Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Vi har like mange arbeidstimer i året som andre arbeidstakere, så hvor du har dette fra aner jeg ikke?

Nå har vi akkurat regnet ut, nedenfor at lærere har et årsverk på ca 1680 timer mens andre har et årsverk på 1760. I tillegg kommer alle mertimene som jobbes de ukene lærere avspaserer.

Fortsetter under...

• Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

47

• Persille1365381127

34

• morsan

25

• trollemor;o)

21

tzatziki1365380058

''Vi har like mange arbeidstimer i året som andre arbeidstakere, så hvor du har dette fra aner jeg ikke?''

Er du alvorlig nå?

Svært mange (de fleste?) av oss som jobber privat legger ned langt flere timer enn vi får betalt for. Vi tjener nok godt i utgangspunktet, og klager således ikke, men ingen skal si den vanlige offentlig ansatte jobber like mye! :-)

Eller forresten, jeg skal moderere meg litt. Jeg opplever at det i offentlig sektor tross alt tas mer hensyn til arbeidstaker-rettigheter, det ligger i bunnen som en gjeldende forutsetning på en helt annen måte enn i privat sektor. Og det er en del offentlige ansatte som kommer for å "jobbe timene sine", også går de hjem uten å tenke mer på jobb før neste dag. Men slike har jeg også truffet i privat sektor. Det kommer tross alt mest an på arbeidsoppgaver og ansvar. Men som sagt, rettighetene ligger i bunnen på en helt annen måte - og preger kulturen på godt og vondt.

Men er man en type som jobber fordi man trives med ansvar og utfordringer, og som har høy utdanning og ønsker å bruke den, er det minst like mye å ta fatt i i offentlig sektor som i privat. Og tilsvarende mange jobb-timer :)

tzatziki1365380058

Jeg gjør jo dette først og fremst fordi jeg faktisk elsker det jeg holder på med.

Men det er en fin balansegang. Jeg kan stå på hodet for elevene mine, jeg setter meg inn i ditt og datt fordi jeg tror det kan være til hjelp ford "den ene". Og dermed så ringer de da, til og med etter at de er ferdig hos oss. Heldigvis harjeg arbeidsgiver som motstår fristelsen til å utnytte det, men vi strekker oss likevel, kanskje litt for lang av og til?

Eller man ender opp som den voksenpersonen de faktisk stoler på, og som de trenger. Også klokken fire om natten.

Det er en måned til vi skal ha "ferie". Jeg kjenner allerede nå at jeg trenger den. Og at jeg fortjener den.

Og akkurat det du beskriver der, er nettopp en av grunnene til at jeg mener lærere trenger ha lang ferie/avspasering. Fordi det er krevende å jobbe så "nært" mennesker.

Gjest togli

Jeg finnes ikke misfornøyd med jobben min - jeg har faktisk helt ny jobb i offentlig sektor, og har gått ned ca 100000 i lønn. Fordi det er så mange FORDELER ved å jobbe der, + at arbeidsoppgavene er mye mer givende og spennende for meg enn noe annet sted jeg har vært, så var det et veldig enkelt valg.

Og - dersom jeg var misfornøyd og ønsket meg lærernes ferier osv, så er det faktisk ingen andre muligheter for å få det enn å bli lærer. Siden de er den eneste gruppen med det ekstreme frynsegodet.

Lærere har ikke bakkekontakt når det gjelder andres arbeidshverdag. Og jeg har tenkt å fortsette å realitetsorienter dere så ofte jeg får sjansen :)

Du verden.... :)

Gjest togli

Dere får ikke skylda, men dere regner med at noe annet skal gjelde for dere enn det som er normalt for de fleste arbeidstagere med høy utdanning. Det ligger i kortene - for alle andre enn lærerne.

Fortell meg hvordan du vil omorganisere hverdagen vår da?

tzatziki1365380058

Men man planlegger ikke per avdeling, man planlegger for hele barnehagen.

Og situasjonen er jo den samme uansett om barnehagen er liten eller stor, hver avdeling er bemannet for det antall barn den har. Er en borte - så må man ha vikar.

