Gå til innhold

Et problem i den norske skolen er.....


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Mine kollegaer har ikke vært over 50 alle sammen, og jeg synes ikke de er tredveårene er noe annerledes enn for 20 år siden.

Hvorvidt du snakker engelsk med britisk aksent er ikke interessant. På høyskolen og til og med på mastersnivå i pedagogikk blir lærebøkene oversatt eller skrevet på norsk. Det er mange norske lærere som klager over at de ikke mestrer engelsk godt nok. Selvfølgelig har jeg møtt unntak som har bodd i andre land. Jeg snakker om stor andel av norske lærere.

Når du kommer med slike kommentarer som at de unge i dag er helt annerledes enn de voksne så tar jeg det ikke seriøst.

Hvorfor henger du deg så opp i denne engelsken da? Føler du deg noen hakk hevet over de andre på dette området? Har truffet lærere som er glimrende i engelsk og andre som er dårlige..men det er da heller ikke alle som underviser i engelsk. Kjenner forresten lærere som ikke er flinke i matte heller. Grøss og gru, hvor skal dette ende...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    45

  • mariaflyfly

    15

  • Mrs. Wallace

    13

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

''Norske lærere behersker engelsk til fritidsbruk, men leser ikke faglitteratur på engelsk. Det er ytterst få som har bodd utenlands, men noen lærere i Oslo har bodd i Tromsø eller Trondheim. Distriktslærerne måtte flytte til et tettsted for å studere, men flyttet siden tilbake.''

Dummeste jeg har lest på lenge...:(

Sier mye om deg, segunda, men mye mindre om oss andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har du også google (alt. wikipedia)?

:P

Ja, jeg lasted ned hele internettet for å være sikker! :-)

(Det sagt, jeg leser en god del fransk, men hvis jeg forsøker å snakke så blir det bare portugisisk!)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at din virkelighet er slik også. Du tror at det er såre enkelt for foreldre å gjøre lekser sammen med barna i småskolen. Det var faktisk da jeg leste det som fikk meg til å skrive innlegget og prøve å provosere.

Heldigvis har vi rød-grønn regjering som jobber mot noe annet. Og ja jeg har diskutert "husmødre" som deg og meg med noen i regjeringen.

For det store flertallet av oss så bør det være såre enkelt å gjøre lekser med småskoleelever ja...

Skjønner ikke helt sammenhengen mellom din noe naive og grove generalisering av kvinnelige lærere, og min generelle holdning til leksehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Nei, men når du tydeligvis tror at det er en slik forskjell mellom kjønnene (at "menn setter seg i respekt"), så undergravder du jo din egen autoritet.

Det blir jo som en selvoppfyllende profeti.

Respekten jeg hadde for lærere på skolen var da ikke avhengig av kjønnet deres.

Med vennlig hilsen

Har ikke lest hele tråden- men fanget opp det med mannlige versus kvinnelige lærere.

Jeg skulle ønske det var mange flere mannlige lærere i skolen. De diller og duller ikke så mye. ;-)

dessuten er det bra for guttene å se en rollemodell av samme kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ja og jeg mener dette. Kvinner har en tendens til å mase mer enn menn det er jeg sikker på. Jeg ønsket bare å få andre til å bekrefte det. Menn kan heller ikke huske avtaler som gjelder deres barn, men avtaler med kompiser og fotball er noe annet;-)

Det blir smilt litt av en far som glemmer viktige medisiner til barnet sitt (stakkars han er jo så distre), mens man omtrent ringer barnevernet hvis det er en mor. Og ja dette har jeg opplevd i den norske skolen;-)

''Kvinner har en tendens til å mase mer enn menn det er jeg sikker på.''

Tja.

Jeg forsøker lære min mann at dersom han ber ungene om noe, så be bare en gang- og følg opp at det blir gjort. I stedet maser han- opptil flere ganger. Og følger ikke opp. Ungene har for lengst lært at det ikke er "nødvendig" å høre på han.

