Gå til innhold

adhd barn er plagsomme!


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Vet du at jeg forstår deg faktisk godt, selv om jeg ikke forsvarer det. Nok er nok og alle kan miste besinnelsen, da er det ikke alltid man handler rasjonelt. Jeg tror alle i denne tråden har vært der, og det blir for dumt at alle nå sitter her på sin høye hest og dømmer deg for denne overskriften.

Det din sønn har blitt utsatt for er da langt alvorligere enn en litt ugjennomtenkt overskrift. Du har allikevel hatt veldig mye dårlige opplevelser med adhd-barn slik jeg forstår det, så du snakker vel av erfaring.

De som gidder å legge litt godvilje til skjønner også at du ikke mener absolutt adhd-barn....

Jeg kjenner en gutt med adhd som er medisinert og som ble en helt annen gutt etter at han fikk riktig medisin. Før han fikk medisin var han fryktelig slitsom ja, men det er jo synd på de som ikke får hjelp.

Hadde mitt barn blitt plaget sånn i 6 år, så hadde nok jeg også vurdert å se mellom fingrene med det hvis barnet mitt for første gang tok igjen og at det var på nettet. Det tror jeg de fleste ville gjort. Vi voksne finner oss da heller ikke i å bli plaget og plaget uten å bite i fra oss, det skal da heller ikke barn måtte finne seg i.

Når man er mor eller far og opplever at ens barn blir plaget over så mange år, er det ikke rart man kan ta utradisjonelle metoder i forsvar.

Ja, overskriften var litt ugjennomtenkt, men du snakker av erfaring, og det er dumt at sønnen din tar igjen på nett, men om det var 1. gang på 6 år så forstår jeg det godt!

Håper virkelig ting ordner seg!

Takk:)

Hyggelig at noen forstår helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 449
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    122

  • Sør

    58

  • PieLill

    30

  • Dorthe

    29

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie

Jeg blir så lei meg når jeg leser denne tråden.

Fordi sønnen din har det vondt og fordi mange andre i klassen hans har det vondt, på grunn av denne gutten.

Og fordi denne gutten, uansett om han lyver om vold hjemme eller ikke, har store problemer og blir sviktet av alle voksne hver eneste dag. Det er jo ingen som hjelper han.

Hei!

Det er ressurser på han, men ikke en person i 100 % stilling.

Det er kanskje tilfeller der man er mer tjent med spesialskoler.

Til fordel for alle parter.

Ja det er til å bli lei av, jeg kjente det når jeg kjørte barna til skolen nå, og fordi et barn må være hjemme. Jeg kjente jeg hadde mest lyst til å gå opp på rektors kontor. Men de har jo fått brev og mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Her må flere ledd ha sviktet på flere områder i mange år.

Hei!

Ja absolutt, men hva kan man gjøre?

Vi vet jo heller ikke, siden lærerne har jo taushetsplikt

Han er medisinert har vi hørt, men likevel er han svært aggresiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Synd at ditt barn skal ha det så leit på skolen. Har mye erfaring med adhd barn, da det finnes mange av dem i min familie. Det som jeg har sett, er at når barna får rette medisinen, så blir de som vanlige barn, de fleste i allefall. en som jeg er tante til, kom hele tiden i slåsskamp. det var pga han tålte ingen kommentarer om sin vekt, bl.a. da han fikk rette medisin, så ble han helt rolig, ingen mobbet han mer. han fikk mange venner, og ble totalt forandret. nå, som 18 åring, klarer han seg kjempegodt. har sunne fritidsinteresser, skal jobbe fire uker i sommer på en stor bedrift, og tjene penger.

Du må ikke glemme at adhd barn også er bare barn. og det er så synd når de ikke får den hjelpen som de må ha for å fungere, og det er så synd at dette skal gå utover uskyldige.

når du har ringt og sendt e-post, så kan du ikke gjøre mer med det foreløpig. men du kan jo ta en nye telefon om noen dager, og spør om hva de har tenkt å gjøre med saken.

og så synes jeg at overskriften din ble veldig fordømmende. Tenk hvis noen skrev som overskrift: asperger barn er plagsomme.

Det hadde nok ikke du likt å lest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen svarte bra ja!

Samt nhd,

men mange bare tullet med vås.

DU mener det er vås ja, fordi det ikke var svar du selv var enig i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

Hyggelig at noen forstår helheten.

Jeg tviler på at jeg forstår helheten noe bedre enn andre her, men jeg forstår at man kan bli så desperat at man handler irrasjonelt. Vi er alle mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ja absolutt, men hva kan man gjøre?

Vi vet jo heller ikke, siden lærerne har jo taushetsplikt

Han er medisinert har vi hørt, men likevel er han svært aggresiv.

Synes det høres rart ut at han er så aggressiv hvis han blir medisinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres rart ut at han er så aggressiv hvis han blir medisinert.

