Gå til innhold

Et problem i den norske skolen er.....


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Meg selv.

Jeg er ikke en person som er lett å true til å gjøre noe, jeg er ofte meget lett å be hvis man spør høflig (og/eller begrunner).

Med vennlig hilsen

Har ikke du en kvinne i ditt liv som passer på at du har rene sokker og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    45

  • mariaflyfly

    15

  • Mrs. Wallace

    13

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Har ikke du en kvinne i ditt liv som passer på at du har rene sokker og slikt?

Jeg klarte da både å dusje et par ganger hver dag, og hadde rene sokker hver dag selv før Sørine kom inn i livet mitt for mange år siden!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For få mannlige lærere i skolen

Du er nok ikke advokat eller toppolitiker;-)

Jeg har ikke tenkt å legge ut om hva jeg er ;o) , Det er synd at du våser sånn etterhvert i dikusjonen. Du hadde en del gode poenger. Du fikk en del motbør og så begynner du å røre og ikke skjønner jeg et kvekk lenger om hva du vil frem til.

Det er mulig det er som Sør sier at du uttrykker deg bedre skriflig enn muntlig.

Jeg bemerker meg at du er ganske fientlig innstilt og jeg kan ikke se at jeg har vært det mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke lærer seg å lese fagbøker på engelsk så avskjærer du deg selv fra mesteparten av verdens fagbøker. Det er jo bare en knøttliten brøkdel av bøker som publiseres på norsk.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner jo at man _bør kunne_ lese fag på engelsk.

Det jeg ikke forsto, var hvorfor det var så viktig at norske lærerstudenter skulle lese pensumet sitt på engelsk når det foreligger på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg klarte da både å dusje et par ganger hver dag, og hadde rene sokker hver dag selv før Sørine kom inn i livet mitt for mange år siden!

Med vennlig hilsen

Men da hadde du sikkert en Søremor;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg har ikke tenkt å legge ut om hva jeg er ;o) , Det er synd at du våser sånn etterhvert i dikusjonen. Du hadde en del gode poenger. Du fikk en del motbør og så begynner du å røre og ikke skjønner jeg et kvekk lenger om hva du vil frem til.

Det er mulig det er som Sør sier at du uttrykker deg bedre skriflig enn muntlig.

Jeg bemerker meg at du er ganske fientlig innstilt og jeg kan ikke se at jeg har vært det mot deg.

Fiendtlig innstilt har jeg i hvert fall ikke vært, og forstår ikke hvorfor du opplever det slik. Det ble en del tullete svar og da svarte jeg tullete tilbake.

Jeg svarte på rent tull at du ikke var advokat eller toppolitiker. For min del kan du være Kristin Halvorsen eller Liv Signe Navaseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Jeg skjønner jo at man _bør kunne_ lese fag på engelsk.

Det jeg ikke forsto, var hvorfor det var så viktig at norske lærerstudenter skulle lese pensumet sitt på engelsk når det foreligger på norsk.

Hvis du forstår at det er viktig å kunne lese faget sitt på engelsk så forstår hvorfor lærerstudenter bør gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For få mannlige lærere

Fiendtlig innstilt har jeg i hvert fall ikke vært, og forstår ikke hvorfor du opplever det slik. Det ble en del tullete svar og da svarte jeg tullete tilbake.

Jeg svarte på rent tull at du ikke var advokat eller toppolitiker. For min del kan du være Kristin Halvorsen eller Liv Signe Navaseter.

Jeg beklager. Jeg ser selv at det er jeg som rører nå :-)Jeg trodde du var et annet sted i diskusjonen. Er trøtt og må legge meg. Nei, du har ikke vært fientlig innstilt mot meg her. Det ble mye tull etterhvert i diskusjonen , men du er ikke den eneste som bidrar til det. Interesant diskusjon forresten. God natt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg beklager. Jeg ser selv at det er jeg som rører nå :-)Jeg trodde du var et annet sted i diskusjonen. Er trøtt og må legge meg. Nei, du har ikke vært fientlig innstilt mot meg her. Det ble mye tull etterhvert i diskusjonen , men du er ikke den eneste som bidrar til det. Interesant diskusjon forresten. God natt:-)

God natt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det som det er noe gale med er enkle flåserier om "barn trenger disiplin" og som om slike enkle løsninger løser alt.

''Det som det er noe gale med er enkle flåserier om "barn trenger disiplin" og som om slike enkle løsninger løser alt.''

Hæ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg har jobbet i barnehage, bofelleskap for utviklingshemmede, barneskole, ungdomsskole og videregående. Jeg har lengst erfaring fra barneskolen eller ca. femten år. Jeg har både amerikansk og norsk mastergrad i spesialpedagogikk og skal om ikke lenge forsvare doktorgrad innenfor pedagogikk. Jeg har jobbet som pedagogisk rådgiver og forsker internasjonalt. Jeg har også vært utdanningspolitisk rådgiver. Holder dette som erfaring?

