Gå til innhold

Hvor mye i månedslønn til en 17-åring?


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Etter å ha lest denne tråden frykter jeg for at jeg blir nødt til å ta vaskejobb ved siden av min vanlige jobb når ungene blir tenåringer om de skal ha flere tusen hver i mnd... :o|

Det samme tenkte jeg på....

Men fy søren - ti år går ganske fort - og om ti år har vi tre barn i tenårene, faktisk om bare 9 år! Da er de 13, 16 og 18....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    8

  • Dorthe

    7

  • laban

    5

  • morsan

    5

Mest aktive i denne tråden

Det samme tenkte jeg på....

Men fy søren - ti år går ganske fort - og om ti år har vi tre barn i tenårene, faktisk om bare 9 år! Da er de 13, 16 og 18....

Det er bare to år mellom mine og jeg ser så absolutt _ikke_ for meg at de skal ha 2000,- hver i mndslønn... For jeg har overhodet ingen mulighet til å spøtte ut 2000,- ekstra i mnd uten videre (pappan får dekke det halve i tilfelle!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er bare to år mellom mine og jeg ser så absolutt _ikke_ for meg at de skal ha 2000,- hver i mndslønn... For jeg har overhodet ingen mulighet til å spøtte ut 2000,- ekstra i mnd uten videre (pappan får dekke det halve i tilfelle!).

Om de skulle få så mye som 2000 skulle det jo dekke mer enn lommepenger, det skulle vel dekke alt av klær, transport, bøker, utstyr til fritidsinteresser etc., i tillegg til vanlige lommepenger? En kommer vel vanskelig under en sum av 2000, enten pengene disponeres av ungdommen eller porsjoneres ut av mor eller far?

Dette er bare mine antakelser, altså, jeg har ingen erfaring med tenåringer ennå (som du kanskje vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare to år mellom mine og jeg ser så absolutt _ikke_ for meg at de skal ha 2000,- hver i mndslønn... For jeg har overhodet ingen mulighet til å spøtte ut 2000,- ekstra i mnd uten videre (pappan får dekke det halve i tilfelle!).

Men hvor mye har du i utgifter til SFO/barnehage nå, da?

Jeg må innrømme at jeg ikke aner hvor mye ungene får,- de får en ganske liten sum (3-400 i mnd) til lommepenger, og så får de alt utenom de trenger. Penger til mat på skolen, buss, bursdagsgaver (til andre), klær/sminke, sportsutstyr osv. osv. De utnytter det ikke, da,- trenger ikke masse penger stadig vekk. Men at det blir tusenlapper ut av det,- jo det gjør det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de skulle få så mye som 2000 skulle det jo dekke mer enn lommepenger, det skulle vel dekke alt av klær, transport, bøker, utstyr til fritidsinteresser etc., i tillegg til vanlige lommepenger? En kommer vel vanskelig under en sum av 2000, enten pengene disponeres av ungdommen eller porsjoneres ut av mor eller far?

Dette er bare mine antakelser, altså, jeg har ingen erfaring med tenåringer ennå (som du kanskje vet).

''En kommer vel vanskelig under en sum av 2000, enten pengene disponeres av ungdommen eller porsjoneres ut av mor eller far?''

Det tror jeg du har rett i.

Min eldste sønn fikk 2500, og det skulle dekke alt, inkludert treningsavgifter og utstyr. Det eneste unntaket var sikkerhetsutstyr (hjelmer og sånt), og mat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden frykter jeg for at jeg blir nødt til å ta vaskejobb ved siden av min vanlige jobb når ungene blir tenåringer om de skal ha flere tusen hver i mnd... :o|

Trøst deg med at jeg synes det hørtes mye ut jeg også. Ihverfall 2.000 kr når du er hjemmeboende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest de fleste kan jobbe litt

Etter å ha lest denne tråden frykter jeg for at jeg blir nødt til å ta vaskejobb ved siden av min vanlige jobb når ungene blir tenåringer om de skal ha flere tusen hver i mnd... :o|

Det kommer jo an på hva dette skal dekke, men at man fort er oppe i minst samme utgifter som man var når barna brukte barnehage og sfo, tror jeg nok stemmer for de fleste.

Men bor man nokså sentralt, burde de fleste i den alderen kunne få seg en jobb som ikke kom i stor konflikt med skolearbeid osv.

Nå som butikker osv har langåpent hver dag, er det lett at det blir for mye jobb. Jeg jobbet i butikk fra 8. klasse og resten av skoletiden, det var tre timer på torsdag og fire-fem timer på lørdag (samt mer i feriene). Så sant man ikke har fritidsaktiviteter som tar veldig mye tid, så skal ikke denne mengden jobb komme i konflikt med skolearbeid, tvert i mot tror jeg det bare er sunt.

