Gå til innhold

Et problem i den norske skolen er.....


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest For få mannlige lærere

Jeg har jobbet i barnehage, bofelleskap for utviklingshemmede, barneskole, ungdomsskole og videregående. Jeg har lengst erfaring fra barneskolen eller ca. femten år. Jeg har både amerikansk og norsk mastergrad i spesialpedagogikk og skal om ikke lenge forsvare doktorgrad innenfor pedagogikk. Jeg har jobbet som pedagogisk rådgiver og forsker internasjonalt. Jeg har også vært utdanningspolitisk rådgiver. Holder dette som erfaring?

Det å være pedagog var for meg en forlengelse av husmoryrket og er det fremdeles. Jeg var i åresvis lærer på barneskolen og satt og tenkte på hva jeg skulle ha til middag for familien da jeg satt i lærermøter. Jeg stresset med å løpe ut for å hente barn i barnehage, eller komme hjem tidsnok før de kom hjem fra SFO. Jeg lagde sunne matpakker for at ingen kunne kritisere meg for det, kledde barna mine godt, satte bokbind på bøkene og hjalp dem med lekser. Etter at de ble større ble det fars rolle å hjelpe med matte siden han kunne mer på det området.

Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i dette her inkl den siste setningen, bare at jeg ikke er lærer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    45

  • mariaflyfly

    15

  • Mrs. Wallace

    13

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Vet ikke helt. Når kvinner prater, så ser jeg at munnen beveger seg, men jeg får ikke med meg hva de sier... ;)

Nettopp - problemet ligger åpenbart i eller mellom ørene dine! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at hvis jeg hadde brukt lang tid som vaskehjelp, sykepleier, taxisjåfør og kassedama i Rimi så hadde jeg hatt imponerende variasjon som hadde gitt meg mye bedre grunnlag til å uttale meg.

Nei takk.

''Så du mener at hvis jeg hadde brukt lang tid som vaskehjelp, sykepleier, taxisjåfør og kassedama i Rimi så hadde jeg hatt imponerende variasjon som hadde gitt meg mye bedre grunnlag til å uttale meg.''

Ja, for dette er jo de eneste andre yrkene som finnes her til lands. Det får stå for din regning, jeg nevnte ingen spesielle.

Det var for øvrig du som klagde over norske, kvinnelige læreres manglende livserfaring (og skoleflinke fortid), og da blir det slett ikke irrelevant å nevne at du oppgir at du "bare" har jobbet i skoleverket i all din tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg sier ikke at du var en dårlig lærer, men håper du forstår at det du sier om din opplevelse sier mer om deg enn om yrkesgruppen som sådan.

Jeg har snakket om dette fra flere talerstoler og fått tilhørerne med meg, men dolere kommer i forsvar;-) Hva sier det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg visste ikke at du var lærer, og heller ikke at du kunne snakke på vegne av dere andre. Hmm overraskelse.....

Har ikke lærerutdanning, men underviste norsk og engelsk på vidergående! Og vi har utdanning så det holder!

Jeg har tre barn som har vært gjennom barne/ungdomsskole, og jeg ser ikke mye feil på undervisningen, men så tonnevis med drittunger...!

Det er ikke slik at _alle_ foreldre bryr seg om avkommet sitt, mange gir blanke f... i hva barna gjør på skolen:(

Tenker du noengang på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket om dette fra flere talerstoler og fått tilhørerne med meg, men dolere kommer i forsvar;-) Hva sier det?

At du er flinkere muntlig enn skriftlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket om dette fra flere talerstoler og fått tilhørerne med meg, men dolere kommer i forsvar;-) Hva sier det?

En åpenbar forskjell kan være at du i større grad formidler budskapet (på en "forståelig måte") (misforstå meg rett) fra en talerstol enn i et (kort) innlegg på DOL.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Så du mener at hvis jeg hadde brukt lang tid som vaskehjelp, sykepleier, taxisjåfør og kassedama i Rimi så hadde jeg hatt imponerende variasjon som hadde gitt meg mye bedre grunnlag til å uttale meg.''

Ja, for dette er jo de eneste andre yrkene som finnes her til lands. Det får stå for din regning, jeg nevnte ingen spesielle.

Det var for øvrig du som klagde over norske, kvinnelige læreres manglende livserfaring (og skoleflinke fortid), og da blir det slett ikke irrelevant å nevne at du oppgir at du "bare" har jobbet i skoleverket i all din tid.

Nei da jeg kan godt si lege, statsminister, advokat, hestetrener, ergoterapeut, make up artist, skuespillerinne, kunstmaler, rørlegger, frisør etc. etc.

Det blir for langt å telle opp alle yrker i norsk samfunn så jeg håper at du ikke forlanger det.

