Gå til innhold

Krisen er over...

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Jeg ser at det skal granskes og at det kommer kritikk.

Det overrasker meg i grunnen ikke i det hele tatt.

Det er mulig det ikke overrasker deg (ikke meg heller), men da var du antagelig ikke blant de som argumenterte sterkest for at man må gjøre som staten sier fordi det er staten og alltid har rett i høst...

Og som nektet å høre på vektige argumenter for at det _kunne_ være andre aspekter av denne situasjonen enn faremomentet.

• Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

53

• cecily

16

• hidi, the scorpion

16

• morsan

7

Persille1365381127
Skrevet

''Nei, jeg har rett i at det ble skreket opp om fare på for tynt grunnlag''

Det er jo nettopp det du ikke kan vite noe om. Ikke tidligere og ihvertfall ikke nå etter at folk er vaksinert.

Det er ikke bare én lenge som har gått ut og sagt at denne influensaen er langt fra så farlig som først hevdet...

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Om jeg hadde resonert meg frem til at risikoen for å dø er liten ved å kjøre en tur til butikken uten bilbelte og etterpå triumfere over over at "fornuften" min hadde rett, er jeg ikke mer fornuftig av den grunn. Det mest fornuftige hadde nå likevel vært å tatt bilbelte på.''

Ja, min sønn har aldri vært med i en kræsj eller utforkjøring el lign i sitt 12,5-årige liv, så vi kunne like gjerne ha latt være å sikre han i bil - han hadde vært i live i dag uansett..... Men som en mor uten sunn fornuft har jeg både sikret han i bil OG latt han få svineinfluensavaksinen...;-)

'' Men som en mor uten sunn fornuft har jeg både sikret han i bil OG latt han få svineinfluensavaksinen...;-)''

Ja, det er utrolig hvor ufornuftige vi er vi som hører på råd fra overmakten og ikke tenker selv;o)

Du burde jo egentlig ha skjønt allerede for 12.5 år siden at faren ved å kjøre uten bilbelte er overdrevet og at det ligger økonomiske motiver bak :-)

Persille1365381127
Skrevet

''Om jeg hadde resonert meg frem til at risikoen for å dø er liten ved å kjøre en tur til butikken uten bilbelte og etterpå triumfere over over at "fornuften" min hadde rett, er jeg ikke mer fornuftig av den grunn. Det mest fornuftige hadde nå likevel vært å tatt bilbelte på.''

Ja, min sønn har aldri vært med i en kræsj eller utforkjøring el lign i sitt 12,5-årige liv, så vi kunne like gjerne ha latt være å sikre han i bil - han hadde vært i live i dag uansett..... Men som en mor uten sunn fornuft har jeg både sikret han i bil OG latt han få svineinfluensavaksinen...;-)

Og på samme grunnlag nekter du selvfølgelig ham å spise det din gravide datter ikke kan spise fordi det setter fosteret hennes i en risikosituasjon? Og du smører selvfølgelig ham med samme solfaktor som du smører deg selv med? Og du lar ham selvfølelig ikke gå alene til en kamerat siden treåringene ikke får lov til det?

Jeg håper du skjønner at situasjonen du beskriver ikke er sammenlignbar...

Streptokokker kan være dødelig for noen, men det er svært sjelden. Noen gravide mister barnet pga fostervannsprøver, men ikke alle. Svineinfluensaen har definitivt vært farlig for enkelte, men ikke for alle.

Å kjøre bil uten bilbelte, sykle uten hjelm eller å kjøre bil i påvirket tilstand øker sjansen for å skade seg alvorlig eller miste livet uansett hvilken person du er - men det er ikke gitt at du og et barn vil dø av det samme sykkelfallet uten hjelm, eller den samme bilulykken uten bilbelte.

Persille1365381127
Skrevet

'' Men som en mor uten sunn fornuft har jeg både sikret han i bil OG latt han få svineinfluensavaksinen...;-)''

Ja, det er utrolig hvor ufornuftige vi er vi som hører på råd fra overmakten og ikke tenker selv;o)

Du burde jo egentlig ha skjønt allerede for 12.5 år siden at faren ved å kjøre uten bilbelte er overdrevet og at det ligger økonomiske motiver bak :-)

For å være helt ærlig; måten dere resonnerer på henger ikke på greip....

Og det forundrer meg at dere ikke ser at slike situasjoner ikke kan sammenlignes. Ei heller essensen i det som skrives.

For første gang i denne tråden; jeg blir flau på deres vegne...

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er mulig det ikke overrasker deg (ikke meg heller), men da var du antagelig ikke blant de som argumenterte sterkest for at man må gjøre som staten sier fordi det er staten og alltid har rett i høst...

