Gå til innhold

Hvor mye i månedslønn til en 17-åring?


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

17-åringen skal slutte å jobbe. Det ble for mye for henne med både jobb og skole.

Vi har bestemt å øke månedslønnen hennes. Hva er en passelig sum til en syttenåring? Det skal gå til kino, kafebesøk, fest og andre ting. Ikke klær og mat selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    8

  • Dorthe

    7

  • laban

    5

  • Katt-ja

    5

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor skal ikke klær med? Kan hun ikke sørge for å kjøpe sine egne klær?

Det kan hun jo om vi øker summen. Men det var ikke slik jeg hadde tenkt det. Jeg synes det er bedre at hun spør oss når hun trenger noe nytt og dermed har vi bedre kontroll også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hun jo om vi øker summen. Men det var ikke slik jeg hadde tenkt det. Jeg synes det er bedre at hun spør oss når hun trenger noe nytt og dermed har vi bedre kontroll også.

faktisk mer enig med deg!:) klær bør være utenom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thea89

hei. ei venninne av meg som bor hjemme fortsatt (18 år), får 1000

kroner fasst i måneds"lønn". men hun sliter med å holde på det hele

måneden ut. jeg ville sagt noe rundt 1500.

hvor mye får hun nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk mer enig med deg!:) klær bør være utenom:)

Min datter på snart 15 får 1000 i mnd,og det er utenom klær og det mest nødvendige.Men hun må også hjelpe til i huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rich and Beautiful

Vår sønn får 2000 kr måneden. Det skal dekke klær, frisør, kino, buss og andre "påvirkbare" utgifter. Nødvendigheter dekker vi.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Vår sønn får 2000 kr måneden. Det skal dekke klær, frisør, kino, buss og andre "påvirkbare" utgifter. Nødvendigheter dekker vi.

mvh

Gruer meg til vi har tre tenåringer hvis de skal ha 2000 kr i måneden i lommepenger.... :-(

Dette høres mye ut, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rich and Beautiful

Gruer meg til vi har tre tenåringer hvis de skal ha 2000 kr i måneden i lommepenger.... :-(

Dette høres mye ut, synes jeg!

Ja, det er kanskje det... Men vi har fire år mellom våre, så når nestemann er 17 er gutten 21 og skal vel ikke ha mer penger av oss... Vi tenkte at han skulle ha såpass mye at det ikke ble nødvendig med ekstrajobb, vi vil at han skal konsentrere seg om skolen, og det gjør han. Vi regnet ut at han hadde ca 1000 i "faste utgifter", dvs. buss, frisør annenhver måned og lunch på skolen. Det betyr 1000 igjen til diverse, og det er ikke SÅ mye egentlig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Ja, det er kanskje det... Men vi har fire år mellom våre, så når nestemann er 17 er gutten 21 og skal vel ikke ha mer penger av oss... Vi tenkte at han skulle ha såpass mye at det ikke ble nødvendig med ekstrajobb, vi vil at han skal konsentrere seg om skolen, og det gjør han. Vi regnet ut at han hadde ca 1000 i "faste utgifter", dvs. buss, frisør annenhver måned og lunch på skolen. Det betyr 1000 igjen til diverse, og det er ikke SÅ mye egentlig.

mvh

Om ti år har vi en på 19, ei på 17 og ei på 14....

Ser at det blir penger ut av det.... selv om jeg syntes det hørtes mye ut med 1000 kr i buss og frisør i mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har nå jobbet et par mndr i helger. Jeg lar han bruke de pengene på det han vil, så får han dekket reiseutgifter og penger til kino,gaver og div etter behov. Når jeg tenker etter så er nok rundt 1.5oo ca nå. Til sommeren blir det nok mere som skal oppleves, da kan vi se an, men vi kan kanskje spleise litt da. Det koster å ha ungdommer gitt :) Jeg synes du er en omtenksom mor jeg. Vi vil jo at de skal klare studiene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Om ti år har vi en på 19, ei på 17 og ei på 14....

