Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

I flere bhg rundt her er det en avdeling som er såkalt fleksiavdeling. Den har åpnet fra 1/2 7 til 21 eller hva det er. Plass på den avdelingen koster mer enn på de andre avdelingene. Dette er en annen måte å løse problemet på.

Uansett så krever det at det er mer enn ett foreldrepar som har "utvidet behov". Du får ikke nok foreldre med deg til å dekke dine kostnader dersom du er den eneste med ekstra behov.

Jeg synes det er greit. Jeg forventer ikke at 50 foreldrepar skal betale for ekstra bhg fordi jeg som den eneste ikke får åpningstiden til å harmonere med min arbeidsplass.

Når det er så lang åpningstid så håper jeg det er en lov som sier hvor mange timer et barn kan være i barnehagen der, hvis ikke er det nok noen foreldre som lar barnet være der hele åpningstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest M.Angelica

Altså, du synes folk er dumme fordi _du_ ikke skjønner hva de bruker tiden på?

Mange barnehager oppfordrer jo nettopp til at foreldre skal bruke tid i barnehagen med barna. Se på ting de har gjort i løpet av dagen, få fortalt hva som har skjedd. Noen mener at man skal være sammen med barnet en stund, og ikke bare dra det ut av leken og hjem, men la barnet avslutte det det er i gang med.

At du ikke forstår "dillinga" skjønner jeg ikke hva har med saken å gjøre, men det gir meg i alle fall en del fordommer til deg som barnehageansatt.

"Altså, du synes folk er dumme fordi _du_ ikke skjønner hva de bruker tiden på?"

Akkurat hvor har jeg skrevet at folk er dumme?? Jeg skrev at jeg synes det var dumt at mange bruker mye tid på dilling. Jeg snakker ikke om det å være sammen med barna i lek, se hva de har lagd etc. Jeg snakker om dilling som i å rusle rundt i garderoben, la barna vaske hendene leeeeeeenge, la de sitte på do enda lenger (selv om de akkurat har vært på do), Dille som å stå å prate i mobiltlf, dille som at barna slår seg vrange og de bare lar barna springe ut og gjemme seg. Dette skjer min. før b.hg stenger!!

Hvis de har så utrolig stor behov får å dille med så unødvendige ting, så kan de heller komme en halvtimer før!

Jeg er FOR at foreldrene setter seg ned og leker med barna, prater med personalet og bruker tid på det.

Men jeg er i MOT at de ikke kan respektere vår arbeidstid og feks ikke kler barnet sitt selv en gang, men tar heller mobiltlf som ringer. -Minutter før b.hg stenger!!

"At du ikke forstår "dillinga" skjønner jeg ikke hva har med saken å gjøre, men det gir meg i alle fall en del fordommer til deg som barnehageansatt."

Da må jeg si du er et veldig dømmende menneske. Du er herved i innvitert til å jobbe en uke med oss, så får du se hvordan ting virkelig kan være!

Jeg har et kjempegodt forhold til foreldrene og synes det er kjempekjekt når de bruker tid i b.hg med oss. Men det blir helt feil når de kommer min før det stenger, kun deres barn er igjen og vi står klar til stenging, og de allikevel allverdens tid på gud vet hva. Dette kaller jeg respektløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Også? Det tyder kanskje på at det er en som må jobbe full tid og har en tidsklemme uten like? Synes det er en uting at barnehageansatte skal gi foreldre som stresser og styrer og sikkert er neddynget av dårlig samvittighet enda dårligere samvittighet.

Jeg er helt sikker på at de som leverer tidlig og henter sent er fullstendig klar over det. Jeg tror ikke de føler seg særlig priviligert heller.

Som jeg har skrevet mange ganger nå. Jeg har full sympati med de som stresser pga jobb og virkelig ikke kan for at de henter seint. Men de bruker da også som regel å bruke 1 min på å hente ungen som står klar til å dra.

