Gå til innhold

Mamma som er lei seg


Gjest Mamma som er lei seg

Anbefalte innlegg

Gjest frudolén

Som mor har man vel i ryggmargen at man serverer barna sine først etterhvert som maten blir sendt rundt? Når du så at det ble servert fisk måtte du vel vite at ungene ikke liker det og dermed sørge for at de i det minste fikk den maten de likte på bordet? Om det bare var åtte poteter kunne da ikke fatet bugne når du forsynte deg?

Nei, dette må være en tullehistorie, eller så er du ufattelg tiltaksløs. Om dette er riktig virker du som du har gått i offerrollen lenge før dere kom til svigermor.

''Som mor har man vel i ryggmargen at man serverer barna sine først etterhvert som maten blir sendt rundt?''

Kommer vel an på hvor gamle barna er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • candyqueen_83

    44

  • morsan

    42

  • AAA

    21

  • frosken

    16

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83

''Jeg har sjelden brød og knekkebrød selv. De kunne antakelig fått en frukt om jeg hadde det, men hadde ikke laget noe ekstra.''

Du har ikke barn, men hvis du inviterte venner med barn til middag, ville du ikke synes det var kjempeleit om ungene ikke fikk noe å spise? Ville du ikke opplevd det svært beklemmende om ungene gikk fra bordet uten å ha spist?

Jeg synes det høres helt snodig ut, jeg, å ikke sikre seg at gjestene liker det man lager. Å ha barn på besøk i flere timer uten å kunne tilby noe spiselig høres svært egoistisk ut, rett og slett.

Det var jo masse mat på bordet. Altså i dette tilfeller var det ikke masse, men jeg hadde laget mer mat og tilbehør. Det er da ikke mitt problem da at ungene ikke spiser noe av det når det er "vanlig" mat? Nei, jeg hadde heller vært flau om jeg var ungens mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke er nødvendig, men når man venter små barn synes jeg det er naturlig å ha i tankene at den maten man serverer kan være uvant for dem og at man iallfall bør ha litt tilbehør som kan falle i smak.

Mange barn er skeptiske til sammenblandede ting når de ikke vet hva som er oppi, og dersom jeg f eks har en litt 'voksen' type salat, har jeg noen små skåler ned bare salatblader i en, småtomater i en, gulrotskiver i en osv.

''Nei, det synes jeg ikke er nødvendig, men når man venter små barn synes jeg det er naturlig å ha i tankene at den maten man serverer kan være uvant for dem og at man iallfall bør ha litt tilbehør som kan falle i smak.

''

Jeg er enig med deg. Men jeg har unger som spiser det meste. Om jeg har små middagsgjester lager jeg noe som jeg regner med at nesten alle unger spiser. Og jeg tar det for gitt at alle under spiser pasta med kjøttsaus (liker de ikke kjøttsausen, får de klare seg med bare pasta), hjemmelaga tomatsuppe (igjen, de får spise bare pastaen hvis dette er problematisk for dem), pølser og hjemmelaga potetmos, (hvis potetmosen er problematisk, får de greie seg med bare pølser) osv. Og så har jeg som regel rå, oppdelte gulrøtter ved siden av som jeg også tar for gitt at alle unger spiser. Gjør de ikke det, kan de ta en frukt eller noe. Men jeg må innrømme at jeg tenker mitt når unger griner på nesa av det jeg serverer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Samtidig er du vel enig i at trådstarter har god grunn til å bli deppa av svigermors og hennes sønns oppførsel? Jeg hadde blitt dritforbanna om min mann hadde oppført seg slik! Jeg tror jeg hadde følt at jeg ikke kunne stole på at han ville tatt vare på barna våre uten meg....

Mine unger kan ikke gå så mange timer uten mat. De hadde overlevd, men de to yngste ville fått skjelvinger og sannsynligvis spydd begge to.... Den eldste hadde tålt det. Ville nok bare blitt slapp.

Som jeg sa, synes jeg han virker utrivelig.

Jeg kommenterte først og fremst hennes drøm om at barna skulle dø av sult. Det hørtes veldig dramatisk ut.

Jeg fikk på følelsen av at det er flere enn bestemor og stefar som har problemer her og at alt ikke har kommet frem i denne historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

''Jeg har sjelden brød og knekkebrød selv. De kunne antakelig fått en frukt om jeg hadde det, men hadde ikke laget noe ekstra.''

Du har ikke barn, men hvis du inviterte venner med barn til middag, ville du ikke synes det var kjempeleit om ungene ikke fikk noe å spise? Ville du ikke opplevd det svært beklemmende om ungene gikk fra bordet uten å ha spist?

Jeg synes det høres helt snodig ut, jeg, å ikke sikre seg at gjestene liker det man lager. Å ha barn på besøk i flere timer uten å kunne tilby noe spiselig høres svært egoistisk ut, rett og slett.

Merkelig historie. Er det et tulleinnlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, det synes jeg ikke er nødvendig, men når man venter små barn synes jeg det er naturlig å ha i tankene at den maten man serverer kan være uvant for dem og at man iallfall bør ha litt tilbehør som kan falle i smak.

