Gå til innhold

Lager 11 åringen matpakke selv?


Gjest mattje

Anbefalte innlegg

Her i huset bytter vi foreldrene på å dra tidlig på jobb og å sende ungene avgårde, slik at den som begynner litt senere den aktuelle dagen, er den som lager frokost og matpakke og sender eldstemann ut døra på skolen/leverer yngste i bhg.

Så barna (eldste går i 4.klasse) her får med andre ord matpakke og voksenselskap hver hverdagsmorgen. 4.klassingen kan selvsagt lage matpakke selv, men vi synes det er hyggelig å gjøre det, dessuten får vi litt kontroll på hva som faktisk går med. Han er alene hjemme litt etter skolen hver dag, og da ordner han seg mat selv uten problemer - han liker det godt.

I helgene sover vi gjerne litt lenger. Eldstemann pleier faktisk å liste seg opp ekstra tidlig for å få litt alenetid med tv-en før vi andre står opp. "Jeg liker å sitte og nyte tilværelsen", som han sier. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bookworm

    43

  • morsan

    21

  • frosken

    18

  • løvinne71

    11

Mest aktive i denne tråden

Ungene, nei, de synes det er helt ok (og vet nok knapt om annet...). Tenkte mer på "perfekte" dol-mødre - mener jeg har fått litt pepper for det før her - samt enkelte andre.

Men det er da mange som lager matpakke kvelden i forveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ungene, nei, de synes det er helt ok (og vet nok knapt om annet...). Tenkte mer på "perfekte" dol-mødre - mener jeg har fått litt pepper for det før her - samt enkelte andre.

Så lenge ungene ikke klager på maten er vel alt greit :) Om morgenen har jeg ofte tenkt at jeg skal begynne å lage nistepakkene kvelden før, men det har stort sett blitt med tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så lenge ungene ikke klager på maten er vel alt greit :) Om morgenen har jeg ofte tenkt at jeg skal begynne å lage nistepakkene kvelden før, men det har stort sett blitt med tanken.

''Så lenge ungene ikke klager på maten er vel alt greit :''

Enig i det. Våre barn er ganske småspiste, og hadde de protestert på matpakker fra dagen før er det en viss fare for at jeg hadde gitt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Så lenge ungene ikke klager på maten er vel alt greit :''

Enig i det. Våre barn er ganske småspiste, og hadde de protestert på matpakker fra dagen før er det en viss fare for at jeg hadde gitt etter.

Jeg har en småspist sønn, og han får syltetøy på skiva hver eneste dag, om han vil. Det er bedre enn at han ikke spiser maten, for det skjedde tidligere.

Nå spiser han både brød og en frukt :) Han spiser langt bedre etter han begynte å lage nista si selv, og det er kjekt å se at han alltid husker frukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville stått opp med min 11-åring og gjort det sammen med henne. Det er hyggelig og spise frokost og ha en fin start på dagen _sammen_ :-)

Det gjør jeg med min 8-åring og kommer til å fortsette med det... Min mamma sto opp med meg, vi spiste sammen og lagde niste helt til jeg gikk på videregående. Hun gjorde det fordi hun syntes det var koselig, ikke fordi hun måtte. Slik vil jeg ha det med min datter også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto ikke opp alene, men var alene den siste halvtimen før jeg måtte gå avgårde til skola. Det var da meningen at matpakka skulle smøres selv da, men ofte rotet jeg bort tiden og glemte/rakk ikke å lage matpakke. Så ganske mange dager var jeg uten skolemat...

Jeg bestemte meg derfor lenge før jeg fikk barn at dersom det å smøre matpakke til barn er det som skal til for å sikre seg at det faktisk _blir_ laget maatpakke, så skulle jeg jammen gjøre det:-) Dvs det er min mann som er matpakkesmøreren hjemme hos oss.

Husker moren min en gang for noen år siden dro fram historien om hvor sjokkert hennes mor ble da hun fikk høre at vi barna måtte smøre matpakke selv. Min mor sa med dårlig skjult stolthet i stemmen at _selvsagt_ smurte barna hennes matpakke selv!! Hun ble nokså paff da jeg fortalte henne om mine manglende matpakker.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Han tar på seg det som ligger nærmest, uansett om det er skittent eller om det er for feil værtype. ''

Oi, er våre barn søsken? ;P

''Han tar på seg det som ligger nærmest, uansett om det er skittent eller om det er for feil værtype.''

