Gå til innhold

Spise svin eller ei?

Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

50

• Mandolaika

37

• Sør

35

• Dorthe

33

Mest aktive i denne tråden

jeg kjenner muslimer som ikke faster, med bare er med på Id, slutten på fasten hvor de tar igjen alt de ikke fikk spist.

Jeg håper at muslimer i ulike sikkerhetsyrker, som feks piloter, intensivsykepleiere,kirurger osv er fritatt, eller føler seg fritatt fra ramadan.

Jeg tror de faster hvis de er religiøse, jeg jobbet med en muslim og hun fastet i hvert fall, men det kunne ikke skje noe verre enn at hun stakk feil når hun skulle ta blodprøve så :o)

''Jeg mener at det er moren som setter gutten i skvis slik at han må lyve for faren, ja. Nå veit vi ingenting om hva foreldrene har diskutert seg i mellom på forhånd, men moren veit hva det vil si å være praktiserende muslim og hva dette innebærer.''

Faren bør også vite hva det vil si å være ikke-praktiserende muslim. Et livssyn kan ikke ha forkjørsrett fremfor et annet.

Å holde styr på absolutt alt som kan ha spor av svinefett er ingen enkel oppgave og kan virke sosialt begrensende for et barn.

Er det også moren som setter gutten i skvis i forhold til de valg han gjør når han ikke er hjemme hos moren, men på besøk hos venner, på trening eller andre arenaer?

mvh

'' Å holde styr på absolutt alt som kan ha spor av svinefett er ingen enkel oppgave og kan virke sosialt begrensende for et barn.

''

Det minner meg om en jobb jeg hadde hvor jeg skulle passe noen vegetarianerbarn. De ville ikke spise Marsmellows pga svineprotein. Så det er ikke bare de muslimske barna som sliter ;)

'' Å holde styr på absolutt alt som kan ha spor av svinefett er ingen enkel oppgave og kan virke sosialt begrensende for et barn.

''

Det minner meg om en jobb jeg hadde hvor jeg skulle passe noen vegetarianerbarn. De ville ikke spise Marsmellows pga svineprotein. Så det er ikke bare de muslimske barna som sliter ;)

Jeg hadde sikkert fått sparken om jeg hadde en slik jobb. Slike detaljer er definitivt ikke min greie.

mvh

Annonse

Jeg hadde sikkert fått sparken om jeg hadde en slik jobb. Slike detaljer er definitivt ikke min greie.

mvh

Jeg tenkte som så , at da får de bare la være å spise, mens vi andre hygger oss !. Det er da grenser til hvor mye hensyn vi må ta. Da må de komme med en detaljert innkjøpsliste , eller skaffe varene selv.

''I denne tråden syns jeg du er skremmende kategorisk og går langt i å framstille muslimer generelt og muslimske menn spesielt som fanatiske, hensynsløse kontrollfreaker som ødelegger familien og samfunnet forøvrig''

Og det gjør ikke de som mener at sønnen skal måtte kutte ut svinekjøtt for å kunne ha et godt forhold til sin far?

Hvis ikke sønnen kan spise svinekjøtt og likevel ha et godt forhold til sin far, så er han jo nettopp en fanatisk og hensynløs kontrollfreak som ødelegger familien. Og i neste omgang, hvis norske damer skal måtte tvinges til å ta hensyn til dette vil det også gå utover samfunnet forøvrig, for da er det ikke sikkert at det bare er svinekjøtt dette vil handle om lenger.

''Og det gjør ikke de som mener at sønnen skal måtte kutte ut svinekjøtt for å kunne ha et godt forhold til sin far?

Hvis ikke sønnen kan spise svinekjøtt og likevel ha et godt forhold til sin far, så er han jo nettopp en fanatisk og hensynløs kontrollfreak som ødelegger familien. Og i neste omgang, hvis norske damer skal måtte tvinges til å ta hensyn til dette vil det også gå utover samfunnet forøvrig, for da er det ikke sikkert at det bare er svinekjøtt dette vil handle om lenger.''

