Gå til innhold

Lager 11 åringen matpakke selv?


Gjest mattje

Anbefalte innlegg

"Det kan også hende at all pepperen skyldes at foreldrene faktisk har _litt_ dårlig samvittighet i forhold til akkurat dette;-)"

Fullstendig skivebom!!!

Jeg har ikke et SNEV av dårlig samvittighet fordi jeg ikke har stått opp kl 6-7 i helgene med morgenfriske 6,7,10 og 12 åringer!

De har ikke lidd den aller minste nød av dette. Men har kost seg med barne tv, kjæledyra sine, eller andre puslerier. De har tatt seg mat hvis de har vært sultne, og vi har vært tilgjengelige hvis de "trengte" oss.

Vi har heller ikke ligget "halve dagen," men stått opp til akseptabel tid og hatt en felles frokost.

Så jeg finner ingenting ved dette jeg burde ha dårlig samvittighet for!

Jeg regner med at du heller aldri lar datteren din være alene hjemme og klare seg selv etter skoletid?!!

Det er jo isåfall enda værre! For da er du jo ikke tilgjengelig engang!

''Jeg regner med at du heller aldri lar datteren din være alene hjemme og klare seg selv etter skoletid?!! ''

Av diverse årsaker er hun ikke det nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bookworm

    43

  • morsan

    21

  • frosken

    18

  • løvinne71

    11

Mest aktive i denne tråden

''Jeg regner med at du heller aldri lar datteren din være alene hjemme og klare seg selv etter skoletid?!! ''

Av diverse årsaker er hun ikke det nei...

Er det også et bevisst valg fra din side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var godt du presiserte at DU ville ha følt deg som en dårlig mor:-)

Men det var deilig å se at det ENDELIG var noen som hadde lik oppfatning av dette som meg *puster letter ut*

Vel vel, vi snakker om to vidt forskjellige situasjoner her...

Det er STOR forskjell på å la ungene måtte klare seg selv når de skal avgårde til skolen, passe tiden, lage matpakke, ha på riktige klær etc. enn å la ungene klare seg noen timer alene en lørdags eller søndagsmorgen hvor de bare kan somle og kose seg uten stress...!

Dette er ikke sammenlignbart!

Du ser jo at de fleste i tråden er enige om at de ville ha fulgt opp/ stått opp med barna i en slik situasjon.

Men vi ser ikke fornuften i argumentet ditt om å stå opp med barnet "av prinsipp" bare for at barnet skal slippe "å se på tv alene" en søndag..

Du ser vel at dette er to vidt forskjellige situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?''

Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg, så lenge det ikke er noe uttrykt ønske fra barna som at de absolutt vil være alene på morgenen..

Jeg står ikke opp klokka halv sju på lørdag og søndag altså ;)

Vi alle fem ligger på loftet og har loftsstue mellom soverommene. Når ungene våkner kommer iallefall yngstejenta inn til oss for å kose seg mens hun venter på at BarneTV skal starte klokka 07.00. Da slår hun på TV og storesøstrene kommer etterhvert. De bruker data, TV eller leker fram til vi står opp rundt 08.00-09.00. Ungene vil helst ikke at vi skal stå opp så tidlig siden de koser seg slik på morrakvisten. Når vi står opp må de nemlig begynne å kle på seg osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Trening i selvstendighet holdes kanskje opp som et større ideal enn omsorg for tiden?''

Ja, det var en grei oppsummering:-)

Hvis du ser dette i et historisk og geografisk perspektiv, så har vel barn fra "velstands-land" aldri fått så mye "omsorg" og "dulling" som nå for tiden!

Man trenger ikke gå langt tilbake i tid før det var adskillig "hardere bud" og barna måtte klare seg mye selv, og hjelpe til med både husarbeid og barnepass fra de selv var ganske små.

Og slik er det fortsatt i svært mange andre land / samfunn.

Oppdragelsen var generellt strengere. Skoledagen og arbeidsdagene lengre og hardere, og det var ingen selvfølge at man til evher tid hadde alt man trengte av mat og klær.

Disse barna vokste nok opp i adskillig mere "ubeskyttede omgivelser" enn våre barn generellt gjør.

Og omsorgen de fikk ble nok IKKE kanalisert gjennom at foreldrene gjorde alt mulig for dem, og "vartet" dem opp!

Tvert imot var det ofte stikk motsatt! Både barn og voksne måtte bidra for å få dekket selv de mest elementære behov.

Derfor tror jeg "omsorg" har svært lite å gjøre med om barna må smøre matpakke selv, eller ikke!

"Omsorg" er å gjøre barna til trygge og selvstendige individer som er rustet til å klare seg selv når den tid kommer!

