Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

I vår barnehage (kommunal) har de ansatte på senvakten arbeidstid 30 minutter etter at åpningstiden er slutt. Vet ikke om det er vanlig, men det burde i hvert fall være det...

Det er ganske vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Nei - da kunne jeg hatt barnehageplass til barnet mitt i en annen barnehage, og sluppet alt maset med å drive barnehage selv fordi jeg ikke har noe alternativ.

Hadde jeg ment at det var bedre for datteren min å være med én voksenperson foruten meg hele tiden hadde jeg leid inn noen til det. Men jeg mener at en barnehage er bedre for henne - og har gjort noe med det.

Alle foreldre som har barnehageplass til ungene sine foretrekker det fremfor dagmamma og aupair - ikke påstå at de gjør det fordi de ikke kan velge en annen løsning.

"sluppet alt maset med å drive barnehage selv".

Synes jeg har lest lignende utsagn fra deg tidligere. Reagerer på at du synes å drive en barnehage er så fryktelig fælt, et nødvendig onde. Dette må da foreldrene merke? Kan du gi et noenlunde OK tilbud med den innstillingen? Eller er din barnehage et nødvendig onde også for de andre foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Du kan bare roe deg ned.

Barnehagens åpningstid er fra 07.30 til 16.30. Det er stadfestet i vedtektene, og godkjent av kommunen, og foreldrene er informert. At jeg velger å ha en assistent på jobb et kvarter lenger hver dag - er ikke noe noen har noe med.

Imotsetning til andre barnehager skal foreldrene _være i_ barnehagen innen 16.30 - ikke ute av den til 16.30, så de har ingenting å klage over. Hadde jeg hatt åpningstid til 16.45 - måtte jeg hatt noen på jobb til 17.00.

Du legger sånn vekt på hva _du_ mener og trenger - men ser ikke ut til å ha respekt for at dette handler om flere enn deg og dine. Noen må lønne de som skal jobbe, de som jobber har krav på sin fritid som alle andre - og INGEN barn har godt av ni/ti timer i barnehagen hver eneste dag.

"Det er ikke foreldrenes problem at barnehageansatte ikke blir ferdig med dagens gjøremål innen stengetid."

Du kan velge - skal jeg sette opp prisen for å ansette noen til å vaske etter at dere har gått hjem, skal de ansatte gjøre dette i stedet for å være tilstede for barna, eller dagens løsning?

"Det er ÅPNINGSTIDEN vi skal forholde seg til. Og hvis den er satt til 16.45, så har du plikt om å opplyse om det."

Du får lese nøyere - åpningstiden er 7.30 til 16.30.

"Nei, fy fasan! Nå ble jeg provosert. Foreldrene har krav på å vite hva de betaler for. "

Slapp av litt - les ordentlig, og ha forståelse for at dette handler om langt flere mennesker enn deg. De ansatte og deres liv og tid er ikke noe mindre verdt enn ditt. Og du har ingen rett til å gjøre overtramp på deres private tid.

"Du får lese nøyere - åpningstiden er 7.30 til 16.30."

Jeg tror det er du som må lese ditt eget innlegg en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jo - det var det.

"Hos oss må foreldrene _være_ i bhg 16.30, men vi stenger 16.45. Foreldrene tror vi stenger 16.30 - og jeg har ikke tenkt å opplyse om noe annet"

Dette sa du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

For foreldrenes vedkommende stenger vi 16.30 - at døren fysisk låses kl. 16.45 er ikke noe de trenger å vite noe om.

Nei, men det blir jo noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare roe deg ned.

Barnehagens åpningstid er fra 07.30 til 16.30. Det er stadfestet i vedtektene, og godkjent av kommunen, og foreldrene er informert. At jeg velger å ha en assistent på jobb et kvarter lenger hver dag - er ikke noe noen har noe med.

Imotsetning til andre barnehager skal foreldrene _være i_ barnehagen innen 16.30 - ikke ute av den til 16.30, så de har ingenting å klage over. Hadde jeg hatt åpningstid til 16.45 - måtte jeg hatt noen på jobb til 17.00.

Du legger sånn vekt på hva _du_ mener og trenger - men ser ikke ut til å ha respekt for at dette handler om flere enn deg og dine. Noen må lønne de som skal jobbe, de som jobber har krav på sin fritid som alle andre - og INGEN barn har godt av ni/ti timer i barnehagen hver eneste dag.

"Det er ikke foreldrenes problem at barnehageansatte ikke blir ferdig med dagens gjøremål innen stengetid."

Du kan velge - skal jeg sette opp prisen for å ansette noen til å vaske etter at dere har gått hjem, skal de ansatte gjøre dette i stedet for å være tilstede for barna, eller dagens løsning?

