Gå til innhold

Et problem i den norske skolen er.....


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

''Hvorfor skulle ikke kvinelige lærere sette en gutt på plass?''

Det er ikke til å komme bort i fra at menn lettere klarer å sette seg i respekt overfor unger som bråker. Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.

Jeg tror ikke dette bare gjelder hos oss. Jeg hører flere venninner sier det samme.

Min bror gikk i en bråkeklasse i sin tid. Den kvinnelige lærerern ble byttet ut med en mannlig. Jeg tror ikke hun orket mer. Den mannlige læreren fikk skikk på hele klassen.

''Og hvorfor skulle gutter sakke ut på grunn av mangel på mannlige lærere?''

Det har jeg beskrevet.

Et annet lite eksempel. Min sønn hadde mannlig lærer i ett år i løpet av hele barne og ungdomskolen.

Jeg husker han ble så interesert i samfunnsfag og historie i tredjeklasse. Han kom hjem og fortalte at de hadde vært ute på tur og funnet fossiler. Dette er bare ett eksempel. han ble generelt mer engasjert. Den mannlige læreren var engasjert selv på en helt annen måte.

Da de året etter fikk en kvinnelig lærer, ble det slutt på dette. Han hadde ikke ner og fortelle da han kom hjem.Hun var ikke med dem ut på tur i naturen heller.

Den kvinnelige læreren fikk det også for seg at jentene måtte få arbeidsro. Ergo tok hun like godt og delte hele klassen opp i jentegrupper og guttegrupper i enkelte fag, slik at jentene fikk ro.

Da regaerte jeg, siden jeg alltid har fått høre at min sønn var _for_ stille og rolig. Den stille og rolige gutten med øreproblemer og dårlig hørsel, skulle _ikke_ få arbeidsro.

''Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.''

Kanskje nettopp fordi du maser? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    45

  • mariaflyfly

    15

  • Mrs. Wallace

    13

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg vil tippe at yrkene som har størst "bodd i utlandet" andel i Norge er drosjesjåfører og renholdsarbeidere! ;-)

Med vennlig hilsen

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For få menn i skolen

''Det er ikke til å komme bort i fra at menn lettere klarer å sette seg i respekt overfor unger som bråker. Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.''

Det forekommer deg ikke at det skyldes DIN egen holdning til kjønnene (som har smittet over på ungene)?

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke noe dårlig holdning verken til menn eller kvinner jeg altså, bare så du vet det:-)

Alle de kvinnelige lærerene hadde jeg et godt fohold til og jeg likte dem alle sammen og jeg sier ikke at de var dårlige lærere heller:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Er dette noe spesifikt for *norske* lærere?

Jeg vil tippe det er få japanske lærere som har bodd i utlandet, eller spanske lærere, eller kanadiske....''

- Og er det spesifikt for _lærere_ at mange av dem ikke har bodd utenlands? ;-) Blant alle jeg kjenner er det desidert mest vanlig at man IKKE har bodd i utlandet.

Nei det er ikke spesifikt for lærere, men det er mye vanligere blant ungdom i dag tar studieopphold i utlandet. Det som jeg reagerer på er at lærere som trenger det ikke kan andre språk enn norsk. Leger f.eks. kan kommunisere om faget sitt på engelsk, det kan ikke lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For få mannlige lærere

''Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.''

Kanskje nettopp fordi du maser? ;-)

Ja, men hadde de hørt med det samme, så hadde jeg jo ikke maset. Logisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg har ikke noe dårlig holdning verken til menn eller kvinner jeg altså, bare så du vet det:-)

Alle de kvinnelige lærerene hadde jeg et godt fohold til og jeg likte dem alle sammen og jeg sier ikke at de var dårlige lærere heller:-)

De mennene som er i skolen er ofte myke menn. Det er kanskje spørsmålet om mer maskuline verdier i skolen enn akkurat hva skjuler seg under buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men hadde de hørt med det samme, så hadde jeg jo ikke maset. Logisk :-)

Jo, men enkelte har 'lagt seg til' en veldig masete stil som sjelden virker så veldig bra. ikke at det nødvendigvis gjelder deg da *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Ja, men hadde de hørt med det samme, så hadde jeg jo ikke maset. Logisk :-)

Problemet var omvendt hos meg, men jeg vet at blant mine venner så var det uvanlig. Det ligger i kulturen å forvente at menn skal høres og at det de sier er viktig. Det er aldeles ikke borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe dårlig holdning verken til menn eller kvinner jeg altså, bare så du vet det:-)

Alle de kvinnelige lærerene hadde jeg et godt fohold til og jeg likte dem alle sammen og jeg sier ikke at de var dårlige lærere heller:-)

Nei, men når du tydeligvis tror at det er en slik forskjell mellom kjønnene (at "menn setter seg i respekt"), så undergravder du jo din egen autoritet.

Det blir jo som en selvoppfyllende profeti.

Respekten jeg hadde for lærere på skolen var da ikke avhengig av kjønnet deres.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jo, men enkelte har 'lagt seg til' en veldig masete stil som sjelden virker så veldig bra. ikke at det nødvendigvis gjelder deg da *he he*

Så kvinner har mer masete stil enn menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor skulle ikke kvinelige lærere sette en gutt på plass?''