Somregel oppnår man ikke dette ved "dulling og oppvartning" og andre tilretteleggelser som gir dem oppfatningen av at kloden dreier kun rundt dem.

Men man er nødt til å gi dem utfordringer, og oppgaver de kan mestre, samt la dem få muligheten til å prøve seg litt på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle mine tre gutter har vasket sine egne klær fra de var 13. Min mor var DYPT sjokkert og mente jeg var en ravnemor som ikke tok bedre vare på guttene mine. Men alle mine gutters samboere har bestandig skrytt over at de klarer å legge egne svette treningsklær i maskina OG skru den på etterpå. Og ingen av dem har vasket ullgenser på 40 grader mer enn en gang. Heller ikke røde ullsokker med hvitvask mer enn en gang heller. Så jeg tror egentlig ikke at det var så ille likevel. Men min bror, derimot. Han har tre barn og kan ennå ikke (vil ikke) skru på vaskemaskina, for den skjønner han ikke!!

Jeg har en onkel som ikke kan vaske klær, så da min tante for noen år siden reiste bort alene instruerte hun datteren, som var ni-ti år i bruk av vaskemaskinen og sortering av tøy. (Henge opp klærne måtte onkelen min gjøre selv, hun var for lav til å rekke opp til snora.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser dette i et historisk og geografisk perspektiv, så har vel barn fra "velstands-land" aldri fått så mye "omsorg" og "dulling" som nå for tiden!

Man trenger ikke gå langt tilbake i tid før det var adskillig "hardere bud" og barna måtte klare seg mye selv, og hjelpe til med både husarbeid og barnepass fra de selv var ganske små.

Og slik er det fortsatt i svært mange andre land / samfunn.

Oppdragelsen var generellt strengere. Skoledagen og arbeidsdagene lengre og hardere, og det var ingen selvfølge at man til evher tid hadde alt man trengte av mat og klær.

Disse barna vokste nok opp i adskillig mere "ubeskyttede omgivelser" enn våre barn generellt gjør.

Og omsorgen de fikk ble nok IKKE kanalisert gjennom at foreldrene gjorde alt mulig for dem, og "vartet" dem opp!

Tvert imot var det ofte stikk motsatt! Både barn og voksne måtte bidra for å få dekket selv de mest elementære behov.

Derfor tror jeg "omsorg" har svært lite å gjøre med om barna må smøre matpakke selv, eller ikke!

"Omsorg" er å gjøre barna til trygge og selvstendige individer som er rustet til å klare seg selv når den tid kommer!

Somregel oppnår man ikke dette ved "dulling og oppvartning" og andre tilretteleggelser som gir dem oppfatningen av at kloden dreier kun rundt dem.

Men man er nødt til å gi dem utfordringer, og oppgaver de kan mestre, samt la dem få muligheten til å prøve seg litt på egenhånd.

''"Omsorg" er å gjøre barna til trygge og selvstendige individer som er rustet til å klare seg selv når den tid kommer!''

Bra skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er diverse årsaker til dette, ikke nødvendigvis en bevisst strategi fra starten av.

Greit nok.

Men jeg må bare spørre:

Er datteren din på 11 år virkelig ALDRI alene hjemme?

Mens du gjør ærender, jobber, eller hva som helst annet?

Og hvis hun ER alene av og til, så lurer jeg på om du synes dette er noe bedre enn å la henne være "alene" om morgenen i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok.

Men jeg må bare spørre:

Er datteren din på 11 år virkelig ALDRI alene hjemme?

Mens du gjør ærender, jobber, eller hva som helst annet?

Og hvis hun ER alene av og til, så lurer jeg på om du synes dette er noe bedre enn å la henne være "alene" om morgenen i helgene?

Av diverse grunner er hun ikke alene hjemme, nei - det er ikke noe jeg har valgt skal være slik, mer omstendigheter rundt henne som gjør at det ikke funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syltetøy nå om dagen fås jo uten sukker? Så det finnes nok verre ting :-)

''Syltetøy nå om dagen fås jo uten sukker? Så det finnes nok verre ting :-)''

Det kan vel også diskuteres hva som er "verst" av sukker og kunstig søtstoff også...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søtstoffguri

''Syltetøy nå om dagen fås jo uten sukker? Så det finnes nok verre ting :-)''

Det kan vel også diskuteres hva som er "verst" av sukker og kunstig søtstoff også...;-)

''Det kan vel også diskuteres hva som er "verst" av sukker og kunstig søtstoff også...;-)''

I grunnen kan det meste diskuterers og gjøre oss vanlig dødelige om til levende spørsmålstegn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dagen junior sover til 1030, står jeg klar til å ringe etter sykebil.