"Det er ÅPNINGSTIDEN vi skal forholde seg til. Og hvis den er satt til 16.45, så har du plikt om å opplyse om det."

Du får lese nøyere - åpningstiden er 7.30 til 16.30.

"Nei, fy fasan! Nå ble jeg provosert. Foreldrene har krav på å vite hva de betaler for. "

Slapp av litt - les ordentlig, og ha forståelse for at dette handler om langt flere mennesker enn deg. De ansatte og deres liv og tid er ikke noe mindre verdt enn ditt. Og du har ingen rett til å gjøre overtramp på deres private tid.

Du skrev:

Hos oss må foreldrene _være_ i bhg 16.30, men vi stenger 16.45. Foreldrene tror vi stenger 16.30 - og jeg har ikke tenkt å opplyse om noe annet.

Det kommer ikke så tydelig frem at åpningstiden er til 16:30 når du sier at dere stenger 16:45, det var nok derfor hun ble irritert. Barnehagen vår stenger FØR de ansatte slutter. Det gjør mange butikker også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Nei - da kunne jeg hatt barnehageplass til barnet mitt i en annen barnehage, og sluppet alt maset med å drive barnehage selv fordi jeg ikke har noe alternativ.

Hadde jeg ment at det var bedre for datteren min å være med én voksenperson foruten meg hele tiden hadde jeg leid inn noen til det. Men jeg mener at en barnehage er bedre for henne - og har gjort noe med det.

Alle foreldre som har barnehageplass til ungene sine foretrekker det fremfor dagmamma og aupair - ikke påstå at de gjør det fordi de ikke kan velge en annen løsning.

"Alle foreldre som har barnehageplass til ungene sine foretrekker det fremfor dagmamma og aupair - ikke påstå at de gjør det fordi de ikke kan velge en annen løsning"

Men kan ikke påstå at størsteparten av oss velger barnehage fordi vi vil slippe å ta oss av dem selv.

Vi gjør det jo fordi vi må jobbe. At vi har flere valg, har ingeting med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og en barnehage er et bedre tilbud enn dagmamma (mener jeg).

Men; da må man også akseptere å forholde seg til et sett med regler som er laget for å tekkes de aller fleste, ikke bare et fåtall.

Vi kunne jo hatt barnehage fra 07 til 18 hver dag? Men det hadde krevd flere ansatte, og mer penger - og det er det ingen som vil gi.

Dette var en kommentar til utsagnet: "Den vanligste grunnen til at foreldre velger barnehage fremfor overnevnte løsninger - er faktisk barnehagens innhold."

Jeg mener at den vistgste årsaken til å velge barnehage (eller annen barnepass, dagmamma kan være veldig bra det) er at man må på jobb. Det er dette behovet jeg først og fremst betaler for å få dekket.

Jeg skjønner derfor ikke kommentaren din til meg, kanskje den var feilpostet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

"Jeg velger barnehage fordi jeg må jobbe, og fordi barnehage er det nest beste tilbudet etter meg selv til å passe barnet, når det er 4 år gammelt."

Da må du også akseptere at du ikke kan komme og gå som du vil - og at det er flere å forholde seg til.

Hadde du leid inn en person til å være hjemme hos dere, så kunne du bestemt tidene selv, og gjort som du ville uten å ta hensyn til andre.

"Da må du også akseptere at du ikke kan komme og gå som du vil - og at det er flere å forholde seg til"

Nå er du vrang. Selvfølgelig gjør jeg det. Jeg forholder meg til åpningstiden.

Eller for å snakke om meg personlig så gjør jeg ikke det en gang, da jeg leverer 9.30 og henter 14.40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke helt vanlig.

Vi har hatt barn både i privat og kommunal barnehage.

Den private hadde åpningstid fra kl 0630 - 1700, kom aldri så sent å hentet, men personalet låser døren å drar hjem kl 1700, så sant barna er hentet. (Vet det, siden vi fikk informasjon om det på foreldremøtene)

Den kommunale barnehagen sine åpningstider er 0645 - 1615, her jobbet jeg for mange år siden, og vi dro hjem kl 1615. Sein vakta begynner å rydde ute / inne kl 1600, de få barna som var igjen i barnehagen var da med oss å ryddet.

Det er ganske mange bhg som har det sånn, men det skulle selvsagt vært flere som hadde det sånn. Det hadde jo vært det beste både for barn og ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Hos oss må foreldrene _være_ i bhg 16.30, men vi stenger 16.45. Foreldrene tror vi stenger 16.30 - og jeg har ikke tenkt å opplyse om noe annet"

Dette sa du.

Ja - jeg skrev ikke at åpningstiden var til 16.45?

