Gå til innhold

Hva slags julepynt har du?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Har du kastet deg på noen av de siste års trender - juletog? Nøtteknekker, gjerne neste str. voksen mann? Juletrekuler i rosa og beige? Dempet sort?

Eller er du like gammeldags og tradisjonsbundet som meg og kjører rødt og de gode, gamle nissene og har juletrepynt som har blitt kjære minner samlet gjennom mange år?

Og når setter du opp treet? Har du alt gjort det? Venter du til første helga i advent? Eller drøyer du til de siste dagene før julaften? Mitt tre settes antagelig opp den 22. desember i år tenker jeg. :) Om det blir et fra hagen eller om vi kjøper vet jeg ikke, men siden vi ikke skal være hos oss på julaften er det ikke så nøye med hvordan det ser ut sånn egentlig så det er godt mulig det blir en gran fra hagen, den blir jo alltid fin og sjarmerende når man bare får pyntet den med litt glitter og lys! Har du ekte tre eller kjører du plast og gjenbruk forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt av gleden er å se noe av den samme pynten år etter år, og jeg har to kuler fra da jeg var barn, og resten er i glass, og blanke kuler i gull, sølv, rødt og grønt. Her er det full glam og bling bling på juletreet, men grensa går ved kulørte julelys. De skal være hvite vanlige og glitteret skal være hvitt. 

Det jeg har kjøpt nytt noen ganger er adventsstake for å ha i vinduet og gardiner. Har ingen nøtteknekkere og ikke tog, men syns begge deler er fint. Det skal mye til for at jeg ikke syns julepynt er fint, for det er liksom høytiden hvor alt skal være lov, og hvor trauste nordmenn tar ut den litt vulgære bling bling-siden sin, uten at det blir særlig vulgært om det går an å si det sånn. Blir ganske glad over alt folk pynter med i jula. 

Setter opp juletreet lille julaften, men mulig tidligere i år. Bruker kunstig tre fordi jeg hater at folk kapper ned trær! 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en stor englesamling med engler helt fra jeg var liten som jeg leverte til bruktbutikken da jeg flyttet over til leilighet. Var overbevist om at jeg aldri fikk plass til den igjen, men plutselig fikk jeg muligheten til å kjøpe hus så nå hadde jeg hatt plass til den😟

Det meste av julepynten min er nytt, eller relativt nytt fra tre til tolv år gammelt. Har samlet i veldig mange år for å få en full willow tree krybbe og har nå det meste på plass.

Men på juletreet er det masse gammelt. Det mest spesielle er en glassfugl som jeg fikk da jeg var veldig liten. Mormor kjøpte en til meg og en til seg. Da jeg ble noen år eldre knuste min og sorgen var stor. Da sa mormor at jeg kunne få hennes, men vi måtte teipe på halen fra min for hun hadde mistet sin hale. Den knuste ble begravet i hagen i en nydelig utskåret treeske. Da jeg ble mor, etter åtte års kamp, var en av de største øyeblikkene for meg å kjøpe en glassfugl til min sønn og sette øverst på juletreet ved siden av min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster meg generelt lite på trender og synes jeg har julepynt nok, selv om noen trolig mener det ikke er så mye.

Første søndag i advent: Adventsstake, stjerne i vinduet, en sak vi har julepost i (vi har fått et kort allerede), lykt på trappa og litt utelys på en busk. Dessuten har vi arvet en antikk julekrybbe som jeg har satt opp til advent de siste årene, fordi jeg synes det er litt trist å ha den framme bare en drøy uke.

Resten settes opp lille julaften eller tett på, litt avhengig av hvordan fridagene faller. Vi kjøper edelgran og pynter den med gamle greier litt herfra og derfra (dog ikke så mye hjemmelaget nå som barna er voksne), stilen er på ingen måte ensartet / gjennomført. 

Ellers er det nok mest tekstilene som gir hjemmet vårt julepreg - jeg har "juleputetrekk" på sofaputene, julebrikker på noen hyller  og juleduk på salongbordene i stue og kjellerstue. Vi har også en juledekorasjon av typen "pyntet trerot" på hvert av disse bordene - amatørutgaver av dette her: http://www.xn--srfylket-54a.no/nyheter/sandnes/1068-med-naturen-som-hjelpemiddel-til-juledekorasjoner.htm  Julegardiner har vi ikke. 