Ser at det blir penger ut av det.... selv om jeg syntes det hørtes mye ut med 1000 kr i buss og frisør i mnd...

Frisør var annenhver måned, og jeg antar buss og frisør bare var ment som eksempler på faste utgifter. Har ikke tenåring selv, men synes ikke det hørtes så usannsynlig ut, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ti år har vi en på 19, ei på 17 og ei på 14....

Ser at det blir penger ut av det.... selv om jeg syntes det hørtes mye ut med 1000 kr i buss og frisør i mnd...

Tror faktisk at jeg som mor satser på at mine unger sykler mest mulig, og kun skal ha busskort/penger til buss når det er strengt tatt nødvendig... Slik hadde jeg det da jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn har nå jobbet et par mndr i helger. Jeg lar han bruke de pengene på det han vil, så får han dekket reiseutgifter og penger til kino,gaver og div etter behov. Når jeg tenker etter så er nok rundt 1.5oo ca nå. Til sommeren blir det nok mere som skal oppleves, da kan vi se an, men vi kan kanskje spleise litt da. Det koster å ha ungdommer gitt :) Jeg synes du er en omtenksom mor jeg. Vi vil jo at de skal klare studiene :)

Det uviklet seg til å bli for mye. Tirsdag og torsdag ene uka.Onsdag og lørdag neste uke. Hun synes jobben var morsom (build a bear), men reiseveien var slitsom.1,5 time til jobb. Tilsammen gikk det bort 3 timer hver gang. Hvis ikke vi hentet henne, kom hun hjem nærmere 23.00 og ble da sittende med lekser til langt på natt. Måtte jobbe i skoleferiene også og til sommeren skulle hun få 1 ferieuke i slutten av juni og 2 uker i august og de tok det som en selvfølge at når hun hadde skolefri, kunne hun jobbe hver dag.

Vi merket det ikke på karakterene (foreløpig), men vi merket det på humøret hennes. Vi kunne ikke prate til henne uten at hun glefset tilbake. Vi forstyrret. Tydelig at hun var stresset.

Jeg har sett det en god stund, men hun ville ikke innse det.

Hun måtte jobbe, for vi var jo så gjerrige:)

Heldigvis så hun det selv til slutt. Hun begynte å få dårlig samvittigehet over at hun ikke fikk trent og ikke fikk spilt piano.

Høres bedre ut å bare han en helgejobb slik sønnen din har. Det beløpet på 1500, er det noe han får utenom det han tjener selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frist

Skjønner at jeg ligger lavt.

17-åringen får 400 kr i måneden som h*n kan bruke som h*n vil. Utover det dekker jeg mobil, busskort, klær, frisør, skoleturer, kino mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uviklet seg til å bli for mye. Tirsdag og torsdag ene uka.Onsdag og lørdag neste uke. Hun synes jobben var morsom (build a bear), men reiseveien var slitsom.1,5 time til jobb. Tilsammen gikk det bort 3 timer hver gang. Hvis ikke vi hentet henne, kom hun hjem nærmere 23.00 og ble da sittende med lekser til langt på natt. Måtte jobbe i skoleferiene også og til sommeren skulle hun få 1 ferieuke i slutten av juni og 2 uker i august og de tok det som en selvfølge at når hun hadde skolefri, kunne hun jobbe hver dag.

Vi merket det ikke på karakterene (foreløpig), men vi merket det på humøret hennes. Vi kunne ikke prate til henne uten at hun glefset tilbake. Vi forstyrret. Tydelig at hun var stresset.

Jeg har sett det en god stund, men hun ville ikke innse det.

Hun måtte jobbe, for vi var jo så gjerrige:)

Heldigvis så hun det selv til slutt. Hun begynte å få dårlig samvittigehet over at hun ikke fikk trent og ikke fikk spilt piano.

