Gå til innhold

adhd barn er plagsomme!


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Nei, da ser jeg ingen løsning siden alle skoler skal ta imot alle elever uansett diagnose og handikapp og ikke har ressurser til å hjelpe dem. Da får du gjør som en mor i klassen til eldstemann, hun var med på skolen hver dag og satt i korridoren i timene og var sammen med sønnen i friminuttene. Det er 23 år siden og den gangen skolene hadde mye mer ressurser enn de har i dag.

Jeg har prøvd det meste, BUP, PPT, barnevern, forebyggende politi, vanlig politi og ingen hadde ressurser til å hjelpe før jeg virkelig hylte og det hadde foregått i seks år.

''Det er 23 år siden og den gangen skolene hadde mye mer ressurser enn de har i dag.''

Jeg tror faktisk skolene hadde færre lærere per elev for 23 år siden enn nå.

En gang i verden var det et tak på 30 elever per klasse. En klasse hadde stort sett kun en lærer av gangen.

Problemet er at bevilgende myndigheter ikke er villig til å ta inn over seg konsekvensene av å la enkeltelever ødelegget livet og utdanningen til sine medelever. Lovverket fungerer heller ikke. Ofrene for kommunenes neglisering av barns skolemiljø taper så det synger i retten mot KS' kobbel av advokater.

Dette er noe som kan endres det øyeblikket vi som samfunn ikke lengre er villig til å ofre barn for at alle skal gå på den lokale enhetsskolen.

Som mor ville jeg tatt barnet ut av skolen om jeg så det som nødvendig. Heldigvis har jeg aldri måttet håndtere noe slikt i forhold til egne barn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 449
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    122

  • Sør

    58

  • PieLill

    30

  • Dorthe

    29

Mest aktive i denne tråden

Poenget er at et klasse- og undervisningsmiljø ikke er et ustyrlig naturfenomen, men i høy grad et resultat av de valg man som enkeltvoksne, som grupper og som samfunn tar.

Lærerne ville kunne gjøre en bedre jobb om de fikk lov å legge fra seg silkehanskene og bommullet og heller stille fornuftige krav til elevene. Internett og informasjonsstrøm eller ikke.

Verdt å merke seg at informasjonstilgangen ikke alltid innebærer en velinformert befolkning verken blant unge eller gamle. Det kommer jo an på om folk engasjerer seg i kjendisers sidesprang eller verdens matvareforsyning.

mvh

Selvsagt, poenget er at i en verden hvor man har hyper-informasjon så er "survival of the fittest" en annen gruppe enn de som trives best med én bok i uken, eller de som liker best å grave i jorden.

Jeg sier da heller ikke at klassen er et naturfenomen man ikke kan styre, men jeg er ikke overbevist at "alt var bedre før" da ungene etter sigende skal ha sittet stille. Jeg tror ikke nødvendigvis det var slik i virkeligheten. Dvs. man hadde nok klasser der det var slik, men jeg antar at like mange barn da som nå hadde ADHD, selv om de ikke ble diagnostisert.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, poenget er at i en verden hvor man har hyper-informasjon så er "survival of the fittest" en annen gruppe enn de som trives best med én bok i uken, eller de som liker best å grave i jorden.

Jeg sier da heller ikke at klassen er et naturfenomen man ikke kan styre, men jeg er ikke overbevist at "alt var bedre før" da ungene etter sigende skal ha sittet stille. Jeg tror ikke nødvendigvis det var slik i virkeligheten. Dvs. man hadde nok klasser der det var slik, men jeg antar at like mange barn da som nå hadde ADHD, selv om de ikke ble diagnostisert.

Med vennlig hilsen

''Selvsagt, poenget er at i en verden hvor man har hyper-informasjon så er "survival of the fittest" en annen gruppe enn de som trives best med én bok i uken, eller de som liker best å grave i jorden. ''

Men det har da lite med ro og orden i klassen å gjøre.

''Jeg sier da heller ikke at klassen er et naturfenomen man ikke kan styre, men jeg er ikke overbevist at "alt var bedre før" da ungene etter sigende skal ha sittet stille. Jeg tror ikke nødvendigvis det var slik i virkeligheten.''

