Gå til innhold

Lager 11 åringen matpakke selv?


Gjest mattje

Anbefalte innlegg

Storesøster som blir tenåring på torsdag fikser frokost og matpakke selv, og har gjort det en god stund, ikke at jeg akkurat husker hvor lenge.

Hun har på vekkerklokke og fikser alt om morgenen selv - eneste jeg sjekker er om hun faktisk har husket å sette på vekkerklokka...

Men så har vi en treåring i hus også, og i den alderen spiser de som kjent opp all tilgjengelig tid, spesielt om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bookworm

    43

  • morsan

    21

  • frosken

    18

  • løvinne71

    11

Mest aktive i denne tråden

Gjest majas mamma

Fint at du oppdro guttene dine riktig når det gjalt klesvask.

Jeg slutter dog ikke å forundre meg over at folk stusset over at de klarer det. Selv er jeg vokst opp med en far født på 20-tallet(!), og han vasket (og vasker) stadig klær både for hånd og i maskin uten problemer. Det var en grunn til at jeg stusset over at gutter og menn født på 60-, 70- og 80-tallet kunne mindre i så måte - en skulle jo tro likestillingen hadde tatt et godt skritt videre!

Min far var født i 1925. Jeg har til den dagen han døde aldri sett han vaske så mye som en sokk. Heller aldri skifte en bleie, eller lage varm middag. Kunne skjære seg ei brødskive da til nød, hvis han ble sulten. Og kaffe kunne han lage, men fikk IKKE LOV å røre kaffekjelen av min mor for hun mente kaffen ble altfor sterk. Kanskje engod grunn til å holde seg unna kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Min far var født i 1925. Jeg har til den dagen han døde aldri sett han vaske så mye som en sokk. Heller aldri skifte en bleie, eller lage varm middag. Kunne skjære seg ei brødskive da til nød, hvis han ble sulten. Og kaffe kunne han lage, men fikk IKKE LOV å røre kaffekjelen av min mor for hun mente kaffen ble altfor sterk. Kanskje engod grunn til å holde seg unna kjøkkenet.

Huff!

Men ingen sjeldenhet i sin generasjon. Jeg hadde jo også venninner hvis fedre var helt ubehjelpelige på vaskerom.

Men som sagt - en skulle tro situasjonen var en _helt_ annen for menn som ble født 40-50 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Huff!

Men ingen sjeldenhet i sin generasjon. Jeg hadde jo også venninner hvis fedre var helt ubehjelpelige på vaskerom.

Men som sagt - en skulle tro situasjonen var en _helt_ annen for menn som ble født 40-50 år senere.

Det har du helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har jeg på noe tidspunkt sagt noe om hva andre skal velge å gjøre? Nei, jeg har ikke det, jeg bare kommer med min personlige mening om saken, og dere ser hva den er...

Jeg har da vært forskånet fra å ha barn som våkner klokka fem om morgenen, men likevel... Og nei - jeg "varter ikke opp", men vi sitter å koser oss sammen de to morgenene i uka vi slipper å stresse ut døra..

Når du formulerer deg sånn:

''Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen''

..så virker det unektelig som om du sier noe om hva andre bør og ikke bør gjøre, ja. Du generaliserer jo helt uproblematisk i det utsagnet ditt. Da er det kanskje ikke så rart at noen føler for å forsvare sine valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hehe* Sånn ja! Jeg så for meg at det ikke var det helt store å legge servelatskiva opp-ned liksom... ;o) Men å ha pålegget på undersiden blir noe annet. Kreativt!

Hehe, jeg grublet også på det der. Kan skinke være opp-ned, liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Unger er forskjellige.

Har barn som er matglade- og som har ordnet matpakke selv fra 5-6 klasse.

Og så har jeg et barn som glemmer å spise og er lite opptatt av mat. H*n ble også oppfordret til å lage matpakke selv, men gjorde det aldri i en måneds prøveperiode. Så jeg gjør det- rett og slett for å forsikre meg om at h*n får i seg mat i løpet av skoledagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... nok en gang _min_ mening: jeg synes det er egoistisk. Det er ikke det samme som at jeg synes dette er dårlige foreldre på generell basis, og jeg tror heller ikke at foreldre som velger å gjøre dette, gjør andre gale ting med/mot barna sine, men jeg synes det er en uting å ligge å sove etter at barna har stått opp.

Men hos oss er det samme barnet helt alene hjemme like lenge på virkedager som han evt. er alene oppe i helgene. Han låser seg ut og går på skolen (han har da fått matpakke i sekken og alt er klart), og låser seg inn etter skoletid. Vi drar på jobb litt før han går og kommer hjem en god stund - noen ganger flere timer - etter ham.

Synes du det er greit? I så fall lurer jeg på hvorfor det er mer egoistisk av meg å ligge 2-3 kvarter lenger enn ham på lørdager og søndager, enn at vi overlater ham til seg selv på virkedagene? Disse 2-3 kvarterene er ikke omkring kl. 11, det er i 8-tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gjort det. Ville aldri greid å sove mens ungene skulle ordnet seg selv. Da ville JEG følt meg som en dårlig mor.