Det er kanskje ikke så rart hvis han får bank hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så rart hvis han får bank hjemme.

''Det er kanskje ikke så rart hvis han får bank hjemme.''

Oi, dette har ikke jeg fått med meg jeg. Har ikke lest alle innleggene i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Her må flere ledd ha sviktet på flere områder i mange år.

Ja.

Det er tragisk at voksne skal komme unna med slikt svik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest signert

Du bør få sønnen din til å slette det han evt har laget på internett om den andre gutten. En slik handling er ikke hensiktsmessig dersom målet er å få en slutt på den grove mobbingen din sønn er utsatt for. Sannsynligvis vil det bare forverre situasjonen.

Jeg synes du skal kreve at skolen setter inn så mye voksenressurser på denne gutten at verken din sønn eller andre barn skal bli terrorisert på skolen.

Om dette ikke fører frem, mener jeg at barnevernet bør varsles. De har plikt til å verne ditt og andre barn mot vold.

Om dette heller ikke fører frem ville jeg anmeldt saken til Politiet.

''Om dette ikke fører frem, mener jeg at barnevernet bør varsles. De har plikt til å verne ditt og andre barn mot vold.''

Jeg undres litt over at du som er psykiater ikke skriver at det er viktig at gutten også får hjelp, og ikke "bare" at andre skal beskyttes mot han.. Du (fagpersoner) er jo de som skal hjelpe mennesker med psykiske problemer.

Men jeg antar (og håper) du ikke skriver det fordi det er trådstarter og ikke den andre parten du fokuserer på i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om dette ikke fører frem, mener jeg at barnevernet bør varsles. De har plikt til å verne ditt og andre barn mot vold.''

Jeg undres litt over at du som er psykiater ikke skriver at det er viktig at gutten også får hjelp, og ikke "bare" at andre skal beskyttes mot han.. Du (fagpersoner) er jo de som skal hjelpe mennesker med psykiske problemer.

Men jeg antar (og håper) du ikke skriver det fordi det er trådstarter og ikke den andre parten du fokuserer på i dette tilfellet.

Hvis barnevernet blir involvert, er det vel underforstått at de tar tak i guttens problemer... Man må jo først fjerne den akutte faren (vold mot andre barn), og for å hjelpe på permanent basis, er det jo nettopp "plageånden" som får hjelp/behandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest signert

Hvis barnevernet blir involvert, er det vel underforstått at de tar tak i guttens problemer... Man må jo først fjerne den akutte faren (vold mot andre barn), og for å hjelpe på permanent basis, er det jo nettopp "plageånden" som får hjelp/behandling...

Sant det. Men det jeg tenkte mest på, er at det må være en grunn til "plageånden''s adferd? Og da blir denne gutten også litt uskyldig, i mine øyne, fordi han også er bare et barn.. Han har jo tilsynelatende ikke foreldre som ikke tar tak i problemet (med mindre de har gjort det da, noe vi ikke vet noe om). Derfor blir jeg litt forundret over at en fagperson i mine øyne "forhåndsdømmer" denne "plageånden". Men jeg håper som sagt han har fokusert på trådstarters barn i dette tilfellet.

Ps. Jeg _vet_ selvsagt ikke. Prøver bare å se saken fra begge sider. Og trådstarter har absolutt min fulle sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det. Men det jeg tenkte mest på, er at det må være en grunn til "plageånden''s adferd? Og da blir denne gutten også litt uskyldig, i mine øyne, fordi han også er bare et barn.. Han har jo tilsynelatende ikke foreldre som ikke tar tak i problemet (med mindre de har gjort det da, noe vi ikke vet noe om). Derfor blir jeg litt forundret over at en fagperson i mine øyne "forhåndsdømmer" denne "plageånden". Men jeg håper som sagt han har fokusert på trådstarters barn i dette tilfellet.

Ps. Jeg _vet_ selvsagt ikke. Prøver bare å se saken fra begge sider. Og trådstarter har absolutt min fulle sympati.

Selvfølgelig er det en "grunn" til atferden, og spesielt siden foreldrene åpenbart ikke tar tak i problematikken, skal barnevernet inn i bildet... Det er til fordel for alle (unntatt kanskje foreldrene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest signert

Selvfølgelig er det en "grunn" til atferden, og spesielt siden foreldrene åpenbart ikke tar tak i problematikken, skal barnevernet inn i bildet... Det er til fordel for alle (unntatt kanskje foreldrene...)

Det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det. Men det jeg tenkte mest på, er at det må være en grunn til "plageånden''s adferd? Og da blir denne gutten også litt uskyldig, i mine øyne, fordi han også er bare et barn.. Han har jo tilsynelatende ikke foreldre som ikke tar tak i problemet (med mindre de har gjort det da, noe vi ikke vet noe om). Derfor blir jeg litt forundret over at en fagperson i mine øyne "forhåndsdømmer" denne "plageånden". Men jeg håper som sagt han har fokusert på trådstarters barn i dette tilfellet.