Tusen takk!

mvh

Tror du ditt syn på kristen oppdragelse er den eneste riktige?

''Tror du ditt syn på kristen oppdragelse er den eneste riktige?''

Nei, men for meg så er det det. Hva andre gjør eller velger å tro/gjøre bryr jeg meg ikke om, så lenge de ikke plager/pådytter meg eller andre det.

''Det er overhodet ikke noe galt med tradisjoner uansett om det innebærer å døpe barn eller la være å spise svin.''

Jeg mener det er galt å døpe et barn uten å følge opp det foreldrene forplikter seg til ved å døpe barnet. Nemlig å sørge for at barnet blir oppdratt i den kristne tro.

''Jeg mener det er galt å døpe et barn uten å følge opp det foreldrene forplikter seg til ved å døpe barnet.''

Da er det vel tilsvarende galt for foreldre til et muslimsk barn å ikke følge opp forbud mot svinekjøtt?

Med vennlig hilsen

Ja, det er sikkert veldig viktig for faren, men kanskje morens verdivalg også er veldig viktig for henne?

Men moren har neppe en religion hvor hun og ungene SKAL spise svin, bare at de KAN spise svin.

Ergo er det ikke mot hennes tro hvis gutten ikke spiser svin.

Med vennlig hilsen

Annonse

''Moren har fått et barn med en praktiserende muslim (?), og veit hva dette innebærer. Dermed er det hennes oppgave å legge til rette for svinefri kost, slik at gutten ikke kommer i skvis. ''

Og faren har selvfølgelig ikke ansvar for å ha fått barn med en ikke-muslim. Hvorfor skal et livssyn automatisk har forkjørsrett foran et annet?

Du får det til å låte som det er morens skyld at faren opptrer på en måte som får gutten til å velge å lyve og trekke seg unna.

mvh

Man kan fint være ikke-muslim og ikke spise svin.

Hadde situasjonen vært av livssynet til moren PÅLA henne/sønnen å spise svin hadde situasjonen vært en annen.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletiden

Men moren har neppe en religion hvor hun og ungene SKAL spise svin, bare at de KAN spise svin.

Ergo er det ikke mot hennes tro hvis gutten ikke spiser svin.

Med vennlig hilsen

''Men moren har neppe en religion hvor hun og ungene SKAL spise svin, bare at de KAN spise svin''

Men verdivalg handler ikke bare om religion.

''Jeg mener det er galt å døpe et barn uten å følge opp det foreldrene forplikter seg til ved å døpe barnet.''

Da er det vel tilsvarende galt for foreldre til et muslimsk barn å ikke følge opp forbud mot svinekjøtt?

Med vennlig hilsen

''Da er det vel tilsvarende galt for foreldre til et muslimsk barn å ikke følge opp forbud mot svinekjøtt?''

Ja, det er det sikkert, men når ikke begge foreldrene er muslimer, og man bor i Norge med barn som vokser opp der, så kan det hende man må finne kompromisser.

Gjest Nickløsheletiden

Med vennlig hilsen

''Da er det vel tilsvarende galt for foreldre til et muslimsk barn å ikke følge opp forbud mot svinekjøtt?''

Men den ene forelderen som ikke fulgte opp var ikke muslim og det er ikke sikkert hun mener at barnet var et muslimsk barn. Kanskje hun mener at det er noe barnet må bestemme selv når det blir eldre?

Tja. Spør gutten selv, som Jesper Juuel ville sagt... ;oP

Han er 8 og har sikkert en eller annen ide om saken.

"Hva føler du deg mest komfortabel med selv? Jeg har ingen sterke følelser omrking mat. For pappa er dette viktig av religiøse grunner som du kjenner godt til. Hva vil DU om du kan velge SELV uten at du må tenke på oss? Hva skal VI gjøre for at du skal kunne velge fritt og uten kvaler?"

In a perfect world.. men det kan jo være at det funker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...