Og som nektet å høre på vektige argumenter for at det _kunne_ være andre aspekter av denne situasjonen enn faremomentet.

Nei, jeg argumenterte for å vaksinere fordi jeg tenkte selv.

Persille1365381127
Skrevet

Det viktigste for meg er ikke de økonomiske intressene, men at vaksinen virker og det har det jo vist seg at den gjør.

At det var unødvendig å bestille så mange vaksiner, er en annen sak.

Nå snakker ikke jeg om pengene Norge har brukt på å kjøpe vaksiner - det er underordnet.

De økonomiske interessene jeg snakker om er enkeltpersoner som tjener penger på å villede en svært tungtveiende organisasjon slik at en hel verden settes i beredskap og det initieres massevaksinering slik at det kjøpes vaksiner i hopetall - og de samme enkeltpersonene tjener seg rike.

Det er to ganske forskjellige ting. Som sagt; les artikkelen.

Persille1365381127
Skrevet

Nei, jeg argumenterte for å vaksinere fordi jeg tenkte selv.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du har svart i denne tråden i det hele tatt...

Skrevet

Da får jeg også stå frem som "sannhetsvitne". Jeg valgte å ikke ta vaksine, og valgte å ikke vaksinere barna. Før jul fikk jeg influensa - og tre dager senere var datteren på 7 år også syk.

I løpet av det første døgnet etter at vi fikk symtomer startet vi opp med Tamiflu. Jeg har hatt influensa noen ganger de siste årene, og er ikke et øyeblikk i tvil om at dette var influensa. Om det var svine-varianten eller sesong-varianten, det vet jeg ikke.

Men det jeg vet er at det gikk bra. Tamiflu gjorde underverker, og dette er den snilleste influensaen jeg har hatt. Det hang i en god stund, vi var syke en ukes tid, men etter det "hanglet" vi vel en uke eller to til.

Mann og sønn ble ikke syke. Sønn hadde vage symptomer (lett feber et par enkeltstående dager), så vi antar han har "hatt" sykdommen.

At sykdom kan være farlig for enkelte mennesker er jo hevet over enhver tvil. Folk dør av sesonginfluensa også. Men "krise" er det jo ikke før dødligheten blir stor. Og det ble det ikke her. De siste tallene jeg så antydet at over 1 million normdenn antas å ha hatt svineinfluensa. Nå vet jeg ikke hvor mange som er vaksinert, men etter alt å dømme er dødligheten lav ved denne influensatypen, sammenlignet med andre typer influensa.

Derfor mener jeg at krise-begrepet ble misbrukt, og det ble skapt et "hysteri" helt fra i vår. Det var unødvendig. At man skal ha beredskap i helsevesenet er selvsagt fornuftig, der må "føre-var-prinsippet" gjelde. Men fra det, og til å lage krisestemning i befolkningen, det burde være et langt skritt.

Det ble jo hele tiden sagt at dette var en influensatype som, for de aller fleste, hadde et mildt forløp. Trodde alle hadde fått med seg det?

Vaksinasjonsanbefalingene kom først og fremst for å hindre svineinfluensaen å spre seg såpass at mennesker i risikogruppene skulle få den. Dødsfallene vi hadde i Norge fikk vi før vaksinasjonen var kommet skikkelig igang. Når massevaksinasjonen var i full gang ble det stopp i dødsfallene. Dette bør jo de fleste mene er kjempebra? :)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er ikke bare én lenge som har gått ut og sagt at denne influensaen er langt fra så farlig som først hevdet...

Poenget er at det faktisk ikke går an å si nå ETTER at folk er vaksinert og så lenge det døde MANGE før vaksinen kom.

Jeg skjønner dog at du har et annet syn enn meg på hva _mange_ er.

For meg var det mange nok til at jeg ikke ønsker å utsette meg eller andre for risikoen. At risikoen var liten JA, men den var der.

Vi lever i en annen tid enn da spanskesyken og tuberkolosen herjet. Vi skal være glade for at forskningen har kommet lenger. Økonomiske motiver eller ei.

Folk er interesert i å tjene penger på det de driver med. Det er ikke noe nytt.

Skrevet

Du glemmer en viktig ting; influensaen var ikke så farlig som man først trodde.

Vitenskapen har fremdeles en sjanse til å redde skinnet sitt, de spår en dramatisk økning av svineinfluensaen nå i kuldeperioden!

I mine øyne, et siste host fra dem som trodde de visste alt....

