Gå til innhold

Et problem i den norske skolen er.....


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

''Jeg mener bare at engelsk er viktig del av dagens utdannelse for å forstå sitt fag, og jeg forstår ikke at det ikke kreves at norske lærerstudenter leser faglitteratur på engelsk.''

Er du sikker på at det ikke har endret seg, da?

Jeg studerte et helt annet fag for over 20 år siden, og det meste av faglitteraturen var på engelsk. Ville tro i det minste noe av faglitteraturen på lærerstudiet også var på engelsk i dag.

''Ville tro i det minste noe av faglitteraturen på lærerstudiet også var på engelsk i dag.''

Det er faktisk ikke tilfellet. Jeg har gått to av fire år nå, og har hittil ikke hatt en eneste bok på pensumlista på engelsk.

Og engelsk er ikke engang et obligatorisk fag for å bli allmennlærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    45

  • mariaflyfly

    15

  • Mrs. Wallace

    13

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

'' Læreryrket er slik som det er nå en forlengelse av husmoryrket. ''

Hmm - jeg må ha misforstått innholdet i minst ett av disse yrkene, dersom dette stemmer.

Det er ikke (de kvinnelige) lærerne som har mast seg til å få mer omsorg og mindre fag inn i skolen. Jeg tror de mer enn gjerne hadde overlatt matpakkene, gymposene og skoknytingen til foreldrene, dersom de hadde fått sjansen.

Det er politikerne som gnåler om at "dette må vi få inn i skolen" hver gang media finner noen unger med null peiling på hygiene, påkledning eller rengjøring. Lærerne hadde nok gjerne sett at elevene kom til skolen med frokost i magen, matpakke og de riktige bøkene i sekken og fornuftige klær og sko på kroppen. Jeg tviler sterkt på at det er ønsker om å vise fram egen fortreffelighet som er årsak til at de evt. snakker om hva som passer i matpakka.

De yngste lærerne har selvsagt ikke all verdens livserfaring, men det blir litt drøyt å bebreide dem for det

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg mener bare at engelsk er viktig del av dagens utdannelse for å forstå sitt fag, og jeg forstår ikke at det ikke kreves at norske lærerstudenter leser faglitteratur på engelsk.''

Hvorfor skal de lese engelsk så lenge engelsk ikke er et obligatorisk fag i lærerutdanningen?

Det kommer inn nå med den nye reformen fra i høst. Ut med RLE-faget og inn med engelsk som obligatorisk fag. Og det er ikke en dag for tidlig.

De skal lese på engelsk. Ikke ha engelsk som fag. Det har de hatt i 11 år før de begynner på høyskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg mener bare at engelsk er viktig del av dagens utdannelse for å forstå sitt fag, og jeg forstår ikke at det ikke kreves at norske lærerstudenter leser faglitteratur på engelsk.''

Er du sikker på at det ikke har endret seg, da?

Jeg studerte et helt annet fag for over 20 år siden, og det meste av faglitteraturen var på engelsk. Ville tro i det minste noe av faglitteraturen på lærerstudiet også var på engelsk i dag.

Ja jeg er sikker på at det ikke har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal lese på engelsk. Ikke ha engelsk som fag. Det har de hatt i 11 år før de begynner på høyskole.

Så du mener det holder med engelsk fra videregående skole for å undervise engelsk? Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Så du mener det holder med engelsk fra videregående skole for å undervise engelsk? Jaja.

Jeg snakker ikke om å undervise i engelsk. Jeg snakker om å lese faglitteratur PÅ engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker ikke om å undervise i engelsk. Jeg snakker om å lese faglitteratur PÅ engelsk.

Og det er hva som skal til for å gjøre dem til fabelaktige lærere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Egentlig burde ikke damer vært i arbeidslivet i det hele tatt. Det hadde løst de fleste problemene i samfunnet, som f eks arbeidsledighet, miljøprobl. osv...

Problemet hadde bare vært da at da hadde ikke samfunnet vært så godt utviklet som det er i dag. Kvinners likestilling i Norge har gjort like mye eller mer enn oljen for å gjøre Norge til et av verdens rikeste land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Ville tro i det minste noe av faglitteraturen på lærerstudiet også var på engelsk i dag.''

Det er faktisk ikke tilfellet. Jeg har gått to av fire år nå, og har hittil ikke hatt en eneste bok på pensumlista på engelsk.