Ps. Jeg _vet_ selvsagt ikke. Prøver bare å se saken fra begge sider. Og trådstarter har absolutt min fulle sympati.

''Sant det. Men det jeg tenkte mest på, er at det må være en grunn til "plageånden''s adferd? Og da blir denne gutten også litt uskyldig, i mine øyne, fordi han også er bare et barn.. Han har jo tilsynelatende ikke foreldre som ikke tar tak i problemet (med mindre de har gjort det da, noe vi ikke vet noe om). Derfor blir jeg litt forundret over at en fagperson i mine øyne "forhåndsdømmer" denne "plageånden". Men jeg håper som sagt han har fokusert på trådstarters barn i dette tilfellet.''

Barnet er ikke "forhåndsdømt". Slik jeg forstår er 'fagpersonens' bedømmelse av situasjonen at dette må det bli slutt på umiddelbart. Ved mer eller mindre umotivert vold skal man i første rekke tenke på voldsofferet, ikke voldsutøveren. Dette gjelder også barn. Selv om man selvsagt må håndtere voldelige barn annerledes enn voksne.

Foreldre er først og frems ansvarlige for egne barn. Foreldre til barn som blir skamslått og nesten klort ut øynene på skal ikke pålegges ansvaret for det voldsutøvende barnet. Stort sett har de heller ikke ingen innflytelse eller myndighet til å gjøre det.

Jeg synes det blir hjerterått å ha et så stort fokus på all hjelpen den stakkars voldsutøveren trenger, og knapt ofre en tanke på den som er den skadelidende.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Neida, men jeg mener bare at det sier noe om hvor urolig han er.

Det var det jeg mente.

Det at han er urolig er heller ikke problemet.

Det kan være vanskelig og slitsomt å håndtere, men det er ikke saken her.

Uro behøver ikke være en negativ egenskap i seg selv. Noen av våre beste håndballspillere forteller at de ikke satt rolig et sekund som barn. Uro kan være et uttrykk for mye energi som trenger et fornuftig og konstruktivt utløp.

Hverken høy fysisk energi eller høy IQ eller ro i kroppen er det viktige. Det som teller er hvordan man bruker sine mest fremtredende egenskaper.

Uro behøver heller ikke være årsaken til at han ikke kan/orker å lese. Det har f.eks. hendt at barn har blitt diagnostisert med dysleksi, når den reelle årsaken til lesevanskene har vært dobbeltsyn. (Sier ikke at det er tilfellet her.)

Problemet er at han er voldelig. Så voldelig at han er en trussel for andre barns fysiske og psykiske helse.

Fokuser på det viktige. Det som er alvorlig galt. Det andre er vel ikke så mye mer enn irritasjonsmomenter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

ja jeg følte meg lite forstått,

takk for at du forstår. :)

Håper du leser nedover og får med deg at min sønn sitter med kloremerker rundt begge øynene, det kunne gått veldig galt om ikke gutten i klassen hadde satt seg på denne gutten.

Jeg tror kanskje jeg hadde fotografert sårene rundt øynene på gutten din, hvis du senere trenger dokumentasjon på overfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Sant det. Men det jeg tenkte mest på, er at det må være en grunn til "plageånden''s adferd? Og da blir denne gutten også litt uskyldig, i mine øyne, fordi han også er bare et barn.. Han har jo tilsynelatende ikke foreldre som ikke tar tak i problemet (med mindre de har gjort det da, noe vi ikke vet noe om). Derfor blir jeg litt forundret over at en fagperson i mine øyne "forhåndsdømmer" denne "plageånden". Men jeg håper som sagt han har fokusert på trådstarters barn i dette tilfellet.''

Barnet er ikke "forhåndsdømt". Slik jeg forstår er 'fagpersonens' bedømmelse av situasjonen at dette må det bli slutt på umiddelbart. Ved mer eller mindre umotivert vold skal man i første rekke tenke på voldsofferet, ikke voldsutøveren. Dette gjelder også barn. Selv om man selvsagt må håndtere voldelige barn annerledes enn voksne.

Foreldre er først og frems ansvarlige for egne barn. Foreldre til barn som blir skamslått og nesten klort ut øynene på skal ikke pålegges ansvaret for det voldsutøvende barnet. Stort sett har de heller ikke ingen innflytelse eller myndighet til å gjøre det.

Jeg synes det blir hjerterått å ha et så stort fokus på all hjelpen den stakkars voldsutøveren trenger, og knapt ofre en tanke på den som er den skadelidende.

mvh

Jeg hadde tenkt å svare noe lignenende som deg, men her er det bare å henge seg på det du skriver. Det har pågått vold i lang tid og de andre ungene må skjermes fra det. Og jeg tenker at hvis resten av foreldregruppen setter hardt mot hardt, er det mye større sjangs for at adhd-gutten får den hjelp han trenger. For som andre her sier. Han har også blitt sviktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...