Gå til innhold

Hvorfor ble du religiøs/ateist?


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

En rad temmelig farlige opplevelser fikk meg til å fundere på døden.

Hva skjedde eventuelt etterpå. Hva om jeg tok feil og der var noe etter døden likevel? Det ville i så fall være et enormt tap. Altså hvis jeg ikke trodde på en eller annen skaper. Og motsatt hvis jeg trodde på en skaper, ville jeg ikke tapt noe som helst selv om det ikke skulle være noe døden. Det ble begynnelsen på langvarig leting. Endte opp etter en del hendelser som kristen. Med mer fred i sinnet enn før. Og trenger ikke jeg uroe meg for hva døden kan være.

1) Å tro på noe fordi man er redd for å dø (som en slags forsikring) er et merkelig utgangspunkt for et Livssyn. Den kristne Gud eksisterer ikke mer fordi det passer deg, og du er redd.

2) Den gamle floskelen om at det er tryggere å tro (som heller ikke er noe annet enn egoisme og "lottospill") er heller ikke sann, fordi du kunne like gjerne blitt muslim, eller hva som helst annet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    71

  • hidi, the scorpion

    55

  • ShitDiddelyDo

    31

  • fasanen

    21

Mest aktive i denne tråden

Gjest tror på meg selv

Jeg har opplevd en del fæle ting,

men det har ikke gjort meg mer religiøs eller fått meg til å ty til rusmidler.

Ikke gikk jeg til psykolog heller, klarte på et vis å komme gjennom det vanskelige selv. Mulig jeg er en sterk person...

NÅ har jeg det i alle fall kjempebra :)

Jeg er ikke ateist, kanskje mer humanist, vil gjerne tro det finnes noe der - men

er samtidig "fornuftig" og åpen for at det kanskje ikke er noe der. Har liksom aldri hatt behovet for å ha noe fast å tro på.

Ingen av religionene passer for meg, kanskje jeg burde funnet på en egen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tror på meg selv

1) Å tro på noe fordi man er redd for å dø (som en slags forsikring) er et merkelig utgangspunkt for et Livssyn. Den kristne Gud eksisterer ikke mer fordi det passer deg, og du er redd.

2) Den gamle floskelen om at det er tryggere å tro (som heller ikke er noe annet enn egoisme og "lottospill") er heller ikke sann, fordi du kunne like gjerne blitt muslim, eller hva som helst annet.

Med vennlig hilsen

En venninne av meg fikk svært religiøse venner da vi gikk på ungdomsskolen,

og nå ville hun frelse meg. Jeg spurte om hun var blitt med i noen sekt eller noe, neida, det var ingen sekt (men jeg mistenker det var pinsevenner hun hadde stiftet bekjentskap med). Det var ikke nok at jeg var døpt i kirken eller at jeg "trodde",

jeg måtte "døpes" på nytt og frelses, hvis ikke kom jeg til helvete og hun var så glad i meg og redd jeg skulle havne i helvete!

Hallo, skal man frelses og tro på en gud fordi man er redd for hva som skjer etter døden? Da tror man på feil grunnlag.

Nå har jeg aldri hatt noen sterk tro, har villet tro det var en høyere makt, men aldri klart å overbevise meg selv. Er døpt i statskirken og fortsatt medlem,

men føler ikke det er helt rett heller. Føler meg heller ikke som ateist, vil jo gjerne som sagt tro på høyere makter. Men ingen av religionene passer for meg...

Jeg tror på det gode i mennesker jeg.

Et Jehovas vitne på døren spurte meg da jeg var liten hvorfor det var så mye elendighet og krig i verden, de mente nok det var fanden,

men jeg sa at jeg mente det var menneskets skyld, det onde var i menneskene.

Nå vil jeg tro at alle mennesker innerst inne er god på bunnen...

men pga misforståelser så skjer det onde ting.

