Gå til innhold

Lager 11 åringen matpakke selv?


Gjest mattje

Anbefalte innlegg

*river meg i håret*

Ja, jeg har en bevisst mening om det. MEN - det er ikke noe offer...

''MEN - det er ikke noe offer...''

Det er vel her cluet ligger. Mener man ikke at det er noe stort offer totalt sett, er det jo en helt annen sak å stå opp med barnet/-a.

Jeg har selv stått opp med barnet mitt om morgenen, men for det første har han aldri vært noen super-morgenfugl som har stått opp 5-6 om morgenen.

Dessuten har det å stå opp med han (da han var liten) gitt meg en bedre start på dagen også. For mens han så på barne-tv, kunne jeg sitte i samme sofa og i ro og mak finlese Aftenposten og drikke en kanne kaffe...;-)

Jeg har alltid vært b-menneske, og kunne godt tenke meg å dorme litt lenger, men når valget sto mellom å stå opp og ha en rolig morgen som beskrevet over , og det å sove lenger men derfor ikke rekke å bruke en evighet på kaffe og avis, var valget lett.

Spesielt når det å "stå opp tidlig" betød å stå opp f eks klokka 8 eller halv ni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bookworm

    43

  • morsan

    21

  • frosken

    18

  • løvinne71

    11

Mest aktive i denne tråden

En venninne har en datter på 20 som flyttet inn i kollektiv med 2 andre jenter nylig.

Det varte ikke lenge før hun ville flytte hjem igjen. De begynte å krangle.

Jeg måtte si at jeg nok ikke hadde latt en komme hjem etter krangling. Jeg ville nok heller oppfordret til å ordne opp seg i mellom når jente var 20 år og var de ikke redd for at hun skulle bli uselvstendig?

Nei ikke i det hele tatt svarte moren for hun bodde nemlig hjemme til hun var 26 og ferdig med å studere.

Hun er det beste eksemplet på at det kan gå veldig bra.

Samme dama smører også matpakke til "ungene" sine.

Så?

Skrekkhistorier finnes alltid, uten at det nødvendigvis skal tas til inntekt for at ditt eller datt alltid er galt eller alltid er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Så?

Skrekkhistorier finnes alltid, uten at det nødvendigvis skal tas til inntekt for at ditt eller datt alltid er galt eller alltid er riktig.

Var den til meg?

Hvilken skrekkhistorie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv om jeg absolutt ikke står _tidlig_ opp, får jeg en god stund alene før husets herrer kommer tuslende opp i halv elleve-elleve-tida....;-)''

Det må være utrolig deilig :o) Tenk å få våkne helt av seg selv, og i tillegg få en stund alene før resten står opp. Tipper det er kjempekos da, å være våken når de kommer.

Åja, det er herlig med disse hyttemorgenene. Blir rent ut skuffet hvis noen andre våkner før klokka ti...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-åringen her smører ikke matpakke sjøl. Mora mi smurte matpakke til meg helt til jeg gikk på videregående, og jeg ser ikke noe problem i det.

Det koster meg ikke en kalori å gjøre det for ungene, så det synes jeg er helt greit å gjøre for dem. :)

På videregående trengte du vel ikke matpakke lenger, mener å huske at du oppdaget nudlene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var den til meg?

Hvilken skrekkhistorie?

venninne som smører matpakke og som derfor har datter som ikke klarer å tilpasse seg kollektivet, men kommer diltende hjem til mor ved minste motstands vei... Eller har jeg misforstått historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

venninne som smører matpakke og som derfor har datter som ikke klarer å tilpasse seg kollektivet, men kommer diltende hjem til mor ved minste motstands vei... Eller har jeg misforstått historien?

Ok, men poenget her var at det kunne gå bra alikevel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venninne som smører matpakke og som derfor har datter som ikke klarer å tilpasse seg kollektivet, men kommer diltende hjem til mor ved minste motstands vei... Eller har jeg misforstått historien?