Du har sikkert en del kollegaer som har "bare" vært lærere. Gjør det dem mindre kvalifisert til å uttale seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Har ikke lærerutdanning, men underviste norsk og engelsk på vidergående! Og vi har utdanning så det holder!

Jeg har tre barn som har vært gjennom barne/ungdomsskole, og jeg ser ikke mye feil på undervisningen, men så tonnevis med drittunger...!

Det er ikke slik at _alle_ foreldre bryr seg om avkommet sitt, mange gir blanke f... i hva barna gjør på skolen:(

Tenker du noengang på det?

Les det jeg skriver hidi og tenk så over hva jeg tenker på. Jeg ser ingen grunn til å omtale barn som drittunger, og tror ikke du ville like hvis jeg omtalte dine barn slik. Tenk over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da jeg kan godt si lege, statsminister, advokat, hestetrener, ergoterapeut, make up artist, skuespillerinne, kunstmaler, rørlegger, frisør etc. etc.

Det blir for langt å telle opp alle yrker i norsk samfunn så jeg håper at du ikke forlanger det.

Du har sikkert en del kollegaer som har "bare" vært lærere. Gjør det dem mindre kvalifisert til å uttale seg?

''Du har sikkert en del kollegaer som har "bare" vært lærere. Gjør det dem mindre kvalifisert til å uttale seg?''

Ikke for å uttale seg om læreryrket, men åpenbart mindre kvalifisert om bilmekanikeryrket, ingeniøryrket, osv.

(Selvsagt det samme for de som bare har jobbet som bilmekanikere hele livet, osv.)

Dette er jo akkurat som å bo i mange land - har du bodd i mange land har du (typisk) mange flere erfaringer å trekke på, har du jobbet i mange forskjellige yrker har du typisk mange flere erfaringer å trekke på.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sørøst

Jeg har snakket om dette fra flere talerstoler og fått tilhørerne med meg, men dolere kommer i forsvar;-) Hva sier det?

Det kan jeg si deg. Det er fordumsfulle mennesker som styrer den Norske skolen. Skolen er ikke en trygg plass for ungene våre. Det skyldes den påvirkningen våre lærere har på våre barn. Hvordan man skal komme seg av dette er et ubesvart spørsmål.

Det er vist at under sterkt press blir våre barn usikre. Vi trenger lærere som tar hensyn til barn som ikke tåler stort press. Dessverre finnes det ikkke mange slike lærere i dag. Spørsmålet er hvorfor? Det er ikke lett å svare på, men noe kan ligge i væremåten til voksne.

Du vil sikkert protestere, og jeg kan ikke si noe annet enn at du tar feil.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

At du er flinkere muntlig enn skriftlig?

Det er jeg faktisk ikke. Jeg har alltid vært sterk i formulere meg skriftlig. Men det sier kanskje noe i at jeg er god i å provosere dolere;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det kan jeg si deg. Det er fordumsfulle mennesker som styrer den Norske skolen. Skolen er ikke en trygg plass for ungene våre. Det skyldes den påvirkningen våre lærere har på våre barn. Hvordan man skal komme seg av dette er et ubesvart spørsmål.

Det er vist at under sterkt press blir våre barn usikre. Vi trenger lærere som tar hensyn til barn som ikke tåler stort press. Dessverre finnes det ikkke mange slike lærere i dag. Spørsmålet er hvorfor? Det er ikke lett å svare på, men noe kan ligge i væremåten til voksne.

Du vil sikkert protestere, og jeg kan ikke si noe annet enn at du tar feil.

Med vennlig hilsen

Hva skal jeg protestere på? At ungene dine ikke tåler et eller annet på skolen? Det vet jeg lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

En åpenbar forskjell kan være at du i større grad formidler budskapet (på en "forståelig måte") (misforstå meg rett) fra en talerstol enn i et (kort) innlegg på DOL.

Med vennlig hilsen

Ja og også at jeg gjør mye for å provosere dolere;-) Og er bare ganske god på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg faktisk ikke. Jeg har alltid vært sterk i formulere meg skriftlig. Men det sier kanskje noe i at jeg er god i å provosere dolere;-)

Ja, det er vel ikke den agendaen du har på en talerstol, vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har snakket om dette fra flere talerstoler og fått tilhørerne med meg, men dolere kommer i forsvar;-) Hva sier det?

Kommer i forsvar?

Nå skjønner jeg virkelig ikke hva du snakker om. Jeg er ikke lærer, og har ikke bare pent å si om alle lærere, men følger deg ikke i denne tråden.

At lærere bør få mer tid til å lære bort og bruke mindre tid på ren oppdragelse er ikke akkurat nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sørøst

Hva skal jeg protestere på? At ungene dine ikke tåler et eller annet på skolen? Det vet jeg lite om.

Skjerp deg!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...