Med 90 barn, så vil jeg tro det er 6 avdelinger - og 18-20 voksne. Skal de avspasere hver for seg er det vikar i en hel måned, og 25.000 kroner i ekstra utgifter for barnehagen.

Det er ikke bare å flytte barna rundt til andre avdelinger heller - all den tid det er barn, og ikke maskiner. Og man kan ikke ha flere barn på en avdeling enn det man har lov til.

Vi har ikke plandager fordi vi vil ha fri, eller vil være vanskelige mot foreldre - vi har dem for å skape en kvalititativ barnehage for barnet ditt. Det hadde vært fint om du kunne se verdien i det fremfor ulempen det er å måtte ta fri et par dager i året.

''Vi har ikke plandager fordi vi vil ha fri, eller vil være vanskelige mot foreldre - vi har dem for å skape en kvalititativ barnehage for barnet ditt. Det hadde vært fint om du kunne se verdien i det fremfor ulempen det er å måtte ta fri et par dager i året.''

Det er ikke plandagene jeg er mot. Det jeg er mot, er argumenter i form av "Vi sliter så ekstremt mye resten av året, og har bare fri jul-og nyttårsaften, at vi jammen fortjener en ekstra fridag". Disse argumentene gjør meg irritert, ja - og jeg mener at disse som tror de har det verst i verden, trenger en realitetsorientering i forhold til hvordan andre har det i sine jobber. For -guess what- resten av Norges arbeidstakere sliter også resten av året, kan ikke avspasere når de vil, og har gjerne ikke en gang stengt jul - og nyttårsaften" . Og veldig mange av disse har slett ikke astronomiske lønninger og/eller enorm fleksibilitet.

Også synes jeg det er visse mangler i forståelsen for hvor stor innvirkning det har for familier når barmehage og skole er stengt. Mange har barn både i barnehage og skole, og har mer enn 5 plandager å ta hensyn til. I vår situasjon, er for eksempel ungene uten noe tilbud i til sammen mellom 11 og 12 uker hvert år, mens vi til sammen har 10 uker ferie. Den kabalen er vanskelig å få til å gå i hop, alternativet er å ikke ta ferie sammen i det hele tatt, og enda "mangler" vi 2 uker. Det er et perspektiv skole, sfo og barnehager ikke tar hensyn til. Hadde de gjort det, hadde de i det minste samkjørt plandager innenfor samme skolekrets. I mai har vi faktisk 4 dager uten tilbud til ungene. Det er altså nesten en hel av våre dyrebare 10 ferieuker, det. Det burde ikke være vanskelig å skjønne at det faktisk er ganske problematisk.

Annonse

Gjest togli

''Vi har like mange arbeidstimer i året som andre arbeidstakere, så hvor du har dette fra aner jeg ikke?''

Er du alvorlig nå?

Svært mange (de fleste?) av oss som jobber privat legger ned langt flere timer enn vi får betalt for. Vi tjener nok godt i utgangspunktet, og klager således ikke, men ingen skal si den vanlige offentlig ansatte jobber like mye! :-)

Det er helt sikkert mange som jobber mye mer enn oss. Det er ikke der det ligger. Problemet er at vi stadig opplever å få ubehagelige kommentarer om at vi sniker oss unna jobben fordi vi også har ubunden arbeidstid. Fordi det er vanskelig å virkelig kontrollere hver enkelt lærers arbeidsmengde, og det at vi er pålagt å avspasere i skoleferiene (noe mange selvsagt ser på som et gode), blir vi stadig møtt med negative kommentarer. Det er faktisk ikke noe hyggelig å føle at andre tror man sniker seg unna jobben når man faktisk jobber mer enn man får betalt for (jeg sier ikke at absolutt alle lærere gjør det, og jeg sier heller ikke at ingen andre arbeidstakere gjør det). Jeg tror folk må begynne å akseptere at vi gjør den jobben vi er satt til å gjøre og at de fridagene vi har utenom vanlig ferie, er avspasering for overtid. Det er ikke verre enn det.

tzatziki1365380058

Fortell meg hvordan du vil omorganisere hverdagen vår da?

