Gå til innhold

adhd barn er plagsomme!


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Dark-Angel 82

Det tragiske er at barnevernet har ganske vie fullmakter til å gripe inn om barn utsettes for vold i hjemmet. Utesettes barn derimot for like grov vold på skolen, er det visst ingen som har autoritet til å skjære gjennom.

Jeg tør påstå at det er flere barn i Norge som gruer seg som skremte hunder for å gå på skolen, enn de som gruer seg for å komme hjem.

Det er selvsagt helt forferdelig når barn skades av sine omsorgspersoner. Man den voksne passiviteten og hjelpeløsheten når barn skades av andre barn er et langt større kvantumsproblem.

mvh

Ingen barn bør utsettes for vold, verken i hjemmet eller på skolen. Og de må voksne bør reagere, enten det er lærere eller foreldre. Trist at det er så mange som blir utsatt på vold på skolen, slik skal det ikke være.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 449
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    122

  • Sør

    58

  • PieLill

    30

  • Dorthe

    29

Mest aktive i denne tråden

Mens jeg synes det er feil og jeg mener skolen burde ta tak i saken og tilrette legge for ham. Det hadde antagelig vært smart med inspeksjon i friminuttet og ha en ekstra ressurs på gutten med adhd. Og hvis det er en ny spesialpedagog der så kan det hende at han ikke trives med henne siden den forrige var et utrolig menneske.

Alle unger har krav på skolegang, det finnes 60 tilrettelagte plasser til unger med diagnoser i Oslo og det er kamp om de plassene. Så hvor skal de andre bokstavbarna gå. De må få ressurser på egen skole.

''Mens jeg synes det er feil og jeg mener skolen burde ta tak i saken og tilrette legge for ham.''

På en arbeidsplass for voksne ville man aldri blitt tvunget til å jobbe side om side med en person som over år regelmessig hadde utøvd vold mot en selv. Og med stadig risiko for nye voldsepisoder. Slikt ville vært fullstendig skandale og ulovlig.

Vi har lovverk som er nær ved å forby voksne å snakke hardt til barn. Samtidig sviktes ofte barn fullstendig når volden utøves av andre barn.

Hvorfor skal barn ha dårligere beskyttelse mot fysisk og psykisk vold enn voksne? For barn som får hverdagen gjort til et helvete, hjelper det ikke at voldsutøverne kan ha sitt å slite med.

''Det hadde antagelig vært smart med inspeksjon i friminuttet og ha en ekstra ressurs på gutten med adhd. Og hvis det er en ny spesialpedagog der så kan det hende at han ikke trives med henne siden den forrige var et utrolig menneske.''

Fakta er at med de resursene denne skolen har, har de ikke lyktes i å skape en trygg skolehverdag for andre elever. Det er det man må forholde seg til, ikke et eller annet ideal.

''Alle unger har krav på skolegang, det finnes 60 tilrettelagte plasser til unger med diagnoser i Oslo og det er kamp om de plassene. Så hvor skal de andre bokstavbarna gå. De må få ressurser på egen skole.''

Alle unger burde også ha krav på en skolearbeidsplass uten å stadig utsettes for fysisk og psykisk voll. Hvor mange barn skal ofres for at voldelige barn skal få gå i vanlige klasser?

Kun et mindretall av bokstavbarn utgjør en trussel for sine medelever. Man trenger ikke være kvalifisert for noen diagnose for å lage helvete for andre. Dette handler om hvilken pris man er villig til å la uskyldige barn betale for at de få som ødelegger skal få gå på vanlig skole.

Jeg tror vi trenger flere spesialskoler. Både av hensyn til de elevene som funger høvelig greit i en vanlig skolehverdag og de som ikke gjør det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen barn bør utsettes for vold, verken i hjemmet eller på skolen. Og de må voksne bør reagere, enten det er lærere eller foreldre. Trist at det er så mange som blir utsatt på vold på skolen, slik skal det ikke være.

:)

''Ingen barn bør utsettes for vold, verken i hjemmet eller på skolen. Og de må voksne bør reagere, enten det er lærere eller foreldre. Trist at det er så mange som blir utsatt på vold på skolen, slik skal det ikke være.''