Det å være pedagog var for meg en forlengelse av husmoryrket og er det fremdeles. Jeg var i åresvis lærer på barneskolen og satt og tenkte på hva jeg skulle ha til middag for familien da jeg satt i lærermøter. Jeg stresset med å løpe ut for å hente barn i barnehage, eller komme hjem tidsnok før de kom hjem fra SFO. Jeg lagde sunne matpakker for at ingen kunne kritisere meg for det, kledde barna mine godt, satte bokbind på bøkene og hjalp dem med lekser. Etter at de ble større ble det fars rolle å hjelpe med matte siden han kunne mer på det området.

Dette sier vel strengt tatt mer om deg enn om lærere generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''....at de ansatte er først og fremst kvinner som lever og har levd et skjermet liv''.

For en tåpelig generalisering!

For det første; det er i all hovedsak kvinner som har de fleste stillingene i barnehage, skole, helsevesen og eldreomsorg. Yrker som handler om arbeid med/om/for mennesker er i stor grad dominert av kvinner, det eneste unntaket er vel politiet.

For det andre; hvilket belegg har du for å komme med en slik påstand? At de har levd skjermede liv? Det har du ikke noe som helst forutsetning for å vite noe om...

Og når du for det tredje drar inn jesus i et innlegg under her, så faller argumentasjonen på steingrunn. Han har svært lite med den norske skolen å gjøre.

Det er mye i dette innlegget som minner om en gammel kjent? I så fall har den doktorgraden tatt laaaang tid.... Kanskje på tide å ta opp arbeidet med den igjen, så du slipper å bruke så mye tid på koke opp mulige sammensvergelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner jo at man _bør kunne_ lese fag på engelsk.

Det jeg ikke forsto, var hvorfor det var så viktig at norske lærerstudenter skulle lese pensumet sitt på engelsk når det foreligger på norsk.

Jeg vil tippe fordi hvis man er vant med å lese på engelsk, så er det lettere å ta fatt på andre fagbøker? Altså, engelsk-trening.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjenner ikke jeg meg igjen i det hele tatt. Og det selv om snuppa har kvinnelig lærer.

Ho gjøre virkelig en fantastisk jobb med elevene! Både med omsorgsdelen, den faglige delen og å gi dem innsikt i denne verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ville tro i det minste noe av faglitteraturen på lærerstudiet også var på engelsk i dag.''

Det er faktisk ikke tilfellet. Jeg har gått to av fire år nå, og har hittil ikke hatt en eneste bok på pensumlista på engelsk.

Og engelsk er ikke engang et obligatorisk fag for å bli allmennlærer.

Jeg har til sammen syv år på "læreren" og jeg har lest flere fagbøker på engels, bl.a i spes ped, og samfunnsgeografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sørøst

Hvorfor skulle du skrive i det lange og brede om meg? Håper virkelig at politi har noe annet å gjøre;-)

Bare tulla. Jeg kjenner deg ikke, men kanskje er jeg så heldig engang at jeg treffer deg. Da kan litt av hver skje tenker jeg. :)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din beskrivelse stemmer i liten grad med mine erfaringer, og å henge hele problemet på at det er for mange kvinner i skolen, blir alt for lettvindt.

Det største problemet i skolen i dag er læreplaner og lærebøker og den absurde idéen om at ungene skal gå på oppdagelsestur etter kunnskapene selv.

I dag får vi som foreldre tjukke hefter med fagre ord om målene og hva barna skal lære i de ulike fagene. Men vi vet i realiteten langt mindre om hva ungene faktisk skal kunne enn våre foreldre gjorde. Mine foreldre trengte ikke gjøre annet enn å se i lærebøkene og finne ut hva vi hadde i lekse, enkelt, oversiktlig og greit. Og hverken jeg eller mine foreldre trengte å forholde oss til lærebøker som er blant indianere i Sør-Amerika i dag og utforsker verdensrommet i morgen.

Før vi klager på lærerne, uansett kjønn, bør vi se på hvilke verktøy og rammevilkår de er belemret med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kvinnelig lærer i den norske skolen kjenner jeg meg ikke igjen.

Jeg har lest nær sagt all min faglitteratur på engelsk og snakker endatil engelsk med autentisk britisk aksent, ettersom jeg har gått på britisk skole i tre år.

Jeg har bodd over 10 år i utlandet.

Jeg blander meg aldeles ikke bort i hva elevene har på matpakka si - men kommer elevene gjentatte ganger uten matpakke? Ja da blander jeg meg inn.

Jeg sier som de andre her, du generaliserer, men kanskje er det sånn du kjenner dine kolleger over 50? De kvinnelige lærerne i 30-åra som jeg kjenner er ihvertfall ikke i nærheten av det du beskriver...

Et av mine barn har en kvinnelig lærer i 50-årene, og bedre lærer skal du lete lenge og grundig etter.

En genial kominasjon av evne til å sette sammen erfaring med nye idéer. Trygg på seg selv, tåler å høre det meste. Setter saker i et fornuftig perspektiv. Ungene lærer så det koster etter.

Og til alt hell tror jeg faktisk ikke hun er unik...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...