Litt pynt av typen engler, juletrær og nisser settes også fram, men ikke så mye. De er en blanding av arv og gaver. En ting jeg kjøpte selv for noen år siden, er kulelys med LED og timer - uten sånn kunstig flamme, men som gløder fint i svak belysning. De setter jeg på spisebordet i noen staker som er for store til at jeg liker å ha dem framme til daglig. 

Alt pakkes ned kort etter nyttår, bortsett fra utelysene som får stå til det blir litt lysere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok gammeldags, nostalgisk og foretrekker det samme gamle hvert år. Jeg har ikke så mye julepynt selv, men det er bare fordi jeg ikke har plass (bor i en pitteliten leilighet). Men når jeg reiser hjem til foreldrene mine hver jul er det alltid fult av pynt der. Besteforeldrene mine hadde juleby, noe jeg synes er utrolig koselig. Så når jeg får meg større plass å bo på skal jeg og få meg det 😊 De hadde forøvrig også mange små glassfugler der det fulgte med en julekule som spilte fuglekvitter. Jeg var overbevist veldig lenge om at det var ekte, hehe. Da jeg var liten brukte vi alltid gå ut i skogen og hogge juletreet lillejulaften, en tradisjon jeg har satt veldig pris på. Spesielt nå som faren min har fått plastikk tre 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gitt nesten all julepynten til dattera mi bortsett fra noe som er fra moren og faren min.  Uansett er det i Norge og jeg har ingenting her og må ut å kjøpe litt.  Få uansett ikke noe julestemning nå for det er 24grader og blåser fønvind.  Så jeg venter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig gammeldags og tradisjonell så for meg har "trender" ingenting med jul å gjøre. 

Vi pynter treet ca midt i desember. Ellers henter jeg frem litt julepynt 1. desember. Vi har ikke så mye, kunne egentlig tenkt meg litt mer. 

Vi kapitulerte og kjøpte et kunstig juletre for et par år siden. Synes rett og slett det blir for dyrt og for mye styr med ekte tre, selv om jeg savner lukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i veldig tradisjonelt juletre, av vanlig gran eller evt. edelgran. Mye gammel pynt, en del barna har laget og en del jeg har kjøpt på julemarkeder rundt omkring opp gjennom. Ikke noe ton-i-ton her i gården. Mye nisser har jeg aldri hatt, synes veldig fort det blir for mye av det gode. Jeg er vokst opp med å pynte juletreet lillejulaften, og videreførte denne tradisjonen selv. Siste ti årene eller så, kanskje etter at vi begynte å reise på fjellet i romjulen, har jeg/vi begynt å pynte juletreet litt tidligere, men ikke så mye som en uke før julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Jeg er veldig gammeldags og tradisjonell så for meg har "trender" ingenting med jul å gjøre. 

Vi pynter treet ca midt i desember. Ellers henter jeg frem litt julepynt 1. desember. Vi har ikke så mye, kunne egentlig tenkt meg litt mer. 

Vi kapitulerte og kjøpte et kunstig juletre for et par år siden. Synes rett og slett det blir for dyrt og for mye styr med ekte tre, selv om jeg savner lukten.

Det er også lukten av juletre jeg kan savne. Husker jeg sto opp og kjente lukten av det på julaften da jeg var barn, så sånn sett er ekte best 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Det er også lukten av juletre jeg kan savne. Husker jeg sto opp og kjente lukten av det på julaften da jeg var barn, så sånn sett er ekte best 🙂

Åja, ikke mye som slår lukten av et ekte juletre. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Åja, ikke mye som slår lukten av et ekte juletre. ❤️

Nei det er det da. Det lukter helt nydelig. Nå sitter jeg og lurer på om jeg likevel skal kjøpe et ekte 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter til jul første søndag i advent. Bortsett fra juletre det kommer opp 21 desember. :) Jeg har rødt, gull og sølv på juletreet mitt. Og masse englehår/glitter så klart. Jeg har plastikktre da. Men det går fint.

Jeg har lyslenker, staker, nisser og snømann. 😊 Jeg gleder meg til å pynte. 😊

Kunne virkelig ikke falle meg inn å ha hvitt tre eller bare hvite kuler. Nei det skal være varmt, romantisk og overpyntet dette treet.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sophia-Na
Lillemus skrev (3 timer siden):

Har du kastet deg på noen av de siste års trender - juletog? Nøtteknekker, gjerne neste str. voksen mann? Juletrekuler i rosa og beige? Dempet sort?

Eller er du like gammeldags og tradisjonsbundet som meg og kjører rødt og de gode, gamle nissene og har juletrepynt som har blitt kjære minner samlet gjennom mange år?