Jeg kunne ikke vite at det skulle være så vanskelig å forstå at åpningstiden var 07.30 til 16.30 (når det står i relativt mange andre innlegg her) men at ikke assistenten går før 16.45 - og at jeg mener det ikke er relevant for foreldrene å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Jeg var vikar i en barnehage i en periode. Når det var 10-12 minutter igjen av åpningstiden begynte vi å kle på barnet og å pakke sammen alle sakene dets, og vise til foreldrene at vi hadde det veldig travelt i det de kom, og liksom bare "dytte" barn, pakkenelliker og forelder ut av døra. Hehe, nei, ikke helt sånn, da. Men jeg tror foreldrene som kom sent og så en ferdigpåkledt unge halvveis på vei ut av døra skjønte at de var litt sent ute. Når klokka slo det magiske slaget for stengetiden, så kledte vi personalet på oss også, og slukket lysene, og så sto vi i gangen og ventet med barnet til foreldrene kom. Men om vi hadde merket at noen av barna ble lei seg eller følte seg uønsket fordi vi gjorde det slik, så ville vi ikke gjort det. Stort sett tror jeg bare barna gledet seg til å komme hjem, og de sto og trippet selv og ventet på mamma eller pappa.

Dessverre jobbet jeg i barnehagen i en såpass kort periode at jeg fikk ikke sett om det fungerte på lengre sikt. Jeg kan ikke huske at det var noen det gjentok seg -hver- dag med. Kanskje en gang i uka eller en gang annenhver uke. Men det er fortsatt slik at man ser et mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

"Alle foreldre som har barnehageplass til ungene sine foretrekker det fremfor dagmamma og aupair - ikke påstå at de gjør det fordi de ikke kan velge en annen løsning"

Men kan ikke påstå at størsteparten av oss velger barnehage fordi vi vil slippe å ta oss av dem selv.

Vi gjør det jo fordi vi må jobbe. At vi har flere valg, har ingeting med det å gjøre.

Jo, det har det faktisk.

Om du ikke kan tilpasse deg et regelsett laget for å fungere for flest mulig - så får du velge ett av de andre alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"sluppet alt maset med å drive barnehage selv".

Synes jeg har lest lignende utsagn fra deg tidligere. Reagerer på at du synes å drive en barnehage er så fryktelig fælt, et nødvendig onde. Dette må da foreldrene merke? Kan du gi et noenlunde OK tilbud med den innstillingen? Eller er din barnehage et nødvendig onde også for de andre foreldrene?

Jeg synes det er kjempeslitsomt, mange utakknemlige foreldre som ikke ser innsatsen jeg/vi gjør, og ufortjent mye problemer økonomisk.

Tilbudet vårt er helt knall, pedagog på fulltid, åpningstider foreldrene selv har vært med på å bestemme, bra pedagogisk opplegg, lite sykdom og fravær blant de ansatte, nye leker, nye lokaler, god parkering til alle. Ferieåpent dersom det er nødvendig, mye aktiviteter og turer, ingen bøter for for sen henting, og ingen dugnadsplikt - og alt dette til makspris.

Og nettopp derfor - fordi jeg og mine ansatte faktisk gjør en kjempeinnsats for at dere som foreldre, og ikke minst barna deres skal ha det bra - blir jeg så utrolig provosert over at dere kan ha så liten respekt for oss og vår tid.

Dere henter for sent, betaler regningene for sent, glemmer klær til ungene så jeg må åpne barnehagen på kveldene så dere får hentet det, glemmer soveposer/klær/sko etc så ungene ikke kan være ute og jeg låner ut av mitt (og andres) private utstyr...

Hver eneste gang dere klager på barnehagene deres - så kan dere ta dere ett minutt ekstra og tenke over maskineriet bak og at vi også bare er mennesker. Og så kan dere tenke på alle de bra tingene vi faktisk gjør - og huske på å takke for dem innimellom.

Og til slutt - jeg har lært MASSE dette året!! Om lover og regler, pedagogikk, psykologi, økonomi - i det hele tatt, en erfaring jeg ikke ville vært foruten! Men at det er slitsomt er det ingen tvil om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Ja - jeg skrev ikke at åpningstiden var til 16.45?

Jeg kunne ikke vite at det skulle være så vanskelig å forstå at åpningstiden var 07.30 til 16.30 (når det står i relativt mange andre innlegg her) men at ikke assistenten går før 16.45 - og at jeg mener det ikke er relevant for foreldrene å vite.

Men da får du innrømme at du formulerte deg feil.

Du kan ikke si at barnehagen stenger 16.45, om den ikke gjør det. At asistentene jobber til da, er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Da må du også akseptere at du ikke kan komme og gå som du vil - og at det er flere å forholde seg til"

Nå er du vrang. Selvfølgelig gjør jeg det. Jeg forholder meg til åpningstiden.

