Gå til innhold

Hva slags julepynt har du?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Jeg må jo kjøpe julepynt til hytta og der blir det mye julepynt i forskjellige brunfarger, dempet sort, beig og mosegrønt. Farger som passer på fjellet synes jeg . Skogsfarger, hjort og reinsdyr. 

Natur, skogsfarger, hjort og reinsdyr er nydelig og passer godt til jul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er utelysene hengt opp og pynting innendørs skjer til helgen. Vi har hatt kunstig juletre de siste tolv årene. Ekte tre er helt klart finest - og ikke minst lukten - men jeg er samlet sett godt fornøyd med et pent kunstig tre, som har dimmer til lysene, en effekt jeg setter pris på. 

Jeg trives best med en enkel klassisk/naturlig stil med innslag av litt glam, både i julen og ellers i året. Jeg har aldri vært begeistret for tradisjonell julepynt à la nisser og røde tekstiler. Det kan være fint hos andre, men jeg synes det blir masete og overveldende i eget hjem. Her pyntes det med grønt, gull, kobber, burgunder/plomme, beige/lin og offwhite uavhengig av trender, og i moderate mengder.

Ellers er blomster i alle rom (juleroser og amaryllis), kongler, kvister av furu/lerk etc. og ikke minst en hel del tente lys viktig og stemningsfull julepynt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nokså tradisjonelt ja, og det er er must for meg å ha ekte gran (fjellgran) og også en del rødt. Jeg synes det er stas å hente fram igjen den samme pynten jeg har fra før, og kunne ikke tenkt meg å foreta en total utskiftning. Men over tid byttes det jo ut litt, blant annet fordi jeg i mer enn 20 år har gjort det til en vane å kjøpe minst én ny ting til juletreet hvert år, og da helst på ferie. Det er alltid koselig å tenke på turer jeg har vært på mens jeg finner fram pynten. Denne tradisjonen gjør jo også at det blir mye kreti og pleti på treet, men det blir også noe av kosen. 
 

Ellers pyntes det litt i huset, men ikke overvettes mye, men mye lys. Og så er svibler et must pga duften. Det er vel nesten så jeg kan kalle nøtteskåla for julepynt også 😅 Ikke bare fordi de er oppi en keramikkskål med nisser på, og som jeg kjøpte for 30+ år siden, men også fordi det ikke går så mye nøtter… 

Tidsaspekt:

Utelys kommer på ca 1/12 eller første søndag i advent. Omtrent samtidig eller litt senere dekor ved inngangspartiet (lykt, sypress el lign, en litt korny trenisse jeg fikk av mor og far for kanskje 35 år siden, krans på døra). 
 

Hva gjelder juletre og pynt forøvrig er jeg vokst opp med at det kom opp 23/12 og sto til en gang mellom 13. og 20. dag jul. Men jeg vil nå helst ha det opp før 23/12, helst helgen før, men neppe i år pga at det er litt tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (8 timer siden):

Her er det nokså tradisjonelt ja, og det er er must for meg å ha ekte gran (fjellgran) og også en del rødt. Jeg synes det er stas å hente fram igjen den samme pynten jeg har fra før, og kunne ikke tenkt meg å foreta en total utskiftning. Men over tid byttes det jo ut litt, blant annet fordi jeg i mer enn 20 år har gjort det til en vane å kjøpe minst én ny ting til juletreet hvert år, og da helst på ferie. Det er alltid koselig å tenke på turer jeg har vært på mens jeg finner fram pynten. Denne tradisjonen gjør jo også at det blir mye kreti og pleti på treet, men det blir også noe av kosen. 
 

Ellers pyntes det litt i huset, men ikke overvettes mye, men mye lys. Og så er svibler et must pga duften. Det er vel nesten så jeg kan kalle nøtteskåla for julepynt også 😅 Ikke bare fordi de er oppi en keramikkskål med nisser på, og som jeg kjøpte for 30+ år siden, men også fordi det ikke går så mye nøtter… 

Tidsaspekt:

Utelys kommer på ca 1/12 eller første søndag i advent. Omtrent samtidig eller litt senere dekor ved inngangspartiet (lykt, sypress el lign, en litt korny trenisse jeg fikk av mor og far for kanskje 35 år siden, krans på døra). 
 

Hva gjelder juletre og pynt forøvrig er jeg vokst opp med at det kom opp 23/12 og sto til en gang mellom 13. og 20. dag jul. Men jeg vil nå helst ha det opp før 23/12, helst helgen før, men neppe i år pga at det er litt tidlig. 