En del opplever ting i barndommen som skader de, men jeg har vansker for å tro at folk er onde tvers i gjennom, noe godt finnes i alle? Til og med Hitler....tjah...

han var maktgal og syk.... hadde hatt en vanskelig barndom osv.

Hadde han hatt det bedre kanskje han ikke hadde endt opp som en diktator som utryddet en stor del av jødebefolkningen på jorden.

Men ingen unnskyldning for ham. Mange mennesker har gjort onde grusomme handlinger som vanskelig kan tilgis og ikke alt bør tilgis heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt utgangspunkt

1) Å tro på noe fordi man er redd for å dø (som en slags forsikring) er et merkelig utgangspunkt for et Livssyn. Den kristne Gud eksisterer ikke mer fordi det passer deg, og du er redd.

2) Den gamle floskelen om at det er tryggere å tro (som heller ikke er noe annet enn egoisme og "lottospill") er heller ikke sann, fordi du kunne like gjerne blitt muslim, eller hva som helst annet.

Med vennlig hilsen

Selv om min begrunnelse ikke er forklart så i detalj, trenger du trenger ikke vri på det jeg skriver.

1. Døden som tema var ikke grunn til å bli kristen. Derimot var temaet utgangspunkt og grunn til leting etter noe mer meningsfullt i tilværelsen.

2. Nei, det er en av flere grunner til ikke å være ateist som var mitt utgangspunkt. Som nevnt fulgte det en del leting etter dette. Det forklarer ikke hvorfor jeg ble kristen, men hvorfor jeg ble religiøs, slik som overskriften i tråden spør etter. Det var det jeg svarte på og syntes ikke jeg trengte å svare på hvorfor islam eller andre religiøse livssyn ble ekskludert.

Å beskylde meg for egoisme og bruk av "lottospill" som du gjør her, tar jeg som skittkasting. Det sier mer enn deg enn argumentene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om min begrunnelse ikke er forklart så i detalj, trenger du trenger ikke vri på det jeg skriver.

1. Døden som tema var ikke grunn til å bli kristen. Derimot var temaet utgangspunkt og grunn til leting etter noe mer meningsfullt i tilværelsen.

2. Nei, det er en av flere grunner til ikke å være ateist som var mitt utgangspunkt. Som nevnt fulgte det en del leting etter dette. Det forklarer ikke hvorfor jeg ble kristen, men hvorfor jeg ble religiøs, slik som overskriften i tråden spør etter. Det var det jeg svarte på og syntes ikke jeg trengte å svare på hvorfor islam eller andre religiøse livssyn ble ekskludert.

Å beskylde meg for egoisme og bruk av "lottospill" som du gjør her, tar jeg som skittkasting. Det sier mer enn deg enn argumentene dine.

Du må bare ikke la ham provosere deg. Synes det er flott å høre historien din, og drit nå i sør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg våknet opp etter å ha vært "død" (meget, meget nær), så var jeg fremdeles ateist!

Jeg ble ateist rett etter konfirmasjonen da jeg innså at troen/kristendommen lager langt flere spørsmål enn den løser, og generelt ikke henger på greip.

I etterkant har jeg bare vært glad for det!

Med vennlig hilsen

Fint med en personlig historie! Det er alltid en grunn til at vi velger våre veier i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

En rad temmelig farlige opplevelser fikk meg til å fundere på døden.

Hva skjedde eventuelt etterpå. Hva om jeg tok feil og der var noe etter døden likevel? Det ville i så fall være et enormt tap. Altså hvis jeg ikke trodde på en eller annen skaper. Og motsatt hvis jeg trodde på en skaper, ville jeg ikke tapt noe som helst selv om det ikke skulle være noe døden. Det ble begynnelsen på langvarig leting. Endte opp etter en del hendelser som kristen. Med mer fred i sinnet enn før. Og trenger ikke jeg uroe meg for hva døden kan være.