Jeg _vet_ det ikke var tilfellet.

''Dvs. man hadde nok klasser der det var slik, men jeg antar at like mange barn da som nå hadde ADHD, selv om de ikke ble diagnostisert.''

For noen tiår siden kunne én voksen alene ta med 25-30 unger på musem. Fordi man stort sett kunne regne med at ungene oppførte seg som det krevdes av omgivelsene og ikke løpe rundt som ville dyr. I dag kan to voksne har problemer med å holde styr på 10-15 elever i samme situasjon. Uten et eneste bokstavbarn i gruppen.

Alt var ikke bedre før. Men det betyr ikke at vi ikke har noe å lære av det som fungerte bedre før enn nå. Eller de som får ting til å fungere bedre enn oss på en del områder.

At f.eks. mange selv voksne folk ikke klarer å holde kjeft når de åpenbart forstyrrer og burde ha vett og høflighet til å høre etter, ser jeg som et stort tap for samfunnet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er 23 år siden og den gangen skolene hadde mye mer ressurser enn de har i dag.''

Jeg tror faktisk skolene hadde færre lærere per elev for 23 år siden enn nå.

En gang i verden var det et tak på 30 elever per klasse. En klasse hadde stort sett kun en lærer av gangen.

Problemet er at bevilgende myndigheter ikke er villig til å ta inn over seg konsekvensene av å la enkeltelever ødelegget livet og utdanningen til sine medelever. Lovverket fungerer heller ikke. Ofrene for kommunenes neglisering av barns skolemiljø taper så det synger i retten mot KS' kobbel av advokater.

Dette er noe som kan endres det øyeblikket vi som samfunn ikke lengre er villig til å ofre barn for at alle skal gå på den lokale enhetsskolen.

Som mor ville jeg tatt barnet ut av skolen om jeg så det som nødvendig. Heldigvis har jeg aldri måttet håndtere noe slikt i forhold til egne barn.

mvh

Hvis du tar ungen ut av skolen kan de ta fra deg omsorgen, så det er heller ikke mulig. Jeg regner med at du ikke er villig til å risikere omsorgen for din egen ungen.

Poenget mitt er at unger med adferdsproblemer trenger hjelp og det enten de er bråkmakere eller de som ikke tar igjen. Jeg har opplevd at de kastet ut en i klassen til minstemann pga adhd og jeg mislikte det så voldsomt at det sitter i meg enda. Han var ikke lett, han prøvde å banke meg også han. Men læreren var en sånn tulling som bare ble stående bak kateteret og snakke med AnneCat Vestlystemme. Nå må du være snill gutt...

Mora til gutten var spesialpedagog for unger med ADHD, men det var bare rett ut og på en av nærskolene. Faren hadde tatt med seg hele klassen to ganger i uka på fotballtrening i to år. Jeg synes det var så urettferdig. Foreldrene gjorde hva de kunne for å få orden på situasjonen og læreren saboterte hele opplegget. Jeg byttet klasse på ungen min for ikke f.... om min unge skulle ha den teite læreren. Neste gang var det kanskje han som ble hevet ut for alt jeg visste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hvis du tar ungen ut av skolen kan de ta fra deg omsorgen, så det er heller ikke mulig. Jeg regner med at du ikke er villig til å risikere omsorgen for din egen ungen.

Poenget mitt er at unger med adferdsproblemer trenger hjelp og det enten de er bråkmakere eller de som ikke tar igjen. Jeg har opplevd at de kastet ut en i klassen til minstemann pga adhd og jeg mislikte det så voldsomt at det sitter i meg enda. Han var ikke lett, han prøvde å banke meg også han. Men læreren var en sånn tulling som bare ble stående bak kateteret og snakke med AnneCat Vestlystemme. Nå må du være snill gutt...