Men på hvilke måter kan en lærer eller skoleleder gripe inn uten å komme på kant med loven? Skolen er ribbet for redskap til å skjære gjennom.

Elever burde helt klart kunne utvises permanent fra en skole av hensyn til medelelver og evt. lærere. Så får høyere makter/myndigheter ta det videre ansvaret.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

''Ingen barn bør utsettes for vold, verken i hjemmet eller på skolen. Og de må voksne bør reagere, enten det er lærere eller foreldre. Trist at det er så mange som blir utsatt på vold på skolen, slik skal det ikke være.''

Men på hvilke måter kan en lærer eller skoleleder gripe inn uten å komme på kant med loven? Skolen er ribbet for redskap til å skjære gjennom.

Elever burde helt klart kunne utvises permanent fra en skole av hensyn til medelelver og evt. lærere. Så får høyere makter/myndigheter ta det videre ansvaret.

mvh

Ja, det er jeg enig med deg i.

Jeg hadde aldri tilltatt at min sønn ble utsatt for vold i skolen hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet bør inn i bildet om ungen blir slått hjemm slik det er påstått.

Men de har får lite ressurser. Og i steden for å hjelpe så vil de oftest ta barnet vekk fra hjemmet og så begynner runden fra sted til sted for barnet og tilslutt så er ungen helt ødelagt.

Noen ganger tenker jeg at nesten alle unger har det best hjemme uansett liksom, de går ofte fra å ha det kjipt til å få det enda verre. Jeg kjenner folk som har bodd 20-30 forskjellige steder i oppveksten og er helt ødelagte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mens jeg synes det er feil og jeg mener skolen burde ta tak i saken og tilrette legge for ham.''

På en arbeidsplass for voksne ville man aldri blitt tvunget til å jobbe side om side med en person som over år regelmessig hadde utøvd vold mot en selv. Og med stadig risiko for nye voldsepisoder. Slikt ville vært fullstendig skandale og ulovlig.

Vi har lovverk som er nær ved å forby voksne å snakke hardt til barn. Samtidig sviktes ofte barn fullstendig når volden utøves av andre barn.

Hvorfor skal barn ha dårligere beskyttelse mot fysisk og psykisk vold enn voksne? For barn som får hverdagen gjort til et helvete, hjelper det ikke at voldsutøverne kan ha sitt å slite med.

''Det hadde antagelig vært smart med inspeksjon i friminuttet og ha en ekstra ressurs på gutten med adhd. Og hvis det er en ny spesialpedagog der så kan det hende at han ikke trives med henne siden den forrige var et utrolig menneske.''

Fakta er at med de resursene denne skolen har, har de ikke lyktes i å skape en trygg skolehverdag for andre elever. Det er det man må forholde seg til, ikke et eller annet ideal.

''Alle unger har krav på skolegang, det finnes 60 tilrettelagte plasser til unger med diagnoser i Oslo og det er kamp om de plassene. Så hvor skal de andre bokstavbarna gå. De må få ressurser på egen skole.''

Alle unger burde også ha krav på en skolearbeidsplass uten å stadig utsettes for fysisk og psykisk voll. Hvor mange barn skal ofres for at voldelige barn skal få gå i vanlige klasser?

Kun et mindretall av bokstavbarn utgjør en trussel for sine medelever. Man trenger ikke være kvalifisert for noen diagnose for å lage helvete for andre. Dette handler om hvilken pris man er villig til å la uskyldige barn betale for at de få som ødelegger skal få gå på vanlig skole.

Jeg tror vi trenger flere spesialskoler. Både av hensyn til de elevene som funger høvelig greit i en vanlig skolehverdag og de som ikke gjør det.

mvh

Men det er ikke penger til flere spesialskoler og nå driver de å skjærer ned på ressursene på de spesialskolene som er også.

Min har blitt plaget og banket både på skolen og i hjemmemiljø, jeg har sett hva de har prøvd å få til med de få ressursene som er. Klart jeg og skulle ønske at de skulle fjernet bøllene, men det er ikke gjennomførbart og jeg ser at det er min unge som må lære å ikke være redd, ikke være sint og ordne opp. Og det har han lært, tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåja. Det skyldes oljeutvinningen, som krever relativt få mennesker og er veldig lønnsom.