Høres bedre ut å bare han en helgejobb slik sønnen din har. Det beløpet på 1500, er det noe han får utenom det han tjener selv?

Ja, det er ca det han får av oss nå, men ettehvert tjener han mere, sommeren kommer med flere uker jobb. Den jobben er relatert til utdannelsen hans og det er foreløpig bare gøy. For lønningene til nå så har han kjøpt skateutstyr og ipod. Det er en dyr hobby som han godt kan betale noe på selv når han tjener penger. Er jeg kjip?

Det kan være mndr han har fått mindre, etter behov egentlig. Jeg burde nok absolutt gitt mnd lønn slik at han kan lære seg å kontrollere selv dette med å få pengene til å holde en stund.

Busspenger har ligget i den summen inntil nå, nå får han busskort og reiser mye billigere. 280kr for ungdomskort istedenfor 38kr hver gang han skal avsted. Vi bor ikke i by.

Min sønn blir 17år nå snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ca det han får av oss nå, men ettehvert tjener han mere, sommeren kommer med flere uker jobb. Den jobben er relatert til utdannelsen hans og det er foreløpig bare gøy. For lønningene til nå så har han kjøpt skateutstyr og ipod. Det er en dyr hobby som han godt kan betale noe på selv når han tjener penger. Er jeg kjip?

Det kan være mndr han har fått mindre, etter behov egentlig. Jeg burde nok absolutt gitt mnd lønn slik at han kan lære seg å kontrollere selv dette med å få pengene til å holde en stund.

Busspenger har ligget i den summen inntil nå, nå får han busskort og reiser mye billigere. 280kr for ungdomskort istedenfor 38kr hver gang han skal avsted. Vi bor ikke i by.

Min sønn blir 17år nå snart.

Nei, jeg synes overhodet ikke du er kjip:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uviklet seg til å bli for mye. Tirsdag og torsdag ene uka.Onsdag og lørdag neste uke. Hun synes jobben var morsom (build a bear), men reiseveien var slitsom.1,5 time til jobb. Tilsammen gikk det bort 3 timer hver gang. Hvis ikke vi hentet henne, kom hun hjem nærmere 23.00 og ble da sittende med lekser til langt på natt. Måtte jobbe i skoleferiene også og til sommeren skulle hun få 1 ferieuke i slutten av juni og 2 uker i august og de tok det som en selvfølge at når hun hadde skolefri, kunne hun jobbe hver dag.

Vi merket det ikke på karakterene (foreløpig), men vi merket det på humøret hennes. Vi kunne ikke prate til henne uten at hun glefset tilbake. Vi forstyrret. Tydelig at hun var stresset.

Jeg har sett det en god stund, men hun ville ikke innse det.

Hun måtte jobbe, for vi var jo så gjerrige:)

Heldigvis så hun det selv til slutt. Hun begynte å få dårlig samvittigehet over at hun ikke fikk trent og ikke fikk spilt piano.

Høres bedre ut å bare han en helgejobb slik sønnen din har. Det beløpet på 1500, er det noe han får utenom det han tjener selv?

Jeg forstår veldig godt at det ble for mye jobb. Unødvendig å slite seg ut når man ikke må. Kan hun få helgejobbe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt at det ble for mye jobb. Unødvendig å slite seg ut når man ikke må. Kan hun få helgejobbe der?

Det vet jeg ikke, men hvis hun etterhvert finner ut at hun får for lite penger av oss i forhold til hva hun mener hun trenger, er det bedre å prøve å finne en jobb i nærheten.

Det blir så dumt og skulle bruke 3 timer hver gang hun skal på jobb, når det sikkert er mulig å finne noe nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden frykter jeg for at jeg blir nødt til å ta vaskejobb ved siden av min vanlige jobb når ungene blir tenåringer om de skal ha flere tusen hver i mnd... :o|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...