Jeg har ikke lyst å gå og legge meg, men kunne tenkt meg å diskutere noe annet enn matpakker. Du kan ikke starte en eller annen superinteressant tråd akkurat nå vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha kontroll over hva 11-åringen tar på seg før han går på skolen. Han tar på seg det som ligger nærmest, uansett om det er skittent eller om det er for feil værtype. Om våren må jeg gjemme luene, for den er alltid på.

''Jeg vil også ha kontroll over hva 11-åringen tar på seg før han går på skolen.''

Lurer på hvor lenge de har det slik? ;-) Dvs her går det helt fint med eget valg av inneklær, men "problemet" ligger mer på ønsket om ikke å ha på nytterjakke.

I morges var det null grader da han skulle gå, og likevel mente han det holdt å bare gå rett ut iført hettegenser - det eneste ytterplagget var _lue_..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst å gå og legge meg, men kunne tenkt meg å diskutere noe annet enn matpakker. Du kan ikke starte en eller annen superinteressant tråd akkurat nå vel?

*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opplagt en forskjell i måten å formulere seg på, men likevel er det ikke til å komme bort fra at den som på en bastant måte mener at foreldre bør gjøre _mer_ får pepper, mens den som på en like bastant måte sier at det er den mest selvfølgelige ting i verden at barna skal ha ansvaret for noe ikke får noen kommentarer i det hele tatt....

Tenker du sånn generelt, eller i denne tråden? For sånn generelt er det vel ikke den ting i verden som ikke blir gjenstand for ganske heftig diskusjon her inne, og jeg kan da levende huske en del trådstartere/kommentatorer her inne som har fått pepper for at de kler på unger som egentlig burde klare det selv, eller følger unger som burde klart å gå alene osv.

Men jevnt over kicker vel folk på akkurat den der "jeg gjør X, og derfor mener jeg at X bør gjelde for alle"-greia, uansett om det er snakk om for mye eller for lite.

Hvis jeg hadde skrevet: "Vi lar fjerdeklassingen stå opp før oss om morgenen, og jeg synes ikke at foreldre bør være så hysteriske at de står opp med barna hele tiden", hadde jeg nok fått passet mitt påskrevet, vær trygg på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Tenker du sånn generelt, eller i denne tråden? For sånn generelt er det vel ikke den ting i verden som ikke blir gjenstand for ganske heftig diskusjon her inne, og jeg kan da levende huske en del trådstartere/kommentatorer her inne som har fått pepper for at de kler på unger som egentlig burde klare det selv, eller følger unger som burde klart å gå alene osv.

Men jevnt over kicker vel folk på akkurat den der "jeg gjør X, og derfor mener jeg at X bør gjelde for alle"-greia, uansett om det er snakk om for mye eller for lite.

Hvis jeg hadde skrevet: "Vi lar fjerdeklassingen stå opp før oss om morgenen, og jeg synes ikke at foreldre bør være så hysteriske at de står opp med barna hele tiden", hadde jeg nok fått passet mitt påskrevet, vær trygg på det. :)

Det er noen her inne som gjør ALT riktig, samtidig som de bruker hele dagen på dol fra morgen til kveld.

Da er det noe som ikke stemmer helt:-)

Jeg tenker ikke på henne du diskuterer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du sånn generelt, eller i denne tråden? For sånn generelt er det vel ikke den ting i verden som ikke blir gjenstand for ganske heftig diskusjon her inne, og jeg kan da levende huske en del trådstartere/kommentatorer her inne som har fått pepper for at de kler på unger som egentlig burde klare det selv, eller følger unger som burde klart å gå alene osv.

Men jevnt over kicker vel folk på akkurat den der "jeg gjør X, og derfor mener jeg at X bør gjelde for alle"-greia, uansett om det er snakk om for mye eller for lite.