Var godt du presiserte at DU ville ha følt deg som en dårlig mor:-)

Men det var deilig å se at det ENDELIG var noen som hadde lik oppfatning av dette som meg *puster letter ut*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du formulerer deg sånn:

''Min personlige mening er at jeg ikke synes noe om at foreldre ligger lenger enn barna sine om morgenen''

..så virker det unektelig som om du sier noe om hva andre bør og ikke bør gjøre, ja. Du generaliserer jo helt uproblematisk i det utsagnet ditt. Da er det kanskje ikke så rart at noen føler for å forsvare sine valg?

Men jeg får jo ikke sagt hva jeg personlig mener, uten å si at jeg synes det er feil å gjøre noe annet... Det er rett og slett umulig. Ved å si at jeg har valgt dette av de grunner jeg har gjort, vil jeg automatisk "fordømme" de som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

De to eldste på 14 og 11 år lager frokost og nistepakke selv. Det begynte de med i høst etter jeg spurte dem om de ville gjøre det.

Jeg står alltid opp med dem i ukedagene. I helgene foretrekker jeg å sove litt lenger, og både store og små klarer seg fint selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sur, jeg sint;)))

De vet hvor de har oss. Synes du får unødvendig mye pepper i tråden!

''Synes du får unødvendig mye pepper i tråden!''

Det er vel ikke så unødvendig mye, egentlig - jeg skjønner at slike meninger må provosere - men det er umulig for meg å si at jeg har valgt dette uten at jeg mener det er feil å gjøre det motsatte... Hvis jeg mener at jeg er egoistisk ved å ligge lenger enn barna mine, mener jeg jo også indirekte at de som gjør dette er egoistiske ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

(Mulig flere har foreslått det samme, har ikke lest tråden)

Kan de kanskje lage matpakkene sine kvelden i forveien, før de legger seg? Da er sikkert du der, og dere slår flere fluer i ett smekk. Legg maten i kjøleskapet over natta.

''Kan de kanskje lage matpakkene sine kvelden i forveien, før de legger seg? Da er sikkert du der, og dere slår flere fluer i ett smekk. Legg maten i kjøleskapet over natta.''

Hos oss smører foreldrene matpakker om kvelden. Og skal love deg vi har fått mye pepper for dét - stakkars barn som ikke får (noe mer) nysmurt mat på skolen...! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg får jo ikke sagt hva jeg personlig mener, uten å si at jeg synes det er feil å gjøre noe annet... Det er rett og slett umulig. Ved å si at jeg har valgt dette av de grunner jeg har gjort, vil jeg automatisk "fordømme" de som ikke gjør det.

Det handler om hvordan man ordlegger seg, og det er fullt mulig. Du har fått noen gode råd nedover her, ser jeg.

Helt greit om du ikke ønsker å ta dem til deg, men da må du også forholde deg til at folk reagerer som de gjør på det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Kan de kanskje lage matpakkene sine kvelden i forveien, før de legger seg? Da er sikkert du der, og dere slår flere fluer i ett smekk. Legg maten i kjøleskapet over natta.''

Hos oss smører foreldrene matpakker om kvelden. Og skal love deg vi har fått mye pepper for dét - stakkars barn som ikke får (noe mer) nysmurt mat på skolen...! :P

Hvem klager? Ungene eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var godt du presiserte at DU ville ha følt deg som en dårlig mor:-)

Men det var deilig å se at det ENDELIG var noen som hadde lik oppfatning av dette som meg *puster letter ut*

Ser du ikke forskjellen på hvordan hun formulerte seg og hvordan du gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om hvordan man ordlegger seg, og det er fullt mulig. Du har fått noen gode råd nedover her, ser jeg.

Helt greit om du ikke ønsker å ta dem til deg, men da må du også forholde deg til at folk reagerer som de gjør på det du skriver.

Jeg har forholdt meg til det også jeg, har ikke på ett tidspunkt "klaget" på at jeg får motstand for dette - jeg argumenterer for mitt syn, og det står jeg fortsatt for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

OK, nå så jeg at det var barna som klaget, ikke noen andre.

Da synes jeg det kommer litt an på om det er latskap eller et reelt behov. De har ikke vondt av å smøre matpakka selv, men det er kanskje andre grunner til at de ikke vil være alene om morgenen.

Jeg hadde nok stått opp, men det er mest fordi min tiåring trenger litt veiledning i temaet ytterklær og fottøy.

Jeg vil også ha kontroll over hva 11-åringen tar på seg før han går på skolen. Han tar på seg det som ligger nærmest, uansett om det er skittent eller om det er for feil værtype. Om våren må jeg gjemme luene, for den er alltid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvem klager? Ungene eller andre?

Ungene, nei, de synes det er helt ok (og vet nok knapt om annet...). Tenkte mer på "perfekte" dol-mødre - mener jeg har fått litt pepper for det før her - samt enkelte andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vil også ha kontroll over hva 11-åringen tar på seg før han går på skolen. Han tar på seg det som ligger nærmest, uansett om det er skittent eller om det er for feil værtype. Om våren må jeg gjemme luene, for den er alltid på.

''Han tar på seg det som ligger nærmest, uansett om det er skittent eller om det er for feil værtype. ''

Oi, er våre barn søsken? ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...