Nei, det er neppe utregnet på den måten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktsik en solid sammenheng mellom hvordan man legger opp skoledagen, hvilke krav og forventninger barna blir møtt med og hvordan de oppfører seg.

Norsk skole legger vekt på spontanitet, egenstyrt læring, selvstendighet og frihet. Man er også svært forsiktig med å utsette barn for noe ubehagelig. Dette går på bekostning av ro og sunn disiplin.

Spør noen som har vært lærere noen år om det er vanskeligere nå enn tidligere å holde fornuftig ro og orden i en klasse. Genene har ikke endret seg på et par generasjoner. Så da må det være måten vi oppdrar barna på som er annerledes.

mvh

Nei, det kan være at før i tiden ble de "umulige" ungene sendt vekk fra skolen, mens nå skal heldigvis også de få en utdanning. I tillegg skal man ikke slå dem til de blir stille.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, Sør, hvorfor måtte du si det, jeg som alltid roser meg sjøl for høy EQ, det er verre med IQ ;o)

Jeg regner da med at du har begge deler! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pjolter

Nei, det er neppe utregnet på den måten.

Med vennlig hilsen

Jo, det er det.

http://www.dn.no/trygd_i_norge/article1820952.ece

''Vi er verdens nest mest produktive arbeidere. Eller er vi egentlig det?

Hvert år i januar lager den uavhengige organisasjonen The Conference Board en måling på produktiviteten til de enkelte land verden over.

Ann Lisbet Brathaug hos Statistisk Sentralbyrå er ikke overrasket over resultatatet når man måler på denne måten, og sier at Norge alltid ligger høyt på slike målinger.

- Når man måler på denne måten er det ikke rart at Norge ligger høyt, på grunn av oljen. Vi vinner ut store verdier på få timer. Alle land har sine særegenheter, men oljen er en så stor del av norsk økonomi og er samtidig så lite ressurskrevende, at dette skjer, utdyper hun.''

Og http://www.orapp.no/nyheter/article78819.zrm

''Ifølge en ny FN-undersøkelse er norske arbeidstakere de mest produktive i verden.

Norske arbeidere genererer inntekter for om lag 37,99 dollar (221 kroner) i timen. De er de mest lønnsomme arbeiderne i verden, ifølge undersøkelsen.

Selv om nordmenn er blant de som arbeider færrest timer pr. uke, produserer de likevel store verdier i oljesektoren og ved høye priser på varer innenlands.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan være at før i tiden ble de "umulige" ungene sendt vekk fra skolen, mens nå skal heldigvis også de få en utdanning. I tillegg skal man ikke slå dem til de blir stille.

Med vennlig hilsen

Nå snakker jeg om elevgruppene som helhet. Ikke de få som utmerker seg i negativ forstand.

Unger nå har langt vanskeligere for å sitte stille, høre etter, ta imot en beskjed og gjøre som de får beskjed om. De har tyngre for å innrette seg etter annet enn det som passer akkurat dem akkurat nå.

Det er ikke så vanskelig å skjønne hvorfor lærerne sliter med å få ro i klassen når man ser på en del av foreldrene på foreldermøter og tilstelninger. De skravler i vei og forstyrrer det som egentlig foregår nøyaktig som det passer dem. Er det ikke deres barn som opptrer føler de ingen grunn til å vise respekt for det som skjer rundt dem.

Klart ungene skravler i timen når mamma og pappa ikke gidder å holde kjeft mens treneren eller læreren snakker.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke penger til flere spesialskoler og nå driver de å skjærer ned på ressursene på de spesialskolene som er også.

Min har blitt plaget og banket både på skolen og i hjemmemiljø, jeg har sett hva de har prøvd å få til med de få ressursene som er. Klart jeg og skulle ønske at de skulle fjernet bøllene, men det er ikke gjennomførbart og jeg ser at det er min unge som må lære å ikke være redd, ikke være sint og ordne opp. Og det har han lært, tilslutt.

