Gå til innhold

Et problem i den norske skolen er.....


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Ok, jeg skjønner nok ikke helt hva du diskuterer da.

Jeg sier ikke at kvinnene er et problem. Jeg sier at det er for mange kvinner i samme situasjon og det preger skolen. Det blir ikke bedre med for mange maskuline menn. Tvertimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    45

  • mariaflyfly

    15

  • Mrs. Wallace

    13

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Jeg var alenemor til tre barn og tok utdannelse....

Barna mine ble både sett og hørt, men jeg var moren som de skulle respektere, uansett! Ellers hadde ikke hverdagen vært lang nok...

I dag er den eldste sivilingeniør, nummer to studerer til det samme og nummer tre går andre året til fagbrev;)

Jeg har fem søsken, og tretten tantebarn;) Alle har klart seg flott;)

Hva er galt med disiplin...?

Tenk hvis alle var så heldige som deg. Det du gjør mot mine minste brødre...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det som det er noe gale med er enkle flåserier om "barn trenger disiplin" og som om slike enkle løsninger løser alt.

Barn trenger mestring og kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For få mannlige lærere.

Hvor mange fikk høyere utdanning da det var "disiplin" i skolen?

Du, tiden har forandret seg. Norge har fått bedre økonomi og flere har råd til lang utdannelse.

Det var ikke riktig så enkelt i gamle dager.

Er du iomt disiplin i skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt enig med deg der. Man lærer mye engelsk også av å lese sær faglitteratur.

Men selvfølgelig bør man helst også praktisere språket muntlig og skriftlig.

Hadde selv en god 5'er i engelsk på videregående, men mener ganske bestemt jeg har lært mer etterpå, og at de som kun har videregående-engelsk ikke kan stille veldig sterkt.

Jeg mente ikke at det var bortkastet, det er det nok aldri. Poenget mitt var at selv om alle har mattebøker på engelsk, er det likevel store forskjeller i hvor mye engelsk de behersker etterpå - selv om kanskje alle har lært den matematikken de skal.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for segunda at pensumlitteraturen skal være på et annet språk, når man skal undervise på norsk i Norge. Bortsett fra at man altså lærer litt mer engelsk "på kjøpet" - men engelsk skal ikke alle undervise i. På den annen side kan lærebøker på fremmede språk tåkelegge selve faget for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du, tiden har forandret seg. Norge har fått bedre økonomi og flere har råd til lang utdannelse.

Det var ikke riktig så enkelt i gamle dager.

Er du iomt disiplin i skolen?

Disiplin er vanskelig å definere. Det er viktig med selvdisiplin f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, tiden har forandret seg. Norge har fått bedre økonomi og flere har råd til lang utdannelse.

Det var ikke riktig så enkelt i gamle dager.

Er du iomt disiplin i skolen?

Nei, jeg ser selvsagt ikke imot "normal" disiplin på skolen.

Det jeg er i mot er "enkle løsninger", som å tro at "disiplin løser alle problemer i klasserommet", osv. (Og det var derfor jeg skrev at det hidi skrev minnet om George Bush - enkle løsninger, som ofte blir veldig feil, på det som ofte er kompliserte problemer.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg mente ikke at det var bortkastet, det er det nok aldri. Poenget mitt var at selv om alle har mattebøker på engelsk, er det likevel store forskjeller i hvor mye engelsk de behersker etterpå - selv om kanskje alle har lært den matematikken de skal.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for segunda at pensumlitteraturen skal være på et annet språk, når man skal undervise på norsk i Norge. Bortsett fra at man altså lærer litt mer engelsk "på kjøpet" - men engelsk skal ikke alle undervise i. På den annen side kan lærebøker på fremmede språk tåkelegge selve faget for noen.

Det viktige er å kunne følge med på det som skjer internasjonalt innenfor pedagogikk og undervisning. Det hemmer den norske skolen å ha for liten kontakt med omverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nei, jeg ser selvsagt ikke imot "normal" disiplin på skolen.

Det jeg er i mot er "enkle løsninger", som å tro at "disiplin løser alle problemer i klasserommet", osv. (Og det var derfor jeg skrev at det hidi skrev minnet om George Bush - enkle løsninger, som ofte blir veldig feil, på det som ofte er kompliserte problemer.)

Med vennlig hilsen

Hvis disiplinen bygger på frykt slik den ofte gjorde før i tiden, blir det helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at det var bortkastet, det er det nok aldri. Poenget mitt var at selv om alle har mattebøker på engelsk, er det likevel store forskjeller i hvor mye engelsk de behersker etterpå - selv om kanskje alle har lært den matematikken de skal.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for segunda at pensumlitteraturen skal være på et annet språk, når man skal undervise på norsk i Norge. Bortsett fra at man altså lærer litt mer engelsk "på kjøpet" - men engelsk skal ikke alle undervise i. På den annen side kan lærebøker på fremmede språk tåkelegge selve faget for noen.

Hvis man ikke lærer seg å lese fagbøker på engelsk så avskjærer du deg selv fra mesteparten av verdens fagbøker. Det er jo bare en knøttliten brøkdel av bøker som publiseres på norsk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disiplinen bygger på frykt slik den ofte gjorde før i tiden, blir det helt feil.

Helt enig, men disiplin behøver selvsagt ikke baseres seg på frykt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Helt enig, men disiplin behøver selvsagt ikke baseres seg på frykt.

Med vennlig hilsen

Religiøs disiplin baserer seg gjerne på frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For få mannlige lærere.

Nei, jeg ser selvsagt ikke imot "normal" disiplin på skolen.

Det jeg er i mot er "enkle løsninger", som å tro at "disiplin løser alle problemer i klasserommet", osv. (Og det var derfor jeg skrev at det hidi skrev minnet om George Bush - enkle løsninger, som ofte blir veldig feil, på det som ofte er kompliserte problemer.)

Med vennlig hilsen

Jeg tror man kommer langt på vei med mer disiplin, så kan man selvsagt diskutere hvordan man skal kunne innføre det og der har vel ingen av oss alle svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i dette her inkl den siste setningen, bare at jeg ikke er lærer:-)

Du er nok ikke advokat eller toppolitiker;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg tror man kommer langt på vei med mer disiplin, så kan man selvsagt diskutere hvordan man skal kunne innføre det og der har vel ingen av oss alle svarene.

Vi kan gjerne også snakke om respekt og det mangler respekt begge veier i skolen. Eller jeg kan kanskje si alle veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disiplinen? Hvem sørger for den?

Meg selv.

Jeg er ikke en person som er lett å true til å gjøre noe, jeg er ofte meget lett å be hvis man spør høflig (og/eller begrunner).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...