Det er ikke til å komme bort i fra at menn lettere klarer å sette seg i respekt overfor unger som bråker. Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.

Jeg tror ikke dette bare gjelder hos oss. Jeg hører flere venninner sier det samme.

Min bror gikk i en bråkeklasse i sin tid. Den kvinnelige lærerern ble byttet ut med en mannlig. Jeg tror ikke hun orket mer. Den mannlige læreren fikk skikk på hele klassen.

''Og hvorfor skulle gutter sakke ut på grunn av mangel på mannlige lærere?''

Det har jeg beskrevet.

Et annet lite eksempel. Min sønn hadde mannlig lærer i ett år i løpet av hele barne og ungdomskolen.

Jeg husker han ble så interesert i samfunnsfag og historie i tredjeklasse. Han kom hjem og fortalte at de hadde vært ute på tur og funnet fossiler. Dette er bare ett eksempel. han ble generelt mer engasjert. Den mannlige læreren var engasjert selv på en helt annen måte.

Da de året etter fikk en kvinnelig lærer, ble det slutt på dette. Han hadde ikke ner og fortelle da han kom hjem.Hun var ikke med dem ut på tur i naturen heller.

Den kvinnelige læreren fikk det også for seg at jentene måtte få arbeidsro. Ergo tok hun like godt og delte hele klassen opp i jentegrupper og guttegrupper i enkelte fag, slik at jentene fikk ro.

Da regaerte jeg, siden jeg alltid har fått høre at min sønn var _for_ stille og rolig. Den stille og rolige gutten med øreproblemer og dårlig hørsel, skulle _ikke_ få arbeidsro.

Herlighet, du kommer med et par-tre personlige anekdoter og generaliserer grovt ut fra det.

OK, da kan vel jeg gjøre det samme: Jeg håndterer bråkete gutter uten de minste problemer med å sette meg i respekt. Engasjert er jeg også.

Gjør det meg til en mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet, du kommer med et par-tre personlige anekdoter og generaliserer grovt ut fra det.

OK, da kan vel jeg gjøre det samme: Jeg håndterer bråkete gutter uten de minste problemer med å sette meg i respekt. Engasjert er jeg også.

Gjør det meg til en mann?

Eller mandig...? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke til å komme bort i fra at menn lettere klarer å sette seg i respekt overfor unger som bråker. Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.''

Det forekommer deg ikke at det skyldes DIN egen holdning til kjønnene (som har smittet over på ungene)?

Med vennlig hilsen

''Det forekommer deg ikke at det skyldes DIN egen holdning til kjønnene (som har smittet over på ungene)?''

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig setter jeg ting på spissen, men ja jeg mener at det er for ensartet gruppe i den norske skolen.

Jeg tror ikke lærere er spesielt mer "ensartet" enn de fleste andre yrker i Norge - ingeniører, rørleggere, leger, sykepleiere, osv.

Altså, lærere flest har nok noe felles (siden de fikk utdanning, osv.), men jeg tror ikke at det er så spesielt.

At man burde ha større variasjon, på generelt grunnlag, er jeg enig med deg i, men det gjelder jo for omtrent alle yrker.

Eller, sagt på en annen måte - erfaringen din gjelder ikke bare for lærere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kvinner har mer masete stil enn menn?

Det vil jo så passe sammen med det du skriver her:

'' Det ligger i kulturen å forvente at menn skal høres og at det de sier er viktig. Det er aldeles ikke borte.''

Kvinnene er jo også en del av denne kulturen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke lærere er spesielt mer "ensartet" enn de fleste andre yrker i Norge - ingeniører, rørleggere, leger, sykepleiere, osv.

Altså, lærere flest har nok noe felles (siden de fikk utdanning, osv.), men jeg tror ikke at det er så spesielt.

At man burde ha større variasjon, på generelt grunnlag, er jeg enig med deg i, men det gjelder jo for omtrent alle yrker.

Eller, sagt på en annen måte - erfaringen din gjelder ikke bare for lærere.

Med vennlig hilsen

''Altså, lærere flest har nok noe felles (siden de fikk utdanning, osv.), men jeg tror ikke at det er så spesielt.

''

Min erfaring er at lærere har en ting til felles: De er veldig glade i gratis mat. Og kake. De går mann av huse når det er kake på personalrommet. Uten unntak. Jeg har spurt mange av mine lærervenner, samt medstudenter som har vært i praksis på skoler, og de bekrefter min hypotese.

Jeg burde skrive en avhandling om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med utdanning og innenfor skoleverket i hele mitt liv, og jeg er ingen ungdom lenger. Det gir meg grunnlag til å uttale meg.

''Jeg har jobbet med utdanning og innenfor skoleverket i hele mitt liv, og jeg er ingen ungdom lenger. Det gir meg grunnlag til å uttale meg.''

Du har med andre ord ikke noen imponerende variasjon i yrkeserfaring selv - er det derfor du tar så lett til generaliseringer, tro?

Jeg har tatt flere utdannelser og hatt mange forskjellige jobber i veldig forskjellige bransjer. Men jøss og bevare - nå er jeg kvinnelig lærer, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...