Gå til innhold

Hvor mye i månedslønn til en 17-åring?


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

Er det vanlig med redusert bhg-pris ved lav inntekt? Det fikk ikke jeg i alle fall (Trondheim), men da jeg ble alene fikk jeg jo dekket 64% av regningen. Og jeg mener bestemt at om både bhg-barnet og skolebarnet er i kommunal bhg/skole så skal det være søskenmoderasjon, tror det er det hos oss i alle fall.

Det var ihvertfall det i vår barnehage før maksprisen ble innført, men jeg vil tro at maxprisen har medført dårligere ordninger mht både søskenmoderasjoner og for dem med lav inntekt.

Jeg husker jeg en gang så en "stige" som viste gradering av bhg-utgiftene basert på foreldrenes/familiens totale inntekt, og lenge var det slik at for å bare få littegrann reduksjon måtte inntekten ikke overstige 400 000 totalt per år (brutto), m.a.o. ikke mange som fikk reduksjon der det er par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    8

  • Dorthe

    7

  • Katt-ja

    5

  • Loralei

    5

Mest aktive i denne tråden

Det må være godt å vite at barna har klart seg så bra skolemessig :-).

Ja, det er godt :o)

Jeg kan ikke si noe annet, men jeg har en til og lurer fælt på hvordan det går med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ungene får en utdannelse og/eller jobb de er fornøyde med så er jeg fornøyd jeg. :o) Og hvem som har forsørgeransvaret for hvilket barn når den tid kommer vet jeg jo ikke, vi har jo for hver vår unge nå. Om det fortsetter sånn er vel muligheten tilstede for at den ene har krav på ting den andre ikke har rett på... Men det er mange år frem i tid ennå. :o)

Jeg har ikke dyttet i noen retning bortsett fra jeg tagg dattera mi om å ikke ta noe friår etter videregående for jeg kjenner altfor mange som har stoppet der, inkl meg selv. Da jeg endelig hadde mulighet til å få studielån, hadde jeg kjøpt leilighet og hadde ikke mulighet å klare meg på studielånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aleneforsørger for Snuppa og får jo dekket 64% av sfo-plassen, så jeg slipper unna med en liten tusenlapp i mnd. Alikevel - den tusenlappen hadde kommet godt med til andre ting!

Får du det så lenge det er behov for, da?

Trodde det fulgte overgangsstønadstida, men blir VEDLIG glad om jeg tar feil... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

En digresjon:

Hørte om en annen ellers svært oppegående 17-åring nylig (dvs. sist sommer). Han hadde aldri hatt jobb ved siden av skolen, men tenkte han kunne trenge litt penger til den kommende russetiden. Han ble tilbudt en sommerjobb, men gad ikke ta den. Han syntes det var for dårlig betalt (det var helt vanlig betalt, ganske bra, syntes jeg), og han jobbet ikke i det hele tatt. Han regnet vel med at penger til russetiden alltids ordner seg på et vis... det gjør jo bestandig det.

Da tenkte jeg at ungdommen i dag (i hvertfall mange av dem) virkelig har det altfor lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En digresjon:

Hørte om en annen ellers svært oppegående 17-åring nylig (dvs. sist sommer). Han hadde aldri hatt jobb ved siden av skolen, men tenkte han kunne trenge litt penger til den kommende russetiden. Han ble tilbudt en sommerjobb, men gad ikke ta den. Han syntes det var for dårlig betalt (det var helt vanlig betalt, ganske bra, syntes jeg), og han jobbet ikke i det hele tatt. Han regnet vel med at penger til russetiden alltids ordner seg på et vis... det gjør jo bestandig det.

Da tenkte jeg at ungdommen i dag (i hvertfall mange av dem) virkelig har det altfor lett...

Jeg vet ikke om jeg er enig med deg. Jeg hadde ingen jobb på videregående og jeg visste ikke om noen andre som hadde det heller. Hadde bare en sommerjobb som jordbærplukker.