Du er den andre som svarer at du tror for å krisemaksimere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Fint med en personlig historie! Det er alltid en grunn til at vi velger våre veier i livet.

Det er ingen grunn til at jeg har valgt mine veier. Ikke har jeg fått prakka på meg religion av foreldre/besteforeldre, selv om enkelte var religiøse. Av de tre eksemplene jeg nevnte over om problemer som utslagsgivende for religionen, hjalp den to av dem. Den siste har nok ikke fått så mye hjelp, da hun får helt noia bare hun tenker "stygge tanker" (hun tror nok på en virkelig dømmende Gud).

Men min far var veldig klar på at jeg aldri måtte følge røkla da jeg var liten, og tenke selv. Jeg husker han var smått stolt da jeg som småunge begynte å høre på musikk med langhåra religionskritikere med rusproblemer. Folk som gjorde opprør mot det etablerte - noe som falt ham i smak. Dette med å tenke selv var kanskje utslagsgivende. Det å tenke selv er ikke forenelig med organisert religion. Han var for øvrig katolsk munk i sine siste år, men han forsøkte aldri å prakke på meg sin tro. Fikk en del historier om historiske figurer, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt utgangspunkt

Du må bare ikke la ham provosere deg. Synes det er flott å høre historien din, og drit nå i sør :)

Mange takk. Aner ikke hva det er med virkelighetsoppfatningen til Sør og SDD - tillegger meg slikt jeg ikke har gitt uttrykk for. Synd for dem å ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det er ingen grunn til at jeg har valgt mine veier. Ikke har jeg fått prakka på meg religion av foreldre/besteforeldre, selv om enkelte var religiøse. Av de tre eksemplene jeg nevnte over om problemer som utslagsgivende for religionen, hjalp den to av dem. Den siste har nok ikke fått så mye hjelp, da hun får helt noia bare hun tenker "stygge tanker" (hun tror nok på en virkelig dømmende Gud).

Men min far var veldig klar på at jeg aldri måtte følge røkla da jeg var liten, og tenke selv. Jeg husker han var smått stolt da jeg som småunge begynte å høre på musikk med langhåra religionskritikere med rusproblemer. Folk som gjorde opprør mot det etablerte - noe som falt ham i smak. Dette med å tenke selv var kanskje utslagsgivende. Det å tenke selv er ikke forenelig med organisert religion. Han var for øvrig katolsk munk i sine siste år, men han forsøkte aldri å prakke på meg sin tro. Fikk en del historier om historiske figurer, dog.

''Jeg husker han var smått stolt da jeg som småunge begynte å høre på musikk med langhåra religionskritikere med rusproblemer. Folk som gjorde opprør mot det etablerte - noe som falt ham i smak''

???

Merkelig far... Enkelte skulle bare ikke hatt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Mange takk. Aner ikke hva det er med virkelighetsoppfatningen til Sør og SDD - tillegger meg slikt jeg ikke har gitt uttrykk for. Synd for dem å ha det slik.

''Mange takk. Aner ikke hva det er med virkelighetsoppfatningen til Sør og SDD - tillegger meg slikt jeg ikke har gitt uttrykk for. Synd for dem å ha det slik''.

På et internettforum er det vrient å ta utgangspunkt i noe annet enn det innleggsforfatteren skriver, og det var da vitterlig det du skrev. Du og Solfryd.

''Hva om jeg tok feil og der var noe etter døden likevel? Det ville i så fall være et enormt tap. Altså hvis jeg ikke trodde på en eller annen skaper. Og motsatt hvis jeg trodde på en skaper, ville jeg ikke tapt noe som helst selv om det ikke skulle være noe døden. Det ble begynnelsen på langvarig leting. ''

Dette er faktisk ikke til å misforstå. Hvis du ordla deg feil kan knapt jeg eller Sør klandres for det. Vi leste bare det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Jeg husker han var smått stolt da jeg som småunge begynte å høre på musikk med langhåra religionskritikere med rusproblemer. Folk som gjorde opprør mot det etablerte - noe som falt ham i smak''

???