Kanskje common sense ikke er så galt likevel;)

Vaksinen var kanskje ikke så farlig som enkelte hevdet heller? Den har iallefall trolig reddet mange liv, så da skjønner jeg bare ikke at folk kan komme å si at den er bortkasta ;)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det ble jo hele tiden sagt at dette var en influensatype som, for de aller fleste, hadde et mildt forløp. Trodde alle hadde fått med seg det?

Vaksinasjonsanbefalingene kom først og fremst for å hindre svineinfluensaen å spre seg såpass at mennesker i risikogruppene skulle få den. Dødsfallene vi hadde i Norge fikk vi før vaksinasjonen var kommet skikkelig igang. Når massevaksinasjonen var i full gang ble det stopp i dødsfallene. Dette bør jo de fleste mene er kjempebra? :)

''Dette bør jo de fleste mene er kjempebra? :)''

Ja, det skulle man tro:-)

Persille1365381127
Skrevet

Vaksinen var kanskje ikke så farlig som enkelte hevdet heller? Den har iallefall trolig reddet mange liv, så da skjønner jeg bare ikke at folk kan komme å si at den er bortkasta ;)

Det er ingen som har sagt at vaksinen i seg selv er bortkastet.

Det det stilles spørsmål ved er om det var nødvendig å advare og vaksinere i det omfanget det ble gjort, relasjonen mellom enkeltpersoner og mektige institusjoner og måten verdens ledere håndterte situasjonen på.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

For å være helt ærlig; måten dere resonnerer på henger ikke på greip....

Og det forundrer meg at dere ikke ser at slike situasjoner ikke kan sammenlignes. Ei heller essensen i det som skrives.

For første gang i denne tråden; jeg blir flau på deres vegne...

Da er det din egen argumetasjon du blir flau over ;-)

Skrevet

Ha! Her i huset er ingen vaksinert, og jeg har vært en av de som har ment at dette har vært kraftig overdrevet.

Hele klassen til den ene datra mi var vaksinerte, bortsett fra en. H*n lå med svineinfluensa hele jula stakkars.. Da var jeg jammen glad vi hadde valgt å vaksinere ungene ;-)

Skrevet

Hele klassen til den ene datra mi var vaksinerte, bortsett fra en. H*n lå med svineinfluensa hele jula stakkars.. Da var jeg jammen glad vi hadde valgt å vaksinere ungene ;-)

Det er ikke sikkert du er like glad noen år frem i tid.

Skrevet

For noe tull:(

Vi som var/er imot massevaksinering har ingenting å skamme oss over.

Det har dere ikke - og det har heller ikke vi som valgte det vi syntes var mest fornuftig (å ta vaksinen) :)

Skrevet

Det er ingen som har sagt at vaksinen i seg selv er bortkastet.

Det det stilles spørsmål ved er om det var nødvendig å advare og vaksinere i det omfanget det ble gjort, relasjonen mellom enkeltpersoner og mektige institusjoner og måten verdens ledere håndterte situasjonen på.

Jeg skjønner godt det blir stilt spørsmål ved dette, ja.

Helt sikkert ikke lett å være Folkehelseinstituttet i slike sammenhenger. Jeg tror imidlertid de ville fått enda mer kritikk i ettertid dersom de ikke hadde anbefalt massevaksinering - men dette tenker jeg sikkert fordi jeg kjenner folk som ble virkelig dårlige av sykdommen (utenfor risikogruppene).

Skrevet

Det er ikke sikkert du er like glad noen år frem i tid.

Jeg tror nok jeg står'an over ;-)

Persille1365381127
Skrevet

Poenget er at det faktisk ikke går an å si nå ETTER at folk er vaksinert og så lenge det døde MANGE før vaksinen kom.

Jeg skjønner dog at du har et annet syn enn meg på hva _mange_ er.

For meg var det mange nok til at jeg ikke ønsker å utsette meg eller andre for risikoen. At risikoen var liten JA, men den var der.

Vi lever i en annen tid enn da spanskesyken og tuberkolosen herjet. Vi skal være glade for at forskningen har kommet lenger. Økonomiske motiver eller ei.

Folk er interesert i å tjene penger på det de driver med. Det er ikke noe nytt.

Aha, på samme måte som at eneste måten å beskytte seg mot graviditet er å ikke ha sex? Eller at man ikke kan sette seg i en bil for da kan man dø i en bilulykke? Eller at fly kan dette ned så det er best å ikke reise noe sted?

Når risikoen er LITEN, så tar man SMÅ forhåndsregler.

Man tar på seg bilbelte, man slutter ikke å kjøre bil. Man bruker prevensjon, man er ikke avholds - og man reiser, har forsikring - og håper det går bra.

Når noen kan dø av en sykdom vaksinerer vi de det gjelder, ikke hele verden.

Det er der forskjellen ligger...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...