Har inntrykk av at langt flere har jobber i dag. I tillegg til det har de større ambisjoner og tar skolen langt alvorligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om jeg er enig med deg. Jeg hadde ingen jobb på videregående og jeg visste ikke om noen andre som hadde det heller. Hadde bare en sommerjobb som jordbærplukker.

Har inntrykk av at langt flere har jobber i dag. I tillegg til det har de større ambisjoner og tar skolen langt alvorligere også.

''Hadde bare en sommerjobb som jordbærplukker.''

Jøss, visste ikkje at du var Polsk.

Ps! Du skriver godt norsk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vet ikke om jeg er enig med deg. Jeg hadde ingen jobb på videregående og jeg visste ikke om noen andre som hadde det heller. Hadde bare en sommerjobb som jordbærplukker.

Har inntrykk av at langt flere har jobber i dag. I tillegg til det har de større ambisjoner og tar skolen langt alvorligere også.

Om man ikke har stort pengeforbruk bør en ikke behøve å jobbe, men om en ønsker penger til moteklær og fest og fjas, slik jeg gjorde, synes jeg man bør tjene pengene selv.

Jeg er antakelig eldre enn deg, vokste opp i et miljø med ressurssterke foreldre, men de fleste av mine samtidige jobbet litt ved siden av skolen. Du har nok rett i at vi ikke tok skolen fullt så alvorlig som de unge i dag, men vi klarte oss da ok, selv om vi jobbet noen timer i uken. Tror ikke jeg hadde gjort mer skolearbeid uten denne jobbingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vet ikkje helt, sønnen vår er snart 17 og får ca. 700.- i mnd.

Han får penger utenom til frisør, eg kjøper klær/sko, linser/briller, betaler veiavgift & forsikring på mopeden. osv. Innimellom får han litt penger til å kjøpe noen småting i kantina på skolen.

Han bruker stipendet fra videregående og ukepengene til å betale bensin, vedlikehold osv. av mopeden, abb. og ringekostnader for mobiltelefon o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde bare en sommerjobb som jordbærplukker.''

Jøss, visste ikkje at du var Polsk.

Ps! Du skriver godt norsk. :-)

He he, jeg prøvde å skaffe datteren min sommerjobb på samme sted, men fikk til svar: Nei, nå bruker de bare polakker. Var ikke mulig for en norsk ungdom å få jobb der nå lenger nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg prøvde å skaffe datteren min sommerjobb på samme sted, men fikk til svar: Nei, nå bruker de bare polakker. Var ikke mulig for en norsk ungdom å få jobb der nå lenger nei.

Ja, der ser du. :)

Eg får samme problemet i sommer, blir ikkje lett nei når de ikkje er 18 år, han har lyst å jobbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vet ikkje helt, sønnen vår er snart 17 og får ca. 700.- i mnd.

Han får penger utenom til frisør, eg kjøper klær/sko, linser/briller, betaler veiavgift & forsikring på mopeden. osv. Innimellom får han litt penger til å kjøpe noen småting i kantina på skolen.

Han bruker stipendet fra videregående og ukepengene til å betale bensin, vedlikehold osv. av mopeden, abb. og ringekostnader for mobiltelefon o.l.

Synes det høres ok ut. Datteren min får ikke stipend og vi betaler nesten 2000 i måneden bare for pianoøvingen, så hun er ikke billig i drift uten en jobb.

Men disse årene her er viktige og hun setter store krav til prestasjoner. Da blir det dumt om vi skal sette kjepper i hjulene for henne. Men selvsagt må hun finne seg i å ha dårligere råd nå fremover.

I morges sa hun til meg at hun skulle en helg til London i mai.

-Javel sier jeg, du har jo ikke spurt om lov og har du foresten penger? Joda, hun hadde spart fra forrige lønning og hun skulle dra rett etter neste lønning. De skulle bo gratis i leiligheten til venninnens foreldre.