Næsj, det får dere klare selv :)

Men det jeg mente var at mange andre jobber masse utover de timene de får betalt for, og tar det som en selvfølge. Det virker som om lærere finteller timer, og skal ha betalt for hvert sekund. Med andre ord forventer dere noe helt annet enn det svært mange andre andre bare kan drømme om. Og personlig synes jeg det er feil å fintelle og "sutre" - det er helt rimelig at man yter ekstra for arbeidsgiver når det trengs. Det har med yrkesstolthet å gjøre, og er dessuten med å opprettholde tjenestetilbud i offentlig sektor, og arbeidsplasser i privat sektor. Det kommer alle til gode.

Dugnadsånd - det er nok det jeg savner :)

Gjest togli

En lærer tjener mer enn 240 000 i året.

En lærer kan avspasere slik at de kan reise på billigturer. Og får selvsagt alltid fri i fellesferien..

Jeg unner lærere alt dette, og mere til!

Men jeg forstår bare ikke hvorfor de ikke kan si at lang ferie og kortere arbeidstid er en gode de har. De er alltid i forsvar for å fortelle hvor fryktelig mye de jobber, og slik er det faktisk ikke :-)

Kan vi avspasere utenom skoleferiene? Det er i så fall nytt for meg ;)

Jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i det at lærerne sutrer over arbeidstiden eller lønna si. Rundt streiketider er det jo sånn for alle, men lærerne er en synlig gruppe alle har et forhold til.

Mitt inntrykk er at de som sutrer mest helst er de som klager over at lærerne har den jobbsituasjonen de har ;)

Persille1365381127

''Vi har ikke plandager fordi vi vil ha fri, eller vil være vanskelige mot foreldre - vi har dem for å skape en kvalititativ barnehage for barnet ditt. Det hadde vært fint om du kunne se verdien i det fremfor ulempen det er å måtte ta fri et par dager i året.''

Det er ikke plandagene jeg er mot. Det jeg er mot, er argumenter i form av "Vi sliter så ekstremt mye resten av året, og har bare fri jul-og nyttårsaften, at vi jammen fortjener en ekstra fridag". Disse argumentene gjør meg irritert, ja - og jeg mener at disse som tror de har det verst i verden, trenger en realitetsorientering i forhold til hvordan andre har det i sine jobber. For -guess what- resten av Norges arbeidstakere sliter også resten av året, kan ikke avspasere når de vil, og har gjerne ikke en gang stengt jul - og nyttårsaften" . Og veldig mange av disse har slett ikke astronomiske lønninger og/eller enorm fleksibilitet.

Også synes jeg det er visse mangler i forståelsen for hvor stor innvirkning det har for familier når barmehage og skole er stengt. Mange har barn både i barnehage og skole, og har mer enn 5 plandager å ta hensyn til. I vår situasjon, er for eksempel ungene uten noe tilbud i til sammen mellom 11 og 12 uker hvert år, mens vi til sammen har 10 uker ferie. Den kabalen er vanskelig å få til å gå i hop, alternativet er å ikke ta ferie sammen i det hele tatt, og enda "mangler" vi 2 uker. Det er et perspektiv skole, sfo og barnehager ikke tar hensyn til. Hadde de gjort det, hadde de i det minste samkjørt plandager innenfor samme skolekrets. I mai har vi faktisk 4 dager uten tilbud til ungene. Det er altså nesten en hel av våre dyrebare 10 ferieuker, det. Det burde ikke være vanskelig å skjønne at det faktisk er ganske problematisk.

Det er ikke plandagene jeg er mot. Det jeg er mot, er argumenter i form av "Vi sliter så ekstremt mye resten av året, og har bare fri jul-og nyttårsaften, at vi jammen fortjener en ekstra fridag". ''

Det er det INGEN har som har skrevet! Tråden handlet om plandager, og utviklet seg til å bli en diskusjon om hvorvidt det var greit å gjøre unna den planleggingen på kvelden og så avspasere. Uansett hvordan dagen avvikles er den nødvendig for å levere et kvalititativt produkt - og det burde du som forelder har respekt for.

