Gå til innhold

Mamma som er lei seg


Gjest Mamma som er lei seg

Anbefalte innlegg

Gjest En mor som er lei seg

Okei, hvis du har en unge som tåler å vente i mange timer på mat, så skulle det gå greit. Mine spyr når det er for lenge siden de spiste (sånn var også jeg som liten). Den mellomste skjelver som et aspeløv i tillegg, så det hadde vært helt uaktuelt å la dem gå uten mat så lenge. Liker de ikke middagen får de spise tilbehøret og klare seg med det. Poenget her er jo at det ikke fantes noe tilbehør til barna....

Jo, det var agurk som tilbehør. Det spiste de. Og jeg spiste opp min potet for å være høflig. Jeg delte den ikke med barna. Hvordan mor er jeg?

Jeg tenkte ikke på at jeg kunne ringe å bestille pizza.

Men heldigvis har samboer sovet siden ett i dag, så jeg har klart å tenke litt nå.

Så nå er jeg deprimert over meg selv. Kall det selvmedlidenhet eller noe sånt. Men jeg spiste opp min potet i stedet for å dele den med barna....

Men nå skal barna få mat igjen her. Det er nå tre timer siden sist. Nå skal jeg lage en hamburger til dem. I dag er ikke dagen for noe annet enn å døyve sin egen dårlige samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • candyqueen_83

    44

  • morsan

    42

  • AAA

    21

  • frosken

    16

Mest aktive i denne tråden

Jeg beregner alltid minst to, kanskje tre poteter pr. person.

Når jeg inviterer folk på middag, har jeg dessuten også noe til kaffen etterpå. Om det ikke er kaker, så blir det ihvertfall noe snop.

Din svigermor høres veldig spesiell ut...

Og før jeg hadde betalt for rens av bilen, hadde jeg stått i et par timer og skrubbet baksetet. Med såpe og vann blir det meste bra. Å betale bortimot en ukeslønn hadde jeg aldri gjort. Da ville jeg heller blitt sur for at han ikke tenkte så langt at han la noe i setet for å beskytte det. Det fins så vidt jeg vet egne setetrekk for baksetet, som nok kan legges på når dere er på familietur.

Setetrekk til baksetet må bli årets julegave hos dere!

''Setetrekk til baksetet må bli årets julegave hos dere!''

Min "julegave" til en sånn fyr hadde blitt kroken på døra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Med mindre vi serverer noe de fleste barn pleier å like (kjøttkaker f.eks.) så pleier jeg å forhøre meg med foreldrene om barna liker det som serveres. Gjør de ikke det så lager jeg noe i tillegg ja, man ber da ikke folk på middag man vet de ikke liker!

Men skal det alltid være nødvendig å spørre hva gjestene liker når man inviterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Med mindre vi serverer noe de fleste barn pleier å like (kjøttkaker f.eks.) så pleier jeg å forhøre meg med foreldrene om barna liker det som serveres. Gjør de ikke det så lager jeg noe i tillegg ja, man ber da ikke folk på middag man vet de ikke liker!

Jeg skjønner det om det er noe sær mat som serveres som f.eks smalahove osv, men fisk, gryterett, kjøttkaker osv forventer jeg at alle kan spise noe av. Selvfølgelg merkelig å ikke ha nok poteter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal det alltid være nødvendig å spørre hva gjestene liker når man inviterer?

Jeg har selv unger som ikke spiser alt mulig så ja - jeg sørger for at jeg har noe barna liker dersom jeg inviterer barn på mddag ja. Normal høflighet og folkeskikk kalles det synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg er slett ikke uenig i dette med at unger skal lære seg å spise det de blir servert, men så er det slik at visse ting er tyngre enn andre ting - og fisk er en av disse. I en viss alder er det bevist rent forskningsmessig at unger har litt rare smaksløker, og at fisk smaker som lim for dem. Og da kan man jo forstå at unger vegrer seg.

Jeg mener også at man skal strekke seg litt når man får besøk, særlig når man inviterer til besøk. Og det synes jeg virkelig ikke dette svigerbeistet gjorde. Greit nok å slanke seg, men å forvente at gjestene ikke skal spise når man inviterer til middag er drøyt.

Forøvrig er matpakker smart, i alle fall er det veldig kjekt å ha litt frukt og noen pakker med knekkebrød (disse ferdigsmurte) i veska.

Jeg syns også det er merkelig å basere hele måltidet på sin egen slankekur. Det er normalt å ha tilbehør, og noe godt til kaffen. Hun kunne jo latt være å spise vaffel/bolle/kake selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frudolén

Men skal det alltid være nødvendig å spørre hva gjestene liker når man inviterer?

Men hvis man får små barn på besøk serverer man kanskje ikke fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskelikende barn

Men skal det alltid være nødvendig å spørre hva gjestene liker når man inviterer?

Det kommer jo an på om du virkelig har et ønske om at alle skal ha det koselig og bli mette, det da.

Jeg sier som Lillemus - er det er ganske så høflig å servere noe gjestene liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jo, det var agurk som tilbehør. Det spiste de. Og jeg spiste opp min potet for å være høflig. Jeg delte den ikke med barna. Hvordan mor er jeg?

Jeg tenkte ikke på at jeg kunne ringe å bestille pizza.

Men heldigvis har samboer sovet siden ett i dag, så jeg har klart å tenke litt nå.

Så nå er jeg deprimert over meg selv. Kall det selvmedlidenhet eller noe sånt. Men jeg spiste opp min potet i stedet for å dele den med barna....