Så enkelt blir det ikke nå når hun slutter å jobbe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av Lillemus, hvis du fremdeles er alene så får antagelig ungene stipend på videregående og da kan du la dem beholde det sjøl og jeg har to stykker som har klart seg på stipendet. Den eldste jobbet litt ved siden av, men siden dattera mi har dysleksi hadde hun nok med leksene.

Og det har gått fint med dem begge, den ene tar bachelor til sommeren og dattera er ferdig sykepleier og begge har tenkt å ta videre utdannelse.

Nå vet jeg ikke om du er fornøyd med det, men det er jeg ;o)

Jeg er alene med en tenåring som begynner på vg til høsten og visste ikke at de kan få stipend når de bor hjemme? Kanskje det er håp! Ü

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alene med en tenåring som begynner på vg til høsten og visste ikke at de kan få stipend når de bor hjemme? Kanskje det er håp! Ü

Det kommer an på inntekten din men alle mine enslige venninner som har jobbet har tjent så lite at ungene får stipend. En førskolelærer og en kontoransatt og en tannlegeassistent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en tenåring og et barnehagebarn samtidig.

Økonomisk anbefales det absolutt ikke.

Hrmmpppffff.... Vi kommer til å få det snart :-/

Men - for å pirke litt - det blir ikke billigere totalt sett om man feks har et barnehagebarn og et småskolebarn samtidig, det har kun noe å gjøre med hvordan utgiftene fordeles over tid.

Selv om to topper til samme tid selvfølgelig føles verre enn to disjunkte topper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på inntekten din men alle mine enslige venninner som har jobbet har tjent så lite at ungene får stipend. En førskolelærer og en kontoransatt og en tannlegeassistent.

Spørs om ikke det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 er alt for mye. 1000 bør holde. Evt oppdater deg om hva de som får stipend får når de er hjemmeboende.

Med tanke på at en enslig som bor for seg selv og skal dekke alle utgifter unntatt strøm og husleie får ca 4600 kr på sosialen så blir det drøyt å gi omtrent halvparten til en som ikke har andre utgifter enn til det sosiale og til luksus.

Selvsagt er skole viktigst, men lurt å ha arbeidspraksis på CV'en og ikke dumt å ha egentjente penger når en er 17. Litt feil å få en stor sum rett i hånda av foreldrene hver måned syns jeg da. Litt for lettvint,- slik er ikke livet..

Men det er min mening og den er jo veldig farget av at jeg ikke har hatt foreldre som har hatt tusenlapper å stikke i hånda mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi jevngamlinger. :o) Jeg mener vi betalte max. 6200,- eller noe sånt for to unger da begge gikk i bhg, på det dyreste.

Vi hadde privat barnehage uten søskenmoderasjon.

Nå slutter jo snart eldstemann på SFO og vi fant ut at billånet vi skal ta for bil nr. 2 går opp i opp med SFO-prisen for han.... Det er fordelen med dyr SFO, man venner seg til å ha høye utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 er alt for mye. 1000 bør holde. Evt oppdater deg om hva de som får stipend får når de er hjemmeboende.

Med tanke på at en enslig som bor for seg selv og skal dekke alle utgifter unntatt strøm og husleie får ca 4600 kr på sosialen så blir det drøyt å gi omtrent halvparten til en som ikke har andre utgifter enn til det sosiale og til luksus.

Selvsagt er skole viktigst, men lurt å ha arbeidspraksis på CV'en og ikke dumt å ha egentjente penger når en er 17. Litt feil å få en stor sum rett i hånda av foreldrene hver måned syns jeg da. Litt for lettvint,- slik er ikke livet..

Men det er min mening og den er jo veldig farget av at jeg ikke har hatt foreldre som har hatt tusenlapper å stikke i hånda mi.

Ingen får vel stipend når de er hjemmeboende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...