men kanskje den som jobber siste skift kan komme ti minutter senere enn det som er vanlig? Eller få en halv time kortere arbeidsdag innimellom for å avspasere disse ti minuttene. Det gjelder å lete etter muligheter innenfor rammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slikt er det overalt.

Men litt av problemet er jo også at nettopp dette skjer så ofte, og særlig gjengangerne er problemet. Det er da ikke VÅR oppgave å kle på barnet deres hver dag? Foreldre _må_ beregne nok tid til å kle på barnet sitt og komme seg ut av døra innen stengetid. Personalet har MYE praktiske ting som skal gjøres på ettermiddagen som IKKE innebærer påkledning av barn. Kan liste opp noen ting; Rydding av leker, tøy, Kosting av gulv, Sette opp stoler og benker, Fjerne/kaste søppel, Rydde kjøkken, Rydde og ordne på vaskerommet mm.

I løpet av dagen har vi mange ekstra oppgaver i tillegg til å være sammen med barna, men det er ikke alltid vi rekker det hverken på morgenen eller i løpet av dagen. Da må vi benytte tiden på ettermiddagen når det vanligvis er få barn.

Det er slike oppgaver vi blir stående igjen å gjøre etter stengetid. (Velger selvsagt ut viktigheten av dem, men det som ikke blir gjort den ene dagen blir selvsagt overført til den andre..) Og sånn går no dagan.. ;)

Du får det til å høres ut som om dere er de eneste i hele verden som må jobbe med andre ting i tillegg til å passe barna!!

Horibelt!

I de aller fleste yrker har man arbeidsoppgaver som er i tillegg til det vanlige arbeidet som folk ser.

Dette må gjøres på overtid, taes som hjemmearbeid eller som ekstra oppsamlingskvelder/fridager for å rekke over alt. (avhengig av hvilket yrke man er i)

I tillegg har mange arbeid i helgene, noe som dere slipper.

Så slutt å klage for at noen foreldre er sene og dillete i noen minutter over stengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt av problemet er jo også at nettopp dette skjer så ofte, og særlig gjengangerne er problemet. Det er da ikke VÅR oppgave å kle på barnet deres hver dag? Foreldre _må_ beregne nok tid til å kle på barnet sitt og komme seg ut av døra innen stengetid. Personalet har MYE praktiske ting som skal gjøres på ettermiddagen som IKKE innebærer påkledning av barn. Kan liste opp noen ting; Rydding av leker, tøy, Kosting av gulv, Sette opp stoler og benker, Fjerne/kaste søppel, Rydde kjøkken, Rydde og ordne på vaskerommet mm.

I løpet av dagen har vi mange ekstra oppgaver i tillegg til å være sammen med barna, men det er ikke alltid vi rekker det hverken på morgenen eller i løpet av dagen. Da må vi benytte tiden på ettermiddagen når det vanligvis er få barn.

Det er slike oppgaver vi blir stående igjen å gjøre etter stengetid. (Velger selvsagt ut viktigheten av dem, men det som ikke blir gjort den ene dagen blir selvsagt overført til den andre..) Og sånn går no dagan.. ;)

Kan ikke ungene være med på noe av dette da? Hos oss er ungene med på å rydde både inne og ute før dagens slutt i alle fall. Unger elsker jo vanligvis å hjelpe til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør barnehagepersonalet (kall dem ikke tantene! ærlig talt!) ha arbeidstid til 16:45 og være lønnet til da.

Det skulle jo ha vært et kvarter arbeidstid etter stengetid ja.

Det som er saken da er at kommunen må betale lønn for en halvtime,kvarter går ikke.

Å kommuneøkonomien rundt omkring er svært dårlig!

Ikke hjelper det stort å endre åpningstid heller for sene foreldre kommer til å utnytte det og kommer likevel for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle jo ha vært et kvarter arbeidstid etter stengetid ja.

Det som er saken da er at kommunen må betale lønn for en halvtime,kvarter går ikke.

Å kommuneøkonomien rundt omkring er svært dårlig!

Ikke hjelper det stort å endre åpningstid heller for sene foreldre kommer til å utnytte det og kommer likevel for sent.

"Ikke hjelper det stort å endre åpningstid heller for sene foreldre kommer til å utnytte det og kommer likevel for sent."

Sånn vil det være overalt, det er alltid en som gjerne skulle levert ungen 5 min tidligere og hentet 10 min senere uansett hvor lang åpningstiden er. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...