Gå til innhold

Hvor mye i månedslønn til en 17-åring?


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

Eg vet ikkje helt, sønnen vår er snart 17 og får ca. 700.- i mnd.

Han får penger utenom til frisør, eg kjøper klær/sko, linser/briller, betaler veiavgift & forsikring på mopeden. osv. Innimellom får han litt penger til å kjøpe noen småting i kantina på skolen.

Han bruker stipendet fra videregående og ukepengene til å betale bensin, vedlikehold osv. av mopeden, abb. og ringekostnader for mobiltelefon o.l.

Bor han på hybel siden han får stipend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    8

  • Dorthe

    7

  • laban

    5

  • morsan

    5

Mest aktive i denne tråden

Nei, men eg har redusert inntekt og er aleineforsørger (om det betyr noe?).

Ok, har bare hørt om borteboerstipend. Tror det bare fantes det den gangen jeg var ung:) Eller det vet jeg ikke sikkert foressten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får vel stipend når de er hjemmeboende?

Så lenge foreldrenes inntekt er lav, så får de stipend også om de bor hjemme.

Og de som er barn av redere får også stipend, for foreldrene har skrevet ned inntekten til 0 kroner =) (smart)

Håper snart statens lånekasse snart ser litt på innbetalt skatt også ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge foreldrenes inntekt er lav, så får de stipend også om de bor hjemme.

Og de som er barn av redere får også stipend, for foreldrene har skrevet ned inntekten til 0 kroner =) (smart)

Håper snart statens lånekasse snart ser litt på innbetalt skatt også ;o)

Jasså du, både mannen min og jeg har null i inntekt i år. Ikke vet jeg hvordan det er mulig.Han har hatt det før, men det er første gang jeg har det og helt utenfor min kontroll. Regnskapsføreren har visst ført over en del av gjelda hans på meg, slik at jeg får igjen over 45.000 kr.

Jeg vil gjerne betale skatt jeg, så det er ihvertfall uaktuelt å søke om stipend om jeg skal beholde selvrespekten.

Det var han enig i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså du, både mannen min og jeg har null i inntekt i år. Ikke vet jeg hvordan det er mulig.Han har hatt det før, men det er første gang jeg har det og helt utenfor min kontroll. Regnskapsføreren har visst ført over en del av gjelda hans på meg, slik at jeg får igjen over 45.000 kr.

Jeg vil gjerne betale skatt jeg, så det er ihvertfall uaktuelt å søke om stipend om jeg skal beholde selvrespekten.

Det var han enig i også.

hehe.. det er jo vel hærlig å få tilbake så mye da =)

jeg unner alle sin inntekt å alt det der. De har jo arbeidet for det.

Når stipendet skal vurderes, så går de litt tilbake i tid, så om dere året før hadde god inntekt, så får ikke barnet innvilget stipend.

Det jeg syns er urettferdig er at barn av redere, de skriver jo ned til 0 hvert år, de får stipend. Men, barn av de som kanskje ikke har så god inntekt, bare sånn at de akkurat klarer seg, får ikke godkjent fordi at foreldrene hadde noen få kroner over grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe.. det er jo vel hærlig å få tilbake så mye da =)

jeg unner alle sin inntekt å alt det der. De har jo arbeidet for det.

Når stipendet skal vurderes, så går de litt tilbake i tid, så om dere året før hadde god inntekt, så får ikke barnet innvilget stipend.

Det jeg syns er urettferdig er at barn av redere, de skriver jo ned til 0 hvert år, de får stipend. Men, barn av de som kanskje ikke har så god inntekt, bare sånn at de akkurat klarer seg, får ikke godkjent fordi at foreldrene hadde noen få kroner over grensen.

Det er blandede følelser med å få igjen 45.000, fordi jeg er veldig glad vi har den velferden vi har og har av den grunn sagt at jeg betaler min skatt med glede.

Så er jeg ikke bedre enn at jeg gleder meg over disse pengene, når det kommer til stykket, selv om det stritter i mot mine meninger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. det er jo vel hærlig å få tilbake så mye da =)

jeg unner alle sin inntekt å alt det der. De har jo arbeidet for det.

Når stipendet skal vurderes, så går de litt tilbake i tid, så om dere året før hadde god inntekt, så får ikke barnet innvilget stipend.

Det jeg syns er urettferdig er at barn av redere, de skriver jo ned til 0 hvert år, de får stipend. Men, barn av de som kanskje ikke har så god inntekt, bare sånn at de akkurat klarer seg, får ikke godkjent fordi at foreldrene hadde noen få kroner over grensen.

Glemte å svare på det siste avsnittet. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg. Det henger ikke på greip og er veldig urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på det siste avsnittet. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg. Det henger ikke på greip og er veldig urettferdig.

=)

Men, gled deg du over pengene du får igjen. Det er da bare rett og rimlig.. Jeg gleder meg over det jeg fikk igjen, men skriver jo av det jeg har å skrive av. Så får jeg enda mer.=) Men, har jo skattet en del også, og de pengene jeg får igjen, skal innpå spare konto, da jeg snart får redusert inntekten betraktelig pga sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blandede følelser med å få igjen 45.000, fordi jeg er veldig glad vi har den velferden vi har og har av den grunn sagt at jeg betaler min skatt med glede.