Hvis jeg hadde skrevet: "Vi lar fjerdeklassingen stå opp før oss om morgenen, og jeg synes ikke at foreldre bør være så hysteriske at de står opp med barna hele tiden", hadde jeg nok fått passet mitt påskrevet, vær trygg på det. :)

Enig. Det reageres dersom det ikke vises en viss ydmykhet i forhold til at ulike løsninger kan passe for ulike familier - i hvertfall i forhold til ganske "trivielle" ting, som i denne matpakketråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen her inne som gjør ALT riktig, samtidig som de bruker hele dagen på dol fra morgen til kveld.

Da er det noe som ikke stemmer helt:-)

Jeg tenker ikke på henne du diskuterer med.

Hvordan kan man vite om noen bruker hele dagen på dol?

Jeg sitter f.eks. og skriver stort sett hele dagen for tiden. Pauser er som kjent ikke å forakte, og dermed kan det passe bra å bruke f.eks. 10 minutter på dol hver annen time. Har jeg da vært på dol hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen her inne som gjør ALT riktig, samtidig som de bruker hele dagen på dol fra morgen til kveld.

Da er det noe som ikke stemmer helt:-)

Jeg tenker ikke på henne du diskuterer med.

Men er det egentlig noen her inne som virkelig gjør det? Er det ikke mer at forskjellige folk synes godt i forskjellige tråder, og dermed vil man til enhver tid få inntrykk av at svært mange gjør "det riktige" - men det trenger ikke nødvendigvis være en og samme person i alle tråder.

Æh, det ble kronglete forklart. Jeg håper du skjønner hva jeg mener allikevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du sånn generelt, eller i denne tråden? For sånn generelt er det vel ikke den ting i verden som ikke blir gjenstand for ganske heftig diskusjon her inne, og jeg kan da levende huske en del trådstartere/kommentatorer her inne som har fått pepper for at de kler på unger som egentlig burde klare det selv, eller følger unger som burde klart å gå alene osv.

Men jevnt over kicker vel folk på akkurat den der "jeg gjør X, og derfor mener jeg at X bør gjelde for alle"-greia, uansett om det er snakk om for mye eller for lite.

Hvis jeg hadde skrevet: "Vi lar fjerdeklassingen stå opp før oss om morgenen, og jeg synes ikke at foreldre bør være så hysteriske at de står opp med barna hele tiden", hadde jeg nok fått passet mitt påskrevet, vær trygg på det. :)

''Tenker du sånn generelt, eller i denne tråden?''

Begge deler. Noen sier i denne tråden at "selvsagt smører barna matpakke selv!!!" Hvorfor er det så selvsagt? Det høres ut som om de mener at det er galt at noen barn får matpakke smurt av foreldrene.

'' For sånn generelt er det vel ikke den ting i verden som ikke blir gjenstand for ganske heftig diskusjon her inne, og jeg kan da levende huske en del trådstartere/kommentatorer her inne som har fått pepper for at de kler på unger som egentlig burde klare det selv, eller følger unger som burde klart å gå alene osv. ''

Nettopp! Generelt sett sitter kritikken mye løsere når noen mener at andre gjøre "for mye" for barna sine - det er galt å kle på, det er galt å følge, det er galt å smøre mat osv osv osv. Mens den som legger ut med den største selvfølge om alt som deres barn forventes å ha ansvaret for i svært ung alder sjelden møtes med den samme kritikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man vite om noen bruker hele dagen på dol?

Jeg sitter f.eks. og skriver stort sett hele dagen for tiden. Pauser er som kjent ikke å forakte, og dermed kan det passe bra å bruke f.eks. 10 minutter på dol hver annen time. Har jeg da vært på dol hele dagen?

''Hvordan kan man vite om noen bruker hele dagen på dol?''

Ja, det lurer jeg på også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest for sånt går da ikke an!

Hvor lærte du at det var viktig å spise lunsj? Jeg hadde foreldre som aldri spiste frokost, og jeg gikk igjennom ni år på grunnskolen uten frokost eller lunsj.

''Jeg hadde foreldre som aldri spiste frokost, og jeg gikk igjennom ni år på grunnskolen uten frokost eller lunsj.''

Hadde det vært nå i våre dager, hadde nok skolen sendt bekymringsmelding til Barnevernet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...