Men nå skal barna få mat igjen her. Det er nå tre timer siden sist. Nå skal jeg lage en hamburger til dem. I dag er ikke dagen for noe annet enn å døyve sin egen dårlige samvittighet.

Ungene lever fortsatt, de tok ikke skade av å sulte noen timer. De fikk jo rimelig igjen et par timer senere for å si det sånn. Jeg hadde ikke gjort noen sak ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Men hvis man får små barn på besøk serverer man kanskje ikke fisk?

Hvorfor ikke? Vet da mange barn som spiser fisk. Og jeg hadde hatt nok poteter også til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det kommer jo an på om du virkelig har et ønske om at alle skal ha det koselig og bli mette, det da.

Jeg sier som Lillemus - er det er ganske så høflig å servere noe gjestene liker.

Og jeg syns det er høflig å spise det som blir servert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal det alltid være nødvendig å spørre hva gjestene liker når man inviterer?

Nei, det synes jeg ikke er nødvendig, men når man venter små barn synes jeg det er naturlig å ha i tankene at den maten man serverer kan være uvant for dem og at man iallfall bør ha litt tilbehør som kan falle i smak.

Mange barn er skeptiske til sammenblandede ting når de ikke vet hva som er oppi, og dersom jeg f eks har en litt 'voksen' type salat, har jeg noen små skåler ned bare salatblader i en, småtomater i en, gulrotskiver i en osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest offerrolle

Jeg tenkte ikke på at jeg kunne bestilt pizza før du skriver det nå. Jeg var den første som forsynte seg og bollen var liten og det virket som det bugnet med poteter, så jeg tok en potet og ca 100 gram fisk for jeg så fisken var liten.

Jeg er... langt fra stolt av meg selv som spiste opp den poteten. Stakkars barn: Hvordan mor har de?

Som mor har man vel i ryggmargen at man serverer barna sine først etterhvert som maten blir sendt rundt? Når du så at det ble servert fisk måtte du vel vite at ungene ikke liker det og dermed sørge for at de i det minste fikk den maten de likte på bordet? Om det bare var åtte poteter kunne da ikke fatet bugne når du forsynte deg?

Nei, dette må være en tullehistorie, eller så er du ufattelg tiltaksløs. Om dette er riktig virker du som du har gått i offerrollen lenge før dere kom til svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fiskelikende barn

Jeg har sjelden brød og knekkebrød selv. De kunne antakelig fått en frukt om jeg hadde det, men hadde ikke laget noe ekstra.

Jeg syns jo selvfølgelig det er merkelig av svigermoren å kun ha 8 poteter til 8 personer da. Det er jo omtrent det jeg koker til to personer :P

''Jeg har sjelden brød og knekkebrød selv. De kunne antakelig fått en frukt om jeg hadde det, men hadde ikke laget noe ekstra.''

Du har ikke barn, men hvis du inviterte venner med barn til middag, ville du ikke synes det var kjempeleit om ungene ikke fikk noe å spise? Ville du ikke opplevd det svært beklemmende om ungene gikk fra bordet uten å ha spist?

Jeg synes det høres helt snodig ut, jeg, å ikke sikre seg at gjestene liker det man lager. Å ha barn på besøk i flere timer uten å kunne tilby noe spiselig høres svært egoistisk ut, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Setetrekk til baksetet må bli årets julegave hos dere!''

Min "julegave" til en sånn fyr hadde blitt kroken på døra...

Det kan jo hende at han er OK til hverdags, men veldig spesiell når det gjelder bil.

Men mannen min hadde aldri oppført seg sånn, hverken mot meg eller andre. Han hadde nok kjørt til nærmeste kiosk og kjøpt boller og sjokolade. Han ville nemlig vært sulten selv etter den "middagen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskelikende barn

Og jeg syns det er høflig å spise det som blir servert!

Men du kan ikke tvinge i et barn fisk, samme hvor mye du synes det burde spise fisk. Du kan ikke tvinge i et barn mat uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor har man vel i ryggmargen at man serverer barna sine først etterhvert som maten blir sendt rundt? Når du så at det ble servert fisk måtte du vel vite at ungene ikke liker det og dermed sørge for at de i det minste fikk den maten de likte på bordet? Om det bare var åtte poteter kunne da ikke fatet bugne når du forsynte deg?

Nei, dette må være en tullehistorie, eller så er du ufattelg tiltaksløs. Om dette er riktig virker du som du har gått i offerrollen lenge før dere kom til svigermor.

''Nei, dette må være en tullehistorie''

Tanken har slått meg også, men jeg er ikke i tvil om at det finnes temmelig mange rare svigermødre der ute...,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Nei, det synes jeg ikke er nødvendig, men når man venter små barn synes jeg det er naturlig å ha i tankene at den maten man serverer kan være uvant for dem og at man iallfall bør ha litt tilbehør som kan falle i smak.

Mange barn er skeptiske til sammenblandede ting når de ikke vet hva som er oppi, og dersom jeg f eks har en litt 'voksen' type salat, har jeg noen små skåler ned bare salatblader i en, småtomater i en, gulrotskiver i en osv.

Ja, det syns jeg jo går an. Og det kan godt være jeg hadde gjort noe lignende selv med tilbehøret. Uten å spørre. Men det er ikke alltid det blir gjort, og da blir det feil å klage på det synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

Hvorfor ikke? Vet da mange barn som spiser fisk. Og jeg hadde hatt nok poteter også til og med.

Men de fleste barn liker vel ikke fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...