Så er jeg ikke bedre enn at jeg gleder meg over disse pengene, når det kommer til stykket, selv om det stritter i mot mine meninger:)

Wita da, du må ikke skrive om slike beløp, det er jo slik som vi andre har å betale regninger og leve av i tre mnd. Jeg blir helt stressa jeg og lurer på hva ungene mine egentlig har gått glipp av.

Kos deg for pengene :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=)

Men, gled deg du over pengene du får igjen. Det er da bare rett og rimlig.. Jeg gleder meg over det jeg fikk igjen, men skriver jo av det jeg har å skrive av. Så får jeg enda mer.=) Men, har jo skattet en del også, og de pengene jeg får igjen, skal innpå spare konto, da jeg snart får redusert inntekten betraktelig pga sykdom.

Jeg har også tenkt å sette pengene inn på sparekonto. Sparekontoen min har minket de 3 siste årene og nå skal jeg forsøke å øke summen igjen:)

Sa i fra til banken også for et halvår siden at de skulle trekke mer fra lønnskontoen og sette over til sparekontoen hver måned. Nå skal jeg være snusfornuftig:)

Mannen min har mast og mast på meg om å sette pengene inn i fond, men jeg har blånektet. Nå har han heldigvis gitt meg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wita da, du må ikke skrive om slike beløp, det er jo slik som vi andre har å betale regninger og leve av i tre mnd. Jeg blir helt stressa jeg og lurer på hva ungene mine egentlig har gått glipp av.

Kos deg for pengene :o)

Jeg skal ikke kose meg. Har bestemt meg for å være snusfornuftig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å sette pengene inn på sparekonto. Sparekontoen min har minket de 3 siste årene og nå skal jeg forsøke å øke summen igjen:)

Sa i fra til banken også for et halvår siden at de skulle trekke mer fra lønnskontoen og sette over til sparekontoen hver måned. Nå skal jeg være snusfornuftig:)

Mannen min har mast og mast på meg om å sette pengene inn i fond, men jeg har blånektet. Nå har han heldigvis gitt meg opp.

hehe.. ja de mannfolka.. Blir ikke klok på de ;o)

Men, smart å spare da.. vet aldri hva fremtiden bringer.. =))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wita da, du må ikke skrive om slike beløp, det er jo slik som vi andre har å betale regninger og leve av i tre mnd. Jeg blir helt stressa jeg og lurer på hva ungene mine egentlig har gått glipp av.

Kos deg for pengene :o)

Når det gjelder ungene dine har du flotte unger som har greid seg bra har jeg skjønt og det skal du være stolt av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du det så lenge det er behov for, da?

Trodde det fulgte overgangsstønadstida, men blir VEDLIG glad om jeg tar feil... ;-)

Stønad til barnetilsyn har ikke noe med overgangsstønaden å gjøre, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmmpppffff.... Vi kommer til å få det snart :-/

Men - for å pirke litt - det blir ikke billigere totalt sett om man feks har et barnehagebarn og et småskolebarn samtidig, det har kun noe å gjøre med hvordan utgiftene fordeles over tid.

Selv om to topper til samme tid selvfølgelig føles verre enn to disjunkte topper...

Selvfølgelig. Men for den daglige økonomien har det absolutt litt å si hvordan disse toppene plasserer seg i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. det er jo vel hærlig å få tilbake så mye da =)

jeg unner alle sin inntekt å alt det der. De har jo arbeidet for det.

Når stipendet skal vurderes, så går de litt tilbake i tid, så om dere året før hadde god inntekt, så får ikke barnet innvilget stipend.

Det jeg syns er urettferdig er at barn av redere, de skriver jo ned til 0 hvert år, de får stipend. Men, barn av de som kanskje ikke har så god inntekt, bare sånn at de akkurat klarer seg, får ikke godkjent fordi at foreldrene hadde noen få kroner over grensen.

Avsporing: Slike ting er et godt argument mot å behovsprøve barnetrygden. Jeg er totalt imot å innføre et dyrt byråkrati som kommer til å konkludere med at de virkelig rike fortsatt skal få den, mens jeg og svært mange andre med alminnelig inntekt, skal miste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporing: Slike ting er et godt argument mot å behovsprøve barnetrygden. Jeg er totalt imot å innføre et dyrt byråkrati som kommer til å konkludere med at de virkelig rike fortsatt skal få den, mens jeg og svært mange andre med alminnelig inntekt, skal miste den.

Er fullstendig enig med deg.

eneste problemet er at de rikingene der greier på et merkeligvis å ordne det slik at det ser ut som de ikke har inntekt. Så da vil de få barnetrygden uansett, så går det utover de som har akkurat så de klarer seg.

Skal det innføres behovsprøving, bør de iallefall ta utgangspunkt i formue og innbetalt skatt.

Det ser jo innmari snålt ut på de skattelisten: inntekt-0kr skatt: 1500000 kr. formue: 27 000 000 =p alikevel har de så lav inntekt at de må få støtte i øst og vest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kose meg. Har bestemt meg for å være snusfornuftig:)

He he, jeg kan forresten ikke svare på mail herfra ser det ut til. kan bare lese???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...