Merkelig far... Enkelte skulle bare ikke hatt barn.

Nå tror jeg ikke det å la barna sine høre på åttitallets heavyband (det var da jeg var barn) diskvalifiserer noen som foreldre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

Nå tror jeg ikke det å la barna sine høre på åttitallets heavyband (det var da jeg var barn) diskvalifiserer noen som foreldre. ;)

Men han var jo _stolt_ av at du likte "langhårede heavyrockere med rusproblemer"!

Det er virkelig ikke noe å være stolt av i mine øyne! Men ok, det kan jo hende han var grei og god ellers, da! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Men han var jo _stolt_ av at du likte "langhårede heavyrockere med rusproblemer"!

Det er virkelig ikke noe å være stolt av i mine øyne! Men ok, det kan jo hende han var grei og god ellers, da! ;-)

Nå tror jeg det var langt større rusproblemer innen andre genre enn heavyen, vi snakker åttitallet her, men veggene mine var nå engang prydet av diverse heavyartister, Ozzy, Metallica, osv.

Men du leste ikke det jeg skrev. Det dreide seg om artister som gjorde opprør mot det etablere, som punkerne gjorde noen år tidligere og diverse rockere gjorde noen år før dem, ikke at flere av dem leflet med dop.

Skulle man diskreditert musikere med dopproblemer hadde det for øvrig vært lite musikk igjen.

Poenget var uansett å tenke selv. Det gjør ikke dine barn hvis du lærer dem opp i Kristendommen.

Og i så fall kan vi begynne å diskvalifsere foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Nå tror jeg det var langt større rusproblemer innen andre genre enn heavyen, vi snakker åttitallet her, men veggene mine var nå engang prydet av diverse heavyartister, Ozzy, Metallica, osv.

Men du leste ikke det jeg skrev. Det dreide seg om artister som gjorde opprør mot det etablere, som punkerne gjorde noen år tidligere og diverse rockere gjorde noen år før dem, ikke at flere av dem leflet med dop.

Skulle man diskreditert musikere med dopproblemer hadde det for øvrig vært lite musikk igjen.

Poenget var uansett å tenke selv. Det gjør ikke dine barn hvis du lærer dem opp i Kristendommen.

Og i så fall kan vi begynne å diskvalifsere foreldre.

''Poenget var uansett å tenke selv. Det gjør ikke dine barn hvis du lærer dem opp i Kristendommen. ''

Hehe, jeg er da heldigvis ikke SÅ dum i hodet at jeg påtvinger barna mine kristendommen. Men jeg har latt dem gå på søndagsskolen, og jeg har snakket om kristendommen hjemme. Hva de selv velger å tro når de blir eldre er selvsagt opp til dem.

Jeg har hørt mange snakke om "barnetrua" si. Det er bare hyggelige minner for dem. Å bli lært at "Jesus elsker alle barna", osv, tror jeg ikke skader noen. :-)

Så hvis du tror at jeg er en hjernevasket, farlig, kristen fundamentalist, så tar du feil. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Poenget var uansett å tenke selv. Det gjør ikke dine barn hvis du lærer dem opp i Kristendommen. ''

Hehe, jeg er da heldigvis ikke SÅ dum i hodet at jeg påtvinger barna mine kristendommen. Men jeg har latt dem gå på søndagsskolen, og jeg har snakket om kristendommen hjemme. Hva de selv velger å tro når de blir eldre er selvsagt opp til dem.

Jeg har hørt mange snakke om "barnetrua" si. Det er bare hyggelige minner for dem. Å bli lært at "Jesus elsker alle barna", osv, tror jeg ikke skader noen. :-)

Så hvis du tror at jeg er en hjernevasket, farlig, kristen fundamentalist, så tar du feil. Hehe

Jeg vet ikke hvordan du er, men jeg mener nå engang at man skal være svært forsiktig med religion og barn. De er lett påvirkelige. Vi snakker om små mennesker som tror på julenissen fram til noen forteller dem at han ikke eksisterer.