Tror ikke dette bare er hos oss.

Hvorfor er "masing" blitt definert som en typisk kvinnesak, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Kvinner har en tendens til å mase mer enn menn det er jeg sikker på.''

Tja.

Jeg forsøker lære min mann at dersom han ber ungene om noe, så be bare en gang- og følg opp at det blir gjort. I stedet maser han- opptil flere ganger. Og følger ikke opp. Ungene har for lengst lært at det ikke er "nødvendig" å høre på han.

Tror ikke dette bare er hos oss.

Hvorfor er "masing" blitt definert som en typisk kvinnesak, tro?

Uten at jeg kan belegge det med tall, så er jeg likevel sikker på at kvinnfolk maser mye mer enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kvinner har en tendens til å mase mer enn menn det er jeg sikker på.''

Tja.

Jeg forsøker lære min mann at dersom han ber ungene om noe, så be bare en gang- og følg opp at det blir gjort. I stedet maser han- opptil flere ganger. Og følger ikke opp. Ungene har for lengst lært at det ikke er "nødvendig" å høre på han.

Tror ikke dette bare er hos oss.

Hvorfor er "masing" blitt definert som en typisk kvinnesak, tro?

''Jeg forsøker lære min mann at dersom han ber ungene om noe, så be bare en gang- og følg opp at det blir gjort. I stedet maser han- opptil flere ganger. Og følger ikke opp. Ungene har for lengst lært at det ikke er "nødvendig" å høre på han.''

Han må være i slekt med min mann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the real masekråke

Uten at jeg kan belegge det med tall, så er jeg likevel sikker på at kvinnfolk maser mye mer enn menn.

Dokumenter, takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg som ikke visste at Marie Antoinette snakket engelsk en gang! Det må ha vært de dårlige lærerne...

*fnis*

Men bare et fransk-spørsmål, da jeg antar at du behersker språket til en viss grad: Sør bruker ordet "brioche" som kake, men er det kake generelt? I butikken står det jo brioche på en helt bestemt type bakverk.

(kunne seffern googlet dette selv, men synes det er hyggeligere å 'prate' med deg *S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

*fnis*

Men bare et fransk-spørsmål, da jeg antar at du behersker språket til en viss grad: Sør bruker ordet "brioche" som kake, men er det kake generelt? I butikken står det jo brioche på en helt bestemt type bakverk.

(kunne seffern googlet dette selv, men synes det er hyggeligere å 'prate' med deg *S*)

Brioche betyr omtrent det samme på fransk som på norsk, men briochen er vel mer utbredt der, slik at betydningen er nærmere vår bolle (dog er den vel ikke fullt så vanlig som bollen).

C'est mon idée, mais je ne suis pas sure! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brioche betyr omtrent det samme på fransk som på norsk, men briochen er vel mer utbredt der, slik at betydningen er nærmere vår bolle (dog er den vel ikke fullt så vanlig som bollen).

C'est mon idée, mais je ne suis pas sure! :-)

Skal prøve å spare den siste setningen til junior blir litt mer stø i fransk og kan oversette for sin mor;-)

Men ettersom han hadde første time i dag, kan det nok ta sin tid! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hvorfor henger du deg så opp i denne engelsken da? Føler du deg noen hakk hevet over de andre på dette området? Har truffet lærere som er glimrende i engelsk og andre som er dårlige..men det er da heller ikke alle som underviser i engelsk. Kjenner forresten lærere som ikke er flinke i matte heller. Grøss og gru, hvor skal dette ende...?