Og engelsk er ikke engang et obligatorisk fag for å bli allmennlærer.

Hm, ok.

Bare antok at fag som ped typisk var engelske/amerikanske lærebøker, men kanskje finnes det fullgode norske, evt. oversatt.

Men støttelitteratur må jo finnes... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om å undervise i engelsk. Jeg snakker om å lese faglitteratur PÅ engelsk.

Hva er poenget med det? Er det så viktig å kunne f.eks. begrepsapparatet innenfor ped, på engelsk hvis man skal undervise i grunnskolen?

F.eks. sivilingeniørstudentene har mange lærebøker på engelsk, men det betyr ikke at de blir så gode i engelsk at det gjør noe. De lærer massevis av mattebegreper på engelsk, men det er ikke spesielt nyttig når de kommer ut i arbeidslivet og skal skrive en rapport på engelsk. Da kommer det mer an på hvor mye de fikk med seg fra vgs og hvor aktivt de har brukt språket selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis*

Men bare et fransk-spørsmål, da jeg antar at du behersker språket til en viss grad: Sør bruker ordet "brioche" som kake, men er det kake generelt? I butikken står det jo brioche på en helt bestemt type bakverk.

(kunne seffern googlet dette selv, men synes det er hyggeligere å 'prate' med deg *S*)

Brioche er vel et spesielt mektig brød (med masse egg og smør) - altså, "høyklasse brød", som er nesten som en kake. Det er nok derfor det oversettes som "kake".

En annen diskusjon er er hvorvidt Marie Antoinette faktisk sa dette.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ok.

Bare antok at fag som ped typisk var engelske/amerikanske lærebøker, men kanskje finnes det fullgode norske, evt. oversatt.

Men støttelitteratur må jo finnes... ;)

Mulig, men den er det ingen som leser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Hva er poenget med det? Er det så viktig å kunne f.eks. begrepsapparatet innenfor ped, på engelsk hvis man skal undervise i grunnskolen?

F.eks. sivilingeniørstudentene har mange lærebøker på engelsk, men det betyr ikke at de blir så gode i engelsk at det gjør noe. De lærer massevis av mattebegreper på engelsk, men det er ikke spesielt nyttig når de kommer ut i arbeidslivet og skal skrive en rapport på engelsk. Da kommer det mer an på hvor mye de fikk med seg fra vgs og hvor aktivt de har brukt språket selv.

Ikke helt enig med deg der. Man lærer mye engelsk også av å lese sær faglitteratur.

Men selvfølgelig bør man helst også praktisere språket muntlig og skriftlig.

Hadde selv en god 5'er i engelsk på videregående, men mener ganske bestemt jeg har lært mer etterpå, og at de som kun har videregående-engelsk ikke kan stille veldig sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sørøst

Brioche er vel et spesielt mektig brød (med masse egg og smør) - altså, "høyklasse brød", som er nesten som en kake. Det er nok derfor det oversettes som "kake".

En annen diskusjon er er hvorvidt Marie Antoinette faktisk sa dette.

Med vennlig hilsen

Politiet i Mandal er i ferd med å avslutte leteaksjonen etter de fire savnede danskene torsdag kveld. De fire har vært savnet siden båtulykken onsdag, der to andre klarte å redde seg i land i live.

Været er dårlig i området, slik det også var da kameratgjengen på seks dro ut for å fiske onsdag.

– Status nå er at man har valgt å avslutte leteaksjonen klokken 21 i kveld. Det betyr at vi nok må erkjenne at vi ikke lenger tror at vi kommer til å finne noen personer i live. Men vi gjenopptar søket i morgen, sier politistasjonssjef i Mandal, Bjart Gabrielsen til TV 2 Nyhetene. OVERLEVDE: Etter en ekstrem svømmetur klarte Søren Thuesen (24) å redde en annen 24-åring og tilkalle hjelp.OVERLEVDE: Etter en ekstrem svømmetur klarte Søren Thuesen (24) å redde en annen 24-åring og tilkalle hjelp. Foto: Jørgen Kirk/Scanpix

De fire savnede mennene er henholdsvis 22, 23, 24 og 25 år gamle.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Vet du, nå tror jeg faktisk ikke lenger på at du er lærer en gang jeg... du er bare ute etter å provosere en smule tror jeg. For dette blir bare for dumt. Sorry :-)

Jeg har jobbet i barnehage, bofelleskap for utviklingshemmede, barneskole, ungdomsskole og videregående. Jeg har lengst erfaring fra barneskolen eller ca. femten år. Jeg har både amerikansk og norsk mastergrad i spesialpedagogikk og skal om ikke lenge forsvare doktorgrad innenfor pedagogikk. Jeg har jobbet som pedagogisk rådgiver og forsker internasjonalt. Jeg har også vært utdanningspolitisk rådgiver. Holder dette som erfaring?

