Gå til innhold

Lager 11 åringen matpakke selv?


Gjest mattje

Anbefalte innlegg

Litt skuffet over manglende service-innstilling i kveld.

God natt:-)

*går og legger meg*

Jeg har så mye å lese gjennom etter den særdeles høye aktiviteten her i dag, så skyld dere selv;-)

Natta:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bookworm

    43

  • morsan

    21

  • frosken

    18

  • løvinne71

    11

Mest aktive i denne tråden

''Tenker du sånn generelt, eller i denne tråden?''

Begge deler. Noen sier i denne tråden at "selvsagt smører barna matpakke selv!!!" Hvorfor er det så selvsagt? Det høres ut som om de mener at det er galt at noen barn får matpakke smurt av foreldrene.

'' For sånn generelt er det vel ikke den ting i verden som ikke blir gjenstand for ganske heftig diskusjon her inne, og jeg kan da levende huske en del trådstartere/kommentatorer her inne som har fått pepper for at de kler på unger som egentlig burde klare det selv, eller følger unger som burde klart å gå alene osv. ''

Nettopp! Generelt sett sitter kritikken mye løsere når noen mener at andre gjøre "for mye" for barna sine - det er galt å kle på, det er galt å følge, det er galt å smøre mat osv osv osv. Mens den som legger ut med den største selvfølge om alt som deres barn forventes å ha ansvaret for i svært ung alder sjelden møtes med den samme kritikken.

Jeg har ikke lagt merke til det du skriver om, men det kan godt hende at du har rett. Trening i selvstendighet holdes kanskje opp som et større ideal enn omsorg for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lagt merke til det du skriver om, men det kan godt hende at du har rett. Trening i selvstendighet holdes kanskje opp som et større ideal enn omsorg for tiden?

''Trening i selvstendighet holdes kanskje opp som et større ideal enn omsorg for tiden?''

Ja, det var en grei oppsummering:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tenker du sånn generelt, eller i denne tråden?''

Begge deler. Noen sier i denne tråden at "selvsagt smører barna matpakke selv!!!" Hvorfor er det så selvsagt? Det høres ut som om de mener at det er galt at noen barn får matpakke smurt av foreldrene.

'' For sånn generelt er det vel ikke den ting i verden som ikke blir gjenstand for ganske heftig diskusjon her inne, og jeg kan da levende huske en del trådstartere/kommentatorer her inne som har fått pepper for at de kler på unger som egentlig burde klare det selv, eller følger unger som burde klart å gå alene osv. ''

Nettopp! Generelt sett sitter kritikken mye løsere når noen mener at andre gjøre "for mye" for barna sine - det er galt å kle på, det er galt å følge, det er galt å smøre mat osv osv osv. Mens den som legger ut med den største selvfølge om alt som deres barn forventes å ha ansvaret for i svært ung alder sjelden møtes med den samme kritikken.

Åja, sånn ja. Haha, jeg har rett og slett argumentert litt mot meg selv, jeg gitt. Sånn kan det gå når man egentlig burde ha lagt seg. ;)

Jeg er enig i at den "selvsagt"-greia går forbløffende under radaren akkurat her, ja. Men det er kanskje litt tilfeldig akkurat her, for mht matpakkesmøring er jo tråden temmelig mangfoldig. Og jeg er fremdeles ganske bombesikker på at det er ordlyden (alle bør gjøre som meg) som gir noen pepper. Hvis noen skriver "jeg synes foreldre bør ta seg sammen og lage matpakke til barna sine til de er ferdig med grunnskolen", får det nok svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vankelmodig

''Jeg hadde foreldre som aldri spiste frokost, og jeg gikk igjennom ni år på grunnskolen uten frokost eller lunsj.''

Hadde det vært nå i våre dager, hadde nok skolen sendt bekymringsmelding til Barnevernet,

Jeg kunne ønske skolen hadde gjort det ja! Dette var på 80-tallet, men ingen brydde seg. Da jeg kom hjem fra skolen var jeg helt utsultet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lagt merke til det du skriver om, men det kan godt hende at du har rett. Trening i selvstendighet holdes kanskje opp som et større ideal enn omsorg for tiden?

Selvstendighet er et stort ideal i samfunnet vårt, ingen tvil om de. Se bare på hvordan sjenerte eller innadvendte barn blir omtalt (som et stort problem), mens utadvendte og mer utagerende barn omtales svært positivt. Sånn generelt, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Hvordan kan man vite om noen bruker hele dagen på dol?