Mora til gutten var spesialpedagog for unger med ADHD, men det var bare rett ut og på en av nærskolene. Faren hadde tatt med seg hele klassen to ganger i uka på fotballtrening i to år. Jeg synes det var så urettferdig. Foreldrene gjorde hva de kunne for å få orden på situasjonen og læreren saboterte hele opplegget. Jeg byttet klasse på ungen min for ikke f.... om min unge skulle ha den teite læreren. Neste gang var det kanskje han som ble hevet ut for alt jeg visste.

''Hvis du tar ungen ut av skolen kan de ta fra deg omsorgen, så det er heller ikke mulig. Jeg regner med at du ikke er villig til å risikere omsorgen for din egen ungen.''

Nei, ikke nødvendigvis. I Norge er det ikke skoleplikt, men opplæringsplikt og selv i mitt lille hjørne av verden har vi hatt unger som ikke har gått på skolen. De har da fått undervisning hjemme. Det krever jo en del av foreldrene, selvsagt, og jeg har ikke akkurat satt meg inn i det, men det er helt lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

:)

Du leser igjen feil.

Jeg skrev ikke ALLE ADHD barn!!

Les på nytt så går det bedre:)

Nå får du virkelig gi deg! Å skrive at "ADHD barn er plagsomme" betyr faktisk "alle ADHD barn". Mener man ikke alle, så skriver man "de fleste ADHD barn", "noen ADHD barn" eller "enkelte ADHD barn". Du er så god i å skrive norsk, at det vet du. Det du driver med nå er bare å forsøke å vri deg unna. Du får værsågod å stå ved det du har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå får du virkelig gi deg! Å skrive at "ADHD barn er plagsomme" betyr faktisk "alle ADHD barn". Mener man ikke alle, så skriver man "de fleste ADHD barn", "noen ADHD barn" eller "enkelte ADHD barn". Du er så god i å skrive norsk, at det vet du. Det du driver med nå er bare å forsøke å vri deg unna. Du får værsågod å stå ved det du har skrevet.

Og det innlegge skal hjelpe? Hvordan?

Det virker som du bare ønsker å kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

:)

Men jeg vet hva jeg snakker om.

Feks vet de ingen ting om verken sorte hull eller jordens magnetfelt, men det er morsomt å høre på fremsatte påstander:)

''Men jeg vet hva jeg snakker om.''

I motsetning til andre bedrevitere mener du?

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sant det. Men det jeg tenkte mest på, er at det må være en grunn til "plageånden''s adferd? Og da blir denne gutten også litt uskyldig, i mine øyne, fordi han også er bare et barn.. Han har jo tilsynelatende ikke foreldre som ikke tar tak i problemet (med mindre de har gjort det da, noe vi ikke vet noe om). Derfor blir jeg litt forundret over at en fagperson i mine øyne "forhåndsdømmer" denne "plageånden". Men jeg håper som sagt han har fokusert på trådstarters barn i dette tilfellet.''

Barnet er ikke "forhåndsdømt". Slik jeg forstår er 'fagpersonens' bedømmelse av situasjonen at dette må det bli slutt på umiddelbart. Ved mer eller mindre umotivert vold skal man i første rekke tenke på voldsofferet, ikke voldsutøveren. Dette gjelder også barn. Selv om man selvsagt må håndtere voldelige barn annerledes enn voksne.

Foreldre er først og frems ansvarlige for egne barn. Foreldre til barn som blir skamslått og nesten klort ut øynene på skal ikke pålegges ansvaret for det voldsutøvende barnet. Stort sett har de heller ikke ingen innflytelse eller myndighet til å gjøre det.

Jeg synes det blir hjerterått å ha et så stort fokus på all hjelpen den stakkars voldsutøveren trenger, og knapt ofre en tanke på den som er den skadelidende.

mvh

''Jeg synes det blir hjerterått å ha et så stort fokus på all hjelpen den stakkars voldsutøveren trenger, og knapt ofre en tanke på den som er den skadelidende.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar ungen ut av skolen kan de ta fra deg omsorgen, så det er heller ikke mulig. Jeg regner med at du ikke er villig til å risikere omsorgen for din egen ungen.