''Også synes jeg det er visse mangler i forståelsen for hvor stor innvirkning det har for familier når barmehage og skole er stengt. Mange har barn både i barnehage og skole, og har mer enn 5 plandager å ta hensyn til. I vår situasjon, er for eksempel ungene uten noe tilbud i til sammen mellom 11 og 12 uker hvert år, mens vi til sammen har 10 uker ferie''

Uten tilbud? Såvidt meg bekjent er både SFO og barnehage stengt maks i fem uker totalt. De er åpne i høst- og vinterferier, hele juni og hele august.

''Den kabalen er vanskelig å få til å gå i hop, alternativet er å ikke ta ferie sammen i det hele tatt, og enda "mangler" vi 2 uker. Det er et perspektiv skole, sfo og barnehager ikke tar hensyn til. ''

Nei, hvordan skulle vi gjort det? Lagt opp årene våre etter din timeplan? Eller gjøre som jeg nå har presisert sikkert 15 ganger - BEST FOR FLEST.

Du har valgt å få barn. Du har valgt å få flere barn. Du har valgt å få barn med tidsmellomrom som gir deg flere instanser å forholde deg til. På hvilket tidspunkt ble dette samfunnets problem? Du må også innfinne deg med å ofre noe for å få hverdagen din til å gå opp - sånn er det for oss alle.

Men det gir deg ingen rett til å rakke ned på andre yrkesgrupper slik du gjør i denne tråden, og nærmest kalle dem unnasluntrere og sytere - stemple en hel gruppe arbeidstakere. Du vet tydeligvis svært lite om livet rundt en barnehage eller skole, alle hensyn som skal tas, alt som skal tilrettelegges og alt som skal fungere. Det er en SVÆRT spesiell kundegruppe å jobbe med, og kanskje aller mest fordi de (logisk nok) krever den aller beste tjenesten og servicen - men ikke er villige til å betale for den!

Jeg håper du var blant de som demonstreret på tirsdag, for å sikre de økonomiske vilkårene i barnehagene? Du som rammes så hardt av at de allerede er for små?

Og jeg håper ikke du har stemt på partier som vil innførere lavere makspris, ettersom du vektlegger flere åpningsdager, flere vikarer og mer praktiske ordninger så høyt?

''Hadde de gjort det, hadde de i det minste samkjørt plandager innenfor samme skolekrets.''

Det gjør de aller fleste, hvertfall i Oslo.

''I mai har vi faktisk 4 dager uten tilbud til ungene. Det er altså nesten en hel av våre dyrebare 10 ferieuker, det. Det burde ikke være vanskelig å skjønne at det faktisk er ganske problematisk.''

Jo, for meg er det vanskelig å skjønne. Like vanskelig som det er for deg å skjønne at vi legger vår stolthet i kvaliteten vi tilbyr. At dette er mitt verk, og at jeg ikke er villig til å fire på kvalitet eller sikkerhet for å spare deg en fridag.

Og hadde du ikke vært så fokusert på problemene dette skaper for deg, så hadde du kanksje slått deg sammen med to andre foreldrepar i barnehagen - og tatt en dag hver ila året og passet hverandres barn. Eller så hadde du forespurt besteforeldre om de kunne bidra, hørt om noen i bhg ville jobbe ekstra den dagen og tjent litt utenom, sjekket hvilke tilbud som finnes i kommunen din de dagene dette gjelder - eller jobbet i redusert stilling så du kunne vært hjemme med barna i større grad enn du er.

Men i bunn og grunn handler alt dette om valg DU har tatt for din familie, og som du nå lar gå utover hele yrkesgrupper fordi du ikke får det til å gå i hop.

Samfunnet dreier seg ikke om deg, det dreier seg om et stort maskineri som skal gå rundt. Alle barna, alle foreldrene, alle arbeidstakere - og da må man fokusere på det som fungerer for de fleste, og som skaper minst problemer totalt sett.