Eller for å snakke om meg personlig så gjør jeg ikke det en gang, da jeg leverer 9.30 og henter 14.40.

Jeg er ikke vrang. Problemet til Glimtipper her er jo nettopp at foreldre ikke klarer å gjøre det? At de tar egoistiske valg som går utover andre.

Jeg skjønner også at folk må jobbe - jeg gjør det jo selv? Og jeg skjønner at man ikke bare kan gå fra jobben i alle situasjoner - men det er faktisk foreldrenes problem, ikke de ansatte i barnehagen sitt.

Om du ikke kan gå fra jobben før 16.00, og må være i bhg til 16.30 uten å klare det mer enn 40% av tiden - så er det kanskje en idé å alliere seg med noen som kan hente for deg?

Jeg vet at det ikke gjelder deg spesifikt, poenget mitt er bare at man får ta ansvar for sin egen situasjon - og løse problemet.

Når jeg sier at jeg må gå fra jobb fordi jeg må rekke barnehagen sier mine kolleger "hæ? det er jo din barnehage? Kan du ikke bare be dem bli litt lenger?" Nei, jeg kan ikke det. De er ansatt til å jobbe mellom da og da - og det er det jeg må forholde meg til, på samme måte som alle de andre foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Men da får du innrømme at du formulerte deg feil.

Du kan ikke si at barnehagen stenger 16.45, om den ikke gjør det. At asistentene jobber til da, er en helt annen sak.

Nå er det du som er vrang :)

Vi stenger barnehagen fysisk 16.45 - men åpningstiden er til 16.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Dette var en kommentar til utsagnet: "Den vanligste grunnen til at foreldre velger barnehage fremfor overnevnte løsninger - er faktisk barnehagens innhold."

Jeg mener at den vistgste årsaken til å velge barnehage (eller annen barnepass, dagmamma kan være veldig bra det) er at man må på jobb. Det er dette behovet jeg først og fremst betaler for å få dekket.

Jeg skjønner derfor ikke kommentaren din til meg, kanskje den var feilpostet?

Nei - den var ikke det.

Jeg skrev til KK at om det ikke gikk an å forholde seg til reglene bhg setter, så får man velge en annen løsning, som f.eks dagmamma eller aupair. De er gjerne langt mer fleksible og man kan ha særskilte ordninger.

Men; argumentet for å velge barnehage FREMFOR de to andre - er at tilbudet for barna der er bedre. Dermed er ikke barnehagen hovedsaklig til for foreldrene (slik en aupair er) - men for barna.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg synes det er kjempeslitsomt, mange utakknemlige foreldre som ikke ser innsatsen jeg/vi gjør, og ufortjent mye problemer økonomisk.

Tilbudet vårt er helt knall, pedagog på fulltid, åpningstider foreldrene selv har vært med på å bestemme, bra pedagogisk opplegg, lite sykdom og fravær blant de ansatte, nye leker, nye lokaler, god parkering til alle. Ferieåpent dersom det er nødvendig, mye aktiviteter og turer, ingen bøter for for sen henting, og ingen dugnadsplikt - og alt dette til makspris.

Og nettopp derfor - fordi jeg og mine ansatte faktisk gjør en kjempeinnsats for at dere som foreldre, og ikke minst barna deres skal ha det bra - blir jeg så utrolig provosert over at dere kan ha så liten respekt for oss og vår tid.

Dere henter for sent, betaler regningene for sent, glemmer klær til ungene så jeg må åpne barnehagen på kveldene så dere får hentet det, glemmer soveposer/klær/sko etc så ungene ikke kan være ute og jeg låner ut av mitt (og andres) private utstyr...

Hver eneste gang dere klager på barnehagene deres - så kan dere ta dere ett minutt ekstra og tenke over maskineriet bak og at vi også bare er mennesker. Og så kan dere tenke på alle de bra tingene vi faktisk gjør - og huske på å takke for dem innimellom.

Og til slutt - jeg har lært MASSE dette året!! Om lover og regler, pedagogikk, psykologi, økonomi - i det hele tatt, en erfaring jeg ikke ville vært foruten! Men at det er slitsomt er det ingen tvil om :)

Men kjære deg!

Slik er det i alle yrkesgrupper. Det vil alltid finnes folk som er misfornøyde med tilbudet de får. Kunder som klager uten grunn. Pasienter som er misfornøyd med tilbudet osv osv.

noen er takknemlig og viser det, andre kommer med surmaga kritikk.

Hvis det er slik at det bare er sure, gretne og misfornøyde foredre i barnhagen din, har du enten hatt veldig uflaks, eller du fokuserer bar på det negative.

Jeg er så glad for at det i mitt barns barnehage er dyktig personell som ser ut til å like jobben. Det er jeg svært takknemlig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...