Gå til innhold

Et problem i den norske skolen er.....


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest For få mannlige lærere

Det jeg mener at at siden din holdning er at "bare menn setter seg i respekt" (underforstått: det er ikke så farlig hva en kvinne sier) så underviser du dette (ubevisst) til ungene dine.

Og på den måten reduserer du deg selv til noen de ikke trenger lytte til, siden du bare er "nestkommanderende".

Det er ikke noe som kan fikses på en dag, men det er absolutt noe du bør snakke med mannen din om og dere bør ta tak i det sammen, for hvis ikke vil jo ungene ikke respektere kvinnelige lærere/sjefer.

Med vennlig hilsen

''Det jeg mener at at siden din holdning er at "bare menn setter seg i respekt" (underforstått: det er ikke så farlig hva en kvinne sier) så underviser du dette (ubevisst) til ungene dine''

Hmm, dette ble litt for komplisert for meg.

''Det er ikke noe som kan fikses på en dag, men det er absolutt noe du bør snakke med mannen din om og dere bør ta tak i det sammen, for hvis ikke vil jo ungene ikke respektere kvinnelige lærere/sjefer''

Nei, nå er det litt sent. To av dem er voksne og oppfører seg bra nå, stort sett. De har forresten blitt perlevenner de to eldste. rart i grunnen:-). På skolen var de alltid høflige og greie unger. Ja, det var slik at en lærer som har hatt alle 3 sa en gang på konferansetimen til den yngste:- "Dere har gjort en god jobb med ungene deres, tror jeg". *LOL* Det er godt hun ikke har innblikk i alt, tenkte jeg:-)

Men til poenget. Unger kan vite akkurat hvordan de skal oppføre seg ute blandt folk, selv om de kan være noen troll hjemme innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    45

  • mariaflyfly

    15

  • Mrs. Wallace

    13

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Oi..jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt - verken fra min arbeidsplass eller fra skolen der barna mine går :))

Jeg tror nok det du skisserer kunne stemt bedre fra den tiden jeg selv gikk i grunnskolen (25-30 år tilbake i tid), men slik tror jeg neppe det er idag.

Minsten sin lærer er f.eks. gift med en engelskmann og har bodd i England i mange år. De andre har engelsklærere som har bodd i England/USA. Slike lærere er det også på min arbeidsplass.

Jeg ser absolutt ikke på mine kollegaer som "perfekte" foreldre, men som helt vanlige foreldre, slik de fleste av oss er. Sånn tror jeg også mine barns lærere er som foreldre.

Skjønner ikke helt hvorfor du tror lærere automatisk er slik du skisserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt rørleggere er ensartet gruppe spiller liten rolle for meg, men jeg mener det og jeg er ikke alene om den oppfatningen at det er for lite variasjon på norske lærerrom.

Leger er ikke så ensartet gruppe som lærere, og de har mye større bredde i sin måte og skaffe seg nye kunnskaper på. Det er f.eks. vanlig at leger drar på internasjonale konferanser.

Så se til å bli lærer du da. Dette er det merkeligste jeg har lest, iallefall i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det jeg mener at at siden din holdning er at "bare menn setter seg i respekt" (underforstått: det er ikke så farlig hva en kvinne sier) så underviser du dette (ubevisst) til ungene dine''

Hmm, dette ble litt for komplisert for meg.

''Det er ikke noe som kan fikses på en dag, men det er absolutt noe du bør snakke med mannen din om og dere bør ta tak i det sammen, for hvis ikke vil jo ungene ikke respektere kvinnelige lærere/sjefer''

Nei, nå er det litt sent. To av dem er voksne og oppfører seg bra nå, stort sett. De har forresten blitt perlevenner de to eldste. rart i grunnen:-). På skolen var de alltid høflige og greie unger. Ja, det var slik at en lærer som har hatt alle 3 sa en gang på konferansetimen til den yngste:- "Dere har gjort en god jobb med ungene deres, tror jeg". *LOL* Det er godt hun ikke har innblikk i alt, tenkte jeg:-)

Men til poenget. Unger kan vite akkurat hvordan de skal oppføre seg ute blandt folk, selv om de kan være noen troll hjemme innimellom.

''Hmm, dette ble litt for komplisert for meg.''

Det er ikke så komplisert! :-)

Hvis du tenker (slik du skrev i ditt første innlegg) at "menn er bedre enn kvinner til å sette seg i respekt", så vil ungene dine oppfatte at du tenker slik.

Da vil de raskt konkludere at det som betyr noe er å følge instruksjonene til mannen, og at det ikke er så farlig hva kvinnen (altså, deg) sier til dem.

Dette passer jo akkurat med det som du beskrev i bilturen.

Men ironien, eller tragedien, er jo at du underminerer deg selv. (Eller så kan din mann gjøre det, hvis han "overtar".)