Jeg er ikke villig til å risikere at mine barn får varige fysiske og/eller psykiske skader fordi noen få skal få lov å terrorisere.

Det er ikke alltid at styrkeforholdet mellom småsadistene og den som plages tilsier at barnet kan forsvare seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

''Sant det. Men det jeg tenkte mest på, er at det må være en grunn til "plageånden''s adferd? Og da blir denne gutten også litt uskyldig, i mine øyne, fordi han også er bare et barn.. Han har jo tilsynelatende ikke foreldre som ikke tar tak i problemet (med mindre de har gjort det da, noe vi ikke vet noe om). Derfor blir jeg litt forundret over at en fagperson i mine øyne "forhåndsdømmer" denne "plageånden". Men jeg håper som sagt han har fokusert på trådstarters barn i dette tilfellet.''

Barnet er ikke "forhåndsdømt". Slik jeg forstår er 'fagpersonens' bedømmelse av situasjonen at dette må det bli slutt på umiddelbart. Ved mer eller mindre umotivert vold skal man i første rekke tenke på voldsofferet, ikke voldsutøveren. Dette gjelder også barn. Selv om man selvsagt må håndtere voldelige barn annerledes enn voksne.

Foreldre er først og frems ansvarlige for egne barn. Foreldre til barn som blir skamslått og nesten klort ut øynene på skal ikke pålegges ansvaret for det voldsutøvende barnet. Stort sett har de heller ikke ingen innflytelse eller myndighet til å gjøre det.

Jeg synes det blir hjerterått å ha et så stort fokus på all hjelpen den stakkars voldsutøveren trenger, og knapt ofre en tanke på den som er den skadelidende.

mvh

Jeg synes du har noen gode og innsiktsfulle innlegg i denne tråden, ikke bare dette som jeg svarer på.

Mitt barn ble mobbet på skolen, og jeg er glad for å lese dine innlegg, for det gir meg en følelse av at du har forstått noe vesentlig i problematikken.

Takk, PieLill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har noen gode og innsiktsfulle innlegg i denne tråden, ikke bare dette som jeg svarer på.

Mitt barn ble mobbet på skolen, og jeg er glad for å lese dine innlegg, for det gir meg en følelse av at du har forstått noe vesentlig i problematikken.

Takk, PieLill.

Tusen takk for svar.

Godt å høre at noen synes at dette ikke er helt på jordet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke villig til å risikere at mine barn får varige fysiske og/eller psykiske skader fordi noen få skal få lov å terrorisere.

Det er ikke alltid at styrkeforholdet mellom småsadistene og den som plages tilsier at barnet kan forsvare seg.

mvh

Nei, da ser jeg ingen løsning siden alle skoler skal ta imot alle elever uansett diagnose og handikapp og ikke har ressurser til å hjelpe dem. Da får du gjør som en mor i klassen til eldstemann, hun var med på skolen hver dag og satt i korridoren i timene og var sammen med sønnen i friminuttene. Det er 23 år siden og den gangen skolene hadde mye mer ressurser enn de har i dag.

Jeg har prøvd det meste, BUP, PPT, barnevern, forebyggende politi, vanlig politi og ingen hadde ressurser til å hjelpe før jeg virkelig hylte og det hadde foregått i seks år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om elevgruppene som helhet. Ikke de få som utmerker seg i negativ forstand.

Unger nå har langt vanskeligere for å sitte stille, høre etter, ta imot en beskjed og gjøre som de får beskjed om. De har tyngre for å innrette seg etter annet enn det som passer akkurat dem akkurat nå.

Det er ikke så vanskelig å skjønne hvorfor lærerne sliter med å få ro i klassen når man ser på en del av foreldrene på foreldermøter og tilstelninger. De skravler i vei og forstyrrer det som egentlig foregår nøyaktig som det passer dem. Er det ikke deres barn som opptrer føler de ingen grunn til å vise respekt for det som skjer rundt dem.