''Oi, er våre barn søsken? ;P''

For å si det sånn, så med han har jeg vært nødt til å ta et par grep for at han ikke skal bruke skitne klær, og da hjelper det ikke å legge klærne nederst i skittentøyskurven :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg sto ikke opp alene, men var alene den siste halvtimen før jeg måtte gå avgårde til skola. Det var da meningen at matpakka skulle smøres selv da, men ofte rotet jeg bort tiden og glemte/rakk ikke å lage matpakke. Så ganske mange dager var jeg uten skolemat...

Jeg bestemte meg derfor lenge før jeg fikk barn at dersom det å smøre matpakke til barn er det som skal til for å sikre seg at det faktisk _blir_ laget maatpakke, så skulle jeg jammen gjøre det:-) Dvs det er min mann som er matpakkesmøreren hjemme hos oss.

Husker moren min en gang for noen år siden dro fram historien om hvor sjokkert hennes mor ble da hun fikk høre at vi barna måtte smøre matpakke selv. Min mor sa med dårlig skjult stolthet i stemmen at _selvsagt_ smurte barna hennes matpakke selv!! Hun ble nokså paff da jeg fortalte henne om mine manglende matpakker.... ;-)

Derfor ser jeg til at matpakkene blir smurt.

I dag hadde sønnen min glemt matpakken, og han kom hjem for å hente den :) Det ble jeg glad for, for tidligere ga han blaffen i å spise skolematen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en får ikke inntrykk av det.

Du hører vel helst slike kommentarer fra det lille mindretallet som synes det er helt _galt_ å smøre om kvelden. Hos oss smøres det om morgenen, men jeg leer ikke på øyelokket over at andre smører om kvelden og legger i kjøleskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antagelig forskjell på å ha ett og flere barn også. Vi har to og de har jo mye selskap i hverandre om morgenen. Nå er de 9 og 11 og vekker ikke lenger oss når de står opp i helgene slik at vi våkner av oss selv eller av at det kommer en telefon til et av barna:-)

''Det er antagelig forskjell på å ha ett og flere barn også. Vi har to og de har jo mye selskap i hverandre om morgenen.''

Absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Så har skjerpet meg litt, og stått op og laget frokost og matpakker de dagene jeg kan. Er dette en oppgave for oss foreldre, og hvor lenge bør vi hjelpe dem med dette?''

Som barn var jeg helt selvgående på dette med matpakker fra barnehagealder!! Husker det var noen rare og morsomme matpakker, men min mat smakte alltid så godt og de andre barna var misunnelige :-) Jeg var jo den eneste som hadde pålegget opp-ned for eksempel, he, he!

Jeg synes godt barna kan ta ansvar for det selv, jeg da!

Vi gjør jo så mye for barna med å tilrettelegge dagen og fritidsaktiviteter og følge opp lekser og kjøre de hit og dit, at det å kunne være litt selvgående om morgenen har jeg ikke dårlig samvittighet for. Litt øvelse de første årene, også går det av seg selv.

Jeg er riktignok oppe og steller meg selv og påser at familiens yngste på 3 får på seg klær når jentene kommer på kjøkkenet. Men jeg klarer ikke å være både på kjøkkenet og badet samtidig. Jeg har jobbet målbevisst for å selvstendiggjøre jentene på 8 og 11 år om morgenen.

Nå går alt (nesten) på skinner og jeg tror jammen de skulle klart å stå opp og ordnet mat & matpakker og kommet seg avgårde til skolen til riktig tid hvis de virkelig måtte.

Men det må de heldigvis ikke da :-)

Jeg synes også det er greit at barna _kan_ lage mat selv. I dag fikk jeg en tlf akkurat idet 4-åringen hadde bedt om kvelds. Da samtalen var over fant jeg henne på kjøkkenet med en ferdigsmurt skive.

Vi har ingen farlige kniver i skuffen ved brødskuffa, og brødet skjærer vi på butikken. Veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Mine to eldste laget matpakke selv i den alderen. De ville det også.

Jeg har begynt å lage matpakke til 16-åringen min igjen. Men det synes jeg er bare rett og rimelig med slike dager han har akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at du snakker om et barn som _tidligere_ kunne finne på å stå opp kl. 7-8-9.

For meg er det himmelsk at vi omsider har et barn som ikke står opp FØR kl. 7-8-9.

Men jeg sier til meg selv at før jeg aner det kommer jeg til å sitte alene med tekoppen om morgenen i helgene og tenke på hvor hyggelig det var den gangen det var litt liv i huset...