Jeg sitter f.eks. og skriver stort sett hele dagen for tiden. Pauser er som kjent ikke å forakte, og dermed kan det passe bra å bruke f.eks. 10 minutter på dol hver annen time. Har jeg da vært på dol hele dagen?

Jeg har ikke lagt merke til at du har vært her så mye jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, sånn ja. Haha, jeg har rett og slett argumentert litt mot meg selv, jeg gitt. Sånn kan det gå når man egentlig burde ha lagt seg. ;)

Jeg er enig i at den "selvsagt"-greia går forbløffende under radaren akkurat her, ja. Men det er kanskje litt tilfeldig akkurat her, for mht matpakkesmøring er jo tråden temmelig mangfoldig. Og jeg er fremdeles ganske bombesikker på at det er ordlyden (alle bør gjøre som meg) som gir noen pepper. Hvis noen skriver "jeg synes foreldre bør ta seg sammen og lage matpakke til barna sine til de er ferdig med grunnskolen", får det nok svar.

Ja, jeg er helt enig i dette med formuleringen:-) Så sånn sett burde jeg ha spart disse innleggene mine nå til en tråd der man ikke kan skylde på formuleringsmåten.

For jeg merker at "gjøre-for-mye-kritikken" generelt sitter løst på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Men er det egentlig noen her inne som virkelig gjør det? Er det ikke mer at forskjellige folk synes godt i forskjellige tråder, og dermed vil man til enhver tid få inntrykk av at svært mange gjør "det riktige" - men det trenger ikke nødvendigvis være en og samme person i alle tråder.

Æh, det ble kronglete forklart. Jeg håper du skjønner hva jeg mener allikevel. :)

Jeg skjønner hva du mener. Noen er her en del, men uten å være bastante. Skjønner du hva jeg mener? :-)

Jeg sier ikke mer en det jeg har sagt nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laaang tråd! Og jeg orker ikke å lese alt, men her skal du også få mitt bidrag slev om det sikkert er flere som har skrevet om lik praksis som det vi har.

Jeg smører alltid matpakke til jentene mine om morgenen. Står opp med dem, lager frokost, smører matpakke og sørger for å få dem avgårde på skolen til rett tid.

I helgene liker jeg å ligge litt lenger om morgenen, så da står dem opp selv og smører seg mat selv. Vi har alltid ferdig oppskåret brød, og pålegg og drikke selvsagt lett tilgjengelig i kjøleskapet.

Jentene er 10 og 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg synes det er bra at barna smører sine egne matpakker så snart de praktisk greier det. Mine spiser mer av matpakken når de har smurt og valgt pålegg selv, selv om verken utvalget eller matpakken blir noe mer spennende av den grunn.

Men vi spiser frokost sammen med dem, og enten sender ut døra eller følger på skolen. Kunne ikke tenkt meg å la dem klare seg selv alene om morgenen.

I helgene sover vi gjerne litt lenger enn ungene, men vi spiser frokost sammen i 10-tiden, vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laaang tråd! Og jeg orker ikke å lese alt, men her skal du også få mitt bidrag slev om det sikkert er flere som har skrevet om lik praksis som det vi har.

Jeg smører alltid matpakke til jentene mine om morgenen. Står opp med dem, lager frokost, smører matpakke og sørger for å få dem avgårde på skolen til rett tid.

I helgene liker jeg å ligge litt lenger om morgenen, så da står dem opp selv og smører seg mat selv. Vi har alltid ferdig oppskåret brød, og pålegg og drikke selvsagt lett tilgjengelig i kjøleskapet.

Jentene er 10 og 9 år.

Det med at jeg nå ligger litt lenger om morgenene begynte jeg med for rundt et år siden. Alltid tidligere stod jeg opp med dem i helgene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 11 var både moren og faren mitt dratt på jobben forlengst da jeg våknet klokka halv 8. Så jeg ordnet meg sjøl og har aldri tenkt at det gjorde noe. Da minstemann var 11 sov jeg ikke men jeg sto heller ikke opp men passet på at han gjorde det han skulle som matpakke, frokost og gymtøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På videregående trengte du vel ikke matpakke lenger, mener å huske at du oppdaget nudlene!

Matpakka var til dagtid, nudlene og rett-i-koppen var til ettermiddags/øvingstid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje du kan forklare hvorfor du synes det er en uting?''