Du gjør omtrent som jeg, kanskje ørlite mer pynting og mer gjennomført :P 

 

Hva slags krans har du på døra? Jeg hadde en "flettekrans" av tre som jeg ikke liker noe særlig (ser død ut) og har også hatt sånne som ser ut som de passer mest på en grav (ser også litt dødt ut), og er åpen for å skaffe noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (15 timer siden):

Nei, dessverre ikke, men for 17 år siden knabbet vi noen bittesmå grantrær i skogen og plantet i hagen og disse er nå blitt store. :) Så store at de ikke er egnet som juletre lengre faktisk, men det er en som kan funke størrelsesmessig, den ser riktignok ikke ut, men... 😂

Hahaha - stjålne juletrær 😮 😮 😄 Eller - små planter da.... det syntes jeg var morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (4 minutter siden):

Hahaha - stjålne juletrær 😮 😮 😄 Eller - små planter da.... det syntes jeg var morsomt!

Vi var nok en smule rebelske der gitt... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med nøtteknekker? Stor nøtteknekker? Jeg kan ingenting om trender 😄 

Vi har gammel pynt, og synes det er koselig å ta frem det gamle hvert år ❤️

Vi, dvs jeg, pynter til advent første søndag i advent. Tenker å gjøre det på lørdag. Da henger jeg opp adventsstjerne i vinduet, setter stake i vinudet (moderniserte meg litt for en del år siden fra den "trekanten" til en litt stiligere en), henger opp krans på veggen foran døra, legger på lilla duker og har adventsstake med lilla lys. Jeg skal henge opp utelys, men har en følelse av at de gikk i stykker i fjor, så jeg burde jo ha kjøpt nye før helga.... 😮 Vi får se. 

Adventspynten er fremme til 22. eller 23. desember. Da henger jeg opp røde gardiner i stua, henter frem julepynten og pynter juletreet. Slik har vi det frem til ca midten av januar (som regel andre helg i januar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (12 minutter siden):

Hva mener du med nøtteknekker? Stor nøtteknekker? Jeg kan ingenting om trender 😄 

Du er jo verre enn meg! 🤣 Har du ikke fått med deg at disse er hottere enn hottest på julepyntfronten for tiden:

Christiania 1739 Nøtteknekker Med Trommer 60cm

Gjerne i full størrelse som en virkelig mann, men også i mindre, denne er 60 cm. Jeg har ikke noe forhold til operaen / balletten, "Nøtteknekkeren og Musekongen" så for meg gir de ingen julefølelse, men folk er jo gale etter disse om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Har du ikke fått med deg at disse er hottere enn hottest på julepyntfronten for tiden:

Det har ikke jeg heller. Figuren skaper ingen julestemning hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Du er jo verre enn meg! 🤣 Har du ikke fått med deg at disse er hottere enn hottest på julepyntfronten for tiden:

Christiania 1739 Nøtteknekker Med Trommer 60cm

Gjerne i full størrelse som en virkelig mann, men også i mindre, denne er 60 cm. Jeg har ikke noe forhold til operaen / balletten, "Nøtteknekkeren og Musekongen" så for meg gir de ingen julefølelse, men folk er jo gale etter disse om dagen.

I all verden. Nei, denne har jeg ikke sett. Trodde du mente ordentlig nøtteknekker 😄 - kanskje bare i enorm størrelse 😄

Jeg kjenner til historien/balletten om Nøtteknekkeren, men har ikke noe forhold til denne figuren. Så det er in altså? Jajaja, kommer ikke i mitt hus (så sant ikke en av døtrene tar den inn da, men det tviler jeg på 😄 )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (35 minutter siden):

Det har ikke jeg heller. Figuren skaper ingen julestemning hos meg. 

 

påskelilje skrev (32 minutter siden):

I all verden. Nei, denne har jeg ikke sett. Trodde du mente ordentlig nøtteknekker 😄 - kanskje bare i enorm størrelse 😄

Jeg kjenner til historien/balletten om Nøtteknekkeren, men har ikke noe forhold til denne figuren. Så det er in altså? Jajaja, kommer ikke i mitt hus (så sant ikke en av døtrene tar den inn da, men det tviler jeg på 😄 )

 

Jeg er med på opptil flere julegrupper på fb og folk er gale etter disse! Det er vel kanskje andre eller tredje jula nå. Mange lager selv av plastrør og greier i full-skala, 180 cm høye! Jeg hadde blitt vettskremt hver eneste morgen om jeg hadde kommet ut av soverommet og møtt en sånn på stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Mange lager selv av plastrør og greier i full-skala, 180 cm høye! Jeg hadde blitt vettskremt hver eneste morgen om jeg hadde kommet ut av soverommet og møtt en sånn på stua.