Men det er de som har GOD tid. De bruke sinnsykt lang tid på ting jeg ikke skjønner hva de egentlig gjør på. Jeg snakker ikke om å se barnet i lek etc. Men selv når barnet står klart til å dra kan de finne på å bruke 5-10min på å komme seg ut døra!

Sånt er irriterende!

"Jeg er helt sikker på at de som leverer tidlig og henter sent er fullstendig klar over det. Jeg tror ikke de føler seg særlig priviligert heller."

Jeg tror heller ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Jeg skjønner selfølgelig at en ikke skal "dille" når det nærmer seg stengetid, men jeg reagerte på at det ble komentert lengre oppe i tråden, når det ble påpekt at folk kom tidlig men "dillet".

Ok..da har vi nok bare misforstått hverandre.

Mitt poeng var bare at visse foreldre bruker veldig lang tid på alt og ingenting..Og da mest på ingenting. Jeg er så klart HELT for at foreldrene skal involvere seg i barnas lek, barnas dag etc. Det bidrar bare til et enda bedre foreldresamarbeid =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

..men hvis de allerede er ute, og døra låst, så kan de bare dille det de orker, du trenger ikke være der da.

Hmm..ja, men de trenger ofte ting som ligger inne etc. Men det kunne jo vært en ide =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Jeg synes du snakker bare tull og sprøyt her, det du sier er jo at foreldre indirekte er for dårlige læremestre for sine barn?!? Ærlig talt!

Det er da ikke slik at man må ha førskoleutdanning/ped-utdanning for å få bli foreldre! Og det står ingenting i norsk lov om at man MÅ ha barna i barnehage fra 10 mnd fordi det er for dårlig tilbud til dem hjemme???

Seriøst, nå drar du strikken for langt!

"Det er da ikke slik at man må ha førskoleutdanning/ped-utdanning for å få bli foreldre! Og det står ingenting i norsk lov om at man MÅ ha barna i barnehage fra 10 mnd fordi det er for dårlig tilbud til dem hjemme???"

Da skulle du har hva samtlige som har barn sa på mitt trinn; "Alle som får barn skulle hatt denne utdanningen" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest M.Angelica

Barnehagens opprinnelse var jo at foreldre skulle få jobbe og tilføre samfunnet noe, ergo - barnehagene er et tilbud til foreldre som vil jobbe.

At innholdet i barnehagetilbudet har blitt endret med årene er jo bra, men fortsatt er det slik at de aller, aller fleste foreldre bruker barnehage fordi de selv vil ut i jobb - ikke fordi innholdet er så flott.

" men fortsatt er det slik at de aller, aller fleste foreldre bruker barnehage fordi de selv vil ut i jobb - ikke fordi innholdet er så flott."

Da tror jeg du snakker for deg selv og mindretallet. Dette er aboslutt ikke et inntrykk jeg har fått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er så lang åpningstid så håper jeg det er en lov som sier hvor mange timer et barn kan være i barnehagen der, hvis ikke er det nok noen foreldre som lar barnet være der hele åpningstiden.

Barnehageloven regulerer det. Et barn kan maksimalt være i bhg 10 timer i løpet av en dag. Dispensasjon blir gitt til bhg med døgnåpent. Når barnet sover i bhg kan det være der mer enn ti timer i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snupplur

Hvilke kommuner er det du vet av da som gir 10 min arbeidstid etter stengetiden i barnehagen?

Har aldri hørt om at noen har det sånn.(kommunen vil jo helst spare penger da) og det regnes ikke 10 minutter men halvtimer.

hm... tenkte ikke over det, men jeg har bare jobbet i private barnehager. Her har vi 15 min. etter at barna blir hentet.

Da rydder vi avdeligen mens foreldrene kler på barna i garderoben.

Etter vårt kvarter må alle være ute av døren.

Er det mulig å sette inn i reglementet til barnehagen at barnehagen er STENGT halv fem, og at foreldre derfor må komme innen 16.55, for å rekke å kle på barna?

I steden for å utvide arbeidstiden, så "korter" man altså inn åpningstiden.

