Gå til innhold

Lager 11 åringen matpakke selv?


Gjest mattje

Anbefalte innlegg

Jeg står som regel opp før / samtidig med barna når jeg skal på jobb. Men det er stadig sjeldnere at jeg eller mannen min smører matpakkene deres. Det klarer de helt fint selv nå som de er 12 og 13 år.

Jeg jobber 80% med en fridag i uka. Og akkurat denne dagen sover jeg videre med god samvittighet, fordi jeg er den som står opp tidligst de andre dagene.

Barna klarer seg utmerket selv. Men mannen min som skal på jobb, står jo som regel opp samtidig med dem.

Hadde derimot situasjonen vært sånn at jeg aldri trengte å stå opp like tidlig som dem, så ville jeg nok gjort det ganske ofte allikevel.

Ikke fordi jeg skulle smøre matpakkene deres, de kan de sikkert klare selv, men rett og slett fordi jeg ville følt for "å være litt tilstede" før de går.

Da ville jeg heller ha gått og lagt meg igjen når de var vel avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bookworm

    43

  • morsan

    21

  • frosken

    18

  • løvinne71

    11

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?

Mine digger morgenstunden i helgene, da de kan kose seg foran TV'n og bare ha det deilig. Når vi voksne står opp blir det med liv og røre, og da er liksom deres "hellige stund" brutt.

''Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?''

Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg, så lenge det ikke er noe uttrykt ønske fra barna som at de absolutt vil være alene på morgenen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?''

Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg, så lenge det ikke er noe uttrykt ønske fra barna som at de absolutt vil være alene på morgenen..

...det har vel antageligvis også noe med alder på barna å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Helt enig med deg, kunne ikke falle meg inn å stå opp kl. 7 i helgene fordi barna er oppe.''

Samme her. Ungene klarer seg fint på egenhånd et par timer i helgen når vi ikke skal noe spesielt. Jeg ligger jo ikke halve dagen, men synes ikke jeg har noe oppe av sengen å gjøre før klokka 9 på lørdag og søndag...

Selvfølgelig klarer de seg selv, det er ikke der det ligger - her i huset har det blitt mer til at lørdag og søndagmorgen er de eneste morgenene vi faktisk kan ha rolige, koselig morgenen _sammen_, og derfor har det blitt slik hos oss...

Jeg innser at dette fint kan gå over når hun kommer i tenårene, og sikkert VIL være alene, men så lenge hun ikke uttrykker noe ønske om det, fortsetter vi nok med lørsdags- og søndagskosen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det har vel antageligvis også noe med alder på barna å gjøre...

Det har det nok sikker, og vaner? Hos oss bruker vi lørdagene og søndagene til _endelig_ å ha rolige og koselige morgener sammen, hun er btw 11 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 og 13 åringen lager matpakke og frokost selv her i huset. Ser ingen grunn til at jeg skal hjelpe de med det.....

7 åringen lager noen ganger og jeg noen, kommer litt an på hvor god tid vi har.

Jeg står alltid opp om morran sammen med de i uka, men i helgene står vi opp når vi lyster alle mann. Noen kl 6 og andre kl 10, de som er sultne spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?''

Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg, så lenge det ikke er noe uttrykt ønske fra barna som at de absolutt vil være alene på morgenen..

Så når 13 åringen min bestemmer seg for å stå opp kl 5, da skal jeg liksom bare stå opp?

Trur ikke det gitt :-)

Er oppe litt over 5 hele uka, og når helga kommer er jeg utslitt, og sover til iallefall 8!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har det nok sikker, og vaner? Hos oss bruker vi lørdagene og søndagene til _endelig_ å ha rolige og koselige morgener sammen, hun er btw 11 år...

Når står 11 åringen din opp?

Det er jo litt forskjell på 5-6 tiden på en søndag og 8 på en måte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

(Mulig flere har foreslått det samme, har ikke lest tråden)

Kan de kanskje lage matpakkene sine kvelden i forveien, før de legger seg? Da er sikkert du der, og dere slår flere fluer i ett smekk. Legg maten i kjøleskapet over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har det nok sikker, og vaner? Hos oss bruker vi lørdagene og søndagene til _endelig_ å ha rolige og koselige morgener sammen, hun er btw 11 år...

Men må man ha en rolig og koselig morgen sammen fra kl. 7? Kan ikke den starte kl. 9? *Gjesp* Dessuten vil ungene mine gjerne se div programmer på barne-tv før de kan spise frokost og jeg er ikke videre interessert i akkurat det så da holder jeg heller sengen med en god bok. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 10-åring. Jeg både smører matpakka hennes og lager frokost til henne.

Jeg står opp 10 minutter før, så da går jeg på kjøkkenet mens ho står opp og kler på seg. Ho er supertrøtt, så da er det mest praktisk på denne måten.

Dessuten er ho en del alene etter skolen hvor ho må klare seg selv. Både med å lage mat og å gjøre seg klar for trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?''

Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg, så lenge det ikke er noe uttrykt ønske fra barna som at de absolutt vil være alene på morgenen..

Det synes jeg kommer veldig an på når ungene velger å stå opp, og alder på dem.

Hjemme er det ofte jeg som står "tidlig" opp før kl. 9 i helgen..... Snuppa sover fortsatt godt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgenfuglen

''Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?''

Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg, så lenge det ikke er noe uttrykt ønske fra barna som at de absolutt vil være alene på morgenen..

Jeg synes det var et litt slitsomt prinsipp, men det er nå så.

Ser ditt barn på TV om morgenen? Og - når står h*n opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvorfor stå opp med ungene i helgene hvis det ikke skal skje noe spesielt?''

Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg, så lenge det ikke er noe uttrykt ønske fra barna som at de absolutt vil være alene på morgenen..

"Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen, hverdag eller helg, så lenge det ikke er noe uttrykt ønske fra barna som at de absolutt vil være alene på morgenen.."

Ser man bort ifra de aller første årene mens barna er så små at de bør ha tilsyn, så ser jeg absolutt ingen fornuftig grunn til at foreldre på død og liv skal måtte stå opp når barna våkner - hvis de selv kunne ønsket å sove litt lenger.

Ingen "større" barn burde ha behov for foreldrenens engasjement og oppmerksomhet hvert våkne øyeblikk i sitt eget hjem.

Som flere andre nevner, så tror jeg mange barn setter pris på disse timene hvor de er "alene" men allikevel har tryggheten i at foreldrene er tilstede. Det husker jeg selv fra min barndom.

Så jeg synes ikke dette er noe argument for å "måtte" stå opp.

En annen side av saken er at barna faktisk lærer at foreldrene også er individer med egne behov, og at familiens rutiner ikke alltid foregår på barnas premisser.

De kan lære å forstå at selvom de er uthvilte selv kl 6-7 lørdag og søndag morgen, så trenger kanskje mor og far å få sove noen timer til.

(Jeg forutsetter at det ikke dreier seg om å sove bort halve dagen)

Så istedet for at foreldrene spretter opp for å "yte service" så kan man kanskje heller gi barna oppgaven / muligheten til å f.eks varte opp med frokost til foreldrene står opp?

Dette gir barna både litt ansvar, og en mulighet til å føle seg "flinke og nyttige."

Dette trenger selvsagt ikke være noe "krav", men et ønske som blir belønnet med ros og evt lommepenger hvis det blir infridd, + at det gir barna noe å sysle med mens de venter på at foreldrene skal stå opp.

Hvis man selv føler for å stå opp i grålysningen i helgene, så er det selvsagt ikke noe problem, men jeg ser ingen grunn til å måtte "ofre" fra et par-tre timers tiltrengt søvn bare for "barnas skyld"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 7 og 10, og pappa'n eller jeg lager matpakke til dem om morgenen. Pappa'n lager til seg sjøl, så da tar det ham ikke mange sekundene å lage 3 brødskiver ekstra og putte dem i matboksene.

Vi står opp før ungene på hverdager, men i helger og ferier står som regel ungene opp før oss og ser på barnetv fram til kl 10. Da skal tv'n av og vi spiser frokost sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har det nok sikker, og vaner? Hos oss bruker vi lørdagene og søndagene til _endelig_ å ha rolige og koselige morgener sammen, hun er btw 11 år...

Vi også har rolige og koselige morgener i helgene, bortsett fra at alle får sove til de våkner av seg selv. Når alle er våkne spiser vi frokost sammen, som regel kl 10 etter at barnetv er slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig klarer de seg selv, det er ikke der det ligger - her i huset har det blitt mer til at lørdag og søndagmorgen er de eneste morgenene vi faktisk kan ha rolige, koselig morgenen _sammen_, og derfor har det blitt slik hos oss...

Jeg innser at dette fint kan gå over når hun kommer i tenårene, og sikkert VIL være alene, men så lenge hun ikke uttrykker noe ønske om det, fortsetter vi nok med lørsdags- og søndagskosen:-)

Man kan ha lørdag og søndagkos kl 9 om morgenen også. Ikke nødvendigvis kl 7...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har det nok sikker, og vaner? Hos oss bruker vi lørdagene og søndagene til _endelig_ å ha rolige og koselige morgener sammen, hun er btw 11 år...

En av de tingene som gjør mine lørdags- og søndagsmorgener rolige og koselige, er at jeg kan sove til jeg våkner av meg selv.

Som regel skjer det senest ca. kl. 0815, som regel 2-3 kvarter tidligere. Så tillater jeg meg som regel å ligge litt til før jeg står opp, hvis vi ikke har noe vi skal rekke. Noen ganger er jeg da den første til å stå opp, andre ganger har junior vært oppe en (drøy) halvtime.

Mannen min står svært sjelden opp før meg, han sto heller (nesten) aldri opp mens barna var så små at en av oss måtte.

Så jeg har fått min kvote av akkurat den typen morgenkos som starter før kl. 8 - 9.

Men altså, jeg synes folk skal få gjøre som de vil i helgene så lenge alle i familien synes det er en grei løsning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når 13 åringen min bestemmer seg for å stå opp kl 5, da skal jeg liksom bare stå opp?

Trur ikke det gitt :-)

Er oppe litt over 5 hele uka, og når helga kommer er jeg utslitt, og sover til iallefall 8!!

Men har jeg på noe tidspunkt sagt noe om hva andre skal velge å gjøre? Nei, jeg har ikke det, jeg bare kommer med min personlige mening om saken, og dere ser hva den er...

Jeg har da vært forskånet fra å ha barn som våkner klokka fem om morgenen, men likevel... Og nei - jeg "varter ikke opp", men vi sitter å koser oss sammen de to morgenene i uka vi slipper å stresse ut døra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var et litt slitsomt prinsipp, men det er nå så.

Ser ditt barn på TV om morgenen? Og - når står h*n opp?

''Ser ditt barn på TV om morgenen? Og - når står h*n opp?''

Ja, ser TV og orker ikke mat før det har gått et par timer. Nå som hun har blitt 11 er det klart at det ikke er snakk om noen grytidligere morgener lenger, og slik sett faller det seg _nå_ helt naturlig at det er jeg som er oppe først, men tidligere var hun oppe 8-9 i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...