Gå til innhold

Det går mot burkaforbud i Frankrike


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Gjest De samles

Men hvor ofte ser vi egentlig folk med burka i Norge??

Det gjør vi jo hele tiden, spesielt i Oslo.

jeg ble overrasket da jeg var i Trondheim,

tror jeg så seks burkadamer i løpet av en helg,

hadde jeg vært i Oslo hadde jeg nok sett 60 i løpet av samme tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    144

  • Adriana

    24

  • hidi, the scorpion

    16

  • Dorthe

    7

Mest aktive i denne tråden

Det gjør vi jo hele tiden, spesielt i Oslo.

jeg ble overrasket da jeg var i Trondheim,

tror jeg så seks burkadamer i løpet av en helg,

hadde jeg vært i Oslo hadde jeg nok sett 60 i løpet av samme tiden :)

Det er færre enn 3 "burkadamer" i hele Danmark, så det er lite trolig antallet er noe særlig høyere i Norge. Niqab er det selvsagt flere av, men i den danske undersøkelsen var ca 50% av alle med niqab faktisk etniske dansker som har konvertert til islam.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vet, kanskje vi ser flere og flere muslimske kvinner med motorsykkelhjelm framover B-)

*LOL*

Ev. flere motorsyklister med burka!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorsykkelhjelmer er noe som brukes av sikkerhetsmessige hensyn naar en kjoerer motorsykkel, saa hvorfor du i det hele tatt kan sammenligne det med Burka, Hijab og Niqab er for meg helt uforstaaelig.

Fordi det var det eneste argumentet han kunne finne på. Som motorsyklist så er jeg vant til at det henger skilt utenfor eksempelvis banker, der det står at hjelm ikke er tillatt inne i banken. Ikke i Norge, men i utlandet er dette normalt.

Selv i Norge vil du få reaksjoner dersom du tramper inn i banken med hjelmen på. Kanskje jeg skulle slå, saksøke, skyte en bankansatt eller brenne noen biler i protest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorsykkelhjelmer er noe som brukes av sikkerhetsmessige hensyn naar en kjoerer motorsykkel, saa hvorfor du i det hele tatt kan sammenligne det med Burka, Hijab og Niqab er for meg helt uforstaaelig.

Ja, selvsagt er det det, men det betyr ikke at den dekker ansiktet noe mindre.

Hvis det er tildekking av ansiket som er "problemet" (hvilket de påstår) så er selvsagt årsaken irrelevant.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorsykkel bruker man mens man sitter på motorsykkelen sin, ikke inne i butikker og i klasserom ;-)

Bruksområdene er forskjellige, men ikke prinsippet at man dekker ansiktet.

Årsaken til at man nå fremhever "forbud mot å dekke ansiktet" er jo nettopp at det har gått opp for dem at det blir latterlig at staten skal diktere hvilke kler du har på. Like latterlig som at imamer eller andre skal gjøre det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det var det eneste argumentet han kunne finne på. Som motorsyklist så er jeg vant til at det henger skilt utenfor eksempelvis banker, der det står at hjelm ikke er tillatt inne i banken. Ikke i Norge, men i utlandet er dette normalt.

Selv i Norge vil du få reaksjoner dersom du tramper inn i banken med hjelmen på. Kanskje jeg skulle slå, saksøke, skyte en bankansatt eller brenne noen biler i protest?

Poenget her er at denne plutselige interessen for å bannlyse ting som dekker ansiktet er en lov som egentlig handler om burka, men som er forkledd som en generell lov mot å dekke ansiktet. Folk med hettegensre som er litt store risikerer jo arrestasjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler ikke helt på de tallene dine. Det er mulig at det er 150 med ansiktsdekkende plagg (niqab) i Danmark, men burka (som ikke dekker selve ansiktet) er jo langt vanligere! Men du sier at det er mellom 0 og 3 i Danmark?

Enten er Norge totalt annerledes eller så er tallene du kommer med feil, i hvert fall i forhold til burka.

Du tenker på hijab (skaut). Burka er et lyseblått (vanligvis) plagg fra Afghanistan med gitter foran ansiktet. Det er veldig sjeldent.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på hijab (skaut). Burka er et lyseblått (vanligvis) plagg fra Afghanistan med gitter foran ansiktet. Det er veldig sjeldent.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg skjønte at jeg måtte ha tatt feil i og med at jeg ser så mange med hijab hver dag. Jeg vet hva hijab er, men jeg trodde at de lange hijabene som når ned til livet omtrent var burka for de ser litt annerledes ut enn de som bare er på hodet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Niqab

Når jeg skjønte forskjellen så er jeg enig i at det ikke er mange med burka! :-)

Men jeg synes det høres veldig lite ut med 150 med niqab altså. I Oslo ser jeg noen med niqab nesten daglig, men det er på østkanten. I resten av landet er det nok ikke så mange så det er mulig at jeg ser de fleste av de som finnes i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønte at jeg måtte ha tatt feil i og med at jeg ser så mange med hijab hver dag. Jeg vet hva hijab er, men jeg trodde at de lange hijabene som når ned til livet omtrent var burka for de ser litt annerledes ut enn de som bare er på hodet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Niqab

Når jeg skjønte forskjellen så er jeg enig i at det ikke er mange med burka! :-)

Men jeg synes det høres veldig lite ut med 150 med niqab altså. I Oslo ser jeg noen med niqab nesten daglig, men det er på østkanten. I resten av landet er det nok ikke så mange så det er mulig at jeg ser de fleste av de som finnes i Norge!