Hvis regelen er at foreldrene må komme innen halv fem, så forstår jeg at det må væere et problem.

Det blir jo en konflikt mellom hva dere får betalt for (arbeid frem til halv fem)

og hva foreldrene mener de betaler for (oppholdstid frem til halv fem)

Tror den største feilen ligger hos kommunen her.

Holder fremdeles på tipset mitt om å bruke de siste ti minuttene ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageloven regulerer det. Et barn kan maksimalt være i bhg 10 timer i løpet av en dag. Dispensasjon blir gitt til bhg med døgnåpent. Når barnet sover i bhg kan det være der mer enn ti timer i strekk.

Uff det er alt for lang tid til så små barn!

Hadde gått på veggen selv jeg hvis jeg hadde måttet jobbe i ti timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg en dag ikke har noe med opprydding og gjøre etter stengetid, så kan jeg fortsatt ikke gå fra arbeidstedet før alle kundene er ute av døra. Synes derfor det høres himmelsk ut å få gå fem eller ti minutter etter stengetid slik som du gjør.

Det er foreldrene som er kundene og du får dem ikke til å forandre seg. Kanskje du da må få en tidligere arbeidstid for å komme tidligere hjem?

I en del barnehager jeg kjenner til så byttes det på senvakt og tidlig vakt slik at det ikke bare er den ene personen som alltid må låse dørene.

Men jeg synes fortsatt at det er litt flisespikkeri med disse minuttene.

Javel. Det er ditt liv. Min tid er verdifull for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må dere ihvertfall ikke la barna ligge å sove i bare strømpebuksa når vi kommer.

Såpass samarbeid bør det være.

Hehe. Det gjør vi da heller ikke i vår barnehage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du jeg bare kan klaske på røret, når jeg har en kunde på tråden?

"beklager nå er klokka 16.00, hadet bra"

Nei du, den går ikke.

Du velger din jobb, jeg velger min. Min varer fra 9.00 - 16.30. Og sånn er det. Ingen barnehageansatte får godt nok betalt til å være fleksible hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kunne byttet på å ha sen- og tidligvakt? I vår barnehage gjør de det (dvs der er det såpass lang åpningstid at de har tre vakter, en tidlig, en midtvakt, og en "hentevakt", så der blir det ennå sjeldnere seinvakter).

Ja, vi har et slikt system. Men av diverse grunner må jeg ha senvakt, fordi de andre voksne på min avdeling er avhengige av andre vakter for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting:

1) Det er faktisk foreldrene som betaler for tjenesten du leverer, og dermed også dem du yter service til

2) Ba du kundene om å betale før lukketiden? Hehe. Det har jeg aldri hørt om før. Det er vanlig å låse DØRENE når klokken er slagen. De kundene som er innenfor får gjøre seg ferdig.

Jeg er der _for_ barna, i den tiden barnehagen er åpen. Foreldrene betaler også kun for denne tiden. At de ønsker seg ekstra barnevakt er ikke mitt problem. Det er der i mot deres problem at jeg elsker jobben min, men gruer meg til slutten av dagen, fordi jeg må stresse i en halvtime.

Vi fikk beskjed om at alle måtte være ute av dørene til riktig tid. Dette av sikkerhetsgrunner, på grunn av mange ran i området (jobbet alene på bensinstasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er åpningstiden 07.30-16.30. Det holder i massevis for oss, vi er der sjelden før 07.45, og henter aldri senere enn 16.15.

En barnehage er der for foreldrene, og det burde da være foreldrene som også er med på å bestemme tidene den skal være åpen. Slik er det hos oss, og ingen kommer før åpningstid/henter etter stengetid. Noen gang.

Og vi er innstilt på å betale for det, fordi vi vil at våre unger skal ha et godt tilbud som passer vår hverdag.

Åpningstidene er fast post på høstens første foreldremøte, og reguleres ved behov.