Uansett, det er du som må rette på dette hvis du ønsker å rette på det. Det handler ikke om "mann/kvinne".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Altså, lærere flest har nok noe felles (siden de fikk utdanning, osv.), men jeg tror ikke at det er så spesielt.

''

Min erfaring er at lærere har en ting til felles: De er veldig glade i gratis mat. Og kake. De går mann av huse når det er kake på personalrommet. Uten unntak. Jeg har spurt mange av mine lærervenner, samt medstudenter som har vært i praksis på skoler, og de bekrefter min hypotese.

Jeg burde skrive en avhandling om dette.

Klart vi vil ha gratis kake!!!! Skulle da bare mangle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din (generaliserende) beskrivelse av kvinnlige lærere passer langt bedre på spes.ped-kjerringene jeg har møtt på i den norske skolen.

Nå måtte jeg tenke meg om og jammen tror jeg du har litt rett *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi vil ha gratis kake!!!! Skulle da bare mangle

Den faste kaka på torsdagsmøtet er den eneste grunnen til at jeg orker å jobbe som lærer, så enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den faste kaka på torsdagsmøtet er den eneste grunnen til at jeg orker å jobbe som lærer, så enig med deg!

Det er lønnen, er det ikke? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor skulle ikke kvinelige lærere sette en gutt på plass?''

Det er ikke til å komme bort i fra at menn lettere klarer å sette seg i respekt overfor unger som bråker. Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.

Jeg tror ikke dette bare gjelder hos oss. Jeg hører flere venninner sier det samme.

Min bror gikk i en bråkeklasse i sin tid. Den kvinnelige lærerern ble byttet ut med en mannlig. Jeg tror ikke hun orket mer. Den mannlige læreren fikk skikk på hele klassen.

''Og hvorfor skulle gutter sakke ut på grunn av mangel på mannlige lærere?''

Det har jeg beskrevet.

Et annet lite eksempel. Min sønn hadde mannlig lærer i ett år i løpet av hele barne og ungdomskolen.

Jeg husker han ble så interesert i samfunnsfag og historie i tredjeklasse. Han kom hjem og fortalte at de hadde vært ute på tur og funnet fossiler. Dette er bare ett eksempel. han ble generelt mer engasjert. Den mannlige læreren var engasjert selv på en helt annen måte.

Da de året etter fikk en kvinnelig lærer, ble det slutt på dette. Han hadde ikke ner og fortelle da han kom hjem.Hun var ikke med dem ut på tur i naturen heller.

Den kvinnelige læreren fikk det også for seg at jentene måtte få arbeidsro. Ergo tok hun like godt og delte hele klassen opp i jentegrupper og guttegrupper i enkelte fag, slik at jentene fikk ro.

Da regaerte jeg, siden jeg alltid har fått høre at min sønn var _for_ stille og rolig. Den stille og rolige gutten med øreproblemer og dårlig hørsel, skulle _ikke_ få arbeidsro.

''Jeg ser det hjemme her i huset også. Jeg kan mase uten at det regaeres, men kommer faren og sier fra, så hører de momentant.''

Hos oss er det motsatt... Ungene hører mer på meg enn på faren sin, så jeg tror nok slike ting handler mer om personlighet enn om kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Få mennesker vet at da Marie Antoinette sa "Let them eat cake", så snakket hun om lærerne!

Med vennlig hilsen

Også jeg som ikke visste at Marie Antoinette snakket engelsk en gang! Det må ha vært de dårlige lærerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg som ikke visste at Marie Antoinette snakket engelsk en gang! Det må ha vært de dårlige lærerne...

Hvis hun sa det, så sa hun nok: "Qu'ils mangent de la brioche!".

:nemlig:

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvis hun sa det, så sa hun nok: "Qu'ils mangent de la brioche!".

:nemlig:

Med vennlig hilsen

Jøss, har du også google (alt. wikipedia)?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler meg på grunnlag av mine erfaringer og virkelighet. At du blir truffet av mine uttalelser sier meg en del.

Vet du, nå tror jeg faktisk ikke lenger på at du er lærer en gang jeg... du er bare ute etter å provosere en smule tror jeg. For dette blir bare for dumt. Sorry :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Altså, lærere flest har nok noe felles (siden de fikk utdanning, osv.), men jeg tror ikke at det er så spesielt.

''

Min erfaring er at lærere har en ting til felles: De er veldig glade i gratis mat. Og kake. De går mann av huse når det er kake på personalrommet. Uten unntak. Jeg har spurt mange av mine lærervenner, samt medstudenter som har vært i praksis på skoler, og de bekrefter min hypotese.

Jeg burde skrive en avhandling om dette.

he he, _der_ kjente jeg igjen både meg og kollegaer gitt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...