Det har jeg gjort lenger ned i tråden.

''Kanskje du kan forklare hvorfor du synes det er en uting?

Det har jeg gjort lenger ned i tråden.''

Du har da ikke det? Jeg klarer i hvertfall ikke å finne det. Du forklarer hvorfor du liker å stå opp med ditt barn, men du sier ikke hva det er som gjør det til en uting å ikke stå opp med sine barn. Du sier det er egoistisk å ikke stå opp med sine barn, men du sier ikke hvorfor det er egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha kontroll over hva 11-åringen tar på seg før han går på skolen. Han tar på seg det som ligger nærmest, uansett om det er skittent eller om det er for feil værtype. Om våren må jeg gjemme luene, for den er alltid på.

''Han tar på seg det som ligger nærmest, uansett om det er skittent eller om det er for feil værtype.''

Det lyder veldig kjent. En av grunnene til at jeg fremdeles legger fram klær til junior, er at vi dermed får brukt andre plagg enn de som ligger øverst i skuffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg sier til meg selv at før jeg aner det kommer jeg til å sitte alene med tekoppen om morgenen i helgene ''

Bytt ut tekoppen med kaffe, så er det slik mine morgener er på hytta om sommeren...;-) Jeg drikker kaffe, hører på Reiseradioen og leser avisa. Selv om jeg absolutt ikke står _tidlig_ opp, får jeg en god stund alene før husets herrer kommer tuslende opp i halv elleve-elleve-tida....;-)

Den dagen junior sover til 1030, står jeg klar til å ringe etter sykebil.

Unntatt første nyttårsdag og denslags.

Men jeg ser her nede at Bookworms datter også gladelig sover til nærmere 11. Da blir det litt meningsløst å skulle forsvare at jeg iblant ligger til 0845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg har en småspist sønn, og han får syltetøy på skiva hver eneste dag, om han vil. Det er bedre enn at han ikke spiser maten, for det skjedde tidligere.

Nå spiser han både brød og en frukt :) Han spiser langt bedre etter han begynte å lage nista si selv, og det er kjekt å se at han alltid husker frukten.

Syltetøy nå om dagen fås jo uten sukker? Så det finnes nok verre ting :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ønske skolen hadde gjort det ja! Dette var på 80-tallet, men ingen brydde seg. Da jeg kom hjem fra skolen var jeg helt utsultet!

Har lest litt av dine andre innlegg her inne, og det er vel ingen tvil om at du har vært utsatt for grov omsorgssvikt.

Noen "barn" krever en kompensasjon/erstatning fra kommunen for at de ikke ble sett, hørt og trodd. For at ingen grep inn. For unnlatelse og unnvikenhet.

Kanskje du burde sjekke opp i om du har krav på slik erstatning? I det minste hjelper det noen ganger å få en unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så blåser jeg i om jeg får pepper i denne tråden, kanskje det kan ha noe med at det er akkurat _meg_ som har skrevet det og måten jeg bestandig skriver på.

Jeg har ikke uttrykt meg klønete i forhold til det jeg mener, som jeg har skrevet flere ganger så tenker jeg mitt (og kommenterer i tråder som omhandler temaet) om foreldre som ligger lenger enn barna sine - jeg synes det er en uting...

Det kan også hende at all pepperen skyldes at foreldrene faktisk har _litt_ dårlig samvittighet i forhold til akkurat dette;-)

"Det kan også hende at all pepperen skyldes at foreldrene faktisk har _litt_ dårlig samvittighet i forhold til akkurat dette;-)"

Fullstendig skivebom!!!

Jeg har ikke et SNEV av dårlig samvittighet fordi jeg ikke har stått opp kl 6-7 i helgene med morgenfriske 6,7,10 og 12 åringer!

De har ikke lidd den aller minste nød av dette. Men har kost seg med barne tv, kjæledyra sine, eller andre puslerier. De har tatt seg mat hvis de har vært sultne, og vi har vært tilgjengelige hvis de "trengte" oss.

Vi har heller ikke ligget "halve dagen," men stått opp til akseptabel tid og hatt en felles frokost.

Så jeg finner ingenting ved dette jeg burde ha dårlig samvittighet for!

Jeg regner med at du heller aldri lar datteren din være alene hjemme og klare seg selv etter skoletid?!!

Det er jo isåfall enda værre! For da er du jo ikke tilgjengelig engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...