Klart ungene skravler i timen når mamma og pappa ikke gidder å holde kjeft mens treneren eller læreren snakker.

mvh

Hei,

Jo, men samfunnet er også forskjellig, og man tilpasser seg. Før leste man en bok for å få informasjon. I dag kommer informasjonen helt forskjellig, og barn må takle det. Se på Bloomberg TV - man har separat TV, tale, tekst oppe og separat tekst nede. Det er en informasjonsmengde som ikke eksisterte for få år siden. Dette må dagens unger håndtere, mens de i "gamle dager" neppe kunne. Verden endrer seg.

Det sagt, det man må se på er kanskje "leseferdighet blant 9.-klassinger". Vet du hvordan den har endret seg de siste 100 årene (hvis man inkluderer hele aldersgruppen)? (Jeg vet ikke.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sant det. Men det jeg tenkte mest på, er at det må være en grunn til "plageånden''s adferd? Og da blir denne gutten også litt uskyldig, i mine øyne, fordi han også er bare et barn.. Han har jo tilsynelatende ikke foreldre som ikke tar tak i problemet (med mindre de har gjort det da, noe vi ikke vet noe om). Derfor blir jeg litt forundret over at en fagperson i mine øyne "forhåndsdømmer" denne "plageånden". Men jeg håper som sagt han har fokusert på trådstarters barn i dette tilfellet.''

Barnet er ikke "forhåndsdømt". Slik jeg forstår er 'fagpersonens' bedømmelse av situasjonen at dette må det bli slutt på umiddelbart. Ved mer eller mindre umotivert vold skal man i første rekke tenke på voldsofferet, ikke voldsutøveren. Dette gjelder også barn. Selv om man selvsagt må håndtere voldelige barn annerledes enn voksne.

Foreldre er først og frems ansvarlige for egne barn. Foreldre til barn som blir skamslått og nesten klort ut øynene på skal ikke pålegges ansvaret for det voldsutøvende barnet. Stort sett har de heller ikke ingen innflytelse eller myndighet til å gjøre det.

Jeg synes det blir hjerterått å ha et så stort fokus på all hjelpen den stakkars voldsutøveren trenger, og knapt ofre en tanke på den som er den skadelidende.

mvh

''Jeg synes det blir hjerterått å ha et så stort fokus på all hjelpen den stakkars voldsutøveren trenger, og knapt ofre en tanke på den som er den skadelidende.''

Enig. En voldsutøver kan ødelegge skolehverdagen for alle. Men det er visst ikke politisk korrekt å ta denne vinklingen... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes det blir hjerterått å ha et så stort fokus på all hjelpen den stakkars voldsutøveren trenger, og knapt ofre en tanke på den som er den skadelidende.''

Enig. En voldsutøver kan ødelegge skolehverdagen for alle. Men det er visst ikke politisk korrekt å ta denne vinklingen... *sukk*

Vi får vel forsøke å rope ut konsekvensene av en slik unnfallenhet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jo, men samfunnet er også forskjellig, og man tilpasser seg. Før leste man en bok for å få informasjon. I dag kommer informasjonen helt forskjellig, og barn må takle det. Se på Bloomberg TV - man har separat TV, tale, tekst oppe og separat tekst nede. Det er en informasjonsmengde som ikke eksisterte for få år siden. Dette må dagens unger håndtere, mens de i "gamle dager" neppe kunne. Verden endrer seg.

Det sagt, det man må se på er kanskje "leseferdighet blant 9.-klassinger". Vet du hvordan den har endret seg de siste 100 årene (hvis man inkluderer hele aldersgruppen)? (Jeg vet ikke.)

Med vennlig hilsen

Poenget er at et klasse- og undervisningsmiljø ikke er et ustyrlig naturfenomen, men i høy grad et resultat av de valg man som enkeltvoksne, som grupper og som samfunn tar.

Lærerne ville kunne gjøre en bedre jobb om de fikk lov å legge fra seg silkehanskene og bommullet og heller stille fornuftige krav til elevene. Internett og informasjonsstrøm eller ikke.

Verdt å merke seg at informasjonstilgangen ikke alltid innebærer en velinformert befolkning verken blant unge eller gamle. Det kommer jo an på om folk engasjerer seg i kjendisers sidesprang eller verdens matvareforsyning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...