Det høres bra ut, men slik er det ikke hos oss. Åpningstidene kunne gjerne ha vært annerledes for min del, men nå er de ikke det og jeg er ikke interessert i å arbeide ekstra.

Det verste er at det er de samme foreldrene gang etter gang. At de ikke forstår at de må finne en varig løsning, som ikke innebærer å anta at barnehageansatte ikke har noe bedre å gjøre enn å vente på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket! Overrasket over vanskelige foreldre og overrasket vanskelige barnehageansatte som det kommer frem i denne tråden.

I vår barnehage er ofte sønnen min den som hentes sist. Beklageligvis, men jeg er alene og avhengig av å ha full jobb for at ting skal å rundt. Barnehagen stenger 16.30 og jeg er der senest 16.20. Dersom flere barn blir hentet sent, så møter vi som regel foreldrene i porten på tur ut. Jeg har absolutt ikke inntrykk av at foreldrene er sløve og henter barna sine for sent. Er det så vanlig altså?

Men noen ganger kan det selvsagt skje. Og barnehagepersonalet sier at det har de selvsagt forståelse for, bare vi ringer og sier ifra så de vet at vi er på vei.

Jeg tror at holdningene til barnehagepersonalet og foreldrene påvirker hverandre. Barnehagen hadde nok neppe vært like vennlig innstilt dersom enkelte barn hadde blitt hentet 10 minutter etter stengetid flere ganger i uka. Og foreldrene hadde kanskje ikke gått sånn inn for å hente ungene i rett tid dersom barnehagen hadde anlagt en slik innstilling mot foreldrene som det det gis uttrykk for i denne tråden.

Jeg er glad vi har den barnehagen vi har!!

Hehe, fin høy hest du har funnet deg der...

Jeg er glad i jobben min. Jeg gleder meg til å komme dit om morgenen og jeg har det veldig gøy når jeg er der. Forhåpentligvis synes barna det er fint å være sammen med meg også. Jeg er behjelpelig med å finne sokker for foreldrene, smører mat til barna når de har glemt matpakke, skifter bleier mens de venter og er alltid vennlig. Selv når de henter for sent.

Jeg forstår at foreldrene ikke er maskiner. Det hender faktisk jeg kommer for sent på jobb, ingen kjefter meg ut av den grunn. Men når de samme foreldrene gang etter gang dukker opp klokka 16.40, uten å ringe og uten en unnskyldning, da kjenner jeg meg tråkket på. For min prioritet, når klokka er 16.30, det er å komme meg hjem til sønnen min. Og at jeg har et liv utenom å passe deres barn, det ønsker jeg at blir respektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "mine" barnehager tror jeg ikke det er noe problem. Den ene stenger 16:15, såvidt jeg vet er alle barna hentet innen den tid.

Den andre stenger 16:30, og er en større barnehage, men jeg hørte aldri om at det var noe problem der heller.

I min 6 år lange karriere som barnehagemor har jeg kommet for seint to ganger, en gang pga et trafikkuhell som blokkerte veien, den andre gangen fordi mormora som skulle hente kjørte seg bort på veien. (fant ikke riktig hus!) Begge gangene hadde vi telefonkontakt i mellomtiden.

Heldigvis har vi en super assistent i den kommunale familiebarnehagen vår som forstår at det kan skjære seg i sjeldne tilfelle.

Begge gangene har vi lagt oss helt flate, og vært fryktelig flaue...

Uff da, man behøver ikke legge seg flat! En unnskyldning og informasjon om at man blir sen holder i lange baner. Spesielt når det er slike grunner til det, ting utenfor deres kontroll.

Jeg mente ikke å skremme foreldre med innlegget mitt. De aller fleste henter jo i tide de aller fleste dagene, tross alt :) Men om en eller ti er igjen, jeg må jobbe ekstra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det åpningstidene til barnehagen det er noe i veien med.

Jaha? Det finnes foreldre som aller helst skulle hatt barnehager som åpner klokka 6 og stenger klokka 19, men det er ikke ønskelig for normale mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...