Og når setter du opp treet? Har du alt gjort det? Venter du til første helga i advent? Eller drøyer du til de siste dagene før julaften? Mitt tre settes antagelig opp den 22. desember i år tenker jeg. :) Om det blir et fra hagen eller om vi kjøper vet jeg ikke, men siden vi ikke skal være hos oss på julaften er det ikke så nøye med hvordan det ser ut sånn egentlig så det er godt mulig det blir en gran fra hagen, den blir jo alltid fin og sjarmerende når man bare får pyntet den med litt glitter og lys! Har du ekte tre eller kjører du plast og gjenbruk forresten?

Bor du i skogen når du kan ta et fra hagen? Pynter i helgen og treet skal opp 22 desember 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia-Na skrev (1 minutt siden):

Bor du i skogen når du kan ta et fra hagen? Pynter i helgen og treet skal opp 22 desember 

Nei, dessverre ikke, men for 17 år siden knabbet vi noen bittesmå grantrær i skogen og plantet i hagen og disse er nå blitt store. :) Så store at de ikke er egnet som juletre lengre faktisk, men det er en som kan funke størrelsesmessig, den ser riktignok ikke ut, men... 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
Lillemus skrev (19 minutter siden):

Nei, dessverre ikke, men for 17 år siden knabbet vi noen bittesmå grantrær i skogen og plantet i hagen og disse er nå blitt store. :) Så store at de ikke er egnet som juletre lengre faktisk, men det er en som kan funke størrelsesmessig, den ser riktignok ikke ut, men... 😂

Hadde vært morsomt å se du kunne tatt et bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare litt julepynt, men bør kanskje skaffe mer etterhvert som barnebarnet vokser til. Har bare en liten leilighet da, så mye blir det uansett ikke. Og juletre har jeg ikke, har verken lyst eller plass til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer ikke jul og pynter derfor heller ikke. Men jeg har noe gammel julepynt fra tidligere lagret på loftet. Det meste er julekuler og pynt fra barndommen og ting jeg selv laget som barn, f.eks dorullnisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (4 timer siden):

Har du kastet deg på noen av de siste års trender - juletog? Nøtteknekker, gjerne neste str. voksen mann? Juletrekuler i rosa og beige? Dempet sort?

Eller er du like gammeldags og tradisjonsbundet som meg og kjører rødt og de gode, gamle nissene og har juletrepynt som har blitt kjære minner samlet gjennom mange år?

Og når setter du opp treet? Har du alt gjort det? Venter du til første helga i advent? Eller drøyer du til de siste dagene før julaften? Mitt tre settes antagelig opp den 22. desember i år tenker jeg. :) Om det blir et fra hagen eller om vi kjøper vet jeg ikke, men siden vi ikke skal være hos oss på julaften er det ikke så nøye med hvordan det ser ut sånn egentlig så det er godt mulig det blir en gran fra hagen, den blir jo alltid fin og sjarmerende når man bare får pyntet den med litt glitter og lys! Har du ekte tre eller kjører du plast og gjenbruk forresten?

I år har jeg kastet meg på en ny trend ja, eller kanskje den bare er ny i mitt hode ? Jeg vet ikke helt :) Jeg har ikke fulgt så nøye med på juletrender før nå i år. 

Jeg må jo kjøpe julepynt til hytta og der blir det mye julepynt i forskjellige brunfarger, dempet sort, beig og mosegrønt. Farger som passer på fjellet synes jeg . Skogsfarger, hjort og reinsdyr. 

For noen år siden kjørte jeg all julepynten jeg hadde tilbake til x- mannen min. Dette for at yngstedatter som er så glad i å pynte til jul skulle ha å noe å pynte med hos faren sin. Jeg visste jo at det ikke ble noe særlig julepynthandling med han og datteren ble glad. Jeg ble også glad, for da kunne jeg begynne på nytt. Hjemme er det ganske tradisjonelt . Mye Hadeland glassting. Tenker at den stilen vil holde livet ut. Ser ikke behov for noen nye innkjøp hjemme. 

Akkurat nå har jeg en liten kaffepause i julepyntinga. Her er julemusikk på full guffe i kveld og vasking og pynting :)Har aldri pyntet treet så tidlig som i år, men desember blir veldig hektisk. Mange senvakter, førjulselskaper vi skal holde for familiemedlemmer på begge sider, før vi stikker av til fjells. Fikk julestemning når snøen kom, så det går lett  :) I morgen drar vi til fjells og starter pyntingen der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...