Gå til innhold

Lager 11 åringen matpakke selv?


Gjest mattje

Anbefalte innlegg

''Så har skjerpet meg litt, og stått op og laget frokost og matpakker de dagene jeg kan. Er dette en oppgave for oss foreldre, og hvor lenge bør vi hjelpe dem med dette?''

Som barn var jeg helt selvgående på dette med matpakker fra barnehagealder!! Husker det var noen rare og morsomme matpakker, men min mat smakte alltid så godt og de andre barna var misunnelige :-) Jeg var jo den eneste som hadde pålegget opp-ned for eksempel, he, he!

Jeg synes godt barna kan ta ansvar for det selv, jeg da!

Vi gjør jo så mye for barna med å tilrettelegge dagen og fritidsaktiviteter og følge opp lekser og kjøre de hit og dit, at det å kunne være litt selvgående om morgenen har jeg ikke dårlig samvittighet for. Litt øvelse de første årene, også går det av seg selv.

Jeg er riktignok oppe og steller meg selv og påser at familiens yngste på 3 får på seg klær når jentene kommer på kjøkkenet. Men jeg klarer ikke å være både på kjøkkenet og badet samtidig. Jeg har jobbet målbevisst for å selvstendiggjøre jentene på 8 og 11 år om morgenen.

Nå går alt (nesten) på skinner og jeg tror jammen de skulle klart å stå opp og ordnet mat & matpakker og kommet seg avgårde til skolen til riktig tid hvis de virkelig måtte.

Men det må de heldigvis ikke da :-)

''Jeg var jo den eneste som hadde pålegget opp-ned for eksempel, he, he!''

Hvilket pålegg kan man ha opp-ned? *Nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bookworm

    43

  • morsan

    21

  • frosken

    18

  • løvinne71

    11

Mest aktive i denne tråden

Jeg synest ikke at en 11 og 12 åring er for små til å ta dette ansvaret.

Det jeg har erfart, er at ved å ha latt dem gjøre dette en stund, så merket jeg at de er blitt meget selvstendige både nå det gjelder å stå opp, med egen vekkeklokke, finne frem klær om kvelden, pakke gymbag, finne uteklær som passer, og passe tiden.

I tillegg har jeg også opplevd at de spiser sunt til frokost, og smører sunne matpakker.

Jeg har ikke opplevd at de har glemt noe.

'ikke det at jeg forsvarer at jeg sover om morgenen, litt lenger enn dem, for det skal jeg være enig i at det beste hadde vært om jeg sto opp, p.g.a samværet om morgenen.

Og derfor har jeg som sagt sjerpet meg.

Men jeg ser som sagt positive ting med det hele, at de har lært å bli selvstendige på disse områdene, det tror jeg de bare har godt av.

Når min 12 åring skal reise bort, pakker hun alle klærne sine selv, og hun glemmer ikke noe, ikke fordi jeg ikke vil,men det er slik hun har modnet og utviklet seg gjennom å ta ansvar for slike ting.

Det er viktig at barna også lærer seg å leve.Det er ikke så mange år til de skal flytte hjemmefra, håper de føler seg selvstendige nok til å ønske det når de er 18, fordi jeg tror de har godt av å prøve å bo for seg selv da, men det er en annen diskusjon.

Alt går på det å lære seg å ta ansvar.

Jeg er enig med deg i at de ikke er for små til å ha det ansvaret. De modnes og blir mer skjerpet når de vet at mor ikke titter de over skulderen.

Så jeg synes ikke det er fy-fy om du har behov for å sove litt lenger. Det går jo fint an å slumre litt og høre at de har stått opp til riktig tid, i motsatt fall hjelpe de litt hvis de har forsovet seg..?

Hvis dette er det som skal til for at en trøtt mor blir mer opplagt og kan yte mer til sine barn resten av dagen, ser jeg ingenting i veien for det.

Har hatt enkelte dager sånn selv jeg når minsten har holdt på for fullt og slitt med hoste eller sykdom og det har krevd sitt!

.. Og jeg har ikke dårlig samvittighet, all den tid vi står på pinne for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg var jo den eneste som hadde pålegget opp-ned for eksempel, he, he!''