Men vi som foreldre må nok hjelpe barna med å sette begrensinger, når butikkene har åpent til langt på kveld hver dag, er det lett at ungdommen blir presset av arbeidsgiver til å jobbe mer enn de egentlig har tid til.

Jeg synes det var deilig at jeg ikke behøvde å involvere mine foreldre i alle innkjøp / utgifter, men jeg tjente ikke nok til at jeg ikke behøvde hjelp til sportsutstyr, dyre vinterklær, skolebøker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det kommer jo an på hva dette skal dekke, men at man fort er oppe i minst samme utgifter som man var når barna brukte barnehage og sfo, tror jeg nok stemmer for de fleste.

Men bor man nokså sentralt, burde de fleste i den alderen kunne få seg en jobb som ikke kom i stor konflikt med skolearbeid osv.

Nå som butikker osv har langåpent hver dag, er det lett at det blir for mye jobb. Jeg jobbet i butikk fra 8. klasse og resten av skoletiden, det var tre timer på torsdag og fire-fem timer på lørdag (samt mer i feriene). Så sant man ikke har fritidsaktiviteter som tar veldig mye tid, så skal ikke denne mengden jobb komme i konflikt med skolearbeid, tvert i mot tror jeg det bare er sunt.

Men vi som foreldre må nok hjelpe barna med å sette begrensinger, når butikkene har åpent til langt på kveld hver dag, er det lett at ungdommen blir presset av arbeidsgiver til å jobbe mer enn de egentlig har tid til.

Jeg synes det var deilig at jeg ikke behøvde å involvere mine foreldre i alle innkjøp / utgifter, men jeg tjente ikke nok til at jeg ikke behøvde hjelp til sportsutstyr, dyre vinterklær, skolebøker osv.

Er enig i at det bare er fint for ungdommer å jobbe litt og lære at det er en sammenheng mellom penger inn og penger ut, men

''Jeg jobbet i butikk fra 8. klasse og resten av skoletiden, det var tre timer på torsdag og fire-fem timer på lørdag (samt mer i feriene).''

- jeg har ikke noe ønske om at mine barn skal binde seg opp til å jobbe så mye hver uke, med tanke på fritidsinteresser (antakelig idrett) i helgene, at vi reiser en del bort etc. Men har foreløpig bare småbarn, får jo se an utviklingen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest de fleste kan jobbe litt

Er enig i at det bare er fint for ungdommer å jobbe litt og lære at det er en sammenheng mellom penger inn og penger ut, men

''Jeg jobbet i butikk fra 8. klasse og resten av skoletiden, det var tre timer på torsdag og fire-fem timer på lørdag (samt mer i feriene).''

- jeg har ikke noe ønske om at mine barn skal binde seg opp til å jobbe så mye hver uke, med tanke på fritidsinteresser (antakelig idrett) i helgene, at vi reiser en del bort etc. Men har foreløpig bare småbarn, får jo se an utviklingen etterhvert.

Jeg er enig i det, men da er den en vurdering familien gjør sammen, og setter muligheten for jobb / inntekt opp mot andre fritidsaktiviteter (sport, musikk, reising). Og da er det jo et valg familien kan ta helt fritt, på bakgrunn av bl.a økonomi.

Det som er vanskelig, er å finne en balansegang mellom hvor mye jobb ungdommen ønsker, og hvor mye arbeidsgiver presser på for å jobbe mer, og så blir skolearbeidet og / eller søvn/rekreasjon skadelidende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye har du i utgifter til SFO/barnehage nå, da?

Jeg må innrømme at jeg ikke aner hvor mye ungene får,- de får en ganske liten sum (3-400 i mnd) til lommepenger, og så får de alt utenom de trenger. Penger til mat på skolen, buss, bursdagsgaver (til andre), klær/sminke, sportsutstyr osv. osv. De utnytter det ikke, da,- trenger ikke masse penger stadig vekk. Men at det blir tusenlapper ut av det,- jo det gjør det sikkert.

Jeg er aleneforsørger for Snuppa og får jo dekket 64% av sfo-plassen, så jeg slipper unna med en liten tusenlapp i mnd. Alikevel - den tusenlappen hadde kommet godt med til andre ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aleneforsørger for Snuppa og får jo dekket 64% av sfo-plassen, så jeg slipper unna med en liten tusenlapp i mnd. Alikevel - den tusenlappen hadde kommet godt med til andre ting!

Hehe... Joda,- jeg husker en gang jeg tenkte at det blir deilig når vi er ferdig med barnehage,- da har vi jo 70.000 mer å rutte med i året.. Vel,- balansen har en tendens til å holde seg konstant,- utgiftene bare dreier over til andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Joda,- jeg husker en gang jeg tenkte at det blir deilig når vi er ferdig med barnehage,- da har vi jo 70.000 mer å rutte med i året.. Vel,- balansen har en tendens til å holde seg konstant,- utgiftene bare dreier over til andre områder.