Når det gjelder Kristendommen er det - i motsetning til Julenissen - ikke like enkelt å vende dem av.

Og er det noe som er sikkert så er det at oganisert religion absolutt ikke dreier seg om å tenke selv. Det dreier seg om å følge menneskskrevne skrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om min begrunnelse ikke er forklart så i detalj, trenger du trenger ikke vri på det jeg skriver.

1. Døden som tema var ikke grunn til å bli kristen. Derimot var temaet utgangspunkt og grunn til leting etter noe mer meningsfullt i tilværelsen.

2. Nei, det er en av flere grunner til ikke å være ateist som var mitt utgangspunkt. Som nevnt fulgte det en del leting etter dette. Det forklarer ikke hvorfor jeg ble kristen, men hvorfor jeg ble religiøs, slik som overskriften i tråden spør etter. Det var det jeg svarte på og syntes ikke jeg trengte å svare på hvorfor islam eller andre religiøse livssyn ble ekskludert.

Å beskylde meg for egoisme og bruk av "lottospill" som du gjør her, tar jeg som skittkasting. Det sier mer enn deg enn argumentene dine.

Jeg bedriver overhodet ikke skittkasting, men kommenterer det du skriver på en saklig måte.

For eksempel:

''Hva om jeg tok feil og der var noe etter døden likevel? Det ville i så fall være et enormt tap. Altså hvis jeg ikke trodde på en eller annen skaper. Og motsatt hvis jeg trodde på en skaper, ville jeg ikke tapt noe som helst selv om det ikke skulle være noe døden.''

Dette ser ut som om "lottospilling" - du tror på noe slik at du ikke skal lide et "enormt tap".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk. Aner ikke hva det er med virkelighetsoppfatningen til Sør og SDD - tillegger meg slikt jeg ikke har gitt uttrykk for. Synd for dem å ha det slik.

Jeg forholder meg akkurat til det du skrev - det er jo det eneste jeg vet om deg.

Hvis det du skrev ikke representerer det du tror på, så må du nesten uttrykke deg bedre. Det er i hvert fall ditt ansvar å uttrykke deg klart nok, og i hvert fall ikke klage hvis folk forholder seg til det du har skrevet.

Ord for ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg vet ikke hvordan du er, men jeg mener nå engang at man skal være svært forsiktig med religion og barn. De er lett påvirkelige. Vi snakker om små mennesker som tror på julenissen fram til noen forteller dem at han ikke eksisterer.

Når det gjelder Kristendommen er det - i motsetning til Julenissen - ikke like enkelt å vende dem av.

Og er det noe som er sikkert så er det at oganisert religion absolutt ikke dreier seg om å tenke selv. Det dreier seg om å følge menneskskrevne skrifter.

''Det dreier seg om å følge menneskskrevne skrifter.''

Og det gjør ikke du? LOL, Trodde vi alle gjorde det i større eller mindre grad her i livet...

Men spør du meg hva som er best å utsette en unge for av heavyrockere med rusproblemer i sterk opposisjon til samfunnet og en snill Jesus som elsker alle barna, ja de er svaret enkelt. See?

Og dessuten blir barna uansett lært til å tenke selvstendig om religion og andre ting gjennom skolen og kamerater. Vi er da ikke en gal familie som lever i en hytte i skogen hvor barna ikke får annen påvirkning og stimuli enn det jeg gir dem. Jeg driver ikke hjemmeundervisning, de går på vanlig offentlig skole. Og ikke sitter jeg og messer for dem om Jesus hele tida heller. Vi er en ganske vanlig familie. Venner og annen familie har vi også. :-) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...