''Men jeg sier til meg selv at før jeg aner det kommer jeg til å sitte alene med tekoppen om morgenen i helgene ''

Bytt ut tekoppen med kaffe, så er det slik mine morgener er på hytta om sommeren...;-) Jeg drikker kaffe, hører på Reiseradioen og leser avisa. Selv om jeg absolutt ikke står _tidlig_ opp, får jeg en god stund alene før husets herrer kommer tuslende opp i halv elleve-elleve-tida....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg sto ikke opp alene, men var alene den siste halvtimen før jeg måtte gå avgårde til skola. Det var da meningen at matpakka skulle smøres selv da, men ofte rotet jeg bort tiden og glemte/rakk ikke å lage matpakke. Så ganske mange dager var jeg uten skolemat...

Jeg bestemte meg derfor lenge før jeg fikk barn at dersom det å smøre matpakke til barn er det som skal til for å sikre seg at det faktisk _blir_ laget maatpakke, så skulle jeg jammen gjøre det:-) Dvs det er min mann som er matpakkesmøreren hjemme hos oss.

Husker moren min en gang for noen år siden dro fram historien om hvor sjokkert hennes mor ble da hun fikk høre at vi barna måtte smøre matpakke selv. Min mor sa med dårlig skjult stolthet i stemmen at _selvsagt_ smurte barna hennes matpakke selv!! Hun ble nokså paff da jeg fortalte henne om mine manglende matpakker.... ;-)

Da var du ulik meg. Jeg var utpreget A.menneske i den alderen og koste meg med å lage gode matpakker og koke meg en termos med te i den alderen. Og jeg husker at jeg også tok med meg en tube med majones:-)

Nå er jeg utprget B-menneske. Vi ligger 2 timer forran dere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke forskjellen på hvordan hun formulerte seg og hvordan du gjorde det?

Det er opplagt en forskjell i måten å formulere seg på, men likevel er det ikke til å komme bort fra at den som på en bastant måte mener at foreldre bør gjøre _mer_ får pepper, mens den som på en like bastant måte sier at det er den mest selvfølgelige ting i verden at barna skal ha ansvaret for noe ikke får noen kommentarer i det hele tatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Men jeg sier til meg selv at før jeg aner det kommer jeg til å sitte alene med tekoppen om morgenen i helgene ''

Bytt ut tekoppen med kaffe, så er det slik mine morgener er på hytta om sommeren...;-) Jeg drikker kaffe, hører på Reiseradioen og leser avisa. Selv om jeg absolutt ikke står _tidlig_ opp, får jeg en god stund alene før husets herrer kommer tuslende opp i halv elleve-elleve-tida....;-)

''Selv om jeg absolutt ikke står _tidlig_ opp, får jeg en god stund alene før husets herrer kommer tuslende opp i halv elleve-elleve-tida....;-)''

Det må være utrolig deilig :o) Tenk å få våkne helt av seg selv, og i tillegg få en stund alene før resten står opp. Tipper det er kjempekos da, å være våken når de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg får jo ikke sagt hva jeg personlig mener, uten å si at jeg synes det er feil å gjøre noe annet... Det er rett og slett umulig. Ved å si at jeg har valgt dette av de grunner jeg har gjort, vil jeg automatisk "fordømme" de som ikke gjør det.

Dette fremstår for meg som en merkelig logikk. Det er da fullt mulig å si at i vår familie opplever vi det som riktig at alle står opp hver morgen til samme tid - uten at du samtidig mener at foreldre som velger andre løsninger enn dere f.eks. er egoistiske. Du kunne f.eks. tenke at siden du er hjemme på heltid og som følge av sykdom ikke alltid har så mye energi, så prioriterer du å være tilstedeværende i denne typen sammenhenger. Samtidig så kunne du jo da hypotetisk sett ha ment at foreldre som er i 100% jobb, gjør en fornuftig prioritering når de velger å sove et par timer ekstra i helgene, slik at de er mer opplagte resten av dagen.

For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er opplagt en forskjell i måten å formulere seg på, men likevel er det ikke til å komme bort fra at den som på en bastant måte mener at foreldre bør gjøre _mer_ får pepper, mens den som på en like bastant måte sier at det er den mest selvfølgelige ting i verden at barna skal ha ansvaret for noe ikke får noen kommentarer i det hele tatt....

En venninne har en datter på 20 som flyttet inn i kollektiv med 2 andre jenter nylig.

Det varte ikke lenge før hun ville flytte hjem igjen. De begynte å krangle.

Jeg måtte si at jeg nok ikke hadde latt en komme hjem etter krangling. Jeg ville nok heller oppfordret til å ordne opp seg i mellom når jente var 20 år og var de ikke redd for at hun skulle bli uselvstendig?

Nei ikke i det hele tatt svarte moren for hun bodde nemlig hjemme til hun var 26 og ferdig med å studere.

Hun er det beste eksemplet på at det kan gå veldig bra.

Samme dama smører også matpakke til "ungene" sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...