Vi hadde en tenåring og et barnehagebarn samtidig.

Økonomisk anbefales det absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter jobber heller ikke ved siden av skolen. Hun har jobbet en kort periode, men det gikk ikke noe bra av ulike grunner.

Hun jobber hjemme, da jeg er ufør og ikke alltid i stand til så mye.

Hun vasker do og bad, rydder og støvsuger x 2 /uka.

Hun får 1500 kr/mnd og ungdomskort/busskort 450,-/mnd

Hun får av og til et plagg eller to, og jeg holder toalettsaker og bind. Hun kjøper selv make up`en hun bruker.

Det hender også at det blir en spleis på dyrere plagg. Hun er meget god på å smiske med sin far;-)

Vi er mest opptatt av at hun skal bli kvitt sykdommen hun sliter litt med, framfor å pushe for mye med jobbinga. Vi vet hun vil jobbe, hun får det bare ikke til akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest denne tråden frykter jeg for at jeg blir nødt til å ta vaskejobb ved siden av min vanlige jobb når ungene blir tenåringer om de skal ha flere tusen hver i mnd... :o|

Slapp av Lillemus, hvis du fremdeles er alene så får antagelig ungene stipend på videregående og da kan du la dem beholde det sjøl og jeg har to stykker som har klart seg på stipendet. Den eldste jobbet litt ved siden av, men siden dattera mi har dysleksi hadde hun nok med leksene.

Og det har gått fint med dem begge, den ene tar bachelor til sommeren og dattera er ferdig sykepleier og begge har tenkt å ta videre utdannelse.

Nå vet jeg ikke om du er fornøyd med det, men det er jeg ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av Lillemus, hvis du fremdeles er alene så får antagelig ungene stipend på videregående og da kan du la dem beholde det sjøl og jeg har to stykker som har klart seg på stipendet. Den eldste jobbet litt ved siden av, men siden dattera mi har dysleksi hadde hun nok med leksene.

Og det har gått fint med dem begge, den ene tar bachelor til sommeren og dattera er ferdig sykepleier og begge har tenkt å ta videre utdannelse.

Nå vet jeg ikke om du er fornøyd med det, men det er jeg ;o)

Så lenge ungene får en utdannelse og/eller jobb de er fornøyde med så er jeg fornøyd jeg. :o) Og hvem som har forsørgeransvaret for hvilket barn når den tid kommer vet jeg jo ikke, vi har jo for hver vår unge nå. Om det fortsetter sånn er vel muligheten tilstede for at den ene har krav på ting den andre ikke har rett på... Men det er mange år frem i tid ennå. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har nå jobbet et par mndr i helger. Jeg lar han bruke de pengene på det han vil, så får han dekket reiseutgifter og penger til kino,gaver og div etter behov. Når jeg tenker etter så er nok rundt 1.5oo ca nå. Til sommeren blir det nok mere som skal oppleves, da kan vi se an, men vi kan kanskje spleise litt da. Det koster å ha ungdommer gitt :) Jeg synes du er en omtenksom mor jeg. Vi vil jo at de skal klare studiene :)

Så lenge de jobber for pengene skulle det vel bare mangele at de fikk bruke pengene til det de ville;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en tenåring og et barnehagebarn samtidig.

Økonomisk anbefales det absolutt ikke.

Spesielt ikke når det var før reglene om makspris -? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Spesielt ikke når det var før reglene om makspris -? ;-)

Ja, første året vi hadde to i barnehage hadde vi utgifter på rundt 6500 i månedene - bare til barnehagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, første året vi hadde to i barnehage hadde vi utgifter på rundt 6500 i månedene - bare til barnehagene!

Med bare ett barn nådde vi aldri opp i mer enn 4000/mnd, men til gjengjeld ble makspris innført fra og med den høsten vi fikk skolebarn, og samtidig skrudde kommunen opp prisen på sfo kraftig for å "ta igjen det tapte"...;-) - "festlig".

Litt dårlig "tajming" der gitt.

Men nå har vi verken det ene eller det andre, og ei heller tenåringens store forbruk, jf denne tråden, så sånn sett er vi i en behagelig fase akkurat nå:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Med bare ett barn nådde vi aldri opp i mer enn 4000/mnd, men til gjengjeld ble makspris innført fra og med den høsten vi fikk skolebarn, og samtidig skrudde kommunen opp prisen på sfo kraftig for å "ta igjen det tapte"...;-) - "festlig".

Litt dårlig "tajming" der gitt.

Men nå har vi verken det ene eller det andre, og ei heller tenåringens store forbruk, jf denne tråden, så sånn sett er vi i en behagelig fase akkurat nå:-D

Dere får spare til snauere tider ;)

Alternativt nyte det mens det varer! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...