Hvilket pålegg kan man ha opp-ned? *Nysgjerrig*

Hi, hi, det er da bare å legge brødskive opp-ned i matboksen det :-)

Husker det var veldig morsomt i sin tid!

Også hadde jeg noen kreativer måter å dele brødskiva på.

Du skjønner vel hvorfor de andre barna var misunnelige på matpakka mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, hi, det er da bare å legge brødskive opp-ned i matboksen det :-)

Husker det var veldig morsomt i sin tid!

Også hadde jeg noen kreativer måter å dele brødskiva på.

Du skjønner vel hvorfor de andre barna var misunnelige på matpakka mi?

*Hehe* Sånn ja! Jeg så for meg at det ikke var det helt store å legge servelatskiva opp-ned liksom... ;o) Men å ha pålegget på undersiden blir noe annet. Kreativt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laban:

''Men altså, jeg synes folk skal få gjøre som de vil i helgene så lenge alle i familien synes det er en grei løsning :-)''

Du: ''

Nettopp, og jeg har forsåvidt ikke sagt noe annet heller, jeg har kommet med min mening om saken...

''

Jo, det har du, du sa nemlig:

''Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg,''

;)

Ingen grunn til å bedrive flisespikking, men i uttalelsen ovenfor lå endel kritikk av foreldre som likte å ta det litt med ro om morgenen, selv etter at barna står opp.

Ja, jeg tenker mitt om det, men jeg forventer ikke at andre skal gjøre som meg:-) Det ligger en liten forskjell i dét;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laban:

''Men altså, jeg synes folk skal få gjøre som de vil i helgene så lenge alle i familien synes det er en grei løsning :-)''

Du: ''

Nettopp, og jeg har forsåvidt ikke sagt noe annet heller, jeg har kommet med min mening om saken...

''

Jo, det har du, du sa nemlig:

''Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg,''

;)

Ingen grunn til å bedrive flisespikking, men i uttalelsen ovenfor lå endel kritikk av foreldre som likte å ta det litt med ro om morgenen, selv etter at barna står opp.

Ja, jeg oppfattet også Bookworm som litt dømmende i sine første uttalelser,- den du siterte - og denne:

''Jeg reagerer mer på at mor ligger og sover mens barna står opp og ordner seg selv, det kunne jeg aldri ha gjort (ei heller i helgene, som det ofte blir diskutert her inne...)''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Ja, jeg oppfattet også Bookworm som litt dømmende i sine første uttalelser,- den du siterte - og denne:

''Jeg reagerer mer på at mor ligger og sover mens barna står opp og ordner seg selv, det kunne jeg aldri ha gjort (ei heller i helgene, som det ofte blir diskutert her inne...)''

Enig i det. En ting er å være kritisk til andres valg, men det blir litt søkt når man samtidig sier at "hver får velge som man vil, det legger ikke jeg meg oppi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du sjekket om de virkelig lager seg matpakker da?

Husker fra min skoletid, at de som sto opp alene ofte kom på skolen uten matpakke fordi de ikke fikk tid nok til å lage niste og ofte også glemte matpakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, jeg tenker mitt om det, men jeg forventer ikke at andre skal gjøre som meg:-) Det ligger en liten forskjell i dét;-)

Du tenker ikke bare ditt om det - du deler dine tanker i kritiske ordelag ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ikke hos oss - her står vi opp samtidig:-)

Det er jo forsåvidt helt greit - hvis begge parter er uthvilt og klare til å stå opp så tidlig!

Men jeg synes det er tull og tøys å stå opp "av prinsipp" med barn som er store nok til å klare seg utmerket på egenhånd i et par timer.

Jeg ser du svarer i et annet innlegg her, at datteren din pleier / pleide å se på barne-TV om morgenene og heller ikke orket mat før etter et par timer.

Så hvis du selv hadde foretrukket å sove litt lenger, så ser jeg faktisk ikke hensikten å "ofre" denne søvnen for å stå opp å "underholde" et barn som allerede underholdes av TV, og som heller ikke har noe behov for "service" i form av mat-servering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker ikke bare ditt om det - du deler dine tanker i kritiske ordelag ;).