Gjest togli

Næsj, det får dere klare selv :)

Men det jeg mente var at mange andre jobber masse utover de timene de får betalt for, og tar det som en selvfølge. Det virker som om lærere finteller timer, og skal ha betalt for hvert sekund. Med andre ord forventer dere noe helt annet enn det svært mange andre andre bare kan drømme om. Og personlig synes jeg det er feil å fintelle og "sutre" - det er helt rimelig at man yter ekstra for arbeidsgiver når det trengs. Det har med yrkesstolthet å gjøre, og er dessuten med å opprettholde tjenestetilbud i offentlig sektor, og arbeidsplasser i privat sektor. Det kommer alle til gode.

Dugnadsånd - det er nok det jeg savner :)

Jeg har kolleger som sitter på jobb både til 21 og 22 flere kvelder i uka uten å klage over manglende overtidslønn;)

For meg er dette en umulighet siden min viktigste jobb er å være mamma :) Da jobber jeg heller hjemmefra på kveldstid. Jeg trives i jobben min og liker en hektisk hverdag. Samtidig er det perfekt å ha ferie/avspasere når ungene mine har ferie :)

Ofte kunne jeg ønsket meg en jobb som hadde mer bunden tid. At jeg var på jobb fram til klokka 16 hver dag og hadde "vanlig" ferie. Det hadde vært deilig å "legge bort" tanken på elevene/skolen når jeg var hjemme. Sånn sett misunner jeg mannen min som jobber som elektriker ;) På den annen side misunner han meg i skoleferiene ;)

Gjest togli

Sinna, nei. Men det er i alle fall helt klart at lærere her inne har det atskillig "verre" og jobber mye mer enn de lærerne jeg kjenner " i levende live" gjør...

55 timer i snitt i uken? Det er toppleder - Statoil - nivå, det. Jeg tror ikke et sekund på at det er normalt for den jevne lærer, eller andre arbeidstakere uten lederansvar.

Søsteren min var undervisningsinspektør på en stor ungdomsskole en stund, og sier hun hadde ca 45 timers uker i snitt. Og da jobbet hun absolutt mest av de ansatte på "sin" skole. Men det var altså en lederjobb.

Hvem av oss lærere her inne har sagt at vi har det så mye "verre" enn andre arbeidstakere?

Persille1365381127

''Det er ikke plandagene jeg er mot. Det jeg er mot, er argumenter i form av "Vi sliter så ekstremt mye resten av året, og har bare fri jul-og nyttårsaften, at vi jammen fortjener en ekstra fridag''

Det er det INGEN har som har skrevet! Tråden handlet om plandager, og utviklet seg til å bli en diskusjon om hvorvidt det var greit å gjøre unna den planleggingen på kvelden og så avspasere. Uansett hvordan dagen avvikles er den nødvendig for å levere et kvalititativt produkt - og det burde du som forelder har respekt for.

''Også synes jeg det er visse mangler i forståelsen for hvor stor innvirkning det har for familier når barmehage og skole er stengt. Mange har barn både i barnehage og skole, og har mer enn 5 plandager å ta hensyn til. I vår situasjon, er for eksempel ungene uten noe tilbud i til sammen mellom 11 og 12 uker hvert år, mens vi til sammen har 10 uker ferie''

Uten tilbud? Såvidt meg bekjent er både SFO og barnehage stengt maks i fem uker totalt. De er åpne i høst- og vinterferier, hele juni og hele august.

''Den kabalen er vanskelig å få til å gå i hop, alternativet er å ikke ta ferie sammen i det hele tatt, og enda "mangler" vi 2 uker. Det er et perspektiv skole, sfo og barnehager ikke tar hensyn til.'' Nei, hvordan skulle vi gjort det? Lagt opp årene våre etter din timeplan? Eller gjøre som jeg nå har presisert sikkert 15 ganger - BEST FOR FLEST.