Unntatt første nyttårsdag og denslags.

Men jeg ser her nede at Bookworms datter også gladelig sover til nærmere 11. Da blir det litt meningsløst å skulle forsvare at jeg iblant ligger til 0845.

''Men jeg ser her nede at Bookworms datter også gladelig sover til nærmere 11. Da blir det litt meningsløst å skulle forsvare at jeg iblant ligger til 0845.''

Ja, ikke sant? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg ser her nede at Bookworms datter også gladelig sover til nærmere 11. Da blir det litt meningsløst å skulle forsvare at jeg iblant ligger til 0845.''

Ja, ikke sant? :-)

Huff - NÅ gjør hun det ja, men det har hun da ikke bestandig gjort, hun heller;-) Ærlig talt, jeg heller tror da ikke at de foreldrene som sover lenger enn barna sine ligger halve dagen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser dette i et historisk og geografisk perspektiv, så har vel barn fra "velstands-land" aldri fått så mye "omsorg" og "dulling" som nå for tiden!

Man trenger ikke gå langt tilbake i tid før det var adskillig "hardere bud" og barna måtte klare seg mye selv, og hjelpe til med både husarbeid og barnepass fra de selv var ganske små.

Og slik er det fortsatt i svært mange andre land / samfunn.

Oppdragelsen var generellt strengere. Skoledagen og arbeidsdagene lengre og hardere, og det var ingen selvfølge at man til evher tid hadde alt man trengte av mat og klær.

Disse barna vokste nok opp i adskillig mere "ubeskyttede omgivelser" enn våre barn generellt gjør.

Og omsorgen de fikk ble nok IKKE kanalisert gjennom at foreldrene gjorde alt mulig for dem, og "vartet" dem opp!

Tvert imot var det ofte stikk motsatt! Både barn og voksne måtte bidra for å få dekket selv de mest elementære behov.

Derfor tror jeg "omsorg" har svært lite å gjøre med om barna må smøre matpakke selv, eller ikke!

"Omsorg" er å gjøre barna til trygge og selvstendige individer som er rustet til å klare seg selv når den tid kommer!

Somregel oppnår man ikke dette ved "dulling og oppvartning" og andre tilretteleggelser som gir dem oppfatningen av at kloden dreier kun rundt dem.

Men man er nødt til å gi dem utfordringer, og oppgaver de kan mestre, samt la dem få muligheten til å prøve seg litt på egenhånd.

For all del - la nå ikke dette tolkes til å bli et ja til curlingbarna!

Det er bare en liten observasjon fra tiden her på dol at den som f eks sender barnet alene til og fra skolen fra første dag kan slå seg på brystet og rose seg med å være en mye flinkere mor enn den som følger barnet et par år. Slik som du og andre her får klapp på skulderen for utsagn som i nunn og grunn går ut på at det er det man ikke gjør for barna sine som er den beste omsorgen, ref under.

Dette går igjen i utrolig mange innlegg her. Jeg sier ikke dermed at det er _galt_ å la være å følge barn eller la være å stå opp eller hvadetnåskullevære, men at folk er forskjellige, barn er forskjellige og har forskjellige behov, men det er altså en klar gjenganger her.

Jeg legger nok ekstra godt merke til det fordi jeg med "bare" ett barn har mer tid til dette ene. Jeg observerer f eks at jeg/vi som oftest har brukt lengre tid på lesing/kos på senga på ett barn enn flere vi kjenner bruker på to-tre barn _til sammen_. Jeg betviler ikke ett sekund at det blir flotte barn av alle dem som det blir lest mindre for, eller som "må" vente mer på mors/fars oppmerksomhet fordi foreldrene har mer enn nok andre unger å ta seg av, men det virker jaggu meg som om folk tror det ikke blir folk av dem som får mer foreldreoppmerksomhet enn ett barn i en større flokk.

Men den som er i tvil kan godt få snakke med læreren til poden, for sjelden har jeg hørt så mye skryt både av fag, oppførsel og generell personlighet som under dagens konferansetime...;-) *pusser glorien*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - NÅ gjør hun det ja, men det har hun da ikke bestandig gjort, hun heller;-) Ærlig talt, jeg heller tror da ikke at de foreldrene som sover lenger enn barna sine ligger halve dagen:-)

"ligge halve dagen" høres forresten deilig ut:-) Hvorfor skryter ikke folk av at de gjør slikt? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

''Syltetøy nå om dagen fås jo uten sukker? Så det finnes nok verre ting :-)''

Det kan vel også diskuteres hva som er "verst" av sukker og kunstig søtstoff også...;-)

Kunstig tilsetning finnes vel i det meste, sukker eller ei.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...