Poenget mitt er at unger med adferdsproblemer trenger hjelp og det enten de er bråkmakere eller de som ikke tar igjen. Jeg har opplevd at de kastet ut en i klassen til minstemann pga adhd og jeg mislikte det så voldsomt at det sitter i meg enda. Han var ikke lett, han prøvde å banke meg også han. Men læreren var en sånn tulling som bare ble stående bak kateteret og snakke med AnneCat Vestlystemme. Nå må du være snill gutt...

Mora til gutten var spesialpedagog for unger med ADHD, men det var bare rett ut og på en av nærskolene. Faren hadde tatt med seg hele klassen to ganger i uka på fotballtrening i to år. Jeg synes det var så urettferdig. Foreldrene gjorde hva de kunne for å få orden på situasjonen og læreren saboterte hele opplegget. Jeg byttet klasse på ungen min for ikke f.... om min unge skulle ha den teite læreren. Neste gang var det kanskje han som ble hevet ut for alt jeg visste.

''Hvis du tar ungen ut av skolen kan de ta fra deg omsorgen, så det er heller ikke mulig. Jeg regner med at du ikke er villig til å risikere omsorgen for din egen ungen.''

Beklager, upresist av meg. Jeg ville tatt barnet ut av skolen og funnet en bedre skole. Fantes ingen annen utvei, ville jeg valgt hjemmeundervisning. Men det er et desidert sistevalg.

Det er leit å høre at en elev med ADHD ble skadelidende pga en inkompetent lærer. Ikke alle lærere har et like bredt reportuar mhp grensesetting i forhold til ulike barn.

For meg som mor må jeg først og fremst ta vare på mitt eget barn. Om mitt eget barn risikerer liv og helse pga medelever som skolen ikke kan eller vil få skikk på, må jeg tenke på hva mitt eget barn trenger først og fremst.

Et barn trenger ikke ha ADHD for å skape helvete for andre. I en del tilfeller er jeg ganske sikker på at å vingeklippe pøblene ved å flytte dem til en annen skole ville vært en effektiv sanksjon. Og det ville gitt deres offer en ny hverdag. Noen ganger terroriserer barn omgivelsene fordi de slipper unna med det.

Du skriver om at barn skal klare å ta igjen. Hva om det er ti mot en? Hva om det er en kraftig braute som er 30 cm høyere og 20 cm bredere over skuldrene? Når barn ikke har filla av mulighet til å forsvare seg, må voksne gjøre det. Eller skal barna ta med våpen på skolen om alt annet slår feil?

Jeg mener tanken om at alle sammen skal presses inn i enhetsskolen er fullstendig feil. Ikke alle kan fungere i en vanlig skoleklasse. Noen av dem som er feilplassert i vanlige skoleklasser går stille og rolig i frø. Andre sørger for å ta med seg resten av klassen ved å ødelegge læringsmiljøet.

For andre vil det beste være kompetent oppfølging i en vanlig skole.

Barn skal tas vare på. Men det er ikke alltid mulig å ta vare på alle barn innenfor samme klasserom eller samme skolebygning. Håper vi snart får politikere som skjønner dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Og det innlegge skal hjelpe? Hvordan?

Det virker som du bare ønsker å kverulere.

Jeg ser ingen grunn til å gi deg min motivasjon for noe som helst. Ønsker du å se på mine innlegg som kverulering, så vær så god. Det er ikke deg jeg diskuterer med, og jeg akter ikke å begynne å diskutere med deg heller. Dine meninger er stort sett fullstendig uten interesse for meg, og som regel lar jeg være å lese dine innlegg. Jeg skal skjerpe meg, og fullstendig ignorere dem fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

''Jeg synes det blir hjerterått å ha et så stort fokus på all hjelpen den stakkars voldsutøveren trenger, og knapt ofre en tanke på den som er den skadelidende.''

Enig. En voldsutøver kan ødelegge skolehverdagen for alle. Men det er visst ikke politisk korrekt å ta denne vinklingen... *sukk*

Jeg er også generelt enig i det, men i dette tilfellet er det snakk om en mobber som selv blir slått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

''Guttens problemer løses ikke ved å utvises fra skolen. Problemene har antakelig utspring i det at han blir slått. Det er her fokus må settes, både gutten og hele familien må få hjelp. Jeg forstår du allerede har vært i kontakt med barnevernet, men det er kanskje på tide å stille krav om umiddelbar reaksjon.''

