Gå til innhold

Når mor kjøper øl til sin 15-åring


Gjest HvaMenerDere

Anbefalte innlegg

Gjest HvaMenerDere

En dame jeg kjenner veldig godt kjøper øl til sin 15 år gamle tenåringsdatter(og hennes jevngamle venninder) når de skal på fest.Dette har pågått lenge!

Hva synes dere andre foreldre her om dette?er det bare jeg som ble sjokkert da jeg fikk høre det?...

(nytter ikke og snakke til denne moren, så hva bør da gjøres?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • avil

    14

  • favn

    12

  • Ulv I Faarikaal

    11

  • Bassisten

    9

Mest aktive i denne tråden

Nå er det en stund til mine barn begynner å drikke. Håper jeg da. Men hadde jeg fått vite at mine barn fikk øl av vennenes foreldre hadde jeg eksplodert. Barna hadde fått total forbud mot å være hos disse vennene og jeg hadde nok tatt det opp med vennenes foreldre.

Når det er sagt må jeg bare fortelle at jeg hadde ei slik venninne en gang. Hvor moren hennes forsynte oss med øl, sprit og røyk. Ja hun kunne sågar ta seg en fest sammen med oss. Da var hun kul og venninna mi hadde ei veldig populær mamma. Hadde mine foreldre vist om dette hadde jeg neppe fått besøke henne mer. Og nå som voksen og mor selv ser jeg galskapen i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mye bedre at foreldre kjøper øl til barna sine enn at de skal tråle rundt på bygdene å drikke det de kommer over. Ex. dårlig og giftig hjemmebrent. For det er naivt å tro at ungdom på 14-16 år -ikke- eksperimenterer med alkohol uten at foreldrene vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest politiaspirant

Det er ikke lov å kjøpe alkohol til mindreårige.

Meld henne til politiet. Det er faktisk det eneste rette å gjøre. (Man kan melde anonymt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simfa

Det er faktiskt en lov som sier at det er forbudt å selge,kjøpe alkohol til unge under 18 år. Har du bevis, kan du og andre med deg anmelde henne-ikke for hennes skyld men for alle mindreåriges del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det en stund til mine barn begynner å drikke. Håper jeg da. Men hadde jeg fått vite at mine barn fikk øl av vennenes foreldre hadde jeg eksplodert. Barna hadde fått total forbud mot å være hos disse vennene og jeg hadde nok tatt det opp med vennenes foreldre.

Når det er sagt må jeg bare fortelle at jeg hadde ei slik venninne en gang. Hvor moren hennes forsynte oss med øl, sprit og røyk. Ja hun kunne sågar ta seg en fest sammen med oss. Da var hun kul og venninna mi hadde ei veldig populær mamma. Hadde mine foreldre vist om dette hadde jeg neppe fått besøke henne mer. Og nå som voksen og mor selv ser jeg galskapen i dette.

Har du tatt skade av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du problemer med det, og din datter/sønn er involvert, så bør du snakke med foreldrene. Hvis ikke så er det ikke ditt bord. Så fremt du ikke har mistanke om omsorgssvikt eller ser at barna ikke har det bra, så skal du ikke stikke nesen din oppi dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt skade av det?

Nei jeg tok ikke skade av det, til det var jeg for lite hos min venninne. Men om min venninne og hennes søsken tok skade av det kan vel diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tok ikke skade av det, til det var jeg for lite hos min venninne. Men om min venninne og hennes søsken tok skade av det kan vel diskuteres.

På hvilken måte tror du de har tatt skade av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er like straffbart for foreldre å skjenke mindreårige som en fremmed, selv om foreldre erfaringsmessig slipper unna med en advarsel av politiet. Er det fremmede voksne eller flere mindreårige i bildet, blir det som regel 30 dager fengsel hvis ikke følgeskader er skjedd, da kan det bli lite morsomt for den som skjenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Å kjøpe øl til egne barn, er opp til foreldrene å avgjøre. Å kjøpe øl til andres unger, uten foreldrenes viten og tillatelse, er å gå over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tru at 15-åringane ikkje får tak i alkohol dersom foreldra ikkje skaffar dei det er naivt. Eg er ikkje tilhengjar av at foreldra skal kjøpa øl til dei, men i nokre tilfelle meiner eg det er greit. Det har med tillit å gjera.

Eg byrja sjølv å drikke alkohol som 13-åring, og byrja som mange andre med å tappe dårleg heimbrent av pappas norgesglass. - Ikkje lurt. Resultatet blir ein overstadig rusa 13-åring som ikkje har peiling på kva han gjer og utset seg sjølv for. Eg byrja drikka øl som 16-åring, og har sidan så og seie berre drukke øl. Eg fekk eldre kompisar til å kjøpe, men ved eit par tilfelle kjøpte pappa og mi ti år eldre søster øl til meg. At foreldra mine visste at eg drakk, men at dei også visste KVA eg drakk, og elles stolte på meg, gjorde at eg stort sett tok ansvar for både meg sjølv og andre - også når det var alkohol inne i biletet.

Å late som om 15-åringen din ikkje drikk alkohol er mest farleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Å kjøpe øl til egne barn, er opp til foreldrene å avgjøre. Å kjøpe øl til andres unger, uten foreldrenes viten og tillatelse, er å gå over streken.

Barna er mennesker som er beskyttet av aloholloven, og foreldre kan ikke overstyre loven og lage egne regler etter forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Barna er mennesker som er beskyttet av aloholloven, og foreldre kan ikke overstyre loven og lage egne regler etter forgodtbefinnende.

De har ikke lov, men de KAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er mennesker som er beskyttet av aloholloven, og foreldre kan ikke overstyre loven og lage egne regler etter forgodtbefinnende.

Kan du med hånden på hjertet si at du aldri overstyrer noen lover, ikke engang en liten en, fordi du mener det er best sånn. Aldri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Kan du med hånden på hjertet si at du aldri overstyrer noen lover, ikke engang en liten en, fordi du mener det er best sånn. Aldri?

Teori og praksis er noe man sier og noe man gjør. Det har faktisk hent at jeg har kjørt for fort med bil. Litt mer betenkt blir jeg når andre mennesker er innvolvert. Jeg mener personlig at man skal hindre at barn drikker eller røyker med alle rimelige midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte tror du de har tatt skade av det?

Den debatten tar jeg ikke her, siden jeg ikke er så anonym lenger:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...