Jeg føler ikke at jeg er noe særlig god i engelsk, og jeg la ikke noe vekt på å lese faglitteratur på engelsk i åresvis som lærer i barneskolen. Bl.a. fordi jeg orket ikke, jeg var småbarnsmor og så måtte jeg bake kaker for mann, barn og kollegaer;-)

Jeg mener bare at engelsk er viktig del av dagens utdannelse for å forstå sitt fag, og jeg forstår ikke at det ikke kreves at norske lærerstudenter leser faglitteratur på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Norske lærere behersker engelsk til fritidsbruk, men leser ikke faglitteratur på engelsk. Det er ytterst få som har bodd utenlands, men noen lærere i Oslo har bodd i Tromsø eller Trondheim. Distriktslærerne måtte flytte til et tettsted for å studere, men flyttet siden tilbake.''

Dummeste jeg har lest på lenge...:(

Sier mye om deg, segunda, men mye mindre om oss andre!

Jeg visste ikke at du var lærer, og heller ikke at du kunne snakke på vegne av dere andre. Hmm overraskelse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Kvinner har en tendens til å mase mer enn menn det er jeg sikker på.''

Tja.

Jeg forsøker lære min mann at dersom han ber ungene om noe, så be bare en gang- og følg opp at det blir gjort. I stedet maser han- opptil flere ganger. Og følger ikke opp. Ungene har for lengst lært at det ikke er "nødvendig" å høre på han.

Tror ikke dette bare er hos oss.

Hvorfor er "masing" blitt definert som en typisk kvinnesak, tro?

Fordi det er vanligere hos kvinner og blir ansett som feminint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at jeg er noe særlig god i engelsk, og jeg la ikke noe vekt på å lese faglitteratur på engelsk i åresvis som lærer i barneskolen. Bl.a. fordi jeg orket ikke, jeg var småbarnsmor og så måtte jeg bake kaker for mann, barn og kollegaer;-)

Jeg mener bare at engelsk er viktig del av dagens utdannelse for å forstå sitt fag, og jeg forstår ikke at det ikke kreves at norske lærerstudenter leser faglitteratur på engelsk.

''Jeg mener bare at engelsk er viktig del av dagens utdannelse for å forstå sitt fag, og jeg forstår ikke at det ikke kreves at norske lærerstudenter leser faglitteratur på engelsk.''

Hvorfor skal de lese engelsk så lenge engelsk ikke er et obligatorisk fag i lærerutdanningen?

Det kommer inn nå med den nye reformen fra i høst. Ut med RLE-faget og inn med engelsk som obligatorisk fag. Og det er ikke en dag for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg føler ikke at jeg er noe særlig god i engelsk, og jeg la ikke noe vekt på å lese faglitteratur på engelsk i åresvis som lærer i barneskolen. Bl.a. fordi jeg orket ikke, jeg var småbarnsmor og så måtte jeg bake kaker for mann, barn og kollegaer;-)

Jeg mener bare at engelsk er viktig del av dagens utdannelse for å forstå sitt fag, og jeg forstår ikke at det ikke kreves at norske lærerstudenter leser faglitteratur på engelsk.

''Jeg mener bare at engelsk er viktig del av dagens utdannelse for å forstå sitt fag, og jeg forstår ikke at det ikke kreves at norske lærerstudenter leser faglitteratur på engelsk.''

Er du sikker på at det ikke har endret seg, da?

Jeg studerte et helt annet fag for over 20 år siden, og det meste av faglitteraturen var på engelsk. Ville tro i det minste noe av faglitteraturen på lærerstudiet også var på engelsk i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg har jobbet med utdanning og innenfor skoleverket i hele mitt liv, og jeg er ingen ungdom lenger. Det gir meg grunnlag til å uttale meg.''

Du har med andre ord ikke noen imponerende variasjon i yrkeserfaring selv - er det derfor du tar så lett til generaliseringer, tro?

Jeg har tatt flere utdannelser og hatt mange forskjellige jobber i veldig forskjellige bransjer. Men jøss og bevare - nå er jeg kvinnelig lærer, gitt.

Så du mener at hvis jeg hadde brukt lang tid som vaskehjelp, sykepleier, taxisjåfør og kassedama i Rimi så hadde jeg hatt imponerende variasjon som hadde gitt meg mye bedre grunnlag til å uttale meg.

Nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...