Men de andra barnas problemer blir løst. Hvor vil du sette grensen før et barn fjernes fra en klasse/skole? Påfører andre barn blåmerker, kjøttsår, beinbrudd, hjernerystelse, strupeskader, øyeskader?

Hvor langt er du villig til å gå i å ofre dine egne barn for at et annet barn skal få fortsette i klassen?

mvh

''Hvor langt er du villig til å gå i å ofre dine egne barn for at et annet barn skal få fortsette i klassen?''

Jeg kan selvsagt ikke fullt ut sette meg i deres situasjon. Det er nok enkelt å uttale seg skråsikkert når en selv ikke sitter midt oppi det hele.

Mulig gutten vil få det bedre på en annen skole, men jeg reagerer litt på det med utvisning - det bør ikke skje på den måten, gutten er selv et offer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jacoba

Vi vet ikke at gutten blir slått.

Vi har fått opplyst at han har fortalt at han blir slått.

Uansett bør barnevernet inn i denne saken av hensyn til alle parter.

mvh

''Vi vet ikke at gutten blir slått.

Vi har fått opplyst at han har fortalt at han blir slått.''

Ang hva vi vet og ikke vet, og diskusjoner den siste tiden her inne som sklir ut fordi folk begynner å diskutere troverdighet, siden kun den ene part får uttale seg her:

Jeg skriver på bakgrunn av de opplysninger jeg får her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

:)

Men jeg vet hva jeg snakker om.

Feks vet de ingen ting om verken sorte hull eller jordens magnetfelt, men det er morsomt å høre på fremsatte påstander:)

Jeg er helt og fullstendig enig med din mann i at du bør ta sikte på å bli mer diplomatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ironi

''Faktisk trenger jeg litt mer EQ derfor jeg jobber med den saken der:)''

Hei Madelenemie,

Og du skal være stolt over at du jobber med saken!

Samtidig, husk at siden du jobber med saken (og ikke er helt i mål) så er det ofte en god strategi å spørre psykiateren din (eller andre) når du kommer ut for vanskelige situasjoner, slik som denne. Spør henne (eller andre) FØR du gjør noe. Det er nok verdt å huske.

Med vennlig hilsen

Kjempegodt råd å alltid skulle spørre psykiateren sin før en gjør noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegodt råd å alltid skulle spørre psykiateren sin før en gjør noe som helst.

Nei, ikke alltid, men når det er snakk om ting som man forstår er kompliserte, og som kan gi vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også generelt enig i det, men i dette tilfellet er det snakk om en mobber som selv blir slått.

Det er snakk om en mobber som _sier_ han blir slått.

Fakta i saken er ikke kjent.

Jeg er uansett ikke villig til at mine barn skal risikere fysisk og/eller psykisk helse pga voldelige medelever. Det spiller ingen rolle hva som er årsaken til at noen velger vold. Barn skal beskyttes mot slikt.

Det er fullstendig uakseptabelt at barn har en skolehverdag som innebærer en konstant trussel om vold. Voksne har lovbeskyttelse mot slikt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvor langt er du villig til å gå i å ofre dine egne barn for at et annet barn skal få fortsette i klassen?''

Jeg kan selvsagt ikke fullt ut sette meg i deres situasjon. Det er nok enkelt å uttale seg skråsikkert når en selv ikke sitter midt oppi det hele.

Mulig gutten vil få det bedre på en annen skole, men jeg reagerer litt på det med utvisning - det bør ikke skje på den måten, gutten er selv et offer.

''Mulig gutten vil få det bedre på en annen skole, men jeg reagerer litt på det med utvisning - det bør ikke skje på den måten, gutten er selv et offer.''

I den grad gutten er et offer, rettferdiggjør ikke det at mange andre barn ofres. Målet er ikke å knekke det aktuelle barnet. Men det må være en førsteprioritet å ikke la et barn knekke mange andre barn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...