''

Jeg er enig med deg. Men jeg har unger som spiser det meste. Om jeg har små middagsgjester lager jeg noe som jeg regner med at nesten alle unger spiser. Og jeg tar det for gitt at alle under spiser pasta med kjøttsaus (liker de ikke kjøttsausen, får de klare seg med bare pasta), hjemmelaga tomatsuppe (igjen, de får spise bare pastaen hvis dette er problematisk for dem), pølser og hjemmelaga potetmos, (hvis potetmosen er problematisk, får de greie seg med bare pølser) osv. Og så har jeg som regel rå, oppdelte gulrøtter ved siden av som jeg også tar for gitt at alle unger spiser. Gjør de ikke det, kan de ta en frukt eller noe. Men jeg må innrømme at jeg tenker mitt når unger griner på nesa av det jeg serverer. ;)

''Og jeg tar det for gitt at alle under spiser pasta med kjøttsaus (liker de ikke kjøttsausen, får de klare seg med bare pasta)''

Nemlig, og ikke derfor f eks insisterer på at maten skal serveres "ferdigblandet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Som mor har man vel i ryggmargen at man serverer barna sine først etterhvert som maten blir sendt rundt?''

Kommer vel an på hvor gamle barna er?

''Kommer vel an på hvor gamle barna er?''

Selvfølgelig, men mitt inntrykk er at det ikke akkurat er tenåringer det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det kan jo hende at han er OK til hverdags, men veldig spesiell når det gjelder bil.

Men mannen min hadde aldri oppført seg sånn, hverken mot meg eller andre. Han hadde nok kjørt til nærmeste kiosk og kjøpt boller og sjokolade. Han ville nemlig vært sulten selv etter den "middagen".

Haha, samme her. Min samboer hadde nok også ordnet opp med sine foreldre selv så barna OG han fikk nok mat :o) Holder ikke med en potet her i gården. Men hadde det vært rikelig med mat så hadde det vært i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste barn liker vel ikke fisk?

Gjør de ikke? Begge mine har alltid vært glade i fisk, utenom fiskeboller. Jeg serverer ofte hjemmeøaga fiskegrateng når vi har middagsgjester, og det pleier å falle i smak hos de minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa, synes jeg han virker utrivelig.

Jeg kommenterte først og fremst hennes drøm om at barna skulle dø av sult. Det hørtes veldig dramatisk ut.

Jeg fikk på følelsen av at det er flere enn bestemor og stefar som har problemer her og at alt ikke har kommet frem i denne historien.

''Jeg kommenterte først og fremst hennes drøm om at barna skulle dø av sult. Det hørtes veldig dramatisk ut.''

Har du aldri hatt overdrevent dramatiske drømmer basert på en relativt uskyldig ting? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Jeg har sjelden brød og knekkebrød selv. De kunne antakelig fått en frukt om jeg hadde det, men hadde ikke laget noe ekstra.''

Du har ikke barn, men hvis du inviterte venner med barn til middag, ville du ikke synes det var kjempeleit om ungene ikke fikk noe å spise? Ville du ikke opplevd det svært beklemmende om ungene gikk fra bordet uten å ha spist?

Jeg synes det høres helt snodig ut, jeg, å ikke sikre seg at gjestene liker det man lager. Å ha barn på besøk i flere timer uten å kunne tilby noe spiselig høres svært egoistisk ut, rett og slett.

Jeg hadde også servert vafler/boller så det hadde nok ikke skjedd at en unge gikk på tom mage hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Og jeg tar det for gitt at alle under spiser pasta med kjøttsaus (liker de ikke kjøttsausen, får de klare seg med bare pasta)''

Nemlig, og ikke derfor f eks insisterer på at maten skal serveres "ferdigblandet".

Nei, det hadde ikke jeg gjort heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også servert vafler/boller så det hadde nok ikke skjedd at en unge gikk på tom mage hjem igjen.

Nettopp. ;)

Men denne svigermora hadde altså ikke vett på det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Men du kan ikke tvinge i et barn fisk, samme hvor mye du synes det burde spise fisk. Du kan ikke tvinge i et barn mat uansett.

Nei, men da får de la være å spise. Klarer å vente noen timer om de ikke spiser tilbehør heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, dette må være en tullehistorie''

Tanken har slått meg også, men jeg er ikke i tvil om at det finnes temmelig mange rare svigermødre der ute...,-)

Jeg synes vel ikke at det bare er svigermor som virker litt rar i denne historien;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Gjør de ikke? Begge mine har alltid vært glade i fisk, utenom fiskeboller. Jeg serverer ofte hjemmeøaga fiskegrateng når vi har middagsgjester, og det pleier å falle i smak hos de minste.

Jeg har inntrykk av at de fleste spiser fisk hvertfall. Bortsett fra de med foreldre som selv gjør noe stort ut av middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spiste opp før alle hadde forsynt seg? Høres merkelig ut.

Jeg ville ha spist maten slik som mamma... i tro om at folk faktisk har mat i hus og at barna mine fikk en skive eller at samboer faktisk var så pass glad i mine barn at det gikk an å få tak i mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolberta

Hvis man tror 8 poteter og en liten fisk er nok middag til 8 personer er man enten Jesus eller usedvanlig sløv.

Ha Ha ! :))) Dagens kommentar! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jo, det var agurk som tilbehør. Det spiste de. Og jeg spiste opp min potet for å være høflig. Jeg delte den ikke med barna. Hvordan mor er jeg?

Jeg tenkte ikke på at jeg kunne ringe å bestille pizza.

Men heldigvis har samboer sovet siden ett i dag, så jeg har klart å tenke litt nå.

Så nå er jeg deprimert over meg selv. Kall det selvmedlidenhet eller noe sånt. Men jeg spiste opp min potet i stedet for å dele den med barna....

Men nå skal barna få mat igjen her. Det er nå tre timer siden sist. Nå skal jeg lage en hamburger til dem. I dag er ikke dagen for noe annet enn å døyve sin egen dårlige samvittighet.

''I dag er ikke dagen for noe annet enn å døyve sin egen dårlige samvittighet.''

Hva? De har gått noen timer uten mat. Prøv å sett ting litt i perspektiv. Det høres voldsomt dramatisk ut dette, synes jeg og det er det da ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...