Du har valgt å få barn. Du har valgt å få flere barn. Du har valgt å få barn med tidsmellomrom som gir deg flere instanser å forholde deg til. På hvilket tidspunkt ble dette samfunnets problem? Du må også innfinne deg med å ofre noe for å få hverdagen din til å gå opp - sånn er det for oss alle.

Men det gir deg ingen rett til å rakke ned på andre yrkesgrupper slik du gjør i denne tråden, og nærmest kalle dem unnasluntrere og sytere - stemple en hel gruppe arbeidstakere. Du vet tydeligvis svært lite om livet rundt en barnehage eller skole, alle hensyn som skal tas, alt som skal tilrettelegges og alt som skal fungere. Det er en SVÆRT spesiell kundegruppe å jobbe med, og kanskje aller mest fordi de (logisk nok) krever den aller beste tjenesten og servicen - men ikke er villige til å betale for den!

Jeg håper du var blant de som demonstreret på tirsdag, for å sikre de økonomiske vilkårene i barnehagene? Du som rammes så hardt av at de allerede er for små?

Og jeg håper ikke du har stemt på partier som vil innførere lavere makspris, ettersom du vektlegger flere åpningsdager, flere vikarer og mer praktiske ordninger så høyt?

''Hadde de gjort det, hadde de i det minste samkjørt plandager innenfor samme skolekrets.''

''I mai har vi faktisk 4 dager uten tilbud til ungene. Det er altså nesten en hel av våre dyrebare 10 ferieuker, det. Det burde ikke være vanskelig å skjønne at det faktisk er ganske problematisk.'' Jo, for meg er det vanskelig å skjønne. Like vanskelig som det er for deg å skjønne at vi legger vår stolthet i kvaliteten vi tilbyr. At dette er mitt verk, og at jeg ikke er villig til å fire på kvalitet eller sikkerhet for å spare deg en fridag.

Og hadde du ikke vært så fokusert på problemene dette skaper for deg, så hadde du kanksje slått deg sammen med to andre foreldrepar i barnehagen - og tatt en dag hver ila året og passet hverandres barn. Eller så hadde du forespurt besteforeldre om de kunne bidra, hørt om noen i bhg ville jobbe ekstra den dagen og tjent litt utenom, sjekket hvilke tilbud som finnes i kommunen din de dagene dette gjelder - eller jobbet i redusert stilling så du kunne vært hjemme med barna i større grad enn du er.

Men i bunn og grunn handler alt dette om valg DU har tatt for din familie, og som du nå lar gå utover hele yrkesgrupper fordi du ikke får det til å gå i hop.

Samfunnet dreier seg ikke om deg, det dreier seg om et stort maskineri som skal gå rundt. Alle barna, alle foreldrene, alle arbeidstakere - og da må man fokusere på det som fungerer for de fleste, og som skaper minst problemer totalt sett.

Annonse

Hvem av oss lærere her inne har sagt at vi har det så mye "verre" enn andre arbeidstakere?

Det er dessverre slik dere ofte framstiller dere selv. Som de store "ofrene". Med Helga Hjetland i spissen og hennes sutrende og skjelvende stemme :-( Det blir omtrent som Politiforbundet med Arne Johannnessen i spissen. Begge forbundene har usympatiske frontfigurer - som burde byttes ut.

Beklager å måtte si det:-(

Gjest togli

Det er dessverre slik dere ofte framstiller dere selv. Som de store "ofrene". Med Helga Hjetland i spissen og hennes sutrende og skjelvende stemme :-( Det blir omtrent som Politiforbundet med Arne Johannnessen i spissen. Begge forbundene har usympatiske frontfigurer - som burde byttes ut.