Ja, dét gjør jeg - i en tråd som omhandler nettopp dette temaet! Ikke sant? Dette er ikke tanker jeg deler med gud og hvermann til enhver tid, men når temaet kommer opp, sier jeg min mening om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forsåvidt helt greit - hvis begge parter er uthvilt og klare til å stå opp så tidlig!

Men jeg synes det er tull og tøys å stå opp "av prinsipp" med barn som er store nok til å klare seg utmerket på egenhånd i et par timer.

Jeg ser du svarer i et annet innlegg her, at datteren din pleier / pleide å se på barne-TV om morgenene og heller ikke orket mat før etter et par timer.

Så hvis du selv hadde foretrukket å sove litt lenger, så ser jeg faktisk ikke hensikten å "ofre" denne søvnen for å stå opp å "underholde" et barn som allerede underholdes av TV, og som heller ikke har noe behov for "service" i form av mat-servering...

Det er verken av prinsipp eller noe offer - for oss faller det seg helt naturlig at det er slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Antall barn har nok også noe å si ja, det er noe med at jeg ikke har hatt hjerte til å la henne sitte alene på morgenene...

Jeg har en gutt på 7 og en jente på 19. Hun på 19 sover jo til langt pådagen i helga, men han på 7 spretter opp. Gjerne før 7.

Han koser seg i sofaen med tv, frukt og yoghurt. Det har han i grunn gjort noen år nå. Han koser seg og nyter tida helt alene.

Og jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg ikke står opp før 10. Da har vi frokost sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en gutt på 7 og en jente på 19. Hun på 19 sover jo til langt pådagen i helga, men han på 7 spretter opp. Gjerne før 7.

Han koser seg i sofaen med tv, frukt og yoghurt. Det har han i grunn gjort noen år nå. Han koser seg og nyter tida helt alene.

Og jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg ikke står opp før 10. Da har vi frokost sammen.

Nei, hvis han vil er det jo greit... Poenget er at her har dette aldri vært et ønske og derfor ligger heller ikke jeg etter at hun står opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at du snakker om et barn som _tidligere_ kunne finne på å stå opp kl. 7-8-9.

For meg er det himmelsk at vi omsider har et barn som ikke står opp FØR kl. 7-8-9.

Men jeg sier til meg selv at før jeg aner det kommer jeg til å sitte alene med tekoppen om morgenen i helgene og tenke på hvor hyggelig det var den gangen det var litt liv i huset...

Du kommer sikkert til å savne lekselesingen også...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer sikkert til å savne lekselesingen også...*s*

...det er så mye man kan finne på å savne...

Nå for tiden savner jeg å vaske treningsklær - det pleide ofte å bli 1-2 sett med fotballklær (og dermed også 2-3 boxere og håndklær) skitne om dagen. Nå for tiden er poden bare sliten og orker ingenting :(

Skulle gitt mye for å skulle vaske klær halve dagen igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer sikkert til å savne lekselesingen også...*s*

Ja, som pensjonist kommer jeg nok til å være leksehjelper på Røde Kors. Hvis det da finnes lekser fremdeles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verken av prinsipp eller noe offer - for oss faller det seg helt naturlig at det er slik...

Vel, vel....

Jeg referer vel til det du skriver under her, og her er det vel ikke tvil om at dette høres ut som du har en ganske bevisst mening om dette??

"Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg, så lenge det ikke er noe uttrykt ønske fra barna som at de absolutt vil være alene på morgenen.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel....

Jeg referer vel til det du skriver under her, og her er det vel ikke tvil om at dette høres ut som du har en ganske bevisst mening om dette??

"Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg, så lenge det ikke er noe uttrykt ønske fra barna som at de absolutt vil være alene på morgenen.."

*river meg i håret*

Ja, jeg har en bevisst mening om det. MEN - det er ikke noe offer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*river meg i håret*

Ja, jeg har en bevisst mening om det. MEN - det er ikke noe offer...

Jeg tror bare du må erkjenne at enten du mente det eller ikke, så ble du oppfattet av flere her som noe dømmende.

"Jeg synes ikke om at foreldre..." og "det ville jeg aldri gjort" eller noe sånt,- da høres du ut som du mener en hel del om dem som ikke gjør akkurat som deg... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...