HJELP!!!!! Jeg og.

Er ikke med på julegrupper - har ikke tenkt tanken på at det finnes 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (19 timer siden):

Har du kastet deg på noen av de siste års trender - juletog? Nøtteknekker, gjerne neste str. voksen mann? Juletrekuler i rosa og beige? Dempet sort?

Eller er du like gammeldags og tradisjonsbundet som meg og kjører rødt og de gode, gamle nissene og har juletrepynt som har blitt kjære minner samlet gjennom mange år?

Og når setter du opp treet? Har du alt gjort det? Venter du til første helga i advent? Eller drøyer du til de siste dagene før julaften? 

Jeg har supplert egen juletrepynt fra barndommen/ etableringsfasen med arv etter besteforeldre, men utseende på treet er omtrent identisk fra år til år. Så ja, like tradisjonsbundet som deg, men min tradisjon er ikke rødt og masse nisser da, rødt er kanskje fargen det er minst av. Treet har egentlig ingen dominerende farge, her står malte glassfugler sammen med tynne håndmalte glasslenker, små glasskuler i tusen farger, glassengler og tynne, tynne papirkuler i gull. Ingenting er nyere enn 25 år. Men er nostalgi gammeldags? Nei, det tenker ikke jeg i allefall... :) Det er nok mest hvitt, grønt, sølv, gull og "natur" hos oss. Har noe småtteri stående framme på bord og rundt omkring, men det eneste innslaget av nisse er noen større nisser i vadmel som sitter i trappa og noen fine som jr har lagd.

Hos oss har måltider stor plass i jula, så pynt på bordet med sølvtøy, sølvfat med små glassnisser, glassjuletrær, noen rådyr i kobber er kanskje viktigste pynt egentlig. Og lys - lys overalt, inne og ute, levende og led-lenker, masse masse :D 

Jeg er ikke så glad i typiske juleplanter som julestjerne eller juleglede heller, så svibler og tulipaner har blitt vår tradisjon. Vi har prøvd oss på Amaryllus, men syns den er så vrien å få til fin akkurat til juleuka så den har vi evt avskåren, if at all.

Ah - nå gleder jeg meg til jul kjenner jeg :) Har hengt opp to led-lenker på terrassen, og skal sette ut lyslykter i helga. Adventstjerne kommer opp lørdag før 1. søndag i advent, og pynter litt gradvis fra 10-15 desember, litt etter når jeg har tid. Juletreet pyntes vanligvis 22 eller 23 desember, men i år tror jeg det blir 21 ettersom mamma kommer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (13 timer siden):

én ny ting til juletreet hvert år, og da helst på ferie.

Dette gjorde forresten vi også når jeg tenker meg om, spesielt da jr var liten. Men ikke primært til treet hos oss da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Du er jo verre enn meg! 🤣 Har du ikke fått med deg at disse er hottere enn hottest på julepyntfronten for tiden:

Christiania 1739 Nøtteknekker Med Trommer 60cm

Gjerne i full størrelse som en virkelig mann, men også i mindre, denne er 60 cm. Jeg har ikke noe forhold til operaen / balletten, "Nøtteknekkeren og Musekongen" så for meg gir de ingen julefølelse, men folk er jo gale etter disse om dagen.

Snedig, men dette syns jeg er like "rart og ukjent" som halloween-hatere syns knask og knep er :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (2 timer siden):

Jeg har supplert egen juletrepynt fra barndommen/ etableringsfasen med arv etter besteforeldre, men utseende på treet er omtrent identisk fra år til år. Så ja, like tradisjonsbundet som deg, men min tradisjon er ikke rødt og masse nisser da, rødt er kanskje fargen det er minst av. Treet har egentlig ingen dominerende farge, her står malte glassfugler sammen med tynne håndmalte glasslenker, små glasskuler i tusen farger, glassengler og tynne, tynne papirkuler i gull. Ingenting er nyere enn 25 år. Men er nostalgi gammeldags? Nei, det tenker ikke jeg i allefall... :) Det er nok mest hvitt, grønt, sølv, gull og "natur" hos oss. Har noe småtteri stående framme på bord og rundt omkring, men det eneste innslaget av nisse er noen større nisser i vadmel som sitter i trappa og noen fine som jr har lagd.