Beklager å måtte si det:-(

Helga H. er ikke "meg" ;)

Helga H. er ikke "meg" ;)

Nei. Men hun er deres ansikt utad:-) Og jeg tror ikke jeg noensinne har møtt et menneske som har følt at hennes ledelse har gitt større forståelse for lærerene og deres situasjon. Snarere - tvert i mot. Dessverre:-(

Gjest togli

Nei. Men hun er deres ansikt utad:-) Og jeg tror ikke jeg noensinne har møtt et menneske som har følt at hennes ledelse har gitt større forståelse for lærerene og deres situasjon. Snarere - tvert i mot. Dessverre:-(

Det er godt mulig. Jeg følger ikke så godt med på hennes uttalelser uansett;)

tzatziki1365380058

''Det er ikke plandagene jeg er mot. Det jeg er mot, er argumenter i form av "Vi sliter så ekstremt mye resten av året, og har bare fri jul-og nyttårsaften, at vi jammen fortjener en ekstra fridag''

''Den kabalen er vanskelig å få til å gå i hop, alternativet er å ikke ta ferie sammen i det hele tatt, og enda "mangler" vi 2 uker. Det er et perspektiv skole, sfo og barnehager ikke tar hensyn til.'' Nei, hvordan skulle vi gjort det? Lagt opp årene våre etter din timeplan? Eller gjøre som jeg nå har presisert sikkert 15 ganger - BEST FOR FLEST.

''I mai har vi faktisk 4 dager uten tilbud til ungene. Det er altså nesten en hel av våre dyrebare 10 ferieuker, det. Det burde ikke være vanskelig å skjønne at det faktisk er ganske problematisk.'' Jo, for meg er det vanskelig å skjønne. Like vanskelig som det er for deg å skjønne at vi legger vår stolthet i kvaliteten vi tilbyr. At dette er mitt verk, og at jeg ikke er villig til å fire på kvalitet eller sikkerhet for å spare deg en fridag.

''Det er det INGEN har som har skrevet! ''

Jo det er det noen som har skrevet, to forskjellige faktisk, og det var de jeg svarte til først. Men jeg gidder ikke lete gjennom hele tråden for å finne det igjen.

''Uten tilbud? Såvidt meg bekjent er både SFO og barnehage stengt maks i fem uker totalt. De er åpne i høst- og vinterferier, hele juni og hele august.''

Sånn er det ikke her, nei. SFO alene er stengt 8 uker. Barnehagen er bare stengt 2 uker på sommeren, men så er det altså plandager de ikke klarer å samordne.

''Nei, hvordan skulle vi gjort det? Lagt opp årene våre etter din timeplan? Eller gjøre som jeg nå har presisert sikkert 15 ganger - BEST FOR FLEST.

Men det gir deg ingen rett til å rakke ned på andre yrkesgrupper slik du gjør i denne tråden, og nærmest kalle dem unnasluntrere og sytere - stemple en hel gruppe arbeidstakere. Du vet tydeligvis svært lite om livet rundt en barnehage eller skole, alle hensyn som skal tas, alt som skal tilrettelegges og alt som skal fungere. ''

Så fremt man ikke får tvillinger, vil alle på et eller annet tidspunkt få barn i skole og barnehage.

Hvis man hadde tenkt "best for flest" hadde man nettopp tenkt over hvilke dager man la til plandager osv, det er heller regelen enn unntaket at folk sliter for å få det til å gå i hop. Dersom barnehager og skoler hadde tenkt tanken om samordning av plandager, hadde det lettet ganske mye for MAJORITETEN av Norges befolkning, som har maks 10 ukers ferie til sammen mens ungene har fri mye mer.

Jeg rakker ikke ned på en yrkesgruppe. Jeg sier flere ganger at jeg synes feks lærere skal ha den ferien de har pga spesiell arbeidssituasjon. At de jobber så mange timer, tror jeg derimot ikke noe på. Vi har jo allerede stadfestet at årsverket deres i utgangspunktet er 80 timer mindre enn andres. Barnehageansatte har vel samme beregning av årsverk som andre yrkesgrupper, jeg vet mindre om det. Og årsaken til at jeg reagerer, er heller at jeg vet for mye om skolehverdagen og lærertilværelsen enn for lite. Jeg har som sagt jobbet som lærer, vokst opp med rektorforeldre, og har lærere på alle kanter i familien min. Jeg er ikke en uvitende tulling, selv om du ynder å gjøre meg til det.