Det å være pedagog var for meg en forlengelse av husmoryrket og er det fremdeles. Jeg var i åresvis lærer på barneskolen og satt og tenkte på hva jeg skulle ha til middag for familien da jeg satt i lærermøter. Jeg stresset med å løpe ut for å hente barn i barnehage, eller komme hjem tidsnok før de kom hjem fra SFO. Jeg lagde sunne matpakker for at ingen kunne kritisere meg for det, kledde barna mine godt, satte bokbind på bøkene og hjalp dem med lekser. Etter at de ble større ble det fars rolle å hjelpe med matte siden han kunne mer på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har jobbet i barnehage, bofelleskap for utviklingshemmede, barneskole, ungdomsskole og videregående. Jeg har lengst erfaring fra barneskolen eller ca. femten år. Jeg har både amerikansk og norsk mastergrad i spesialpedagogikk og skal om ikke lenge forsvare doktorgrad innenfor pedagogikk. Jeg har jobbet som pedagogisk rådgiver og forsker internasjonalt. Jeg har også vært utdanningspolitisk rådgiver. Holder dette som erfaring?

Det å være pedagog var for meg en forlengelse av husmoryrket og er det fremdeles. Jeg var i åresvis lærer på barneskolen og satt og tenkte på hva jeg skulle ha til middag for familien da jeg satt i lærermøter. Jeg stresset med å løpe ut for å hente barn i barnehage, eller komme hjem tidsnok før de kom hjem fra SFO. Jeg lagde sunne matpakker for at ingen kunne kritisere meg for det, kledde barna mine godt, satte bokbind på bøkene og hjalp dem med lekser. Etter at de ble større ble det fars rolle å hjelpe med matte siden han kunne mer på det området.

Jeg sier ikke at du var en dårlig lærer, men håper du forstår at det du sier om din opplevelse sier mer om deg enn om yrkesgruppen som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan belegge det med tall, så er jeg likevel sikker på at kvinnfolk maser mye mer enn menn.

Eller at det oppfattes som masing FORDI en kvinne sier det....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sørøst

Eller at det oppfattes som masing FORDI en kvinne sier det....

Med vennlig hilsen

Økende arbeidsledighet i USA bidro til å sende Oslo Børs nedover torsdag. Hovedindeksen endte på 358,43 poeng, ned 2,19 prosent.

Antall nye personer som søkte om arbeidsledighetstrygd i USA, er på det høyeste nivået på ni måneder, viste tall fra det amerikanske arbeidsdepartementet. Tallene førte til børsnedgang både i USA og Europa. Oslo Børs sank mest av de europeiske børsene. Bare fem av aksjene i Oslo gikk fram torsdag, mens 50 endte i rødt.

Alle de mest omsatte selskapene endte på minussiden. Statoil, som presenterte sin nye konsernstruktur torsdag, gikk ned 1,05 prosent. Yara tapte 3,11 prosent, Norsk Hydro 1 prosent, Seadrill 0,69 prosent og Telenor 2,95 prosent.

Vinneren torsdag var kapitalforvaltningsselskapet Acta, fram 14,53 prosent. Selskapet fosset fram for andre dag på rad etter å ha lagt fram gode kvartalstall.

I andre enden av skalaen var Hurtigruten, som raste 10,94 prosent etter å ha lagt fram sine kvartalstall.

Oljeprisen var torsdag på vei ned igjen etter et lite oppsving tidligere på dagen. Nordsjøoljen lå ved børsens stengetid på 75,46 dollar fatet, ned 1,01 dollar. Den amerikanske lettoljen sank tilsvarende til 74,46 dollar. (©NTB)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at det oppfattes som masing FORDI en kvinne sier det....

Med vennlig hilsen

Vet ikke helt. Når kvinner prater, så ser jeg at munnen beveger seg, men jeg får ikke med meg hva de sier... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...