Hos oss har måltider stor plass i jula, så pynt på bordet med sølvtøy, sølvfat med små glassnisser, glassjuletrær, noen rådyr i kobber er kanskje viktigste pynt egentlig. Og lys - lys overalt, inne og ute, levende og led-lenker, masse masse :D 

Jeg er ikke så glad i typiske juleplanter som julestjerne eller juleglede heller, så svibler og tulipaner har blitt vår tradisjon. Vi har prøvd oss på Amaryllus, men syns den er så vrien å få til fin akkurat til juleuka så den har vi evt avskåren, if at all.

Ah - nå gleder jeg meg til jul kjenner jeg :) Har hengt opp to led-lenker på terrassen, og skal sette ut lyslykter i helga. Adventstjerne kommer opp lørdag før 1. søndag i advent, og pynter litt gradvis fra 10-15 desember, litt etter når jeg har tid. Juletreet pyntes vanligvis 22 eller 23 desember, men i år tror jeg det blir 21 ettersom mamma kommer da.

Samme hos meg. Det er spisebordet som er hovedgreia med glassjuletrær og glassnisser :)

Ellers er ikke jeg heller glad i den typiske julerøde fargen . Synes den blir glorete. Jeg har enkelte ganger gjort unntakk og tatt på rød juleduk bare på julaften, kun for å tilfredstille yngstedatter :)

Ellers må jeg ha litt rødt, men da i en mer dempet rødfarge. 

Blomstersmaken din er også den samme som min, ser jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Samme hos meg. Det er spisebordet som er hovedgreia med glassjuletrær og glassnisser :)

Ellers er ikke jeg heller glad i den typiske julerøde fargen . Synes den blir glorete. Jeg har enkelte ganger gjort unntakk og tatt på rød juleduk bare på julaften, kun for å tilfredstille yngstedatter :)

Ellers må jeg ha litt rødt, men da i en mer dempet rødfarge. 

Blomstersmaken din er også den samme som min, ser jeg. 

Mitt røde innslag går mer over i rust :) Gjetter forresten at vi har glasspynt fra samme produsent ut fra det du skriver ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (31 minutter siden):

Mitt røde innslag går mer over i rust :) Gjetter forresten at vi har glasspynt fra samme produsent ut fra det du skriver ;) 

Glassnisser og -trær er vel opplest og vedtatt fra Hadeland? Alle har jo disse, så mange at jeg ikke bruker de jeg har fått i gave noe særlig 😅. Men kjenner at jeg egentlig kunne trenge litt oppgradert julepynt, dorullnissene er utslitt og begynner snart å ha utspilt sin rolle, i hvertfall som mest sentrale pynten på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 23.11.2022 den 15.08):

Har du kastet deg på noen av de siste års trender - juletog? Nøtteknekker, gjerne neste str. voksen mann? Juletrekuler i rosa og beige? Dempet sort?

Eller er du like gammeldags og tradisjonsbundet som meg og kjører rødt og de gode, gamle nissene og har juletrepynt som har blitt kjære minner samlet gjennom mange år?

Og når setter du opp treet? Har du alt gjort det? Venter du til første helga i advent? Eller drøyer du til de siste dagene før julaften? Mitt tre settes antagelig opp den 22. desember i år tenker jeg. :) Om det blir et fra hagen eller om vi kjøper vet jeg ikke, men siden vi ikke skal være hos oss på julaften er det ikke så nøye med hvordan det ser ut sånn egentlig så det er godt mulig det blir en gran fra hagen, den blir jo alltid fin og sjarmerende når man bare får pyntet den med litt glitter og lys! Har du ekte tre eller kjører du plast og gjenbruk forresten?

Hvis jeg graver dypt i hukommelseskuffen har jeg en Alessi julekule designet av Marcello Jori. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (13 timer siden):

Du gjør omtrent som jeg, kanskje ørlite mer pynting og mer gjennomført :P 

 

Hva slags krans har du på døra? Jeg hadde en "flettekrans" av tre som jeg ikke liker noe særlig (ser død ut) og har også hatt sånne som ser ut som de passer mest på en grav (ser også litt dødt ut), og er åpen for å skaffe noe nytt.

Jeg har hatt mange forskjellige kranser, fra slike ferdige med røde bær, til selvlaget av bar eller greiner fra sibirkornell (hadde det i tidligere hage). I fjor kjøpte jeg en ferdig krans på Mester Grønn med fersk granbar og kongler. Etter jul pellet jeg av baret og sparte på halmkrans inni og har lurt på ol jeg skal lage selv i år. Har kommet så langt som å kjøpe sånn grønn tråd man trenger for å surre fast bar. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...