Men - du beviser til fulle at du er veldig langt fra å ha den serviceholdningen som jeg har til min jobb, våre kunder og min arbeidsgiver. Og det er ikke fordi de betaler godt!

''Det gjør de aller fleste, hvertfall i Oslo.''

De aller fleste? Jeg har ikke opplevd samkjøring av plandager, verken da vi bodde i Oslo eller her vi bor nå. Kanskje det har forandret seg i Oslo de siste årene.

''Og hadde du ikke vært så fokusert på problemene dette skaper for deg, så hadde du kanksje slått deg sammen med to andre foreldrepar i barnehagen - og tatt en dag hver ila året og passet hverandres barn. Eller så hadde du forespurt besteforeldre om de kunne bidra, hørt om noen i bhg ville jobbe ekstra den dagen og tjent litt utenom, sjekket hvilke tilbud som finnes i kommunen din de dagene dette gjelder - eller jobbet i redusert stilling så du kunne vært hjemme med barna i større grad enn du er.''

Tror du virkelig at vi ikke gjør alt dette? Bortsett fra det med besteforeldre, da - siden de er i så dårlig forfatning at det er helt uaktuelt. Det med å be ansatte jobbe ekstra, har aldri falt meg inn, siden jeg faktisk trodde at plandager betydde at ansatte var opptatt med planlegging. Siden altså ingen forteller at det faktisk betyr at de avspasere. Ikke vet jeg hva som er tilfellet i vår barnehage, heller.

''Samfunnet dreier seg ikke om deg, det dreier seg om et stort maskineri som skal gå rundt. Alle barna, alle foreldrene, alle arbeidstakere - og da må man fokusere på det som fungerer for de fleste, og som skaper minst problemer totalt sett.''

Rent faktisk er det jo ikke det som blir gjort, da.

Men som sagt, jeg er ikke mot plandager. Jeg synes det er ille at folk som jobber i skole og barnehager tror de har det verst i verden. Hvis du ikke tror slike utsagn har falt i denne tråden, får du lese den en gang til. Det verste er at jeg ikke tror det gjelder majoriteten, en gang - de roper bare så innmari høyt. Spesielt her inne.

tzatziki1365380058

Jeg har kolleger som sitter på jobb både til 21 og 22 flere kvelder i uka uten å klage over manglende overtidslønn;)

For meg er dette en umulighet siden min viktigste jobb er å være mamma :) Da jobber jeg heller hjemmefra på kveldstid. Jeg trives i jobben min og liker en hektisk hverdag. Samtidig er det perfekt å ha ferie/avspasere når ungene mine har ferie :)

Ofte kunne jeg ønsket meg en jobb som hadde mer bunden tid. At jeg var på jobb fram til klokka 16 hver dag og hadde "vanlig" ferie. Det hadde vært deilig å "legge bort" tanken på elevene/skolen når jeg var hjemme. Sånn sett misunner jeg mannen min som jobber som elektriker ;) På den annen side misunner han meg i skoleferiene ;)

''Ofte kunne jeg ønsket meg en jobb som hadde mer bunden tid. At jeg var på jobb fram til klokka 16 hver dag og hadde "vanlig" ferie. ''

Men det er jo der hele misforståelsen oppstår. Maaaange av de som har bundet tid til kl. 1600, jobber om kveldene, de også. Det er det som tydeligvis er umulig å forstå.

tzatziki1365380058

"vi har bare fri jul - og nyttårsaften og jobber hver dag ellers", "vi står på så mye resten av året, at den dagen med avspasering er noe vi fortjener" osv...

Disse formuleringene finnes i denne tråden, og det var dem jeg reagerte på i starten. Og de impliserer at andre har fri MYE mer enn jul - og nyttårsaften, og dessuten står at de IKKE står på like mye resten av året... Det at man plutselig skal ha krav på en hel rekke ting andre ikke får, er naturligvis bare en annen måte å hevde at man har det verre på, og derfor "fortjener" mer.

Står andre ting også, i denne tråden, som jeg ikke orker å lete opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...