Du er muligvis en slags niqab-magnet?

Jeg går mye i Oslo sentrum/øst, og det er sjeldent jeg ser noen som har burka/niqab (som dekker ansiktet). Poenget er dog mer at jeg synes det er overformynderi at staten skal bestemme klesdrakt.

Problemet med at noen kvinner blir tvunget til å dekke seg til må løses på andre måter (det er allerede forbudt i lovverket), fordi et forbud vil bare ytterligere fjerne dem fra samfunnet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det var det eneste argumentet han kunne finne på. Som motorsyklist så er jeg vant til at det henger skilt utenfor eksempelvis banker, der det står at hjelm ikke er tillatt inne i banken. Ikke i Norge, men i utlandet er dette normalt.

Selv i Norge vil du få reaksjoner dersom du tramper inn i banken med hjelmen på. Kanskje jeg skulle slå, saksøke, skyte en bankansatt eller brenne noen biler i protest?

''Ikke i Norge, men i utlandet er dette normalt.''

Jeg har sett slike oppslag på bensinstasjoner i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Det er du som gjør deg dum. En heldekkende motorsykkelhjelm dekker langt mer, og er langt mer utbredt enn niqab og burka til sammen.

Men det passer deg selvsagt ikke å ta det med i regnestykket, ettersom det ikke er kvinnelige muslimer (hovedsakelig) som bruker slike hjelmer.

Man tar selvfølgelig av seg motorsykkelhjelmen i det man stiger av motorsykkelen. Altså er ikke det noe problem med hensyn til maskering i det offentlige rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Det er færre enn 3 "burkadamer" i hele Danmark, så det er lite trolig antallet er noe særlig høyere i Norge. Niqab er det selvsagt flere av, men i den danske undersøkelsen var ca 50% av alle med niqab faktisk etniske dansker som har konvertert til islam.

Med vennlig hilsen

''Niqab er det selvsagt flere av''

Og et eventuelt forbud i Frankrike vil også gjelde Niqab. Som ikke er noe "bedre" enn Burka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er muligvis en slags niqab-magnet?

Jeg går mye i Oslo sentrum/øst, og det er sjeldent jeg ser noen som har burka/niqab (som dekker ansiktet). Poenget er dog mer at jeg synes det er overformynderi at staten skal bestemme klesdrakt.

Problemet med at noen kvinner blir tvunget til å dekke seg til må løses på andre måter (det er allerede forbudt i lovverket), fordi et forbud vil bare ytterligere fjerne dem fra samfunnet.

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke jeg har sett noen med niqab i sentrum. Tror de holder seg mest i nærmiljøet sitt. De går gjerne med barna sine. Mulig de bare går ut for å gjøre nødvendige ærender og for å "lufte" barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Motorsykkel bruker man mens man sitter på motorsykkelen sin, ikke inne i butikker og i klasserom ;-)

Nettopp! Du har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Niqab er det selvsagt flere av''

Og et eventuelt forbud i Frankrike vil også gjelde Niqab. Som ikke er noe "bedre" enn Burka.

"Bedre" for hvem? De som bruker det, eller for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar selvfølgelig av seg motorsykkelhjelmen i det man stiger av motorsykkelen. Altså er ikke det noe problem med hensyn til maskering i det offentlige rom.

Med mindre du mener man kjører innendørs, så blir motorsykler hovedsakelig brukt nettopp i det offentlige rom.

Og det vet du godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Bruksområdene er forskjellige, men ikke prinsippet at man dekker ansiktet.

Årsaken til at man nå fremhever "forbud mot å dekke ansiktet" er jo nettopp at det har gått opp for dem at det blir latterlig at staten skal diktere hvilke kler du har på. Like latterlig som at imamer eller andre skal gjøre det.

Med vennlig hilsen

''Årsaken til at man nå fremhever "forbud mot å dekke ansiktet" er jo nettopp at det har gått opp for dem at det blir latterlig at staten skal diktere hvilke kler du har på.''

Nå kverulerer du bare for å kverulere. Det er faktisk slik at man ikke bruker motorsykkelhjelm, finlandshette, "heldekkende" skjef osv. inne i butikker, banker, postkontorer, offentlige kontorer samt klasserom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Med mindre du mener man kjører innendørs, så blir motorsykler hovedsakelig brukt nettopp i det offentlige rom.

Og det vet du godt!

Nå kverulerer du bare for å kverulere. Det er faktisk slik at man ikke bruker motorsykkelhjelm, finlandshette, "heldekkende" skjef osv. inne i butikker, banker, postkontorer, offentlige kontorer samt klasserom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har sett noen med niqab i sentrum. Tror de holder seg mest i nærmiljøet sitt. De går gjerne med barna sine. Mulig de bare går ut for å gjøre nødvendige ærender og for å "lufte" barna sine.

Ja, det er godt mulig, men hva er da poenget med å forby det?

Særlig uten at noen har spurt de som bruker niqab hva de faktisk mener.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...